Hovedområder
Arrangementer /træf
Autocampere
Biler
Camping i TV
Campingnyt
Campingpladser i DK
Campingpladser i udl.
Campingvogne
Digital TV
Diverse
Efterlysninger
Fortelte og telte
Gode råd
Konkurrence
Køb og salg (Udstyr)
Mit vogntog
Navigation
Ny campist
Personlige sider
Rejseinspiration
Storebæltsbroen
Udstillinger
Udstyr og Tilbehør
Vintercamping
Debatforum på diverse mærker
Alle områder (liste)
Alle områder (detalj.)
Betingelser
Hjælp:
Oprette ny tråd eller svar på indlæg
Gode råd
Fold alle indlæg sammen

Titel Forfatter Dato

Bjergkørsel  allan christoffersen 8.8.2018 |  18:10  
Hej alle, havde en mærkelig oplevelse på vej ned mod Italien fra Brennerpasset, vi kører stille og roligt og alt føles normalt som det har gjort hele tiden. Pludselig tuder og blinker en lastbil bag os flere gange, mener ikke jeg har gjort noget der kan genere ham og der er intet unormalt at mærke på vogntoget. For at sikre mig at der ikke er noget galt kører vi fra motorvejen og tjekker alt dvs lys - vinduer mv, mærker også på tromlerne på campingvognen som godt nok føles varme men de er ikke rødglødende som før set på en lastbil. Vi kører videre til vores destination ca 200 km og alt føles stadig helt normalt, ved godt at det kun bliver gætteri men hvad har han eventuelt kunne bemærke når han kører bag os som jeg ikke selv kan mærke på vogntoget ?

Du har kørt langsommere end 89 km/t..   Per Henneberg Kristensen 8.8.2018 |  18:57
Du har kørt langsommere end 89 km/t i en overhalingsforbudtzone.
Det er meget sandsynligt, jeg pleje..   allan christoffersen 8.8.2018 |  19:19
Det er meget sandsynligt, jeg plejer at følge færdselsreglerne og me CV må jeg kun køre 80 km/timen !
jeg oplever desværre tit at lastbil..   johnnyf 10.8.2018 |  11:27
jeg oplever desværre tit at lastbilerne el rettere deres ratholdere opfører sig som konger på vejene.
jeg kører generelt med en hastighed på omkring de 85-90 km/t på danske motorveje og på tyske motorveje omkring de 95 km/t.
dog oplver jeg it at lastbiler dytter voldsomt når de overhaler mig og ja det sker tit.
hvad forventer de at jeg sætter farten ned til 70 så de kommer hurtigere forbi.
har endda på vores ferie i år haft en tosse der lå helt oppe bag ved campingvognen og dyttede og teede sig, på det tidspunkt låje og kørte lige omkring de 80 og da der var heftig trafik kunne tossen bagved ikke komme ud og derfor forsøgte han at presse mig til at køre hurtigere.
Jeg håber næsten det var sådan en c..   allan christoffersen 10.8.2018 |  19:23
Jeg håber næsten det var sådan en chauffør, det er jo ubehageligt når man ikke ved om der er noget i vejen. Har egentlig fuld forståelse for at lastbilerne gerne vil frem, de lever jo af det, når bare det går fornuftigt til !
På Brenner autobahn A22 er der hast.. F. Bruun 10.8.2018 |  19:59
På Brenner autobahn A22 er der hastighedsbegrænsninger og der er tillige overhalingsforbud for lastbiler og biler med anhænger fra Brenner til Modena!

Forstør Zoom
Kære med campister Skal vi ikke bli..   Niels Bisgaard 12.8.2018 |  10:28
Kære med campister
Skal vi ikke blive enige om at det er bedst, når trafikken glider uden problemer. Går der noget fra os ved lige at sætte farten lidt op eller lette lidt på gassen for at hjælpe en med trafikant. Så undgår vi også en lastbil kører helt op i måsen på is i frustration over vi holder på vores ret.
Vedr. overhalingsforbudet på A22, så ser det ikke ud til at det bliver taget seriøst. Både CV og lastbiler overhaler i et væk. Gør det heller ikke selv, men prøvede det på en stræk over ca 170 km, da vi kørte hjem over. Det betød knap 10 min. ekstra tid i forhold til GPS og jeg fik set, hvor flot turen faktisk er fra Modena til Bolzano. Ind i mellem var jeg nødtil at lette lidt på gassen for at hjælpe en lastbil forbi eller lige køre lidt hurtigere, for ikke at skabe køer bag mig.
God fornøjelse der ude????
Når jeg køre på motorvej og en last..   Hb 12.8.2018 |  13:08
Når jeg køre på motorvej og en lastbil er helt op i rumpen på mig og gerne vil overhaler løfter jeg også foden fra gaspedalen så han kan komme hurtigere forbi, hellere det som have ham med på slæb og have ham op på siden i 5 minutter
Man møder desværre en gang i mellem..   Per Henneberg Kristensen 12.8.2018 |  23:58
Man møder desværre en gang i mellem lastbilchauffører der tror de ejer højre spor. En dag var der en der indhentede mig bagfra - jeg kørte 85 (ægte), da jeg fulgte nogle lastbiler foran mig. Det første lastbilchaufføren gjorde var at køre helt op i røven af mig og blinke med lyset. Derefter kørte han med 5-10 meters afstand over 10+ km, hvor vi begge skulle dreje af. Han kom bagefter i afkørslen, men indhentede mig igen og fortsatte igen over 10 km med mindre end 10 meters afstand. Jeg har bagudvendt dashcam så jeg har det dokumenteret. Tilfældigvis skulle vi af ved samme afkørsel, så for enden af afkørslen gik jeg ned til hans førerskur og tændte af på ham. Nogle dage efter undersøgte jeg hvem han var (igennem firmanavn på lastbilen, facebook m.m.) og fandt ud af at det var en af hans sidste dage bag rattet, fordi han af en for mig stadig ukendt årsag havde mistet kørekortet.

Lastbilchauffører bliver presset hårdt fra speditører, kunder og vognmænd. De vil hellere køre 89 end 85 og derfor elefantoverhalinger. Man gør ikke sig selv en tjeneste ved at køre 80 km/t på motorvejen fordi man vil overholde hastighedsbegrænsningerne, fordi man har ustandseligt en lastbil 5 meter bag campingvognen. Og hvis campisten bremser i samme øjeblik lastbilchaufføren skal ordne et eller andet i førerskuret - stille på radioen, se på speedometeret eller what ever - så er ens vogntog ikke mere 10-16 meter langt, men under 1 meter, hvis campisten har en lastbil foran sig, som også bremser op.

Så - følg trafikken. Man kører længere på literen 50-60 meter bag en lastbil med 89 km/t end hvis man kører 85 helt for sig selv (og med en lastbil i røven). Og det kan være livsforlængende.

De der stædigt holder på at hastighedsbegrænsningen er 80 km/t på motorvejen, de holder vel også 70 på landevejen? Og kører aldrig for stærkt uden campingvogn?

Under alle omstændigheder har de ingen anelse om hvad der foregår omkring deres vogntog under kørsel, herunder især lige bagved.
I stedet for, at lade sig generer a..   Niels Juul-Hansen 13.8.2018 |  9:26
I stedet for, at lade sig generer af lastbilchauffører der kører for stærkt, var det så ikke en ide, at lette fode på speederen, og efter et stykke tid sætte farten op så der bliver sikkerheds afstand. De er nogle tyveknægte, når de ikke overholder sikkerhedafstanden
Hej. Jeg gør det modsatte. I stede..   B Jakobsen 13.8.2018 |  10:53
Hej.
Jeg gør det modsatte.
I stedet for at lade sig irritere af en lastvogn som " hænger på min krog" så ser jeg en lastvogn som Kører stabilt 88 - 90 km/t - lægger mig 100 m. bag ved ham og følger hans kørsels rytme - det er faktisk ret effektivt.
MVH BJ.
Der kommer jo lastbiler hele tiden ..   Hb 13.8.2018 |  11:43
Der kommer jo lastbiler hele tiden og hvis der en der kan køre 3km hurtigere en dig skal han jo absolut overhale og du har ham ved siden af dig et stykke tide så derfor letter jeg foden.
Vi har aldrig mødt de typer, som I ..   Susanne K 13.8.2018 |  15:21
Vi har aldrig mødt de typer, som I beskriver. Hverken under kørsel i Danmark eller udlandet. Heldigvis da.

Men ellers er jeg enig med både Niels Bisgaard og B Jakobsen. Vi følger deres rytme, og det giver en glidende og effektiv kørsel.

Hvis der endelig kommer én, som har travlt og gerne vil forbi, så sætter vi bare hastigheden lidt ned, så han/hun kan overhale. Og de får et par blink med det lange lys, når de kan trække ind efter overhaling. Det giver som regel en hilsen som tak for hjælpen.
Det er ofte mere reglen end undtage..   Erik Helge Pedersen 13.8.2018 |  16:36
Det er ofte mere reglen end undtagelsen, lastvogne skal absolut overhale, for igen hurtigt at trække ind foran en selv.
Jeg undrer mig over at de får lov til at køre stærkere end de må, det med at de har en blokering på som gør at de ikke kan køre mere end de 80 km. der er tilladt virker ikke i ret mange tilfælde.
Vognmanden kunne spare mange penge ved at overholde den givne hastighed, man sparer olie og forurener mindre.
Til Erik Helge Pedersen Lastbilers ..   Jørn Larsen 13.8.2018 |  20:20
Til Erik Helge Pedersen
Lastbilers fartbegrænser må højst stilles til 90 km/t ( og ikke som du skriver 80 km/t )
Campist,storvognskørelærer og tidligere langturschauffør Jørn Larsen
Til Erik Helge Pedersen Det er ikk..   Peter Nielsen 14.8.2018 |  12:35
Til Erik Helge Pedersen

Det er ikke blot lastbilchauffører.
Det gælder stort set alle trafikantgrupper.

Også i "vore egne rækker". Seneste tur fra Nordjylland til Sjælland blev vi i flere omgange overhalet af biler med campingvogn, som ikke havde noget Tempo 100 mærke bagpå.
Vi kørte bag lastbilerne med ca 90 km/t, men det afholder ikke andre bilister med campingvogn, trailer, etc. i at overhale, selv om vogntoget ikke umiddelbart er godkendt til at måtte køre efter Tempo 100.

Derfor skal vi som campister ikke pege fingre ad andre trafikanter.

Men vi kan medvirke til at trafikken flyder jævnt, eller vi kan gøre det modsatte.

Jeg ligger, som andre også skriver, lunt bag lastbilerne og følger deres hastighed, og jeg oplever meget sjældent disse hovedløse overhalinger, som andre beskriver at være udsat for.
Har du selv tempo 100 ? Op hvor kør..   Hb 14.8.2018 |  21:02
Har du selv tempo 100 ? Op hvor køre du, det er bestemt ikke E 45.

Deltag i debatten

Du skal være logget ind for skrive eller redigere i vores debatforum

E-mail  
Password  
Husk mig  

Er du en ny bruger af vores debatforum, kan du oprette en profil her

Har du glemt dit password?

Fortvivl ikke. Udfyld din e-mail adresse herunder, og vi sender dig straks et nyt.

  E-mail