Hovedområder
Arrangementer /træf
Autocampere
Biler
Camping i TV
Campingnyt
Campingpladser i DK
Campingpladser i udl.
Campingvogne
Digital TV
Diverse
Efterlysninger
Fortelte og telte
Gode råd
Konkurrence
Køb og salg (Udstyr)
Mit vogntog
Navigation
Ny campist
Personlige sider
Rejseinspiration
Storebæltsbroen
Udstillinger
Udstyr og Tilbehør
Vintercamping
Debatforum på diverse mærker
Alle områder (liste)
Alle områder (detalj.)
Betingelser
Hjælp:
Oprette ny tråd eller svar på indlæg
Biler
Fold alle indlæg sammen

Titel Forfatter Dato

Forbud mod nye dieselbiler  Joan Petersen 9.2.2018 |  19:07  
https://politiken.dk

Det lyder som noget vrøvl i mine ører. En splinterny, miljørigtig dieselbil købt efter 01.01.19 skal forbydes at køre i Kbh., men ældgamle og sikkert meget mere forurenende biler må fortsat køre :-O

Der er så meget kvinder ikke forstår........... :-)

Vh Joan

Forstør Zoom

Prøv at tænke på de mange diesel la.. F. Bruun 9.2.2018 |  19:44
Prøv at tænke på de mange diesel lastbiler og busser der kører - hvis de forbydes at køre i Kbh, så går den kollektive transport og fødevarer leverancer helt i stå!

Forstør Zoom
Flemming, som jeg læser det, gælder..   Joan Petersen 9.2.2018 |  19:48
Flemming, som jeg læser det, gælder det kun personbiler, og det giver slet ingen mening for mig, da jeg netop også tænker på alle de køretøjer, du nævner....
Hej Har de vise fædre og mødre, ove..   B Jakobsen 9.2.2018 |  20:00
Hej
Har de vise fædre og mødre, overblik over hvor meget forurening der kommer fra landbrugets maskiner, fra byggeriets og andre bidragydere.
Her i Århus området regner man med at 1/5 af forureningen stammer fra skibsfarten.
Selvfølgelig kan Danmark være et foregangs land men vores bidrag til forureningen er i den sammenhæng forsvindende lille.
Kan man forestille sig at Europas forenede politikere kan enes om at gøre noget ved den forurening som kommer fra skibsfarten - lokalt og internationalt?
MVH BJ.
Pointen er vel, at når det først gæ..   HenrikH 9.2.2018 |  20:02
Pointen er vel, at når det først gælder fra nye biler efter 1/1 2019 så har du jo reelt en valgmulighed nu, når du køber ny bil. Hvis reglerne som ønsket af Frank Jensen vedtaget INDEN 1/1 2019, så kan du jo som bilkøber selv bestemme om du vil kunne køre i KBH eller ej. Køber du diesel, har du fravalgt muligheden, men du har selv truffet valget.

Hvis det skulle gælde gamle biler, vil der være lovgivning med konsekvens for bilejere, der allerede har en dieselbil. Og lovgivning med "tilbagevirkende kraft" er et politisk meget dårligt træk (mister stemmer).

Men uanset, så har Frank Jensen da drukket af natpotten. Ingeniører kan ikke endgang med sig selv blive enige om, hvad der er værst diesel eller benzin. Men nu har politikerne i deres visdom bare bestemt sig for at dieselbiler er "synderne".
Skibsfarten er der gjort noget ved,..   Kenneth Poulsen 9.2.2018 |  21:04
Skibsfarten er der gjort noget ved, der må kun sejles med let diesel inden for Skagerrak og i Østersøen og op i Botniske bugt.

Og for så i samme åndedrag! at nævne flytrafikken, der flyver på afgift fri petroleum og forurener helt vanvittigt.

Mvh
BJ har ret. NOx og i et vist omfang..   P. Gug-Kjeldsen 9.2.2018 |  21:07
BJ har ret. NOx og i et vist omfang partikler skyldes ikke dieselpersonbiler. Men Københavns overborgmester prøver at score nogle billige politiske point.
Læs denne og klik videre til kortet og vælg melem NOx og partikler:
https://www.dr.dk
mvh Gug, GSM
Det vil ikke kunne gennemføres at u..   Flemming Udbjørg 9.2.2018 |  21:13
Det vil ikke kunne gennemføres at udelukke alle dieselbiler fra f.eks. København, uden at skabe total kaos.

Den løsning man vælger betyder "bare" at man over en 10-årig periode vil få udelukket langt hovedparten af alle diesel-personbiler fra byen - i takt med, at bilerne udskiftes. Og det er vel samme periode, som vi - borgere og vælgere - skal have til at vænne os til - og acceptere - nye og upopulære regler.
Hvad forurener mest? http://www.lo..   Per Henneberg Kristensen 9.2.2018 |  22:25
Hvad forurener mest?

www.lokalavisen.dk
Er der ikke en fra Enhedslisten Nin..   A.Schmidt 10.2.2018 |  8:32
Er der ikke en fra Enhedslisten Ninna H Olsen der blevet teknik og miljøborgmester i København så er det vel ikke så mærkelig hun vil har dieselbilen ud af byen hun vil jo helst have vi alle skal på hjernhesten igen,hun kan jo bare indføre miljømærket som man har i større tyske byer.
As. - det med miljømærker er ved at..   Flemming Udbjørg 10.2.2018 |  9:08
As. - det med miljømærker er ved at dø ud i andre lande. Man går stærkt hen imod et totalt forbud mod dieselbiler i de store byer.

Og det kan din aversions-borgmester fra Enhedslisten vel alligevel ikke tage æren for!
Hvem og hvad forurener mest.... ht..   Tommy Hansen 10.2.2018 |  9:49
Hvem og hvad forurener mest....

https://www.b.dk

Vh. Tommy Hansen
Enig Tommy - og derfor er det total..   Flemming Udbjørg 10.2.2018 |  11:03
Enig Tommy - og derfor er det totalt forbudt at køre med sin brændeovn rundt i byerne!

Emnet i tråden var vist dieselbiler
Netop, Flemming. Derfor er tallene..   Tommy Hansen 10.2.2018 |  11:34
Netop, Flemming.

Derfor er tallene for en gammel diesellastbil jo også med inden undersøgelse.

Vh. Tommy Hansen
Ja Flemming har du ikke lige sagt d..   A.Schmidt 10.2.2018 |  12:46
Ja Flemming har du ikke lige sagt det kan sker over 10 år så det med miljømærke i de tyske byer er du alt viden om eller er det bare noget du har hørt eller læst om

så jeg tror vi skal vente og se hvad der sker få jeg tror lige som dig at der vil gå mange år inden diesel biler er uden af byen
Under alle omstændigheder vil jeg n..   Lennart Søderberg 10.2.2018 |  12:52
Under alle omstændigheder vil jeg nok tænke mig godt om ved køb af ny bil. Har lige selv handlet og turde ikke købe diesel.

Hilsen Lennart
Hvis vi skal skifte, vil vi nok væl..   Joan Petersen 10.2.2018 |  13:38
Hvis vi skal skifte, vil vi nok vælge diesel igen, og så skal bilen så bare skiftes inden 01.01.19 :-)

Så kan vi se, hvad næste igen bliver - el, brint eller? Bare den kan trække godt nok med campingvognen ;-)

Vh Joan
Man kan jo også prøve at se ti år t..   Steen Th. 10.2.2018 |  14:52
Man kan jo også prøve at se ti år tilbage, og så tælle hvor mange gange det ville have været et problem at man ikke måtte køre ind i en forbuds-zone. Mit problem har i hvert tilfælde ikke været større end det kunne være løst offentlig transport, hvilket det oftest bliver alligevel forbud eller ej.
Mvh. Steen.
As - følg nu med i det skrevne. Nog..   Flemming Udbjørg 10.2.2018 |  15:10
As - følg nu med i det skrevne. Nogen ville have diesel bilerne ud af byen nu! Alle! - og mente ikke det ville hjælpe, når man kun lavede forbud for nye biler!

Jeg forsøgte så at beskrive, at man ved at forbyde de nye biler i byen, så ville der "kun" gå godt 10 år, før langt det meste af diesel-problemet ville være løst i byerne.

Om udviklingen i Tyskland: https://www.applusbilsyn.dk

Om udviklingen i nogle storbyer: https://ekstrabladet.dk og https://www.sondagsavisen.dk

- så udviklingen er i gang!
Helt enig Joan!! Vi skifter i 2019..   Flemming Udbjørg 10.2.2018 |  15:11
Helt enig Joan!! Vi skifter i 2019 - og igen til en dieselbil, så vi ikke rammes af de værste tiltag lige med det samme!
Ja Far jeg skal nok prøve at følge ..   A.Schmidt 10.2.2018 |  15:43
Ja Far jeg skal nok prøve at følge med,men jeg kan ikke være med på alle debat sider som du er med i,men jeg skal nok prøve mvh as. Men jeg køber stadig miljø mærke til sommer
As. - ingen forlanger at man skal k..   Flemming Udbjørg 10.2.2018 |  15:54
As. - ingen forlanger at man skal kunne følge med i alt! Jeg tænkte bare, at du måske havde læste bare denne tråd fra starten af :-)
Inden du spille alt for meget kloge..   A.Schmidt 10.2.2018 |  16:36
Inden du spille alt for meget kloge Åge må vi nok holde her,men du skal vel have det sidste ord som du plejer at få , så slut her fra og lad venligest være med at kommentere mine indlæg, få vi bliver aldrig enig når der skrives i andre indlæg og det bliver kun til en gang fnidder fnadder. TAK
Problemet er også, at når forbud mo..   Lennart Søderberg 10.2.2018 |  18:30
Problemet er også, at når forbud mod dieselbiler bliver indført, så vil en dieselbil falde voldsomt i værdi/pris når man skal sælge den igen.

Venlig hilsen Lennart
Lennart - det er jo så en chance ma..   Joan Petersen 10.2.2018 |  19:37
Lennart - det er jo så en chance man må tage :-)
Hvis vi f.eks. skifter i løbet af 2018, varer det jo noget, inden vi skal have ny bil igen. Det er heller ikke sikkert, vi skifter. Den vi har, har jo masser af km i sig endnu.

Vh Joan
Enig Lennart - det er derfor vi ven..   Flemming Udbjørg 10.2.2018 |  20:03
Enig Lennart - det er derfor vi venter med at købe "ny" dieselbil til 4. kvartal 2019.

Jeg har de seneste 20 år købt 1-1½ år brugte firma-leasing biler hos autoriseret forhandler, som har serviceret dem helt efter servicebog og kontrakt. Det er der gode penge i; Sidste handel var en Citroen C5 2.0 HDI Tourer, som var 1 år 9 måneder gammel på handelstidspunktet. Nypris ved 1. køb var dokumenteret 416.000 kr.

Den havde kørt 96.000 km, og stod som ny - på nye dæk og med netop gennemført stort service, og med alm. salgsgaranti + gratis fuld service i 12 måneder. Handelsprisen blev 195.000 kr.!

Udfordirngen for forhanlderne er, at de skal skal skal have solgt deres leasingbiler på normale forbruger-vilkår senest efetr 24 måneder, hvis de skal undgå at indbetale den sparede/nedsatte registreringsafgift til staten. Så hellere sælge med lav avance end at aflevere ca. 80-100.000 kr. til Skat.

4 biler - samme metode og samme gode handel. Det gentager vi om godt 1½ år.

Så står vi med en næsten ny bil - som er fuldt serviceret og vedligeholdt, og til halv pris, som så må kører i byerne til den dør af det.
Flemming, jeg har aldrig hørt om de..   HenrikH 10.2.2018 |  20:13
Flemming, jeg har aldrig hørt om den 2 års regel, du omtaler. Jeg tror du er blevet bildt noget ind :-)

Normalt løber en leasingaftale over 3 år. Så kan forhandleren jo ikke skulle sælge den efter 2 år.

Der er 2 (ja faktisk 3, men lad os se bort fra den sidste) former for leasing af biler:

Flex-leasing, hvor der ikke betales registreringsafgift af bilen ved den indregistrering men løbenende over leasing perioden. Oftest anvendt på meget dyre biler.

Almindelig leasing, hvor afgiften afregnet ved bilens indregistrering. Denne form er den oftest anvendte ved privatleasing af almindelige (ikke meget dyre biler). Ved denne form at den afregnede afgift endelig, og der kommer ingen regulering uanset, hvornår bilen sælges af leasingselskaber/forhandleren.
HenrikH - min tossefejl. Beklager. ..   Flemming Udbjørg 10.2.2018 |  21:00
HenrikH - min tossefejl. Beklager.

Jeg købte bilerne da de var god TO-og eh halvt år gamle, på de vilkår jeg nævmte.

Jeg kan ikke stå inde for sandhedsværdien, men har handlet 4 gange hos 2 forskellige forhandlere med nøjagtigt samme forklaring. Og de havde travlt med, at få bilen solgt inden de 36 måneder, med samme begrundelse.

Og noget må de have været bange for, siden de sælger en fuldt ud serviceret og velholdt bil til HALV pris efter 2½ år og 90-96.000 km.

Beklager fejlskrivningen. Men det ændrer ikke ved sagen: Vi handler igen om 1½ år på samme vilkår. Og får et meget velkørende køretøj, som jeg faktisk ville kunne sælge et års tid efter (+45.000 km.) for det samme som jeg gav for den.
Helt OK Flemming, men der er ikke n..   HenrikH 10.2.2018 |  21:21
Helt OK Flemming, men der er ikke nogen 2 eller 3 års regel for den sags skyld.

Sandhedsværdien - hmmmm. Autobranchen tager som sædvanligt bunden, sammen med politikerne, når der laves troværdighedsanalyser :-) :-) radiuskommunikation.dk

Forhandleren er selvfølgelig interesseret i at få den solgt, når leasingperioden udløber efter de 3 år. Helt naturligt og derfor "det gode tilbud" og der er ikke noget med at de skal betale yderligere afgift.
Hm.......jeg er simpelt hen nødt ti..   Flemming Udbjørg 10.2.2018 |  21:30
Hm.......jeg er simpelt hen nødt til at find ud af det her! :-)

Ingen bilforhandler sælger mig en bil til en ekstra lav pris, uden at er en god grund. Samme bil stod til alm .salg hos anden forhandler i Næstved til en pris +50.000 kr.!! - og jeg var tæt på at købe den, da jeg fandt denne leasing-bil hos forhandler i Århus.

Der er et eller andet specielt, som gør dette muligt. Jeg skal nok finde det! Og senest når jeg handler næste gang!
Ro på nu - Frank Jensen fisker jo h..   Jesper Hedegaard 10.2.2018 |  22:22
Ro på nu - Frank Jensen fisker jo helst i rørt vande, og denne gang rør han det selv (igen ?).
Derfra til at få flertal til rent faktisk at gennemføre dette hovedløse forslag - der er forhåbentligt meget længere vej end Frank Jensen tror.
Men nordmændene vil jo gerne udfase forbrændingsmotoren snarrest og har haft en utrolig stigning i salget af elbiler - men nu begynder de at mærke en af følgerne: strømudfald i de større byer. Ganske logisk kan det eksisterende elnet ikke klare den ekstra belastning.
Nogle kinesiske storbyer forbyder små motorcykler med forbrændingsmotor, så dernede er det elektriskes scootere, der boomer. Gad vide hvor mange håbløse el-scootere der bliver solgt før de lærer at ikke alt elektrisk er lige - eh - veldesginet.
Om diesel forurener mere end benzin: tjah, måske et slag under bæltestedet, men husker vi ikke alle Dieselgate ? (VW's kæmpe indsats for på verdensplan at omgå stigende krav til emission fra dieselmotorer).
Utroligt at I stadig køber VW's biler ovenpå den historie.
Hvordan vi forpurrer Frank Jensen' plan: husk hans forslag ved næste valg - og stem på enhver anden.....
Jesper, Kører du diesel? Hvilken..   Per Henneberg Kristensen 11.2.2018 |  0:16
Jesper,

Kører du diesel?

Hvilken?

Regner du selv med at den ikke snyder med softwaren?

VW er langt fra den eneste der gør det. Det er bare kun VW man hører om hele tiden.
jeg kører 2,4 l benzin Trækker 1800..   Kai Hansen 11.2.2018 |  10:49
jeg kører 2,4 l benzin
Trækker 1800 kg caravan uden problemer
Har ikke engang turbo
Mon ikke 2,5 V6 bliver populær igen
Lidt interessant viden: https://ek..   Tommy Hansen 11.2.2018 |  11:59
Lidt interessant viden:

https://ekstrabladet.dk

Vh. Tommy Hansen
Ovenstående er dyster læsning. Og i..   Lennart Søderberg 11.2.2018 |  12:15
Ovenstående er dyster læsning. Og især når Renault forudsiger, at diesel ikke har en fremtid i Europa.
Så igen vil jeg nøje overveje køb af en ny dieselbil hvis det skulle blive aktuelt.

Venlig hilsen Lennart
Tommy Hansen. De testmetoder der er..   Steen Th. 11.2.2018 |  17:29
Tommy Hansen. De testmetoder der er brugt i den test du henviser til må man nok stille spørgsmålstegn ved. Det er da mærkeligt at de tre VW og de tre PSA motorer ikke forurener lige meget. Ligeledes kører Kia og Hyundai med samme motor. Men det er der sikkert en forklaring på som jeg ikke forstår.
Mvh. Steen
Steen Th., Vægt på bilen og vindmo..   Per Henneberg Kristensen 11.2.2018 |  21:08
Steen Th.,

Vægt på bilen og vindmodstand spiller måske ind her?
@ Steen Th. Jeg har ikke uddannelse..   Tommy Hansen 11.2.2018 |  21:17
@ Steen Th.
Jeg har ikke uddannelse og viden der gør at jeg kan være i tvivl om Transport & Environments målinger, men da det er en kendt europæisk miljøorganisation så tvivler jeg på at de skulle fuske.

Undersøgelsen har også været publiceret his ADAC.

Vh. Tommy Hansen
Steen Th,den var ny for mig,hvilke ..   Kurt Thomsen 11.2.2018 |  21:31
Steen Th,den var ny for mig,hvilke Kia og Hyundai modeller er det som kører med WV og PSA motorer?
SCR = Selektiv Catalytic Reduction ..   P. Gug-Kjeldsen 11.2.2018 |  21:37
SCR = Selektiv Catalytic Reduction + AdBlue kan begrænse NOx med 90%, så euro 5 dieselmotorer kan opfylde euro 6.

https://www.adac.de

Og udviklingen står næppe stille!

mvh Gug, GSM
Kurt Thomsen: Jeg tror Steen Th. bl..   Svend Poulsen 11.2.2018 |  22:09
Kurt Thomsen: Jeg tror Steen Th. blot mener at Kia og Hyundai kører med identiske motorer - ikke wv og psa - men bare ens maskiner, og de forurener tilsyneladende ikke lige meget - det kan undre mig.
Ens motorer kan sagtens være styret..   Flemming Udbjørg 12.2.2018 |  8:01
Ens motorer kan sagtens være styret med forskellige elektroniske specifikationer, så de yder ret forskelligt. Det var jo ikke motorerne som der blev snydt med hos VW - men de elektroniske styrebokse.

Så selvfølgelig kan samme motor have meget forskellige forureningsgrader under forskellige forudsætninger.
Mig bekendt er motorerne i de to om..   Svend Poulsen 12.2.2018 |  9:11
Mig bekendt er motorerne i de to omtalte biler (Hyundai og Kia) identiske hvis de begge er enten 1,6 l eller 1,4 l. samme antal hk, samme moment, men det er måske forkert ??
Dieselbiler Rolig, rolig og koldt ..   Renate Hovald 12.2.2018 |  9:59
Dieselbiler

Rolig, rolig og koldt vand i blodet. Forbud mod dieselbiler i København er i mine øjne indtil videre ikke andet end sensationsjournalistik. Politikerne sætter foreløbigt da bare prøveballoner op med henblik på at finde ud af, hvordan den politiske stemning er. Journalisterne er hurtige til at ophøje halvkvædede viser til vedtagne kendsgerninger. Og læserne hopper på det og bliver forargede - 1:0 til medierne. Konklusion: forhold dig kritisk til avisskriverierne. De er alt for tit ikke til at stole på. Hvilket selvfølgelig ikke ændrer ved det faktum, at forureningen skal bekæmpes.
Enig Renate - men det, jeg opponere..   Joan Petersen 12.2.2018 |  11:06
Enig Renate - men det, jeg opponerede imod, var udtalelsen om, at det skulle gælde nye dieselbiler og ikke de gamle osende smadrekasser, lastbiler og busser - der hører min logik op.

Vh Joan
Til Joan: Årsagen til at det skulle..   Lennart Søderberg 12.2.2018 |  11:53
Til Joan: Årsagen til at det skulle gælde nye dieselbiler forklarer HenrikH meget rigtigt i hans indlæg 09.02.18 kl. 2002.
Så vil diesel langsomt blive udfaset. Og et sted skal de jo begynde, hvis de vil stoppe brugen af diesel.
Og når Renault udtaler, at diesel ikke har en fremtid i Europa - så er der jo nok noget om det. Men det bliver nok en nedtrapning over mange år.
Men det er noget man må tage med i sine overvejelser ved køb af ny bil.

Venlig hilsen Lennart
Svend P Ja det er muligt det er såd..   Kurt Thomsen 12.2.2018 |  14:28
Svend P
Ja det er muligt det er sådan det skal forstås.
Du har ret i at Kia og Hyundai kører med samme motorer,da Kia er de biler,som falder af båndet,når de laver Hyundai,har jeg hørt hos en Hyundai forhandler.
Nu får jeg nok hovedet rykket af!!!..   Kurt Thomsen 12.2.2018 |  14:28
Nu får jeg nok hovedet rykket af!!!!!!!
Ikke af mig - jeg har hverken Kia e..   Svend Poulsen 12.2.2018 |  15:53
Ikke af mig - jeg har hverken Kia eller Hyundai, men har dog haft to af sidstnævnte, som jeg var ovenud tilfreds med. :-) :-)
Lennart - Ja, selvfølgelig vil nogl..   Joan Petersen 12.2.2018 |  16:24
Lennart - Ja, selvfølgelig vil nogle så blive ramt, men det vil da vare nogle år, inden alle "gamle" dieselbiler er udskiftet på den anden måde.

Enten beholder vi den nuværende bil og ser, hvad der kommer til at ske. Eller også skifter vi i år til en ny diesel, og når den så engang skal skiftes, er det jo ikke til at vide, hvad der er blevet besluttet.

Vh Joan
Joan - det er rigtigt, og det er jo..   Lennart Søderberg 12.2.2018 |  17:43
Joan - det er rigtigt, og det er jo også det jeg skriver. Selvfølgelig vil det tage nogle år. Men skal dieselbiler forbydes, ja så er det jo den rigtige måde at gøre det på. Og allerede nu er det meldt ud - hvornår ved vi nok ikke - men frøet er sået, og så kan man jo tage det med i sine overvejelser ved køb af ny bil.

Venlig hilsen Lennart
Kurt Thomsen. Jeg skriver bestemt i..   Steen Th. 12.2.2018 |  18:21
Kurt Thomsen. Jeg skriver bestemt ikke at Kia og Hyundai kører med hverken VW eller med PSA motor. Men at Kia og Hyundai kører med samme motor.
Mvh.Steen
Der kan og er forskel på de forskel..   Tommy Hansen 12.2.2018 |  18:52
Der kan og er forskel på de forskellige motorstyringer.
F.eks. kan VW's 2 liters diesel fås med forskellige antal HK og det er kun styringen der gør dette. Motoren er den samme.

Vh. Tommy Hansen
Hej Kurt T . "Du har ret i at Kia..   B Jakobsen 12.2.2018 |  22:34
Hej Kurt T
.
"Du har ret i at Kia og Hyundai kører med samme motorer,da Kia er de biler,som falder af båndet,når de laver Hyundai,har jeg hørt hos en Hyundai forhandler".

Der er et gammel ord som siger "en so synes bedst om sine egne grise".

Siger det ikke mere om forhandleren. De fleste forhandlere jeg har handlet med har haft mange flere ord til bilens farve og indtræk samt prisen - har måske lært noget af brochuren udenad men når jeg har stillet teknisk/mekaniske spørgsmål har de forbavsende lidt viden!
Den sidste handelsmand erklærede hårdnakket at min bil ikke havde katalysator. Jeg spurgte ham om vi begge skulle lægge os på knæ og se på den ekstra "potte" på udstødningen og gætte på hvad den så skulle bruges til - der fulgte en larmende stilhed - jeg spurgte ham også hvorfor der stod "inspektion af katalysator på fakturaen fra værkstedet?
MVH BJ.
B Jacobsen Nu var det jo ikke en hå..   Kurt Thomsen 13.2.2018 |  8:36
B Jacobsen
Nu var det jo ikke en hårdnakket påstand,men sagt i spøg,og jeg kan godt tage en spøg for hvad det er,og ikke tage alt bogstaveligt,så jeg opfattede det ikke på samme måde som dig.
Jeg har selv fravalgt diesel grunde..   Lennart Søderberg 13.2.2018 |  17:35
Jeg har selv fravalgt diesel grundet 2 ting:

1: Risikoen for begrænsninger for kørsel i byområder - f.eks. København og andre byer i Europa. Jeg bor selv ca. 10 km fra Københavns centrum.
2: Dieselbil har ikke godt af at køre korte ture. Har læst et sted, at en dieselbil helst skal køre ca. 18 km når den er startet - og ikke langsom køkørsel som vi ofte oplever her i Hovedstadsområdet.

Men selvfølgelig ærgerligt, idet dieselbiler trækker godt. Men det kører nu også for mig med benzin de ca. 4 uger jeg kører på campingferie om året.

Venlig hilsen Lennart

PS. Havde tidl. en Suzuki Grand Vitara 1.9 diesel på gule plader. Men gule plader er også alt for dyrt i dag. Og efter ca. 135000 km brød bilen sammen. Det var et dyrt bekendtskab :-(
Tja, Flemming har 30 km hver vej på..   Joan Petersen 13.2.2018 |  18:54
Tja, Flemming har 30 km hver vej på arbejde + alt det andet han kører, og vores bil er noget af det bedste, vi har haft som trækker. Vi kører ofte med campingvognen og 2-3 gange om året til udlandet med campingvognen. Desuden bor vores ene søn, svigerdatter og barnebarn i Søborg, så den skal nok komme til at køre nogle km :-)

Hvis køreforbud i Kbh. bliver aktuelt, må vi tage bussen. Vi kommer sjældent til centrum, når vi er på besøg i Søborg. Det samme gælder i andre storbyer i Europa - der er det jo også muligt at tage offentlig transport.

Jeg kan da godt forstå, at du fravælger diesel Lennart, men vi er svært begejstrede for vores :-)

Vh Joan
det er ikke alle som mener at diese..   Lars Andersen " 8400 " 13.2.2018 |  22:03
det er ikke alle som mener at diesel er yt :

www.mynewsdesk.com
Danskerne køber stadig Dieselbiler...   Jan Petterson 14.2.2018 |  12:51
Danskerne køber stadig Dieselbiler.
Læst på FYENS.DK d.10-02 (søg biler).
Helt dieselforskrækkede er vi ikke endnu.
Jan.
Nu kan Frank Jensen ikke bestemme o..   Lars 14.2.2018 |  19:18
Nu kan Frank Jensen ikke bestemme om dieselbiler kan forbydes i København.
Det er en lovændring, som skal vedtages i folketinget og det er der ikke flertal for.

Desuden tror jeg ikke lige politikerne på Københavnsrådhus helt har gennemtænkt, hvad der vil sket, hvis den våde drøm føres ud i livet om 2 år.

Desuden er politikere lysår bagud i deres tankegang på persontransport området, deres mega investeringer i offentligt transport vil blive overhalet af teknologien på selvkørende biler, dele bil, foreningsfri biler. Der er intet offentligt transport, der kan konkurrer med den frihed som en bil giver, og allerede i dag er offentlig transport økonomisk urantabel og ville være endnu dyrer uden enorme tilskud, som de modtager.

Man kan jo se hvad der er sket med flytransport, hvor det offentlige ingen økonomisk interesse har eller ihverfald meget begrænset, du kan jo flyve flere tusinde km billigere end en togbillet koster mellem
Århus og København, det er jo helt sort.

Politikere er overhoved ikke visionærer i deres tankegang og lytter mere til en eller anden djøfer til 50000 kr om måneden, som fik sin uddannelse for 25 år siden, de tør ikke og tænke ud af boksen eller kikke på, hvor teknologien er på vej. Tænk en gang de bygger letbaner igen, de nedlagde selv sporvogne nu kaster de milliarder i fuldstændig det samme igen.

Har aldrig forstået, hvis de ikke ønsker bil i byer, hvorfor så ikke lave et giga parkeringshus uden for byen og herefter gør offentlig transport gratis ind til centrum det er de ved og gøre i Tyskland, gratis offentlig transport har de haft i flere byer i Holland i flere år.

Desuden forurener langt de flere benzinbil mere end en diesel med euro 6, der kommer også partikler ud af en benzinbil og CO2 udslip er meget højre. Påvirkningen af forhøjet temperaturer på milliarder af mennesker og dyr er så meget større end den smule partikler som kommer fra dieselbil, så diskutionen er dybestset for langt ude. Sålænge teknologien ikke er der for forureningsfri kørsel, må det kloden over handle om og nedbringe CO2 udslippet og der er dieselbiler langt foran benzinbiler.

Men selvfølgelig skal bilfabrikanter presses politisk til at
fremme udviklingen, men med den størrelse campingvogn vi har samt kørselsbehov jeg har i hverdagen vil jeg pt. Købe en diesel.
Se den nye tråd http://debatforum...   Lennart Søderberg 27.2.2018 |  14:54
Se den nye tråd

debatforum.campingferie.eu

Venlig hilsen Lennart
Og: https://www.bt.dk Så jeg tror..   Lennart Søderberg 27.2.2018 |  16:11
Og:

https://www.bt.dk

Så jeg tror at man nok skal overveje nøje, hvis man vil købe en dieselbil. Det er nok bare begyndelsen.

Venlig hilsen Lennart
Hov - linket virker ikke rigtigt, m..   Lennart Søderberg 27.2.2018 |  16:15
Hov - linket virker ikke rigtigt, men prøv dette:

https://www.bt.dk

Venlig hilsen Lennart

Deltag i debatten

Du skal være logget ind for skrive eller redigere i vores debatforum

E-mail  
Password  
Husk mig  

Er du en ny bruger af vores debatforum, kan du oprette en profil her

Har du glemt dit password?

Fortvivl ikke. Udfyld din e-mail adresse herunder, og vi sender dig straks et nyt.

  E-mail