Hovedområder
Arrangementer /træf
Autocampere
Biler
Camping i TV
Campingnyt
Campingpladser i DK
Campingpladser i udl.
Campingvogne
Digital TV
Diverse
Efterlysninger
Fortelte og telte
Gode råd
Konkurrence
Køb og salg (Udstyr)
Mit vogntog
Navigation
Ny campist
Personlige sider
Rejseinspiration
Storebæltsbroen
Udstillinger
Udstyr og Tilbehør
Vintercamping
Debatforum på diverse mærker
Alle områder (liste)
Alle områder (detalj.)
Betingelser
Hjælp:
Oprette ny tråd eller svar på indlæg
Gode råd
Fold alle indlæg sammen

Titel Forfatter Dato

Køleskab.  jcd 7.8.2018 |  23:13  
Er der nogen der har erfaring med at skifte køleskabet,12volt/gas/230 volt. ud,med
et almindeligt kompressor køleskab.
Dem uden kompressor kan ikke følge med i denne sommer.
Jeg har endekøkken med Electrolux RM 4270,er der nogen der ved hvor man kan købe et skab i nærheden af målene H82 B48 D53,uden det skal koste en bondegård.

vi har samme type køleskab i vores ..   johnnyf 8.8.2018 |  7:47
vi har samme type køleskab i vores cv som osse er med endekøkken og vi har i denne sommer ingen problemer haft overhovedet, snarere tvært imod, syntes det køler bedre end vores køleskab herhjemme.
vi har endda kunne indfryse et par køle-elementer om natten i det.
disse køle-elementer har vi så brugt som hjælp til køleskabet.
måske der er en defekt i dit køleskab
Et almindeligt køleskab i en cv. ka..   Niels Juul-Hansen 8.8.2018 |  8:57
Et almindeligt køleskab i en cv. kan kun sænke temperaturen ca. 20 grader.
Jeg har monteret en blæser ved det øverste gitter. Det hjælper betydeligt. I år har vi ikke haft problemer med køleskabet.
Køleskabet på 190 l. samt frostbox ..   Erik Helge Pedersen 8.8.2018 |  10:29
Køleskabet på 190 l. samt frostbox fungerede perfekt under ferien i år. Vi havde mellem 25 - 33 grader, vi kunne også lave isterninger. Vi har ingen blæser eller andet udstyr. Vi havde 2 til 5 gr. i køleskabet.
Når det er sagt, må jeg da også indrømme vi har da haft problemer med gassen tidligere år, med brænderen.
Du får brug for en laaaang ledning ..   knud hansen 8.8.2018 |  10:35
Du får brug for en laaaang ledning undervejs :-)
Mit bud ville være at du køber en kompressor boks, eller et ekstra køleskab til forteltet
På trods af varmen har vores helt a..   Flemming Udbjørg 8.8.2018 |  11:30
På trods af varmen har vores helt almindelige campingkøleskab klaret det flot gennem de 25 døgn, hvor vi har været på tur med vognen i juni og juli.

Vi starter med at lægge flasker med alm. vand i fryseren derhjemme - og så flytte dem til campingkøleskabet dagen før turstart, samtidig med at vi lægger nye flasker til frysning i campingkøleskabets fryser.

Når vi så fylder køleskabet op - og vi fylder helt op! - med madvarer direkte fra vores hjemme-køleskab, lægger vi frosne flasker i campingfryseren - og så kører køleskabet perfekt.

Når de frosne flasker i køleskabet er tøet næsten op, ombyttes de med frosne fra fryseren, så vi altid har kulde i køleskabsdelen. Vi har 6 stk. ½-liters vandflasker fordelt med 3 i fryserummet og 3 i kølerummet. Det har klaret både denne sommer og alle tidligere somre for os. Køleskabstemperaturen har aldrig været over 5 grader og fryseren holder maden og vandflaskerne frossen.

Det vi opnår er, at kulden fra køleskabet ikke bare vælter ud på gulvet, men er opbevaret i de kolde flasker og madvarer, så køleskabet hurtigt genskaber de 5 grader, når vi har haft døren åben.

Det er muligt at et campingkøleskab kun kan sænke temperaturen 20 grader - men udgangspunktet er jo ret forskelligt, hvis man starter med et tomt skab som har 5 grader indvendig, eller hvis man starter med et køleskab som er fyldt op med kølevarer og lidt frosset vand, så starttemperaturen er nede i nærheden af de 5 grader på ingen tid. Og så kører det som det skal.

Mere end 40 år på denne måde. Har aldrig haft køleproblemer noget som helst sted i de varme lande/perioder.
FU Jeg mener også at et rigtigt mo..   Kjeld L Kristensen 8.8.2018 |  17:13
FU
Jeg mener også at et rigtigt monteret og ventileret Absorbsionsskab kan køle ned med over20gr.C
Men når du selv mener at du i 40 år har brugt dine absorptionskøleskabe til fuld tilfredshed, har du du jo også brugt alt for meget energi hertil.
Lad os derfor se på dine egne oplysninger. Det fremgår ofte at du camperet 100 dg pr år, hvilket giver 4000 Dage i denne tidsperiode
Skabene har vel gennemsnitlig brugt ca 2,5 kW El/døgn eller 240 gram Gas/ døgn
Hvilket giver 10000 kW eller 960kg gas.

Havde du haft et kompressorskab havde du haft et forbrug på ca o,5-0,75kw /døgn

Du kan selv sætte kroner og øre på forskellen. men mon ikke enhver kan se at campisterne er tager ved måsen, og at der slet ingen grund er til at forsvare et alt for gammeldags system, hertil kan man i øvrigt undre sig over at branchen og leverandører ikke for længst har ændret til noget mere energibesparende. Men selvfølgelig: Gasfirmaer og pladser leverer da gerne energi til os.
@Keld L Og hvad koster en sådan nya..   knud hansen 8.8.2018 |  19:39
@Keld L
Og hvad koster en sådan nyanskaffelse så, desuden mener jeg at det ikke kan køre på gas, så hvor er friheden så?
@Knud Hansen Det ville være fint o..   HenrikH 8.8.2018 |  20:55
@Knud Hansen

Det ville være fint om man ved køb af ny vogn kunne vælge mellem absorption og kompressor. Det kan man bare ikke. Mig bekendt er det kun Caravelair, der kompressor.

Mht. friheden, ja så er det da fint, at man kan køre på gas. Nu tror jeg bare det er sådan, at 80% eller mere af campisterne bruger deres køleskab på 230V. Og ville bruge 12V i stedet for gas under kørsel, hvis man havde et godt effektivt køleskab,

Men desværre har campingbranchen og producenterne af vognene slet ikke fulgt med tiden, hvad angår køleskabene.
Efter en tur i autocamper i Austral..   Ole Gottliebsen 9.8.2018 |  7:49
Efter en tur i autocamper i Australien (sidste november) ville jeg have et kompressorskab i campingvognen. Megen søgen på nettet gav ingen mulighed for noget fornuftigt i vores køkkenblok, som også giver plads til hjulkassen. Alle ville være for små, også de, som har kompressordelen bygget ind ved siden af skabet. De erfarne på værkstedet sagde også, "du får intet, der ser pænt ud", Dometic, Electrolux gad ikke engang svare, da jeg skriftligt forhørte mig, om de havde noget som kunne erstatte mit nuværende skab. men du er heldig, med et helt firkantet hul, hvad jeg går ud fra du har i enden af vognen, har Dometic mange muligheder. Du skalnok regne med at lægge et par lister på siden af skabet, for at få det til at fylde i hullet, og så skal du selvfølgelig have fuld 12V forsyning. Hvis du vil tale med fagfolk, så spørg i en butik med bådudstyr, kompressorskabe et helt almindelige i fritidsfartøjer. God jagt og undskyld til de, der gerne vil tale om noget helt andet, end det du spurgte om.
kompressorkøleskabe finder i på føl..   Flemming Bøgvad 9.8.2018 |  8:44
kompressorkøleskabe finder i på følgende link.
https://palby.dk
@HenrikH Polar kan også bestilles ..   Jesper K. 9.8.2018 |  9:23
@HenrikH

Polar kan også bestilles med kompressor køleskab :)
Dometic kompressor køleskabe her S..   Jesper K. 9.8.2018 |  9:35
Dometic kompressor køleskabe her

Sæt markering af type i venstre side, så du fx. kun ser kompressor køleskab.

https://www.dometic.com

Mener det er denne model, som der har været lavet en artikel med herinde, hvor det blev monteret i en KABE.

DOMETIC COOLMATIC HDC 195 KOMPRESSORKØLESKAB, 173 L

https://www.dometic.com
Hej Min historie er meget lig den..   Jørgen L. (Kalundborg) 9.8.2018 |  10:20
Hej

Min historie er meget lig den Jesper henviser til, idet at det er samme kompressor skab jeg har fået i og det er samme køleskab der er blevet udskiftet, blot i en LMC.

Min erfaring er at køleskabet i snit bruger 0,8 til 1 kWh i døgnet. (det er opgivet til 0,6 kWh, men man skal jo også bruge det ind i mellem, dvs. det bliver åbnet og varme ting bliver sat ind osv.)

Jeg har 2 x 100 watt solceller (2 x 400 Wh) på taget og 1 x 100 ah AGM batteri.
og, det er lidt teknisk, et 100 Ah AGM batteri bør ikke komme under 60 % dvs. at jeg har 60 Ah til rådighed til alt, problemet er at 60 Ah er kun 0,72 kWh så det er klart i underkanten til en dag hvor solcellerne ikke hjælper, Efterår, vinter, forår og så selvfølgelig normale dage om sommeren.

Så skal det passe brug bare en weekend skal der nok mindst 400 watt (4 x 400 Wh) på taget. samt mindst 150 Ah til rådighed som hvis det skal være med AGM være på
250 Ah


Her kommer så mit drømme senarie
300 watt Cigs solceller (ny type som er mindre skygge afhængig og giver mere i gråvejr og med lavere vinkel på solen som jo er ret aktuel da de fleste ligger fladt på taget) og 200 Ah Lithium lifepoe (ca 33 kg.) batteri som så svare til 196 Ah som så 2,32 kWh til rådighed.
Og det fede ved dette setup er at på grund af at Lithium er så meget lettere at lade op, som at sætte en spand under en brandhane og så åbne, vil solcellerne virke 50% større.

Opladning af blysyre batterier (start, fritid, AGM og gele) er alle meget træge da der skal ske en kemisk reaktion som gør at 50 % af den mulige energi fra solcellen vil gå tabt i form af varme men også at batteriet ikke kan tage i mod den energi som de kan tilbyde.

Hilsen Jørgen
Knud Hansen Overdrivelse fremmer of..   Kjeld L Kristensen 9.8.2018 |  10:34
Knud Hansen
Overdrivelse fremmer ofte forståelsen.
Netop derfor kunne jeg ikke lade være med at anvende FU's tal Idet disse jo indikerer et alvorligt forbrug i det lange løb
Skulle vi sætte kr/og ører på Vil absorptionsskabet i el ved f.ekspl en gennemsnitlig tilslutningsafgift på kr 3.00 bruge for kr 30.000 kr eller 100 flasker gas a kr 150 = kr 15000

Et kompressorskab ville jo så sammenligningsmæssigt i samme årrække bruge
4000 dg a o,75 kW =3000 kW a kr 3,0 eller 9000 kr
(Mange vil endda påstå at deres solcelle system samt bilen kunne levere den nødvendige energi hertil omkostningsfrit)

Dvs bruger du gas havde du sparet kr.6000,- bruger du el kr 21.000 Ved samme elbetaling


Med andre ord evt prisforskelle i anskaffelse ligger da vistnok ikke så tungt.
Husk at ta' hensyn til priserne på ..   Bent H 9.8.2018 |  15:53
Husk at ta' hensyn til priserne på El og gas, for 40 år siden - det gi'r vist et andet resultat :-)
Mvh Bent H
Er der overhovedet nogen af jer,der..   jcd 9.8.2018 |  16:17
Er der overhovedet nogen af jer,der har set mit spørgsmål.???.
ja, til begge spørgsmål..   Ole Gottliebsen 9.8.2018 |  17:23
ja, til begge spørgsmål
Rigtigt bent H så længe vi tale hi..   Kjeld L Kristensen 9.8.2018 |  17:48
Rigtigt bent H
så længe vi tale historie er priser og inflation jo et elastikagtigt problem
Jeg købte i 1955 et ATLAS Folkekøleskab (Absoptionsskab) på 65 L som jeg gav 895 kr for.
Min månedsløn var kr 965.- hvilket var en hæderlig håndværkerløn.
Men til bage står jo kendsgerningen at vore køleskabe også i dag stadig bruger 2,5 KW eller mere pr døgn Medens et kompressorskab bruger 0.5-0,75 Kw / døgn afhængig af type og størrelse. Mit regnestykke hvor meget et sådan skab har brugt
står jo derfor stadig ved magt


jcd
Jo jeg har set dit indlæg, men har ikke været inde og se efter, idet du jo nok den eneste som kan se hvad som passer jer, og derfor er jeg sikker på
på at forslag som: prøv at google, ikke vil kunne tilfredsstille dig


Jeg har derimod forsøgt atter at vække de campister som blindt følger efter hvad en sammenspist branche i årevis stopper i halsen på dem. og der vel derfor stadig håb når nogen forsøger at finde andre og ny veje.
KLK: din regnemetode kan vist disku..   Bent H 9.8.2018 |  23:21
KLK: din regnemetode kan vist diskuteres.

Ingen herinde er vist i tvivl om din indstilling til kompressorkøleskabets fortræffeligheder!
Du glemmer et par vigtige ting: STØJEN fra kompressoren (hvilket skab støjer mindst, et kompressor - eller et absorbtionsskab?) - jeg vil nødigt sove 2 - 3 m fra et kompressorskab der starter med jævne mellemrum.
Mht økonomi, er det da fløjtende ligegyldigt i ferieregnskabet. Hvis døgnforbruget er 2,5KW, svarer det til ca 2,5 dl dieselolie/døgn = ca 3 km kørsel, hvis skabet kører på gas.
- derudover mister du også din frihed til at vælge, hvor du vil overnatte - du er tvunget til at finde et overnatningssted med 230V tilslutning.
I et kolonihavehus vil et kompressorskab nok være et godt valg - men ikke i en campingvogn der kører - for fastliggere er det en anden sag, hvis man kan leve med støjen
Bent det larmer nu altså ikke ret m..   Jørgen L. (Kalundborg) 9.8.2018 |  23:29
Bent det larmer nu altså ikke ret meget og slet ikke i forhold til Thetford køleskabene der væser når de køre på gas.

Til JCD
Hvis du kører med din vogn, dur et alm kompressor skab ikke da det ikke kan tåle vibrationerne når du køre.
Er du fastlægger er der ingen problemer.

Mvh Jørgen
Jørgen L. (Kalundborg) Vi har et 12..   Ole M 10.8.2018 |  5:47
Jørgen L. (Kalundborg) Vi har et 12v kompressor køl/frys, og det fungerer perfekt, også når vi kører. Så det kan GODT tåle vibrationerne, når vi kører.
jcd? Almindeligt kompressorskab er ..   Ole Gottliebsen 10.8.2018 |  8:13
jcd? Almindeligt kompressorskab er vel et 12V skab, når vi nu er på en campingside og taler campingvogn? Eller spørger du i virkeligheden om et 230V køkken-køleskab? Som vel er ualmindelig i en campingvogn.
Kjeld K. - nu gik emnet i denne trå..   Flemming Udbjørg 10.8.2018 |  8:58
Kjeld K. - nu gik emnet i denne tråd på, om køleskabene kunne køle tilstrækkeligt! Og det mener jeg bestemt de kan - hvis man bruger dem rigtigt.

Prisen for bruge er nok større end for kompressor-køleskabe - men det er jo en anden diskussion, som kræver lidt flere elementer end bare ddriftsomkostningerne.

Hvordan ser anskaffelsesomkostningerne ud? Hvordan ser vægten ud - hvor meget går det ud over frivægten? Hvor meget mere koster det at trække det tungere skab - både i brændstof, dækslid m.v. Hvordan ser det faktiske køle-rumfang ud i 2 skabe med henholdsvis absorbtion og kompressor. Og hvordan så markedet for små og håndterbare kompressorskabe ud for 10-15-20 år siden? Og hvor mange kompressor-køleskabe kan køre på gas eller 112 v. så man også kan køle mens turen forløber på de lange motorveje??

Jeg mener ikke jeg har betalt for meget - men det som det nu engang koster. Og om det så kun havde kostet det som du anfører: "Havde du haft et kompressorskab havde du haft et forbrug på ca o,5-0,75kw /døgn" ved jeg ikke. Her er oplysningerne om et konkret køleskabs forbrug:

https://campingferie.dk

Og som det fremgår af samme artikel, så er det jo en noget større investering at købe et kompressorkøleskab end et absorbtionskøleskab. I artikel er prissen på skabet 12.000 kr. + montering, hvor det oprindelige skab i en ordentlig kvalitet vel kan erhverves for 4.500 kr. Så bare på denne post er der vel 7.500 kr. at købe strøm for, før jeg har betalt for meget??

Men emnet var stadig om køleskabet kan køle nok! - og det menejer vi kan bevise at det kan, når det bruges rigtigt.
FU Allerførst en undskyldning for, ..   Kjeld L Kristensen 10.8.2018 |  11:48
FU
Allerførst en undskyldning for, at jeg brugte dit indlæg som eksempel på det enorme forbrug som en campist med mange overnatningerne bruger gennem årene på køleområdet. Jeg kunne jo også have brugt tal som hvormange overnatninger foretages af danske og europæiske campister/år og hvor mange bruger absorptionsskabe? Hvad er merforbruget i forhold til kompressorskabene

At du ikke finder forbruget for stort og er tilfreds med dets funktion er jo din personlige opfattelse, men der er nok ingen diskussion om at energirådgivere og andre,gerne ville have dette overforbrug bragt væsentlig ned.

At funktionen herover er kritisk, vidner utallige indlæg om. Dette behøver vi vistnok ikke at diskutere.


Om priser på køleskabe. Produktionsfolk ved at det første emne er dyres at producere og det sidste det billigste.
Derfor er regnestykker baseret på Masseproducerede absorptionsskabe og enkelt producerede Kompressorskabe jo ikke en rigtig sammenligning.
Selve skabet er jo det samme kun køleudrustningen er anderledes, så merpriser på kr 7500 som måske pt har været virkelighed vil ved et skift af fabrikanterne på sigt kunne udlignes. Ekspl Caravelair er vel ikke dyrere end end andre på grund af kompressorskab?
Bent H KLK: din regnemetode kan vi..   Kjeld L Kristensen 10.8.2018 |  12:06
Bent H

KLK: din regnemetode kan vist diskuteres." Ja selvfølgelig Et merforbrug på 3,3 gange kan da overskueliggøres på mange måder

Men sover du ikke ganske let Mit eget køleskab herhjemme,må jeg lægge øret på køleskabet for at konstatere om det kører (har netop været til høreprøve og funktionen var OK )


Om frihed.Ja der er jo dem som aldrig kommer på en campingplads. disse campister har som regel er solcelleanlæg som mange udtaler også leverer strøm til deres kompressorskab
. Men for mig at se kører flere og flere ind på campingpladser også vedtransit overnatning. Kølevogne og lastbiler støjer altfor meget.
Ole Gottliebsen, Ja,jeg mener et 23..   jcd 10.8.2018 |  13:19
Ole Gottliebsen,
Ja,jeg mener et 230 volts almindeligt husholdnings kompressorskab.
KjeldK - det er helt ok, at du brug..   Flemming Udbjørg 10.8.2018 |  20:54
KjeldK - det er helt ok, at du bruger mine egne oplysninger som udgangspunkt. Men - du kan jo ikke bare undladse nogle af de øvrige omkostninger og da slet ikke rgene med, at prisen på et kompressorkøleskab skulle ahve kostet halvdelen eller mindre for 20-30-40 år siden end det i virkeligheden har gjort.

Så hvis nu jeg sætter et kompressorskab til 10.000 kr. imod et traditionelt skab til 4.500 kr. og hivs jeg så skulle have haft 7 af dem i 7 forskellige campingvogne, så har jeg jo betalt 8 X difference 5.500 kr. for at have kompressorkøleskab i stedet for det traditionelle køleskab - hvilket løst regnet bliver til en meromkostning på ikke mindre end 38.500 kr. på de 40 år alene til anskaffelsen.

Så der skal jo dog spares noget gas gennem systemet for at tjene det hjem. Med en pris på 3,- kr. pr. kWh og dine beregnede 10.000 for meget brugte kWh som så bliver til 30.000 kr. - så har jeg vel stadig tjent 8.500 kr. på ikke at have købt kompressorkøleskabe.

Tal er jo noget forunderligt noget - og kan bruges/misbruges på mange måder. Men det giver ikke mening at regne ud, hvordan Verden kunne have set ud på særlige vilkår og på gættede priser. (3,- kr. pr. kwh var jo ikke prisen for 10-20-30 år siden)

Hvis man fremover kan få kompressorskabe monteret i sin nye CV til en fornuftig pris, så skal m,an da være et skarn hvis man siger nej. Men så skal skabet jo stadig kunne køre på påde 12v 230v og gas, så vi ikke mister de muligheder som vi har idag, og så skal der gøres noget ved lyden af kompressorskabet.

Men hvis man nu bruger de nuværende absorbtionskøleskabe rigtigt, så er der ikke nødvendigvis brug for noget nyt! Vi er ikke alle - men vi har aldrig nogen sinde haft problemer med at køle madvarerne i vores køleskab, og fryserne har altid fungeret tilfredsstillende. Og vi har camperet på de varmeste tider og steder i hele Europa.

Jeg respekterer at andre har andre erfaringer - men peger bare på, at man måske skal lære at bruge køleskabet rigtigt, så man ikke starter med at skulle køle hundredvis af liter varm luft ned fra 35-40 grader, og derefter hælder hele den kolde luft på gulvet , når man åbner køleskabsdøren for at se om skidtet virker.

Fyld skabet op med varer som i forvejen er kølet i køleskabet i privaten og hentet i frossen stand fra frostboksen hjemme. Så skal køleskabet nok klare opgaven med at holde det koldt på turen.
Ole M. Hvis du læser mit indlæg fr..   Jørgen L. (Kalundborg) 10.8.2018 |  21:21
Ole M.

Hvis du læser mit indlæg fra 9.8.2018 kl. 10:20 kan du se at jeg jeg er klar over at kompressor køleskab kan fungere i en cv, idet jeg selv har et monteret.

Jeg henviser til JCB at et alm kompressor køleskab ikke kan bruges i en vogn der kører og med alm kompressor mener jeg selvfølgelig dem der er flest af, dvs et der kører 230 volt og vil blive brugt hjemme i hustanden.

Mvh Jørgen
@ Jørgen L. Mine forældres MKP Midi..   P. Gug-Kjeldsen 10.8.2018 |  22:14
@ Jørgen L.
Mine forældres MKP Midi fik ca. 1975 i isskabet indsat fordamper, monteret kompressor i klædeskabet og kondensatoren anbragt under vognens bund. Alt stammede fra et brugt Gram husholdningskøleskab. En kabeltromle med 50 meter tynd 2-leder kabel (der var langt til strømmen dengang og stikkere til Schweiz, England og andre lande) og ingen problemer førend engang efter år 2010, hvor vognen havde stået stille i en årrække, så kompressoren nægtede at køre rundt. Danfoss lavede kvalitet, vil jeg godt hævde.
mvh
hej FU Mit egentlige budskab er at ..   Kjeld L Kristensen 11.8.2018 |  9:52
hej FU
Mit egentlige budskab er at et absorptionsskab bruger mere end 3 gange så megen energi som et kompressorskab. Hvad angår anskaffelsespriser og inflation kan der jo skrives meget Og når vi nu er ved Anskaffelsespriser hvorfor koster et gammeldags Absorbtionsskab så op mod 4 gange så meget som et tilsvarende Wasco kompressorskab ? ( Har i øvrigt nogenlunde samme mål som JCD efterlyser)

Der er forskel på et 12-24V skab og så et konventionelt Husholdningsskab idet motorforsyningen vil være dyrere at fremstille til 12-24 V, men den enorme prisforskel du beskriver, vil være udjævnet hvis /når skabene fremstilles i samme antal.


Som du beskriver "den rigtige" anvendelse af et absorptionsskab, er dette en simpel og besværlig nødvendighed, som du sagtens kan undvære med et velfungerende kompressorskab.
Husholdningsskabe! Der tvistes lidt..   Kjeld L Kristensen 11.8.2018 |  10:14
Husholdningsskabe!
Der tvistes lidt omkring om et alm husholdningsskab kan holde at være i drift under kørsel.
Som jeg har hørt og læst det, skulle kompressoren ikke kunne holde til de urolige bevægelser under kørsel.
Motor og kompressor er i den hermetisk lukkede "potte" ophængt i fjedre. Disse fjedre er afstemt efter at skabet står stationært.
Påskrab og for store bevægelser i de ledninger som overfører effekt til motoren, skulle derfor være årsag til havari når der køres
Ingen har hidtil bekræftet at sådan forholder det sig, så muligheden for at det er ammesstuesnak kan være til stede.
Hej alle. Uheldigvis er standarden..   jcd 11.8.2018 |  23:26
Hej alle.
Uheldigvis er standarden på de køleskabe jeg kunne bruge mellem 84 og 85 høje,det er lige knap 2 cm for højt,selv uden justeringsben.
Derefter falder højden på skabene,så volumen bliver så lille at det er ligegyldigt.
Kjeld K - det var dig som bragte "m..   Flemming Udbjørg 12.8.2018 |  9:10
Kjeld K - det var dig som bragte "mine" al for høje omkostninger gennem 40 år på banen, og det resultat er bare meget tvivlsom. Så selv om jeg har betalt for meget for strømmen, har jeg tjent på den samlede regning, da priserne på kompressorkøleskabe hele vejen har været meget højere end for de traditionelle skabe.

At man kan undgå "besværet" med at bruge sit køleskab rigtigt, hvis man har en kompressorskab er da ikke noget specielt godt argument.

Tråden her er startet fordi nogen ikke synes køleskabet køler nok. Det kan de gøre noget meget virkningsfuldt ved, uden at betale én eneste krone; Brug køleskabet rigtigt fra starten af turen!!

Men ja, hvis nu alle vogne var monteret med kompressor-skabe, så ville verden se anderledes ud. Vi mangler vist stadig at få styr på støjen fra kompressoren, og at få både 12V, 230V og gas-forsyning til at hænge sammen med samme køleomfang (antal liter køleskabs-rumfang) og ligeså ydre mål i forhold til indre rumfang.

Men ja! Hvis hele Verden så anderledes ud, så ville problemerne også se anderledes ud. Men det var stadig ikke emnet.

JCD kan få sit nuværende køleskab til at virke rigtigt, ved at bruge det rigtigt. Men fokuserer nu på et kompressorskab - og det er da ok. Men kan han så finde et, som passer i målene, kan løse opgaven har mindst samme rumfang og kan køre på alle 3 energi-former? - og til en overkommelig pris. Og så ikke helt uvæsentligt: Kan det tåle at rasle rundt på vejene?

At priserne på kompressorskabe vil falde, når fabrikkerne producerer betydeligt flere skabe, er logisk nok. Men det kan JCD vel kikke vente på - så han kommer jo til at betale prisen idag! Og så kommer han til at betale så meget mere, at nuværende skab godt kan konkurrere når vi både regner investering og forbrug sammen. Når han så bruger sit skab rigtigt.
Citat fra JCD: "Uheldigvis er stan..   Flemming Udbjørg 12.8.2018 |  9:15
Citat fra JCD:

"Uheldigvis er standarden på de køleskabe jeg kunne bruge mellem 84 og 85 høje,det er lige knap 2 cm for højt,selv uden justeringsben.

DEREFTER FALDER HØJDEN PÅ SKABENE, SÅ VOLUMEN BLIVER SÅ LILLE, AT DET ER LIGEGYLDIGT."

Sådan ser dagens virkelighed ud, hvis man ikke vil bygge hele sin campingvogn om, for at skifte køleskab.
Udbjørg - at de alm skabe er billig..   Lars 12.8.2018 |  11:00
Udbjørg - at de alm skabe er billigere passer ikke. Da vores køleaggregat gik i
Stykker undersøgte jeg priser, der var kompressorskabe i samme
størrelse billgere. Endte med at skille skabet ad og monterer nyt, men det var kun
fordi, tag luge skulle af for at få det ud.

Det er da også noget sludder når du påstår de virker fint, når du
skal lægge køleelementer ind og alt mulig andet for at holde temp nede.
Du kan jo ikke køle madvare ned på forhånd sydpå, inden de lægges ind, faktum
er, at 95 % køre rundt med et ekstra køleskab sydpå, det må jo være
indikation på det de std. monteret skab ikke virker ordentligt uanset dine påstand, ellers må jo 95% ikke have fatte en dyt.


https://www.dometic.com
Lars - du forstår ikke det jeg skri..   Flemming Udbjørg 12.8.2018 |  11:46
Lars - du forstår ikke det jeg skriver.

Når vi starter en tur i den varme tid, så kan vi vælge at bruge flere døgn på at køleskabet kommer ned i temperatur, eller lægge varerne i vores indendørs køleskab og nogle fryseelementer ud i CV-køleskabet, som så ret hurtigt vil komme ned på en ønskede temperatur.

Herefter holder skabet temperaturen - fordi alle madvarerne er kølet ned.

Hvis man lægger 50 liter "varme" madvarer ind i et traditionlet cv-køleskab, så vil det tage ret god tid, at få skabet ned i temperatur - og hver gang man lige vil chekcer det, sender man al den kolde luft ned på gulvet i campingvognen, så køleskabet skal starte næsten forfra hver gang døren har været åbnet.'

Når alle madvarerne i skabet er kølet ned, så ryger er selvfølgelig stadig noget kold luft ned når døren åbnes - men hvis skabet er fyldt godt op, så vil hovedparten af skabets kapacitet have en temperatur på 5 grader, når du lukker døren igen - og så holder skabet temperaturen nede.

Vi tømmer aldrig et køleskab - ude eller hjemme - fuldstændigt, før vi handler ind. Vi har en del som holdes i skabet i længere tid - mejerivarer, kød, drikkevarer os.v. - og så fornyer vi indholdet efter forbruget, men altid, så vi ikke skal forny alt i køleskabet hver eneste gang vi handler ind. Og de madvarer me.v. som står i køleskabet , når de nyindkøbte lægges ind, er medvirkende til, at temperaturen hurtigt kommer ned på plads. Dette gælder både ude og hjemme.

Jeg ved ikke hvor du køber køleskabe, men jeg har ikke fundet egnede kompressionsskabe med samme rumfang som det køleskab vognen er født med, til tilnærmelsesvis samme pris. Og når jeg læser de forskellige indlæg om dette emner - i denne og andre tråde - så tyder noget på, at andre har samme erfaringer.

Og det er ikke mig som har sat prisen på det køleskab, som er omtakt i denne artikel: https://campingferie.dk

Og - så står der jo ingen steder at du behøver at være enig. Trådens starter efterlyser erfaringer - og jeg har givet vores videre, og kommenteret nogle lidt vilde regnestykker undervejs.
jcd - når du i en tråd her på campi..   Ole M 13.8.2018 |  21:11
jcd - når du i en tråd her på campingferie.dk taler om et: "almindeligt kompressor køleskab" så må du forvente, at vi er mange læsere, der vil opfatte det, som at du selvfølgelig tænker på et "almindeligt 12v kompressor køleskab"
Her er det eneste skap som jeg finn..   Jan Petter 13.8.2018 |  22:14
Her er det eneste skap som jeg finner som har størrelse som de største Dometic. Det heter RUC8408X, det kan benyttes på 12V og 230V. Ikke GAS.
Bredde er 550, H=1657 og D=677. Volum er 170L 46L. Men de eneste forhandlere som er å finne er i Australia, ikke noe i Europa. Dette er et skap som jeg virkelig ville sett på. Skal forresten ned til Düsseldorf på Caravan Saloon (Med et lite forbehold) den 27 og 28 august, da skal jeg finne ut mer om det.

Jeg får også en ny Dethleffs 2019, som produseres i oktober. Men jeg tror ikke det er mulig å få dette skapet levert fra Dethleffs enda, dessverre

https://www.dometic.com

Deltag i debatten

Du skal være logget ind for skrive eller redigere i vores debatforum

E-mail  
Password  
Husk mig  

Er du en ny bruger af vores debatforum, kan du oprette en profil her

Har du glemt dit password?

Fortvivl ikke. Udfyld din e-mail adresse herunder, og vi sender dig straks et nyt.

  E-mail