Hovedområder
Arrangementer /træf
Autocampere
Biler
Camping i TV
Campingnyt
Campingpladser i DK
Campingpladser i udl.
Campingvogne
Digital TV
Diverse
Efterlysninger
Fortelte og telte
Gode råd
Konkurrence
Køb og salg (Udstyr)
Mit vogntog
Navigation
Ny campist
Personlige sider
Rejseinspiration
Storebæltsbroen
Udstillinger
Udstyr og Tilbehør
Vintercamping
Debatforum på diverse mærker
Alle områder (liste)
Alle områder (detalj.)
Betingelser
Hjælp:
Oprette ny tråd eller svar på indlæg
Biler
Fold alle indlæg sammen

Titel Forfatter Dato

Dieselbiler længe leve..  Peer Aagaard 10.2.2018 |  17:27  
Godt jeg ikke selv er blevet diesel-forskrækket som så mange andre, diesel giver masser af power og moment hvilket jeg ikke vil undvære. Efter at VW blev afsløret i fusk er det jo næsten blevet kriminelt at køre diesel..??

https://www.b.dk/nationalt/naar-dan..   Tommy Hansen 10.2.2018 |  19:35
https://www.b.dk

Altid godt med nuancering af problemerne.

Vh. Tommy Hansen
Lidt til eftertanke. 83 - 85% af p..   B, Jørgensen 10.2.2018 |  20:40
Lidt til eftertanke.

83 - 85% af partikelforureningen i luften over Danmark
stammer fra udlandet, primært fra Østeuropa. De
resterende 15 - 17% partikler stammer blandt andet fra
skibstrafik, vejtrafikken og industrien.
Dieselbiler med partikelfilter kan ..   knud hansen 10.2.2018 |  23:30
Dieselbiler med partikelfilter kan jo få samme miljømærke (4) som mange bensinbiler så hvad er problemet? Diesel forurener vel ikke mere end bensin.
Hej godmorgen. Sidder og læser endn..   Bjarne Jensen 11.2.2018 |  7:51
Hej godmorgen. Sidder og læser endnu et indlæg, for og i mod diesel, undrer mig lidt over at man gider blive ved med alle de udokumentere tal der anvendes for at promovere sin egen holdning.
B. Jørgensen, hvor har du de tal fra ? Det er da muligt at de er rigtige, tvivler, men læg dog et link til de fakta du bruger.
God dag til alle.
Bjarne
Kender du google? http://dce.au.dk..   Per Henneberg Kristensen 11.2.2018 |  9:59
Kender du google?

dce.au.dk
Der kom Per Henneberg Kristensen f..   B, Jørgensen 11.2.2018 |  11:00
Der kom Per Henneberg Kristensen først... ;-)
Politikere siger meget vås! Her kom..   P. Gug-Kjeldsen 11.2.2018 |  11:31
Politikere siger meget vås!
Her kommer et citat:
"... 500 københavnere dør af trafikforurening om dagen...."
Havde den pågældende haft omløb i hovedet, ville lidt hovedregning 360 * !/2 med tre nuller bag give et årligt antal dødsfald på 180.000! - Men så langt tænkte hun ikke.

mvh Gug, GSM
Diesel forskrækket heller ikke her ..   A.Schmidt 11.2.2018 |  12:18
Diesel forskrækket heller ikke her jeg kommer til at køre diesel mange år endnu og hvis man vil forbyde diesel biler i København så prøv da i politiker og se om det vil lykkes i vil blive noget upopulær, få mit vedkommende er jeg fuldstændig ligeglad jeg kommer der ikke så tit ,så velbekomme.
Små dieselmotorer har ingen fremtid..   John Ahrenkiel 27.2.2018 |  11:17
Små dieselmotorer har ingen fremtid, for det bliver umuligt og i bedste fald meget dyrt at udvikle dem, så de overholder de stadig strengere krav.

https://ing.dk

https://ing.dk

www.hvilkenbil.dk

mvh John, pensioneret dieseltekniker
Ja der skrives og siges meget nu ti..   A.Schmidt 27.2.2018 |  11:44
Ja der skrives og siges meget nu til dags,håber det snart bliver sommer her til marts.
Så er det da godt at jeg ikke skal ..   Peer Aagaard 27.2.2018 |  13:51
Så er det da godt at jeg ikke skal have en lille dieselmotor, håber at man så stadig kan blive ved med at få diesel i de lidt større motorer.
Men bør nok overvejes nøje alligeve..   Lennart Søderberg 27.2.2018 |  16:21
Men bør nok overvejes nøje alligevel:

https://www.bt.dk

Dieselforskrækket eller ikke. Men det er jo nok bare begyndelsen.

Venlig hilsen Lennart
helt ærlig , så tror jeg ikke vi sk..   johnnyf 27.2.2018 |  19:44
helt ærlig , så tror jeg ikke vi skal være så nervøse igen.
næsten 50% af den tyske vognpark består idag af nyere dieselbiler og firmaer som mercedes, vag-gruppeen, ford og opel som jo er nogle af de helt store spillere i tysk økonomi skal nok stille sig på bagbenene og få lavet en noget lempeligere lov.
kan sagtens forstå hvis man forbyder ældre dieselbiler uden partikel-filter.
men at forbyde det for en ny diesel-bil er da hul i hovedet da den ikke forurener en skid mere end en benzinbil.
Iflg. artiklen her fra DR vil biler..   Joan Petersen 27.2.2018 |  19:55
Iflg. artiklen her fra DR vil biler med Euronorm 6D så være undtaget https://www.dr.dk
Vh Joan
ja det gå nok ikke så galt til somm..   A.Schmidt 27.2.2018 |  20:16
ja det gå nok ikke så galt til sommer når vi skal syd på, det nok mere en storm i et glas vand der er pressen jo god til at smøre godt på,det er jo gamle diesel biler man taler om og ikke helt nye
Haderne af individuel transport må ..   P. Gug-Kjeldsen 27.2.2018 |  21:59
Haderne af individuel transport må klappe i hænderne!
Nu bliver den mest klimavenlige og energieffektive motor delvist forbudt. Benzinmotoren med den meget større CO2-udledning er fredet indtil videre.
Den gennem årene dokumenterede faldende forurening ser fundamentalisterne bort fra.

www.faz.net

mvh
Gug, GSM
Jo men Gug, du overser noget. CO2 e..   John Ahrenkiel 28.2.2018 |  15:19
Jo men Gug, du overser noget.
CO2 er jo ikke en farlig gasart, for den forekommer naturligt, og er grundlaget for at naturen kan leve. Jeg er bekendt med at udledningen er for stor, men her spiller privatbilismen en mindre rolle. CO2 udledning fra forbrænding af fossilt brændstof, kan man ikke ændre, for det er en fast bestanddel af brændstofferne.

Dieselmotorer udleder de livsfarlige gasser NO og NO2, under et kaldet Kvælstofoxider forkortet NOX. Bilfabrikkerne bruger og har brugt milliarder på at løse netop NOX problemet. Det er nu blevet så kompliceret og dyrt at det ikke længere er rentabelt for dem. Jeg behøver ikke nævne VW i den forbindelse, den sag kender alle.

På sigt løser problemet sig selv efterhånden som bilfabrikkerne udfaser dieselmotorer. Renault og Volvo har meldt ud, og for Fiat/Chrysler svirrer rygterne.
Jeg tror VW måske bliver de næste.
https://videnskab.dk/krop-sundhed/1..   John Ahrenkiel 28.2.2018 |  15:23
https://videnskab.dk
Det er jo lidt sjovt med tal iflg n..   Lars 28.2.2018 |  15:56
Det er jo lidt sjovt med tal iflg nævnte artikel vil 174.000! mennesker dø af partikeludledning 2040 hvis vi ikke gør noget ved det, om det er i verden eller Europa siger den ikke noget om, men lad os bare antage det er i Europa, pt er vi ca 740.000.000, det er 0,00002% -:), hvor mange dør f.eks lige af rygningen i Europa eller fedme. Diskutionen er ude af proportioner.
CO2 udledningen af langt større problem og der er dieselmotoren benzinmotoren langt overlegen.
Hørte lige i radioen i morgen, at hans Tesla kørte 260 km på en opladning, hvorfor for de ikke mega bøder, bruger meget mere strøm og da strømmen pt. ikke er 100% grøn noget sted på denne klode er udledningen også meget større.
Nu skal man jo ikke male fanden på .. Ove Lund 1.3.2018 |  9:49
Nu skal man jo ikke male fanden på væggen, men læse loven som den er tænkt. Der bliver jo ikke indført permanent forbud, og måske borgmestrene i de byer det handler om tænker mere i fornuft og befolkning, end de dommere der har lavet loven.

https://www.dr.dk

Venligst
Ove.

Forstør Zoom
Hej En stor sejr for miljøforkæmper..   B Jakobsen 1.3.2018 |  11:51
Hej
En stor sejr for miljøforkæmperne!
Nu mangler vi bare en plan / dato for udfasning af køerne og skibsfarten!
MVH BJ.
Til Ove Lund: Det er nu ikke dommer..   Lennart Søderberg 1.3.2018 |  13:18
Til Ove Lund: Det er nu ikke dommerne der laver loven. Dommerne dømmer ud fra love, der er lavet af politikerne.
Men under alle omstændigheder tror jeg at dette bare er begyndelsen på enden for dieselbiler - men selvfølgelig ikke fra den ene dag til den anden.
Det er vel ikke uden grund at bilfabrikker vil udfase dieselbiler.

Venlig hilsen Lennart
Lars, Det var nok ikke procentregn..   Per Henneberg Kristensen 1.3.2018 |  18:59
Lars,

Det var nok ikke procentregning der var din stærkeste side i skolen :)
Enig - dieselbilerne vil forsvinde!..   Flemming Udbjørg 1.3.2018 |  20:17
Enig - dieselbilerne vil forsvinde! Over tid! Lang tid!

Helt ligesom benzinbiler vil forsvinde! over længere tid! - for de sviner jo også vores luft, og vil på et tidspunkt være det som sviner mest, når alt andet er blevet forbudt.

Alle skal have el-biler! Det kræver lige lidt ny teknologi - og nogle kvadratkilometer solpaneler til at producere mere strøm.

Måske man midt i milliard-udbygningen af hele dette system, så i stedet får hul på spaltningsmotoren, så vi kan køre på rent vand der spaltes til ilt og brint. Brinten til at køre på og ilten til at forbedre vores luftkvalitet.

Det hedder udvikling - og ligesom man i slutningen af 1800-tallet har forbandet de nyopfundne motoriserede køretøjer langt væk, så sidder vi gamle nisser nu og nægter at tro på, at bilerne vil overlede, hvis vi slukker for dieselmotoren.

Ro på - det går nok. Og jeg føler mig ret sikker på, at nye/moderne dieselmotorer ikke vil blive forbudt de nærmeste 15-20 år. Og derefter er jeg måske ligeglad.
https://blog.bilbasen.dk/dieselbile..   Lars Andersen " 8400 " 1.3.2018 |  20:17
https://blog.bilbasen.dk
Procentregning eller ej - det er re..   Flemming Udbjørg 1.3.2018 |  20:34
Procentregning eller ej - det er relativt små tal der tales om.
174.000 potentielle dødsfald pga udledningen af giftstoffer til vores indåndingsluft. Fra biler eller andet.

Måske vi i stedet skulle forbyde rygning totalt! Der dør årligt anslået årligt 5 millioner mennesker i EU, på grund af rygning!! 28-29 gange flere end der dør af udstødningsgasser m.v. 13-14.000 om dagen!! - se her er der noget at tage fat på, og som kan give resultater der batter!

Men rygning er jo én af de ikke-autoriserede religioner, som man ikke må pille for meget ved :--)
Om man æder, drikker eller ryger si..   John Ahrenkiel 2.3.2018 |  9:42
Om man æder, drikker eller ryger sig ihjel er en privat sag.
Det er svært at undgå, at indånde Nox fra dieselbiler, især i de store byer.

mvh John, der ikke ryger
Lennart Søderberg. Det er nu domme.. Ove Lund 2.3.2018 |  9:56
Lennart Søderberg.

Det er nu dommere der har stadfæstet at byerne selv kan beslutte at det er forbudt at køre i byerne med dieselbiler ved stor forurening, så det er vist ikke helt forkert hvad der skrives, men ellers er det jo egentlig helt ligegyldigt hvem der gør hvad, men resultatet der er interessant.
Tysk forvaltningsdomstol har besluttet, at tyske byer kan nægte dieselbiler på vejene. Her er hvad der også skrives i Tyskland, så helt galt er det vel ikke.

Venlig hilsen
Ove.

Forstør Zoom
Til Ove Lund: nemlig, og den afgøre..   Lennart Søderberg 2.3.2018 |  16:49
Til Ove Lund: nemlig, og den afgørelse er truffet af dommerne ud fra tysk lov vedtaget af de tyske politikere.

Venlig hilsen Lennart
https://ekstrabladet.dk/biler/efter..   Lars Andersen " 8400 " 2.3.2018 |  22:20
https://ekstrabladet.dk
Det sidste ævl er ikke skrevet endn..   P. Gug-Kjeldsen 4.3.2018 |  14:39
Det sidste ævl er ikke skrevet endnu!
Benzinmotorer producerer forholdsvis mere CO2 end dieselmotorer. Det bekymrer klimaforskere.
Dieselmotorer udsender flere partikler og kvælstofilter (NOx). Det bekymrer sundhedsforskere.
Høje ozonkoncentrationer er sundhedsskadelige. Koncentrationerne er større ude på landet end inde i byerne. - Årsagen er at ozon nedbrydes af kvælstofilter....

Her følger en artikel, hvor journalisten kalder kvælstofilter for partikler! - en interessant nyskabelse.
https://www.tv2lorry.dk

mvh Gug, GSM

Deltag i debatten

Du skal være logget ind for skrive eller redigere i vores debatforum

E-mail  
Password  
Husk mig  

Er du en ny bruger af vores debatforum, kan du oprette en profil her

Har du glemt dit password?

Fortvivl ikke. Udfyld din e-mail adresse herunder, og vi sender dig straks et nyt.

  E-mail