Hovedområder
Arrangementer /træf
Autocampere
Biler
Camping i TV
Campingnyt
Campingpladser i DK
Campingpladser i udl.
Campingvogne
Digital TV
Diverse
Efterlysninger
Fortelte og telte
Gode råd
Konkurrence
Køb og salg (Udstyr)
Mit vogntog
Navigation
Ny campist
Personlige sider
Rejseinspiration
Storebæltsbroen
Udstillinger
Udstyr og Tilbehør
Vintercamping
Debatforum på diverse mærker
Alle områder (liste)
Alle områder (detalj.)
Betingelser
Hjælp:
Oprette ny tråd eller svar på indlæg
Gør det selv
Fold alle indlæg sammen

Titel Forfatter Dato

Diagram over dan1212b batteri booster op...  Rachid 20.8.2018 |  0:40  
Hej

Vil gerne have jeres hjælp til om opsætning af dan1212b er rigtig ?
Samt hvordan jeg tilføjer køleboks 12v/220v så den får strøm fra startsbatteri under kørsel og forbrugsbatteri når jeg holder stille?
Det skal lige nævnes det drejer sig om en autocamper hvor forbrugsbatteri og startsbatteri er forbundet tæt.

Forstør Zoom

For belysnings skyld så er startsba..   Rachid 20.8.2018 |  4:22
For belysnings skyld så er startsbatteriet selvfølgelige køblet til bilens generator som ikke fremgår af diagramet:)
Du skulle have haft købt dan1212h, ..   Jesper ( rhodocampist via Google ) 20.8.2018 |  15:49
Du skulle have haft købt dan1212h, den har det du søger!
Dog i en autocamper bør du have en enhed der først lader det ene batteri op og efter det næste - feks forbrugsbatteriet.

Feks dette
www.kjoeller.com
Uddybende forklaring omkring dan121..   Jesper ( rhodocampist via Google ) 20.8.2018 |  15:57
Uddybende forklaring omkring dan1212h.
Den har batterivagt på op til 30ampere, så kan du tilslutte en del til forbrugsbatteriet uden der sker det store. (Dog skal du være klar over om batteriet kan tåle 11.5 volt(10.5v) da det er disse muligheder du får.

Er det en gammel camper, siden der ikke er disse styringer i standard?

Sidste ting er - hvorfor ikke forbinde det til forbrugs batteriet kun?
Hvis du nu skal bruge det du har - så kan du købe en batterivagt til et udtag - feks en køleboks.

Alternativt sp køber du et relæ som i slukket drift (er sat til forbrugs batteriet) og når bilen så kører kobler det over på start batteriet.

Dvs relæet omkobler.
https://elektronik-lavpris.dk/files..   Jesper ( rhodocampist via Google ) 20.8.2018 |  16:17
https://elektronik-lavpris.dk
Relæ

Batterivagt
https://www.google.dk

Eller denne
https://www.cfhorsens.dk
Hej Jesper tak for info ja det er ..   Rachid 20.8.2018 |  20:11
Hej Jesper tak for info

ja det er en ældre autocamper fra 78 Mercedes 307D som er bygget om, men desværre er der ikke gjort meget på det eletrisk

vil du så mene at hvis jeg nu havde en Septor skillerelæ så vil dan1212b være overflødig ?
har bevidst ikke valgt dan1212H fordi det krævet jeg skulle skifte alle ledninger ud fik jeg af vide den gang jeg skulle købe den. derfor :)

du skriver også at jeg bare kan tilslutte køleboksen til dan1212b udgang, men så har jeg ikke så meget at lade forbrugsbatteriet med eller har jeg misforsået noget ?
eller er det ligegyldigt hvor jeg p..   Rachid 20.8.2018 |  20:17
eller er det ligegyldigt hvor jeg placere køleboksen for forbrugsbatteriet eller startsbatteriet vil alligevel kun modtage den resterende strøm ?

skal lige nævnes at jeg har en ctek oplader som jeg bruger når jeg holder på en campingplads med strøm.
Dan1212h er klart en bedre lader da..   Jesper ( rhodocampist via Google ) 21.8.2018 |  12:21
Dan1212h er klart en bedre lader da den lader med 15 ampere med den korrekte dimensionering!

Ja en septor er bedre for så lader du med generatorens ladestrøm.
Sådan er nye campere opbygget.
Okay tak Jesper er opsætningen med ..   Rachid 22.8.2018 |  11:38
Okay tak Jesper
er opsætningen med relæ og dan1212b sat rigtigt op (se foto), er det noget du har forstand på ?
Velbekommen. Ja, er elektriker pt ..   Jesper ( rhodocampist via Google ) 22.8.2018 |  12:03
Velbekommen.
Ja, er elektriker pt svagstrøms tekniker??
Ved spørgsmål kan du enten skrive her eller kontakte mig vis bloggen.
Www.rhodocampist.blogspot.com
okay det lyder dejligt, så du er ..   Rachid 22.8.2018 |  12:25
okay det lyder dejligt, så du er den rette jeg har fat i :-)

du skrev tidligere følgende:
Alternativt sp køber du et relæ som i slukket drift (er sat til forbrugs batteriet) og når bilen så kører kobler det over på start batteriet.

jeg har et relæ i forvejen med 4 ben, kan den brugs ? og kan du henvise til et diagram hvor man kan se opsætningen ?
Det kan du ikke bruge. Har sat et ..   Jesper ( rhodocampist via Google ) 23.8.2018 |  6:59
Det kan du ikke bruge.
Har sat et link ind med hvad for et der evt kunne bruges
Okay tak :)..   Rachid 23.8.2018 |  10:36
Okay tak :)
Selv tak - spændende, hvad du finde..   Jesper ( rhodocampist via Google ) 23.8.2018 |  17:50
Selv tak - spændende, hvad du finder af løsning.
Jeg har kigget lidt på nettet og ha..   Rachid 24.8.2018 |  2:05
Jeg har kigget lidt på nettet og har overvejet en wecamp kompressor køleboks som forbruger 3,8A ved 12v og sætte den på udgang af dan1212b så har jeg omkring 6A til opladning af forbrugsbatteriet.
Rachid Du må huske at et kompressor..   Kjeld L Kristensen 24.8.2018 |  9:42
Rachid
Du må huske at et kompressorkøleskab har en ret stor startstrøm, og indgår der i Boosterens køleskabsudgang noget elektronik må du tage hensyn til elektronikkens spidsværdier og max længde. Spørg køleskabs fabrikanten om startstømmens spidsværdier og bosterfabrikanten om dennes max spidsværdier.

Undrer mig i øvrigt over hvorfor du finder det nødvendigt at booste spændingen
når batterierne sidder meget tæt på generatoren. Det er jo ikke en campingvogn hvor spændingstab i de ofte ret lange ledninger kan give problemer.
Ja Kjeld har ret! Derfor er en sep..   Jesper ( rhodocampist via Google ) 24.8.2018 |  9:48
Ja Kjeld har ret!
Derfor er en septor feks bedre at bruge for så udbytter du generatoren som Kjeld skriver.
Kjeld Tak for input Dan1212b var m..   Rachid 25.8.2018 |  2:21
Kjeld
Tak for input
Dan1212b var mere fordi den den lader med 14,4v og dermed forlænger batteriets levetid samt at jeg kunne tilføje køleskab/køleboks så den fik strøm fra startsbatteriet under kørsel og fra forbrugs batteri ved stop.
Men dan1212b tiltrak også fordi den kunne bruges til solenergi, hvis jeg overhoved kommer til gøre brug af den.

Jesper
Det lyder også smart at man kan udnytte generatoren med septor, men er 14v lige så god så som 14,4v ?
Rachid Mit egentlige budskab var me..   Kjeld L Kristensen 25.8.2018 |  11:38
Rachid
Mit egentlige budskab var ment som en advarsel mod at glemme at et kompressorskab har en startstrøm som langt overstiger normalstrømmen.


El-opgaver kan jo løses vidt forskelligt og de fleste kan forsvares som gode, dette afhænger selvfølgelig af øjnene som ser.


Med hensyn til dit spørgsmål til Jesper kan jeg henvise dig til Exides Side exide.dk

Det er klart at en batteri fabrikant gerne ser de bedste betingelser for sit produkt.
Imidlertid bør det elektriske system ses som en helhed, hvor det ikke kun nytter at se på batteriet og dets levetid.

komponenter som lamper, pærer og andre af de tilsluttede komponenter er jo ofte udlagt for andre spændinger end de ladespændinger som batterileverandøren finder bedst for sit batteri.

Ekspl.: er komponenterne udlagt for 12V og ladespændingen på et start batteri er 15 V vil energitilførsel og forbrug under ladeprocessen stige med ca 50% Pærer vil lyse mere, men brænder hurtigere ud, køleskabe vil også sluge 50 % mere , Men behøver af den grund ikke brænde for hurtigt ud, dog vil absorbtionsskabe med en større effekt afgive mere varme fra boileren som skal bort transmitteres osv.

På biler i al almindelighed ser man derfor ofte at ladespændingen er udlagt fra 13,8- 14,2V.
Visse biler "æder" derfor batterier (de hvor ladespændingen er lav) og andre "æder" pærer og lign. hvor den er høj
Kjeld Det var lærigt tusind tak fo..   Rachid 26.8.2018 |  15:21
Kjeld
Det var lærigt tusind tak for info.
Nu er jeg ikke en, som har meget forstand på den slags.
Men det lyder meget fornuftigt det du skriver.
Som Jesper også skriver, så tror jeg holder mig til en septor.
Tak til jer Alle, jeg vender tilbage så snart jeg har fået en septor med køleboks og afprøvet det :)
Hej igen Er der en af jer der kan ..   Rachid 27.8.2018 |  21:34
Hej igen
Er der en af jer der kan fortælle mig hvad ulempen er ved at forbinde startsbatteriet og forbrugsbatteri med et relæ og ikke andet ?
Altså hverken batteri booster eller septorforbundet til ?
Jeg tror de fleste klarer sig på de..   Kjeld L Kristensen 28.8.2018 |  9:10
Jeg tror de fleste klarer sig på denne måde.

Hvis du på google skriver "El-diagrammer for lystbåde" kommer en mængde ekspl. frem. og der jo ikke den store principielle forskel på elinstallationen, for disse og en autocamper.
Om der findes noget lign. under "El-diagrammer for autocampere" har jeg ikke set efter, men prøv også her.

Jeg ved det irriterer mange nørder, Men personligt går jeg altid ind for "Keep it simple stupid" (KISS)
Idet dette for mig er det mest robuste.
Noget af et relæ, du skal have mont..   Jesper ( rhodocampist via Google ) 28.8.2018 |  12:24
Noget af et relæ, du skal have monteret. Det skal jo kunne holde til strømmen fra generatoren samt kablingen.

Det skulle det jo så også med septor :-).

Deltag i debatten

Du skal være logget ind for skrive eller redigere i vores debatforum

E-mail  
Password  
Husk mig  

Er du en ny bruger af vores debatforum, kan du oprette en profil her

Har du glemt dit password?

Fortvivl ikke. Udfyld din e-mail adresse herunder, og vi sender dig straks et nyt.

  E-mail