Hovedområder
Arrangementer /træf
Autocampere
Biler
Camping i TV
Campingnyt
Campingpladser i DK
Campingpladser i udl.
Campingvogne
Digital TV
Diverse
Efterlysninger
Fortelte og telte
Gode råd
Konkurrence
Køb og salg (Udstyr)
Mit vogntog
Navigation
Ny campist
Personlige sider
Rejseinspiration
Storebæltsbroen
Udstillinger
Udstyr og Tilbehør
Vintercamping
Debatforum på diverse mærker
Alle områder (liste)
Alle områder (detalj.)
Betingelser
Hjælp:
Oprette ny tråd eller svar på indlæg
Gode råd
Fold alle indlæg sammen

Titel Forfatter Dato

Slinger i valsen  Egon Sørensen 1.11.2018 |  0:33  
Hejsa til alle
Vi har kørt med campingvogn i mange uden nogen problemer
Men jeg kunne godt tænke mig at høre om noget
Skulle man nu komme ud for at ens CV kommer i slinger hvad gør man
Jeg ville sætte farten op til den kommer i balance igen
Nu vil jeg høre om det er rigtig det jeg ville gøre
Mvh Egon

https://fdm.dk/alt-om-biler/udstyr-..   F. Bruun 1.11.2018 |  7:20
https://fdm.dk
Hej Hvis /når campingvognen bliver ..   B Jakobsen 1.11.2018 |  9:42
Hej
Hvis /når campingvognen bliver urolig, bremser man ganske forsigtigt ned.
Hold rattet i ro, ikke forsøge at styre kontra, nogen gange er det nok at man får sænket farten med 10 -20 km/t.
At øge hastigheden vil bare øge vognens pendul sving.
Uroen kommer måske hvis du bliver overhalet, suget eller vindstødet fra den overhalende kan give slinger. Hvis du kører for hurtigt, dit køretøj har en grænse- nogen gange en knivskarp grænse for at uroen begynder. For år tilbage havde vi en campingvogn som når vi kom til 95 km/t blev vognen urolig.
Det værste er, hvis du kører nedad bakke med for høj fart (med påløb) så gælder det om at have is i maven og få sænket farten ganske roligt.
MVH BJ.
Fdm skriver at dækkene ikke må være..   Ole Larsen 1.11.2018 |  21:15
Fdm skriver at dækkene ikke må være over 6 år gamle.
Som så meget andet fra den organisation, misinformation.
For det gælder kun hvis man vil køre tempo 100
Ole, prøv nu lige at læse overskrif..   HenrikH 7.11.2018 |  19:58
Ole, prøv nu lige at læse overskriften i artiklen fra FDM igen, der står "Få gode råd til, hvad ...."

Og et af deres gode råd er så, at dækket ikke må være mere end 6 år gammel. De skriver intet om at det "iflg. lovgivning" ikke må være mere end 6 år gammel.

Så ingen misinformation der.
"Dækket må ikke være mere end 6 år ..   Per Henneberg Kristensen 8.11.2018 |  8:47
"Dækket må ikke være mere end 6 år gammel".

Jo, det må være både 8 og 10 år gammel, så længe det ikke er mørnet m.v., det er da misinformation.

Tydeligvis blander FDM 6-års reglen for Tempo 100 ind i det her.
FDM giver et særdeles godt råd: Kør..   Ole M 8.11.2018 |  9:00
FDM giver et særdeles godt råd: Kør ikke på dæk, der er mere end 6 år gamle.
Det er bestemt ikke en misinformation, men som sagt kun et godt råd.

Og det samme gode råd - eller kald det bare en opfordring - vil jeg gerne komme med.
Kør ikke på dæk, der er mere end 6 år gamle.

Det er det dummeste sted at spare! Også selvom man aldrig kører over 70km/t.
Man kan jo godt undre sig over hvor..   Per Henneberg Kristensen 8.11.2018 |  10:17
Man kan jo godt undre sig over hvorfor campister troede at dækkene ikke lovmæssigt måtte være mere end 6 år gamle. Det har floreret mange steder på facebook.

Nu ved jeg hvor de har det fra.
Enig med B.Jacobsen Det kan teoret..   Kjeld L Kristensen 8.11.2018 |  10:30
Enig med B.Jacobsen

Det kan teoretisk godt være at en øget fart vil have samme effekt. Men! der skal så store accelerationsmomenter til, at disse slet ikke er til stede.

Hertil: Pas på ved nedkørsler. Hold de hastighedsgrænser som ofte bliver påbudt for campingvogne.
Undgå at overhale ned af bakke, vent med dette til det går opad, da er trækket mest stabil,
Undgå de kritiske hastigheder for dit træk.
Hav altid det maximale dæktryk for såvel bil som campingvogn,
Kugletrykket skal være tilpasset dit køretøj. Stol ikke kun på et gennemsnitlig % af CVens Vægt. Dette skal være tilpasset bilens udhæng og undervogn. ( bløde bagfjedre og stort udhæng = lavt kugletryk ekspl. 50-60 kg)

Dækkenes alder har vel kun noget med deres elasticitet og dermed pludselig eksplosion at gøre. og er derfor lidt af en personlig stillingtagen til sikkerhed.
Gælder selvfølgelig ikke hvis der er tempo 100 eller lign.
Sørg for at bilen vejer mere end cv..   Per Henneberg Kristensen 8.11.2018 |  13:23
Sørg for at bilen vejer mere end cv. Tunge ting (f.eks. telt og stænger) så langt fremme i bilen som muligt, så både for og baghjul belastes af vægten herfra.
Hej Det er ikke nogen dårlig ide at..   B Jakobsen 8.11.2018 |  16:06
Hej
Det er ikke nogen dårlig ide at gøre ligesom motorvejenes "store drenge", når lastvognene sidder og småbremser ned ad en bakke er der en erfaring med det, så de undgår slinger, i praksis kører lastvognene 90 km/t så mener jeg at der en god mening med at køre samme hastighed som dem og blæse på tempo 100. Fordelen ved tempo 100 er meget lille, medens ulykkes risikoen er meget større. I praksis er hastigheds gevinsten meget lille, der er rigtig mange steder man ikke kan komme til at køre jævnt med 100 km/t hvor venstre sporet ikke kører ret meget hurtigere end højresporet.
Jeg prøvede en gang at måle tids forskellen på 90 eller 100 km/t ved at køre fra Ålborg til Füssen på E45 en strækning på 1270 km - - resultatet var en gevinst på 1½ time.
Hej Om dæk alder - se selv dækkene..   B Jakobsen 8.11.2018 |  16:19
Hej
Om dæk alder - se selv dækkene efter. Hvis der er bitte små revner på dæksiden der hvor slidbanen er fæstnet til dæksiden. Så er det tid til at skifte dæk. Om det sker når dækket er 5 eller 8 år gammelt er resultatet det samme.
MVH BJ.
Når de store drenge "småbremser", s..   Per Henneberg Kristensen 8.11.2018 |  16:24
Når de store drenge "småbremser", så er det fordi en lastbil med læs løber meget bedre ned ad bakker end en bette bil med campingvogn, trods deres meget større frontareal. Der skal blot et fald på mindre end 2% til at få en lastbil med læs til at komme laaaangt over 89 km/t, hvis der ikke bremses med motorbremse eller lignende. Desuden bremser lastbilerne mange gange - lige som nyere personbiler - automatisk, når de kommer lidt over den hastighed fartpiloten er sat til.

Men ellers har du ret - risikoen for slinger ned ad bakke stiger med hastigheden i forhold til at køre på lige vej.
Jeg er et par gange kommet i alvorl..   Bjørn T. 26.11.2018 |  11:09
Jeg er et par gange kommet i alvorlig slinger med min Cv. 1700 kg. LMC med en ligeså tung bil (Audi Quattro) spændt for.
Mit råd er klart - hug bremsen i, kort og hårdt, sådan at Cvens bremser bliver aktiveret. Det trækker kortvarrigt Cven bagud og ind på sporet igen.
Det er faktisk sådan ATC system virker. Det måler Cvens sideværts bevægelser og bremser Cven ned til den kommer i ro.
ALDRIG GIVE MERE GAS. Hvis ikke du fanger slingeret, så bliver ulykken bare det værre med den øgede fart.
Til Bjørn T: Jeg har ATC på min CV...   Lennart Søderberg 26.11.2018 |  12:11
Til Bjørn T: Jeg har ATC på min CV. Hvis cv.en kommer i slinger bremser systemet cv.en BLØDT med ca. 20 % bremsekraft og det svarer ikke til det du skriver med at hugge bremsen kort og hårdt.

Venlig hilsen Lennart
Jeg tror ikke man i den situation s..   Bjørn T. 26.11.2018 |  15:57
Jeg tror ikke man i den situation skal begynde, at regne på hvor mange % ATC systemet bremser. ATC systemet bremser næsten umærkeligt og er konstant årvågen, og skal træde til før situationen bliver alvorlig.
I en slinger situation, som indenfor sekunder kan blive katastrofal, er det bare med at få Cven rettet op, og det sker bedst med Cvens egne bremser.
Hvis man når at tænke så langt, kan man også pumpe på bremsen. Det vigtigste er, at få aktiveret påløbsbremsen og få bragt vogntoget ned i fart.
Som der bliver skrevet længere oppe i tråden, skal man aldrig prøve, styre kontra og som jeg skriver, prøv ikke at accelerer dig ud det.
Hvordan bremser ATC. Jeg så for fle..   Jens Ole Nielsen 26.11.2018 |  16:33
Hvordan bremser ATC. Jeg så for flere år siden en film hvor man afprøvede ATC. Man havde monteret en lampe i bilen så man kunne se hvornår ATCen blev aktiveret. Man lavede der efter slingerkørsen, på prøvebane selvfølgelig. Som jeg husker det skulle der ikke meget slinger til før lampen lysre og ATCen blev aktiveret. Jeg mener det var Per Neslein der stod for filmen. Men jeg kan ikke finde den.
Men kommer du i slinger så BREMS. Aldrig gentager aldrig øg farten, det gør det hele meget værre.
Hej Jens Ole. Der er en forbindelse..   Bjørn T. 26.11.2018 |  17:10
Hej Jens Ole.
Der er en forbindelse til Cvens bremser og en El motor sørger for, at bremsen bliver aktiveret når ATC elektronikken mærker at der er slinger. Den bremser altså fuldstændig ligesom din påløbsbremse på begge hjul samtidig. Den gør det dog meget blidt som Lennart skriver ovenfor.
Når Cven alene bliver bremset, bliver den, så at sige, trukket ind på rette spor igen.
Søg på Youtube. Der ligger garanteret flere indslag med skematiske forklaringer.:-)
Det med de 20 o/o var noget forhand..   Lennart Søderberg 26.11.2018 |  17:49
Det med de 20 o/o var noget forhandleren oplyste da han forklarede mig hvordan det virker.

Hilsen Lennart

Deltag i debatten

Du skal være logget ind for skrive eller redigere i vores debatforum

E-mail  
Password  
Husk mig  

Er du en ny bruger af vores debatforum, kan du oprette en profil her

Har du glemt dit password?

Fortvivl ikke. Udfyld din e-mail adresse herunder, og vi sender dig straks et nyt.

  E-mail