Hovedområder
Arrangementer /træf
Autocampere
Biler
Camping i TV
Campingnyt
Campingpladser i DK
Campingpladser i udl.
Campingvogne
Digital TV
Diverse
Efterlysninger
Fortelte og telte
Gode råd
Konkurrence
Køb og salg (Udstyr)
Mit vogntog
Navigation
Ny campist
Personlige sider
Rejseinspiration
Storebæltsbroen
Udstillinger
Udstyr og Tilbehør
Vintercamping
Debatforum på diverse mærker
Alle områder (liste)
Alle områder (detalj.)
Betingelser
Hjælp:
Oprette ny tråd eller svar på indlæg
Hymer debatforum
Fold alle indlæg sammen

Titel Forfatter Dato

Hævetag og kugletryk !  Allan Christoffersen 2.1.2018 |  11:45  
Hej alle, hvilket kugletryk kører i med ved kørsel med Hymer Feeling, eller andre vogne med hævetag. Vi har skiftet trækket på billedet ud med noget mindre da vi gerne kører til Italien men er blevet trætte af at der ikke er plads til os. I fremtiden bliver det VW Polo BlueGT DSG som må trække 1200 kg og en Hymer Feeling 440 som bliver vejet ned til 1200 kg så de passer sammen. Kugletrykket er opgivet til 50 kg, ikke meget men er det nok ?

Billedet kom så ikke med men det gø.. Allan Christoffersen 2.1.2018 |  11:46
Billedet kom så ikke med men det gør det forhåbentlig her ;o)

Forstør Zoom
Må jeg spørge om hvorfor I vil nedv..   Steen 2.1.2018 |  12:50
Må jeg spørge om hvorfor I vil nedveje vognen?
Er det ikke bare en unødvendig udgift både nu men også hvis I på et tidspunkt får en bil der må trække lidt mere.
Reglerne for synsfri sammenkobling har jo været gældende siden først i 80-erne og gælder jo også i udlandet
For at undgå at diskutere med en pl.. Allan Christoffersen 3.1.2018 |  0:35
For at undgå at diskutere med en platfodet strømer i tyskland som mener at bilen ikke må trække en CV der må veje 1300 kg, selvom vi kun fylder den op til 1200 kg !!!

Forstør Zoom
Er der slet ikke nogen der kører me.. Allan Christoffersen 6.1.2018 |  13:06
Er der slet ikke nogen der kører med hævetag der vil dele deres erfaringer, eller deltager de bare ikke i dette forum mere ? Allan.

Forstør Zoom
Vi kører med 60 - 75 kg med en Comb..   Sten 6.1.2018 |  14:14
Vi kører med 60 - 75 kg med en Combi-Camp Country. Hvilket er lovligt i henhold til dens mærkning. Skyldes at vi er slemme til at brokke gaskassen op.

Bilen må køre med det, og trækket, lang afstand mellem kobling og aksel kører så fremragende.

Eneste ulempe. Næsehjulet kan være slemt til at skære sig ned i sand eller på blød bund.

Harrald nyborg har et tvilling næsehjul med luftgummhjul. Svjh 600 kg bæreevne. Gi det på forhånd lappeskum, så blir det sikket aldrig fladt. Skum fint på trillebøren. :-)

Hvad må bilen køre med? 50 Kg Go latin at køre med dens max, og vi kan jo se på billedet at bilens bagaksel er helt bagude, der er altså kort afstand mellem kuglen og bilens bagaksel, det med vægtarmenes længe: Kugletrykket har pga det vanskeligere ved at lette forhjulene eller påvirke bilens styreegenskaber.

Tjek bilens data: (50 kg? OG Hvad står der om vognen? Brug det mindste af dem.

Husk, at der skal mere luft i bagdækkene ved max belastning.

Det havde måske være mere liså relevant at spørge på hvilket kugletryk kører med på omtalte bil om hvordan den er som trækker! Tjek den på towcar

Der findes en Hymerklub.
Til hævetagsklubben https://www...   Sten 6.1.2018 |  14:20
Til hævetagsklubben


https://www.google.dk
Det skal vel også siges, at korte b..   Sten 6.1.2018 |  14:39
Det skal vel også siges, at korte biler med lille akselafstand; igen det med vægtarmene, har dårligere styr på "anhænget" - end biler med stor akselafstand.

Sådan helt generelt.

Men hvis bilen må køre med vægtene er det selvfølgelig OK.
hej AC de har deres eget fornemme f..   henning olesen 6.1.2018 |  16:30
hej AC
de har deres eget fornemme forum , Hymer klubben, Hævetagsklubben...
mvh henning
eribatouring.net
Hej, Vi kører med en Hymer Feeling ..   Henrik J Jensen 6.1.2018 |  18:06
Hej, Vi kører med en Hymer Feeling 430 efter en Volvo S60, der kører vi med et kugletryk på ca 70 kg.
Mvh Henrik J Jensen
Nu er der ikke noget fornemt over H..   Hans Enevoldsen 6.1.2018 |  18:32
Nu er der ikke noget fornemt over Hymer klubbens forum som HR Henning Olsen giver udtryk for en hver der har en Hymer også med hæve tag er mere end velkommen i klubben og kan derefter deltage i snakken på vores forum godt nytår til alle
Steen B, på Towcar findes min model.. Allan Christoffersen 6.1.2018 |  18:57
Steen B, på Towcar findes min model (VW Polo BluGT 150) ikke men der findes en Seat Ibiza som jeg har ladet mig fortælle kører med samme undervogn, den må dog køre med 70 kg på kuglen, hvor min kun må køre med 50 kg... derfor er sammenligningen nok ikke helt rigtig ! Allan.

Forstør Zoom
Uanset hvad der fremgår af indlæg i..   Jesper Hedegaard 6.1.2018 |  19:41
Uanset hvad der fremgår af indlæg i denne tråd, så er Hævetagsklubben IKKE forbundet med Hymerklubben.
Hævetagsklubben er en selvstændig klub udelukkende for campingvogne med hævetag.
Hjemmeside: www.haevetagsklubben.dk
Ikke alle kan trives i alle klubber.. Sten 6.1.2018 |  21:08
Ikke alle kan trives i alle klubber. :-)

Jeg ser i et datablad at max kugletrykket er 100 Kg men selvfølgelig ikke hvad folk kører med.

Det er også en dynamisk størrelse, eller rettere forsøger man med en statisk værdi at sikre at at påvirkningerne af bilen ikke bliver større end bilen kan holde styr på.

I den forbindelse et OBs på massernes fordeling i vognen da de sammen med vind og vejr bestemmer hvordan det opleves. Mange biler og træk kan f.eks 75 kg på krogen, eller oplyses til at kunne håndtere 50 kg på krogen endda nogle steder oplyst som, svjh ikke lateralt? (væk fra midterplanet) men ?

Hvis nu man tænker sig at størrelsen på kugletrykket, som stort at betyde noget, hvorfor? har vi hørt at det skal kompensere for opdrift, vindens tryk på vognens forreste del, alt efter hastighed, måske at kunne lette kugletrykket med f.eks 20 kg. Men det forklarer ikke hvorfor vi skal køre med positivt kugletryk. Har aldrig set det begrundet, bortset fra at det er vanskeligere at lette forhjulene ved at trykke ned, forsøge at lette forhjulene, ved at "vippe" bilen over bagakslen, end at lette vægten på baghjulene ved at løfte i krogen. Vægtarmenes længder.

Vægtfordelen i bilen er med til at bestemme om den er over eller understyret - også via friktionen mellem dæk og vej, og ved på forhånd at lægge vægt på kuglen opstår der en vis margin, før bilens styreegenskaber skifter. Virkelig grimt hvis man pludselig skal korrigere modsat på rattet under slinger. :-/
Lommeuld selvfølgelig.

Nå men hævetagsvogne er vel mindre påvirket af vindtrykket end høje vogne

og så ar lastningen af vognen væsentlig: I ALLE vejledninger jeg har set siger man at skal skal lastes tungt over akslen, og lavt.

Fordi masserener fordeling i vognen er vigtig. Man har meget mere styr på masserene med en en lang vægtarm , fra kuglen til akslen end med en kort.

Betydningen af masserens fordeling ses her billedet. https://caravanandmotorhomebooks.com

Obs på at det så at sige blir_ værre_ penduleffekten større hvis man simpelt ud ballanserer kugletrykket ved at laste vognen tilsvarer mere bagerst.

Artiklen er fra en meget god Australsk side https://caravanandmotorhomebooks.com

Point, at det hvis du mener vognen for tung på kuglen IKKE skal køre med cykler på dens bagsmæk- :-))

En ting er at _vognen_ kan tåle 100 Kg i kugletryk. Det er vel ikke det samme som at det er nødvendigt. Kommer også an på bilen. Hvad siger derm i hævetagsklubben? Elle for så vidt forhandleren. :-)

Billedet: Massefordeling 100 kg "vejer" hvor meget her, lånt fra Collyn s kloge sider.

Forstør Zoom
Nåe jea der er da også en artikel o.. Sten 6.1.2018 |  21:19
Nåe jea der er da også en artikel om kugletrykket.


Caravan nose weight its vital for safe towing

by Collyn Rivers | 7 Jan 2016 | Articles, Caravan/Tow Vehicle Behaviour & Suspension | 0 comments



https://caravanandmotorhomebooks.com

Hvor man også linker til

See the Caravan Council of Australias advice re this (Its to have a tow vehicle about 30% heavier than the caravan.) media.wix.com.

Morsom at se deres stabilisatorer.

Forstør Zoom
Det er endda set i en debat at man .. Sten 6.1.2018 |  21:40
Det er endda set i en debat at man (hårnakket) argumenterede for at kugletrykket burde være 0 kg - repræsenterede så lille masse som muligt, fordi bilen så ville ha meget lettere ved at holde styr på påhænget. Og at man selv kørte med tror det var 5-10 kg. Det var muligvis en Camp-let.

Vi blev ikke enige :-)

Forstør Zoom
Halo Sten Det her er jo logik for p..   B Jakobsen 6.1.2018 |  23:35
Halo Sten
Det her er jo logik for perlehøns.
En Camplet har jo et vindpres på tæt ved 0 kg. Så hvis koblings vægten er sat til 10 kg vil man være på den sikre side. I min tid med camplet kørte jeg med ca. 30 kg men det kom sig ikke så nøje.
Hævetags vogne har et vindpres - ikke så stort som en campingvogn på 2,5 m. højde men dog et betydeligt vindpres.
Som ved alle andre vogntog vil det være et godt udgangspunkt, at have et kugletryk på tæt på hvad bilens træktøj er godkendt til. Så har man sikkerhed for at bilen er den tungeste part i vogntoget.
MVH BJ.
Logik for :-) og så alligevel. K.. Sten 7.1.2018 |  11:44
Logik for :-) og så alligevel. Kugletrykkets størrelse er nok et af de første største emner vi har, især for nye.

:-) Lidt ærgerligt at HOs bemærkning gav black out hos Hymerfolket, Vognmodel og bilmodel? Hævetagsfolk,

så de glemte at fortælle hvor lille kugletryk man acceptabelt, sikker kørsel, kører med: Hvorfor i al verden skulle man køre med 100 Kg hvis 50 er ok.

Eneste hvis det var for at kunne regne de 100 kg som last i bilen, altså som en smart måde at overlaste vognen. Kan i huske sagen om den knækkede Hymer?

Det, + mindre bil, slider mere på bagdæk dæmpere og ophæng. Og så blir vognen bøvlet at flytte rundt med.

Hvorfor mon movere er blevet så populære? Jae, vi er blevet ældre, men men. :-)

Jeg forstår ikke helt hvorfor du mener at bilen blir den tungeste part,( kun) fordi man kører med bilens maximael tilladte kugletryk. Men, det er selvfølgelig om en Camp-Let... :-)) Kugletryk større end ? 30 kg er sku tungt.

Mon det er hemmeligt og privat hvad hævetagsklubbens medlemmer kører med i kugletryk? HO Det var IKKE en Feeling du havde men en... Eriba?

:-)

Forstør Zoom
Det er ikke kun vinden der kan gi u.. Sten 7.1.2018 |  14:19
Det er ikke kun vinden der kan gi ustabil kørsel, men også for lille kugletryk i sig selv, hvor jeg engang var ved at komme galt af sted med en 2 akslet trailer, lave sider, der tankeløst blev læsset ( godt og vel) med havefliser og alt for let på krogen.

Helt gal, t uuhaaa hva var det, da vi kørte lidt for hurtigt over et fartbump. Biler skal ha fat med alle fire hjul for at kunne styre.

Vi ser på Colleyns tegning hvad vægtene/masserne svarer til i forskellig afstand og jeg kan ikke lade være med at tænke på om der ikke er en faktor mere, nemlig hastigheden massen bevæges med, f.eks hvor hurtigt vipper bagenden op og ned på en lang vogn når man køre over et af de grimme fartbump.

Jeg kan ikke den slags i hovedet, men som med bilen og bremselængder bliver er skal enegien bundet i "massen" uforholdsmæssigt meget større, og mærkes mere hurtigere man skal ændre retning.

Jeg hygger mig ved synet af Combi-Camp Flexis chassis.

"Combi-Camp Flexi Comfort XL har desuden fået et helt nyt chassis, der både ser mere, og er langt mere stabilt end tidligere. Man kunne fristes til at sige, at Flexi Comfort er blevet voksen".

Og ser et sted, under et nærbillede, at man siger, at den har fået en campingvogns undervogn.

Hvorfor? Kan ikke være billigere, eller produceres den i, markedet, større serier og derfor billigere/ samme pris? Nå men filosofien var allerede dengang man kom med Country modellen i 2004 05, større hjul 14" og hastighed H-dæk bæreevne 450 kg stk, født med bremser og dæmpere,
at lave en vogn der bare KAN det med at følge med.

HO vil nok glæde sig over front boksen? Havde engang et forslag om at bruge en hyndeboks, (jysk) der som bekendt fås i mange kvaliteter. :-)

Hygge

Billedet. Det er IKKE en Camp-Let :-))

Forstør Zoom
Hej. Når det nogen gange går galt m..   B Jakobsen 7.1.2018 |  16:01
Hej.
Når det nogen gange går galt med en almindelig "have" trailer nyttelast 375 kg. er det fordi man overser hvad trailerens max akseltryk lyder på, her typisk totalvægt 500 kg. Det er også trailerens kugletryk jeg henviser til- derfor vil et trailer kugletryk på 100 kg. være skudt ved siden af, eller meget teoretisk i denne sammenhæng. Når jeg henviser til at bilen skal være den tungeste part er det fordi at det skal være bilen der kører med traileren og ikke traileren der (styrer) kører med bilen uden jeg har taget stilling til hvad man mener i Australien.
MVH BJ.
Vel så. Men firkantet sagt er bilen..   Sten 12.1.2018 |  18:11
Vel så. Men firkantet sagt er bilen vel ALTID den tungest part når man taler om "almindelige" biler og "allmindelige" 500 kg tot havetrailere. Uanset så overholder folk vel bilens grænser. Det kan da også være grimt at køre med en alm trailer hvis kugletrykket er negativt. Vi taler nok forbi hinanden.

Og så skrev jeg: " Vi ser på Colleyns tegning hvad vægtene/masserne svarer til i forskellig afstand og jeg kan ikke lade være med at tænke på om der ikke er en faktor mere, nemlig hastigheden massen bevæges med, f.eks hvor hurtigt vipper bagenden op og ned på en lang vogn når man køre over et af de grimme fartbump".

Og det er da da også noget om i afsnittet om Fjedrene. Det her blev der spekuleret på, dengang vi debatterede den knækkede Hymer hvor Peer efterlyste betydningen hvad vejer, et eller andet, XX kg hvis man f.eks kører over et eller andet. For Nye mente DCU dengang, at det kunne skade en campingvogn, spændt efter en stiv 4x4 et køre for hurtigt over et fartbumb. Overskrift i deres blad. Overvægt knuser din campingvogn. Syn og skøn havde konstateret et overlæs på svjh under 10%. ( forhandleren tabte sagen)

Nå men i afsnittet Caravan suspension it is mostly misunderstood

Siger man sådan . Road shocks forces increase by the square of the speed. For instance, such shocks at 60 km/h are four times harder than at 30 km/h. At 100 km/h its over ten times as hard.

Eller på dansk . Vej shocks kraft stigniger med kvadratet på hastigheden. For eksempel er et sådan stød ved 60 km / t fire gange kraftigere end ved 30 km / t. Ved 100 km / t er det over ti gange så hårdt.

Der er heldigvis fjedre i vognene og de er bygget til det. Det jeg omtaler "vægten" af massen ved en given hastigheds ændring og bevægelsesretning.

Der er selvfølgelig meget mere i afsnittet.
Vi må da være glade for at Sten ell..   Kurt Thomsen 12.1.2018 |  21:45
Vi må da være glade for at Sten eller Sten B,som jo nok er samme person,ikke skriver på papir,for så var der snart ikke flere skove tilbage.
Ja der var mange der ikke forstod a..   Sten 13.1.2018 |  10:29
Ja der var mange der ikke forstod alle argumenter i DCU syn og skøns afgørelsen,

Sagen der endda uden at spørge blev lavet en artikel over, hvori ejeren blev hængt ud i bladet, og derfor mente, at det var "bestilt" arbejde. Syn og skø mente at det var en typisk overlæs fartbumpskade.

Ømt. Jeg huske ikke årsagen til at forhandler, mærket tabte.
Hej En sen aften var vi på vej ud t..   B Jakobsen 13.1.2018 |  15:16
Hej
En sen aften var vi på vej ud til en plads i Toscana.
Pludselig befandt vi os i et ret dybt hul i vejen. Det gik ret voldsomt til - men- vi kom op på vejen igen og så nu at, vi nede i hullet var havnet oven i noget advarsels materiale, som i dagens løb var blæst ned i hullet.
Efter hjemkomsten opsøgte jeg min mekaniker, da han så vognen gik han 10 skridt baglæns og konstaterede at vognen var skæv.
Kørte vognen til værkstedet i Haderslev, som udskiftede det ene af de 3 gummilameller i vognens aksel. Gummielementet var blevet beskadiget. De foretog en udmåling af vognen som nu kørte lige.
MVH BJ.
Forstår sku efterhånden godt at det..   Allan Christoffersen 14.1.2018 |  1:08
Forstår sku efterhånden godt at dette forum er ved at dø !!!
Som tommelfinger regel siger man 5%..   Tommy Jessen 14.1.2018 |  9:01
Som tommelfinger regel siger man 5% af vognens vægt.
Så hvis din er nedvejet til 1200 kg ,så skal du have 60 kg på din trækstang.
Held og lykke med dit projekt .
Og Alko der bruges af Combi-Camp ti..   Sten 14.1.2018 |  12:21
Og Alko der bruges af Combi-Camp tillader vistnok "uden videre" 10% - Engang Set på Alkos side i omtalen af de forskellige undervognstyper de laver.

"Nyere" Combi-Camps - Venezia og frem der har en 750 kgs aksel har da også 75 kg som max kugletryk. Ingen siger at det skal eller behøver at være 75 kg, men det er altså en styrkeoplysning der følger den undervogn.

Vognfabrikanten ( og brugernes erfaringer), siger måske noget andet.

Vi høre da somme tider at vognen kører "bedre" føles mere stabil hvis man køre med f.eks set 10 -20 kg mere end max fra vognmærkaten og der er vogne der næsten ikke kan lastes så de kommer ned på max. Jeg har en ide om, at det kommer an på vognens indretning. Collyn kritisere netop det punkt og fortæller at man i _gamle_ dage havde gasflasker og tungt, køl i den faste indretning omkring akslen.

VI har engang flyttet akslen på en combi camp frem.. hvilket var muligt på de gamle vogne, fremgik af vejledningen, gør sådan. Men det er jo lidt vanskeligt på en campingvogn, hvor hjulkassen bestemmer. :-))

Der er lavet en meget stor undersøgelse af et engelsk universitet, hvor man vistnok kom til 7 % som mest optimalt. Vogntypen påvirker formentlig. I har formentlig alle set stabilitets videoerne.

https://www.google.dk
Der er da en der gået fuldstændig i..   Hb 14.1.2018 |  14:51
Der er da en der gået fuldstændig i selv sving i den her debat,godt man ikke skal læse alt det,men lidt meget synd få en god debat der begyndte godt,men sådan er der Jo med mange debatter der begynder godt og bliver kedelig til sidst med Lannnnnge kommentarer
Tak til Tommy og enig med As...   Allan Christoffersen 14.1.2018 |  19:00
Tak til Tommy og enig med As.
:-) man skal ikke smide guld på gad.. Sten 15.1.2018 |  12:06
:-) man skal ikke smide guld på gaden.

Det er såment bare et forsøg på at proppe den, mig bekendt bedste tilgængelige info om emnet på. så man i mangel på andre svar selv kan vurderer. Værene ulig FB debattype.

Andre, helt nye læser jo også.

Hymersagen var underlig, og det var DCUs artikel også, Men tankevækkende at man i en syn og skønsafgørelse, kan gi en vægtoverskridelse på under 10 % som årsag til skaden. Der findes billeder her i forum. Vognen blev os bekendt totalskadet. Forhandler tabte vistnok pga nogle papirdetaler.

Tankevækkende for dem der mener at kugletrykket (kun i praktisk vejning) skal regnes til bilen.

ER Allans påtænkte bil stabilitetsmæssigt i underkanten/ lidt lille.
Ved det ikke.

Men derfor hele øvelsen omkrig vægtfordelings betydning i vognen:-) Det er jo tydeligvis ikke en Landrover.

Hvad med at få monteret ATC på vognen? :-)

Forstør Zoom
Jeg kører ikke Hymer Feeling men en..   Egon Petersen 15.1.2018 |  14:43
Jeg kører ikke Hymer Feeling men en Hymer Touring Troll 540. På mit træk har Hymerfabrikken sat en stor gul mærkat der siger, at kugletrykket skal være på 4% at campingvognens vægt dog minimum kugletryk 25 kg og maks kugletryk 75 kg. Min Touring Troll er nedvejet til 1100 kg hvilket giver et kugletryk på 44 kg. Trækket på min bil er godkendt til 50 kg og bilfabrikanten har sat en grænse på 45 kg kugletryk.
Jeg kører med kugletryk midt mellem 40 og 50 kg, og CV kører snorlige efter bilen. Jeg har en gang skulle klodse bremserne og CV blev lige bagved. Den skubbede lidt på bilen mens den også selv bremsede, men uden at trykke bilens bagende så langt ned at jeg mistede vejgrebet på bilens forhjul.
Dækkene på CV er pumpet helt om til det max dæktryk som dækfabrikanten har angivet på siden af dækkene. Det gør, at CV bliver liggende roligt.
Det er skam ikke en påtænkt bil, de..   Allan Christoffersen 16.1.2018 |  0:37
Det er skam ikke en påtænkt bil, det er den bil jeg kører i til daglig, da vi har valgt at købe bil efter det behov vi har i hverdagen og ikke de 4-5 uger årligt med CV efter ! Det er også derfor jeg efterlyser erfaringer fra folk der kører i noget der ligner og ikke en masse teoretisk p.. Tak til Egon som har læst både overskrift og det første indlæg !!!
Jeg har en Hymer Furure 480,egenvæg.. Kurt Thomsen 16.1.2018 |  9:04
Jeg har en Hymer Furure 480,egenvægt 900 kg,totalvægt 1200 kg,som minder meget om en Feeling,jeg har aldrig gået så højt op i kugletryk,og den kører perfekt efter bilen,under alle forhold.
Der hvor jeg tror det går galt er når man kører med en bil med forholdsvis kort akselafstand,i forhold til campingvognen,en bil med lavere vægt end vognens er heller ikke den bedste kombination.

Forstør Zoom
Hej Allan. Jeg kan give et lille bi..   Lindhard Bjergelund 17.1.2018 |  11:24
Hej Allan.
Jeg kan give et lille bidrag med vores erfaring. Vi har igennem nogle år haft en Feeling 440 med 1300 kg total - dejlig CV iøvrigt. Den ene trækker var en Golf 1,9 tdi Bluemotion SW. Kugletrykket var relativt højt - omkring 90 - 95 kg - når CVèn var læsset til langtur med 2 fl gas samt hvad der ellers kunne stuves i gaskassen samt 2 cykler på fronten og hvad der ellers kunne stuves i de forreste magasiner. Vogntoget opførte sig i alle situationer som om det var svejset sammen - uanset vej, hastighed og vindforhold var det altid stabilt - jeg har aldrig oplevet nogen form for slinger. Jeg syntes umiddelbart, at trykket var lidt højt (rent teoretisk), så jeg prøvede på forskellig vis at nedbringe trykket ved at stuve anderledes - det havde dog ingen positiv effekt på køreegenskaberne tværtimod. Jo lavere tryk jo mere levende føltes vogntoget.
Samme erfaring havde vi med en anden trækker - en Suzuki 1,6 D S-Cross - blot at bilen fra start var nærmest uegnet til at køre med CV, men det er en lang historie som jeg har skrevet en del om i et andet indlæg her på siden.

M.v.h.
Lindhard
Min Golf VII er ligeglad med om den..   Per Henneberg Kristensen 17.1.2018 |  15:39
Min Golf VII er ligeglad med om den kører med 40kg eller 90 - den er bare stabil uanset. CV - der har været 2 - har vejet 1600 og 1700 kg.
Ikke mere teoretisk f.. turen til I.. allan christoffersen 1.9.2018 |  21:34
Ikke mere teoretisk f.. turen til Italien og retur er gået upåklageligt, Poloen trak vores Hymer Feeling helt uden problemer og CVen lå klippefast efter bilen. Kugletrykket var ca 65 kg, lidt mere end anbefalet men kørte perfekt og ingen problemer med at komme over bakkerne undervejs. Bilen er med DSG gear og det kørte også eksemplarisk og vi kom ikke sidst over stigningerne !

Forstør Zoom
Vi ruller med en Touring Triton 430..   Jesper Hedegaard 5.9.2018 |  23:53
Vi ruller med en Touring Triton 430 (750-1.000 kg) efter vor Renault Capture TCe 90.
Kender ikke det helt nøjagtige kugletryk, men prøver at holde det relativt lavt.
For vi har samme klistermærke på trækket af CV'en: max 75 kg - mere end 25 kg er ikke nødvendigt.
Og uanset erfaringer med andre størrelser CV'er - så rækker de 25 kg fint til at holde vogntoget 100% stabilt ved alle hastigheder.
Akselafstanden på det trækkende køretøj er efter min erfaring ikke til at mærke - vi kørte tidligere med en Suzuki Jimny som trækdyr - mindre akselafstand på en bil der må trække noget vægt er vist svær at finde. Men stabilitet mærker jeg ingen forskel på med den nye bil.
Har oplevet hvor stort vindtryk der er på en almindelig højde CV - det kan let opveje et ellers pænt kugletryk !

Historien om den knækkede Hymer er ganske malplaceret i denne sammenhæng, dels fordi det var en stor CV, dels fordi den ikke knækkede og endelig fordi det intet havde med kugletryk at gøre. Selvom forhandler og/eller importør svjh gerne ville bruge dette som årsag til skaden på CV'en. De gik endda så vidt at de påstod at en 4x4's hårde bagfjedre gav voldsomme påvirkninger gennem trækket og at dette var medvirkende til skaden. Men jeg har dog aldrig hørt om andre med 4x4 som trækdyr, der har oplevet lignende skader. Hørte en hel del om sagen fra ejeren af CV'en - vi var i samme klub dengang.

Allan - er Polo'en ikke en diesel-model ?
Hvad kørte i på literen - og ved hvilken marchfart ?
Selv ender vi på 9-9,5 l/100 Km ved tempo100 fart, hvilket jeg egentligt ikke syntes er så ringe for en 898 ccm turbo-benziner med CV + tagboks + kajak ;o)
Så længe man måler brændstofforbrug..   Per Henneberg Kristensen 6.9.2018 |  7:44
Så længe man måler brændstofforbrug på bilens computer kan man få det resultat man lige vil, når man kører VW. Den er relativ nem at justere på, både den gale vej og så den passer ;)
Bilen er en BlueGT benzin med 150 H..   allan christoffersen 6.9.2018 |  9:54
Bilen er en BlueGT benzin med 150 HK, jeg har beregnet vores forbrug til 12,2 km/l hvor vi følger lastbilerne det meste af tiden. Beregningen er foretaget efter hvad der kunne være i tanken i forhold til km kørt siden sidste optankning. Vi har tempo 100 og kan sagtens køre 100 km/t både op og ned men 88-90 km/t passer mig fint og brændstofforbruget ændrer sig jo markant ved højere hastighed.

Deltag i debatten

Du skal være logget ind for skrive eller redigere i vores debatforum

E-mail  
Password  
Husk mig  

Er du en ny bruger af vores debatforum, kan du oprette en profil her

Har du glemt dit password?

Fortvivl ikke. Udfyld din e-mail adresse herunder, og vi sender dig straks et nyt.

  E-mail