Hovedområder
Arrangementer /træf
Autocampere
Biler
Camping i TV
Campingnyt
Campingpladser i DK
Campingpladser i udl.
Campingvogne
Digital TV
Diverse
Efterlysninger
Fortelte og telte
Gode råd
Konkurrence
Køb og salg (Udstyr)
Mit vogntog
Navigation
Ny campist
Personlige sider
Rejseinspiration
Storebæltsbroen
Udstillinger
Udstyr og Tilbehør
Vintercamping
Debatforum på diverse mærker
Alle områder (liste)
Alle områder (detalj.)
Betingelser
Hjælp:
Oprette ny tråd eller svar på indlæg
Gode råd
Fold alle indlæg sammen

Titel Forfatter Dato

Wecamp køleboks og batteri indikatoren  Rachid 5.12.2018 |  19:10  
Hej
har lige købt mig en wecamp køleboks med kompressor.
håber nogen kan hjælpe med at forklare følgende, er nemlig blevet lidt forvirret :)
wecamp manualen siger at når man køleboksen er koblet til 12v har man 3 muligheder ved brug af batteri indikatoren så den kan slå fra når batteriet kommer på 10,1v og 11,4v eller 11,8v
ved forbrugsbatteri oplyser de at man sætter grænsen til 10,1v. hvis det er et startbatteri skulle den sættes på 11.8v (mener at et startsbatteri vil tage skade ved så lav strøm)

spørgsmålet er så at jeg flere steder har læst at et forbrugsbatteri helst skal oplades igen når den kommer under 50% afladning som er 12,12v ?

hvad skal jeg vælge for at passe godt på batteriet
håber her nogle kolge hoveder som kan give en forklaring :)

Forstør Zoom

11,8 er bedst for batteriet da du s..   Jørgen L. (Kalundborg) 5.12.2018 |  21:19
11,8 er bedst for batteriet da du som du skriver bør det ikke aflades under 50% specielt ikke hvis det er et startbatteri idet den jo stadig skal kunne starte bilen


Mvh Jørgen
Tak for input Jørgen, tror jeg hold..   Rachid 6.12.2018 |  21:28
Tak for input Jørgen, tror jeg holder mig til 11.8v :)
Mvh
Rachid
Du skal selvfølgelig følge brugsanv..   Kjeld L Kristensen 7.12.2018 |  10:53
Du skal selvfølgelig følge brugsanvisningen, og har du koblet den på startbatteriet er dette som Jørgen Og Brugsanvisningen siger det bedste.
De 11,8 V er da udkoblinngsspænding, Men det behøver ikke være batterispændingen som nok er betydelig større.
Spændingsfald i tilledningerne giver som regel en lavere klemspænding på Boksen, Og derfor har man jo taget hensyn hertil også, idet du afhængig af ledningsnettet godt kan komme ud for at batterispændingen f. ekspl er 12,7 men lavere ude i enden af boksens tilledninger. De 11,8 V er herudover sandsynligvis nok den minimale, men sikre spænding som kan starte Boksen på et startbatteri
Spændende om bilen kan starte hvis ..   Jesper ( rhodocampist via Google ) 8.12.2018 |  10:23
Spændende om bilen kan starte hvis spændingen er 11,8v.

Jeg tror det ik.
Nu Vrøvler du Jesper, eller har ikk..   Kjeld L Kristensen 8.12.2018 |  14:49
Nu Vrøvler du Jesper, eller har ikke forstået sagens sammenhæng

Startmotoren sidder jo lige ved siden af batteriet med meget tykke kabler som tilslutning. Medens Boksen er placeret i enten CV eller bagagerum, med tyndere kabler og dermed med et spændingsfald når boksen starter/ kører.
Spændingsvagten er jo samtidig placeret i boksen og måler dermed på Boksens klemspænding, og ikke på batterispændingen

Praktisk erfaring siger derfor, at du udmærket kan have fuld spænding på batteriet og en væsentlig reduceret klemspænding på dine tilsluttede brugsgenstande, afhængig af ledningsnettets længde og tværsnit
Eksempelvis koblede min boks ofte ud på bagagerumsstikket kort tid efter bilens motor var stoppet, og spændingen derfor faldt fra ladespændingen på ca 14 V til 12,7 V ( fuld Batterispænding ) Spændingsfaldet i boksens tilledninger var ca 1 V


Herudover vil en klemspænding på 11,8 V, når starteren er slået til være nok til at kunne starte en bil.
Tak for info Men køleboksen kommer..   Rachid 9.12.2018 |  15:04
Tak for info
Men køleboksen kommer til at side på eget forbrugsbatteri og lader den kun op via en batterier lader (ctek 220v)
Den bliver brugt på en autocamper og alt andet er koplet på et andet forbrugsbatteri som bliver lader under kørsel.
Væsentlig info, du kan så sætte den..   Jørgen L. (Kalundborg) 9.12.2018 |  16:29
Væsentlig info, du kan så sætte den i midterstilling men jeg ville nok sætte en booster til at lade på batteriet under kørsel

mvh Jørgen

Deltag i debatten

Du skal være logget ind for skrive eller redigere i vores debatforum

E-mail  
Password  
Husk mig  

Er du en ny bruger af vores debatforum, kan du oprette en profil her

Har du glemt dit password?

Fortvivl ikke. Udfyld din e-mail adresse herunder, og vi sender dig straks et nyt.

  E-mail