Hovedområder
Arrangementer /træf
Autocampere
Biler
Camping i TV
Campingnyt
Campingpladser i DK
Campingpladser i udl.
Campingvogne
Digital TV
Diverse
Efterlysninger
Fortelte og telte
Gode råd
Konkurrence
Køb og salg (Udstyr)
Mit vogntog
Navigation
Ny campist
Personlige sider
Rejseinspiration
Storebæltsbroen
Udstillinger
Udstyr og Tilbehør
Vintercamping
Debatforum på diverse mærker
Alle områder (liste)
Alle områder (detalj.)
Betingelser
Hjælp:
Oprette ny tråd eller svar på indlæg
Biler
Fold alle indlæg sammen

Titel Forfatter Dato

DSG 7 trins gear - gode råd  Lennart Søderberg 23.2.2018 |  14:02  
Jeg har nu en bil med ovennævnte gear. Er der noget jeg skal være opmærksom på når jeg kører med campingvogn? Har ikke tidl. kørt med campingvogn med en bil med automatgear.
Og hvad gør jeg når jeg kører ombord på en færge og på færgen skal køre op til et vogndæk højere oppe af en MEGET stejl - ca. 50 m lang stålrampe? Skal jeg blot lade automatikken klare arbejdet i D eller stille i S - eller måske tvinge automatikken til at klare turen op i tvungen 1. gear?

Venlig hilsen Lennart

Sørg for at der skiftes olie på gea.. F. Bruun 23.2.2018 |  16:13
Sørg for at der skiftes olie på gearkassen for hver 40000 km. på din DSG.
Jeg kørte til Italien sidste sommer med DSG 6 og dugfrisk olie på gearkassen helt uden problemer via Fern- og Reschenpas!

A7/E45 Ellund Hamburg - Hannover - Kassel - Kirch¬heim - Ful¬da Würzburg -Rothenburg a. d. Tauber - Wörnitz¬ - Ulm - Iller¬¬¬tissen - Memmingen - Kempten - Füssen

314/E532 Füssen - Reutte - Nassereith

189/E532 Nassereith - Imst

171 Imst Landeck (ikke gennem tunnelen der er Vignettepligtig!)

180 Landeck Nauders Reschenpas

S 40 Reschenpas Merano - Bolzano

S12 Bolzano Trento Centro

www.suedtirol.info
www.campingcard.dk

Forstør Zoom
Vi kører også med DSG-gear. Vi træk..   Peter Nielsen 23.2.2018 |  16:45
Vi kører også med DSG-gear. Vi trækker en campingvogn på 1700 kg.
Der er et serviceinterval på gearkassen på 60000 km, og værkstedet råder til, at man overholder disse serviceintervaller, når bilen jævnligt skal slæbe en campingvogn.

Vi har lader blot automatikken klare gearskiftene, og det gør den rigtig godt. Eneste situation, hvor jeg sætter den i den "manuelle" tilstand er, når det går ned ad i bjergene. Så vil jeg gerne kunne styre lidt af hastigheden via gearene, i stedet for bremserne.

Jeg kan kun sige, at DSG-gearet er uhyre vanedannende. På den gode måde.

Tillykke med bilen og håber du/I bliver tilfredse med :)
@Peter Nielsen! Korrekt med der er .. F. Bruun 23.2.2018 |  16:58
@Peter Nielsen!
Korrekt med der er et serviceinterval for olieskift på gearkassen på 60000 km., men min mekaniker anbefaler skift på gearkassen ved 40000 for biler som trækker campingvogne!Så den "fredagsslik" får min!

Forstør Zoom
Tak. Men hvad med kørslen op ad den..   Lennart Søderberg 23.2.2018 |  17:08
Tak. Men hvad med kørslen op ad den meget stejle rampe?

Venlig hilsen Lennart
Nu kører jeg godt ikke med aut. gea..   Jesper K. 23.2.2018 |  20:20
Nu kører jeg godt ikke med aut. gear, men har gjort det tidligere.
Der er vel ikke forskel på udvekslingen i D og S ?
Er vel kun et spørgsmål at den skifter lidt mere "sportslig" ved højere omdr. i S end i D ?

Jeg ville bare lade den stå i D alternativ låse den i 1. ?
50m lang og stejl - så vil den nok alligevel ikke forsøge at skifte til 2. gear ??

Men som sagt kører jeg ikke pt. aut. gear - så måske andre erfarne brugere har andet input ?

Mvh.
Jesper
Lad bilen selv klare det, den er pr..   B, Jørgensen 23.2.2018 |  20:49
Lad bilen selv klare det, den er programmeret til selv at sørge for bedste ydelse, mange gange vil indblanding ikke give et godt resultat.
Automatgear= det hele foregår automatisk :-)
Køre nr 2 m DSG 6. Min første kørte..   Niels Bisgaard 23.2.2018 |  21:09
Køre nr 2 m DSG 6. Min første kørte 410.000 uden problemer. Godt med gas over Div. pas. Har overholdt skifte intervaller som foreskrevet. Den nye har nu kørt 94000 uden problemer. Brenner m 100 km/t(GPS hastighed) satte farten til 90-95 da olien blev lidt varm. De fleste vil sikkert synes 60-80 km/t er fint over Brenner. Lastbiler kører 30-40. Vedr. Stejl rampe. Jeg starter stortset altid i Sogså på alm.vej, da det slider mindre på kobling. Sætter i D når vi når i 3. Vedstejle ned kørsler (F.eks 15% fald) skifter jeg til manuel, for at spare bremserne.
Det skader ikke at være god ved bilen som F.Bruun. Det er faktisk en god ide og beskytter jo den relativt store investering bilen er.
Hej Lennart, tillykke med køretøjet..   Anders 23.2.2018 |  21:31
Hej Lennart, tillykke med køretøjet.
Jeg køre også med DSG 7 og det uden problemer!

Jeg vil lige nævne at DSG 7 er en tør kobling - der skal derfor ikke skiftes olie som der skal på DSG 6.

Jeg køre normalvis i D, og tilrider kombineret med manuel hvis styring via + og - hvis jeg føler vejen kræver det.. det kan være på en stejl bakke hvor jeg selv vil ha styringen..

/Anders
Det er korrekt at DSG 7 har tør kob.. Allan Christoffersen 24.2.2018 |  23:01
Det er korrekt at DSG 7 har tør kobling men der skal nu alligevel skiftes olie på gearkassen, VW skriver i servicehæftet at det skal gøres for hver 60000 km og mange der kører med tung trailer/campingvogn får skiftet for hver 30000 km. Kender ikke prisen på olieskift min i min verden må det ekstra skifte ved 30000 km være en god investering i bilen som sjældent er helt billig ! Allan.

Forstør Zoom
Der findes 2 version af DSG 7 En m..   Jesper K. 25.2.2018 |  15:41
Der findes 2 version af DSG 7

En med tørkobling til de mindre motorer (max 250Nm)
En med vådkobling til de større motorer
Endnu et spørgsmål. Ville det være ..   Lennart Søderberg 16.3.2018 |  21:05
Endnu et spørgsmål. Ville det være en fordel at sætte gearvælgeren i S ved kørsel med cv? Det virker som om at motoren kommer i højere omdrejninger inden den skifter gear. Giver det ikke mere kraft?

Venlig hilsen Lennart
@Lennart Søderberg! Prøv dig frem, .. F. Bruun 16.3.2018 |  22:29
@Lennart Søderberg!
Prøv dig frem, du skal jo gøre egne erfaringer - hvis du synes, at den sejtrækker kan du jo blot skifte til S - det er jo ikke raketvidenskab!

Forstør Zoom
Enig med Bruun Prøv dig frem og fin..   Peter Nielsen 16.3.2018 |  22:52
Enig med Bruun
Prøv dig frem og find ud af, hvordan du synes, det virker bedst for dig.

Jeg kører kun i "D", og det har jeg gode erfaringer med. Jeg har prøve "S", men jeg synes ikke, at det gjorde noget positivt.
Jeg oplevede, at bilen var længere om at skifte op i gearene, og det betød højere omdrejninger over en længere strækning. Men jeg synes nu ikke, at det havde nogen betydning for kørsel eller evne til at trække under kørslen.

Uanset hvor kraftig stigning vi kommer ud for, så er det min erfaring, at automatgearkassen selv klarer tingene.
Tak til Peter Nielsen. Og det kan g..   Lennart Søderberg 17.3.2018 |  8:29
Tak til Peter Nielsen. Og det kan godt være, at det ikke er raketvidenskab for
F. Bruun. Men det er det for mig - så derfor spørgsmålet.

Venlig hilsen Lennart Søderberg
Stort set som at køre Radiobil - dr.. F. Bruun 17.3.2018 |  10:08
Stort set som at køre Radiobil - drej på rattet og tryk på speederen!

Forstør Zoom
Indstillingen S er Sport, der betyd..   HenrikH 17.3.2018 |  11:38
Indstillingen S er Sport, der betyder, at den skifter senere (når op i højere omdrejninger). Det giver ikke nødvendigvis større trækkraft. Diesel (og nyerere benzin med turbo) har sin optimale trækkraft allerede ved 17-1800 omdrejninger, så det giver ikke noget ekstra, at den f.eks. køres ud til 2500-3000 omdrejninger før gearet skifter.

Tværtimod risikerer du måske at den får det varmere pga de højere omdrejninger. Nok ikke noget alarmerende :-)

Men prøv dig frem, som andre skriver. Og prøv først bare at lade den være i D. (D)et virker for de fleste :-)
Vores er Steptronic og ikke DSG, og..   Joan Petersen 17.3.2018 |  11:52
Vores er Steptronic og ikke DSG, og hvori forskellen består, ved jeg ikke.

Jeg ved heller ikke om S på din står for sport, men hos os giver sportmode hurtigere acceleration, og vi benytter det ved bykørsel f.eks. så et kryds kan blive ryddet, uden vi er de eneste, der kommer over ;-) og når vi skal smutte hurtigt ud i et hul i trafikken fra sideveje. Sport er også fint til overhalinger, men det sluger også mere brændstof, hvis det er noget man går op i.

Ved bjergkørsel sætter vi den nogle gange i manuel med et lavt gear, hvis det er MEGET stejl nedkørsel, ligesom du vil sætte en bil med manuel gearkasse i lavt gear.

Ellers kan der måske stå noget i din instruktionsbog om kørsel med påhængskøretøj?

Til sidst - det er kun ved at køre med campingvognen, du får erfaring. Der kan skrives mangt og meget, men din erfaring til netop dit vogntog kommer efterhånden. Ligeså mange spørgsmål trængte sig på, da vi gik over til automatgear, men efterhånden er alle indstillinger afprøvet, og nu er det lettere at finde, det der passer til ens kørsel. Det ER faktisk som Bruun skriver :-)

Hilsen Joan
Tilføjelse: og som HenrikH skriver ..   Joan Petersen 17.3.2018 |  11:56
Tilføjelse: og som HenrikH skriver - D og lade automatikken klare det hele - det er nemlig det, den skal ;-)
Hej Lennart. Jeg har kørt med DSG d..   Ulrik Dahl 17.3.2018 |  14:28
Hej Lennart.
Jeg har kørt med DSG de sidste 6- 8 år og kunne aldrig i fremtiden finde på at gå tilbage til manuel gearkasse.
Kører i en VW Touran 2.0 TDI DSG 6, årg 2016
Et par ting synes jeg man skal være opmærksom på når man kører med DSG gear.
Når man har f.eks en CV efter bilen og kører ret langsomt (f.eks på en campingplads eller på færgeramper) skifter den ret hurtigt op i 2. gear, hvorefter det så er koblingen der har "sliddet".
Derfor skifter jeg til manuelt når det går langsomt og holder bilen i 1. gear, indtil hastigheden er så høj at der kan skiftes til D.
På lange nedkørsler (i f.eks bjerge) skifter jeg somme tider til manuelt for at holde den i et gear så motoren hjælper med at bremse (uden at omdrejningerne dog ryger op i noget der ikke er godt) Hvis du bremser skifter den selv ned i gear men hvis du rører speederen skifter den op igen når du kører i D.
Tillige kan jeg, hvis der f.eks er en lang stigning eller kraftig modvind, også gå til manuelt gear da den kan finde på at gå ned i et gear så omdrejningerne bliver ret høje eller måske skifte lidt frem og tilbage mellem to gear.
Når man kører i manuelt er det vigtigt at motoren ikke kommer til at sejtrække, så jeg "lytter" til motoren og følger det aktuelle brændstofforbrug på instrumentbordet.
En motor der er belastet skal helst rotere med min. 1800 til 2000 o.min for ikke at sejtrække.
S kan jeg finde på at bruge i stedet for D ved accelerationer f.eks op til motorvejshastighed, hvor der samtidig skal gives tegn og holdes øje med den øvrige trafik
Men ellers er det bare at nyde den afslappede kørsel som DSG giver dig
Mvh
Tak til Ulrik og HenrikH. Det var n..   Lennart Søderberg 17.3.2018 |  15:35
Tak til Ulrik og HenrikH. Det var noget jeg kunne bruge. Det med at prøve mig frem er ikke lige mig da jeg jo ikke vil komme til at ødelægge noget. Har kørt meget med aut.gear, men aldrig med cv. Og Ulrik - vil du så foreslå manuelt gear på den MEGET stejle opkørsel på en færge? Se mit første indlæg.

Venlig hilsen Lennart
Jeg skulle måske lige sige, at den ..   Lennart Søderberg 17.3.2018 |  15:46
Jeg skulle måske lige sige, at den rampe jeg nævner på færgen IKKE er rampen fra land op til færgen - f.eks rampen på Rødby - Putgarden, men en stålramme på selve færgen fra et vogndæk til et højere placeret vogndæk. Rampen er ca. 50 m lang. Og den er stejl.

Venlig hilsen Lennart
Ja undskyld -men lige en ting mere...   Lennart Søderberg 17.3.2018 |  16:06
Ja undskyld -men lige en ting mere. Sidst jeg kørte op ad rampen var med diesel og træk på alle 4 hjul. Her kunne jeg sætte i lavgear og det virkede. Men nu har jeg aut.gear med benzinmotor og kun træk på forhjulene. Tror at Neslein kan bekræfte, at rampen er stejl. Han har også prøvet denne færge da han var i Grækenland.

Venlig hilsen Lennart.
Jeg har ingen erfaringer med DSG Ge..   Kjeld L Kristensen 17.3.2018 |  21:06
Jeg har ingen erfaringer med DSG Gear , Men en Gearkasse hvor det er muligt at skifte til en højere udveksling, giver altid et højere moment på udgangssiden. Så hvis Stigningen er "ekstrem " på den omtalte færge, ville jeg her vælge S i stedet for D

.Motormomentet vil ganske vist være det næsten den samme, uanset omdrejningstallet, men motorens omdrejningstal vil være forøget, og motoreffekten da ligeså. Gearkassens udveksling vil derfor øge udgangsmomentet væsentlig.


Moment = effekt x K / n

Hvorefter der kan opstilles følgende
Effekt = motoreffekten
K er en konstant afhængig om der regnes i HK eller kW
n er omdrejningshastighed på Gearkassens udgangs aksel
Tak til Kjeld. Jeg tror at jeg fors..   Lennart Søderberg 18.3.2018 |  9:25
Tak til Kjeld. Jeg tror at jeg forstår hvad du skriver. Det med at sætte i S var også et forslag fra sælgeren.
Og så blev det alligevel til lidt raketvidenskab ;-)

Venlig hilsen Lennart
Hej Lannart Jeg havde som dig en m..   Kim Jensen Esbjerg 18.3.2018 |  9:47
Hej Lannart

Jeg havde som dig en masse spørgsmål om hvordan vi skulle køre med campingvogn da vi fik vores Leon med dsg. Vi fik at vide at vi skulle sætte den i D og så køre. Jeg tænkte er det så nemt. Og det er det. På med fartpilot fjernbetjent og afsted. Jeg bruger S når det går ned af bakke. Eks i Kassel. Der går gearet et trin længere ned end hvis man kører i D. Vi har lige købt en ateca og der står i instruktionsbogen at bilen selv vil hjælpe med at motorbremse hvis man træder på bremsen i længere tid. Spændende om det virker og ikke mindst hvad længere tid dækker over.
Men tillykke med dit nye gear og jeg er sikker på at du vil finde det nemt og ikke mindst behagelig at køre med. Og op ad rampen ville jeg køre i D.

Mvh

Kim
I øvrigt er der ingen forskel i udv..   Kim Jensen Esbjerg 18.3.2018 |  9:51
I øvrigt er der ingen forskel i udveksling på D og S. I S holder bare gearet i længere tid og dermed køres der med flere omdrejninger. Det gør den også i D med en tung campingvogn på krogen. Der skifter den heller ikke op så hurtingt.

Mvh

Kim
Selv Tak Lennart Raketvidenskab Var..   Kjeld L Kristensen 18.3.2018 |  13:17
Selv Tak Lennart
Raketvidenskab Var det nu ikke Men ganske almindelig nødvendig Viden om en Gearkasse I et "Moderne Automobil"

Men Denne kan jo også bruges
Klik på stjerneikonet for en gruppe for at føje den til dine favoritter
Set for nyligt

dk.kultur.musik
Privatliv - Servicevilkår
dk.kultur.musik

Teksten til "Tryk på knappen Kurt"
2 indlæg fra 2 forfattere
cloth...@hotmail.com

23/03/08

Tekst af: Clausen og Petersen
Sunget af: Eva Madsen
Tryk på knappen Kurt

Jeg knalded´ med et smil
ind i Kurt i en radiobil
det gnistred´, med tusind watt
vil du køre med mig i nat
kom nu skat, så tag dog fat
Ja så kører vi igen
drej på rattet, træd på sømmet min ven
Han styred´ helt forkert
Kurt var dejlig og lidt genert
han kigged´ den anden vej
skift nu gear og se på mig
knappen er der, nu skal jeg
Ja så kører vi igen
drej på rattet, træd på sømmet min ven
Kurt er meget lærenem
han kan også være så slem
åh, hvor du dog kører mand
vi ender vist i drømmeland
her udenfor byen er der stille
her under stjernerne er man så lille
dagen er lang og nætterne korte
husk din skjorte

Jeg knalded´ med et smil
ind i Kurt i en radiobil
det gnistred´, med tusind watt
vil du køre med mig i nat
kom nu skat, så tag dog fat
Ja så kører vi igen
drej på rattet, træd på sømmet min ven
Uuuuuh huuuuuuuuuuuuh
Uuuuuh huuuuuuuuuuuuh
Uuuuuh huuuuuuuuuuuuh

Nedskrevet af: Clothildes

Deltag i debatten

Du skal være logget ind for skrive eller redigere i vores debatforum

E-mail  
Password  
Husk mig  

Er du en ny bruger af vores debatforum, kan du oprette en profil her

Har du glemt dit password?

Fortvivl ikke. Udfyld din e-mail adresse herunder, og vi sender dig straks et nyt.

  E-mail