Hovedområder
Arrangementer /træf
Autocampere
Biler
Camping i TV
Campingnyt
Campingpladser i DK
Campingpladser i udl.
Campingvogne
Digital TV
Diverse
Efterlysninger
Fortelte og telte
Gode råd
Konkurrence
Køb og salg (Udstyr)
Mit vogntog
Navigation
Ny campist
Personlige sider
Rejseinspiration
Storebæltsbroen
Udstillinger
Udstyr og Tilbehør
Vintercamping
Debatforum på diverse mærker
Alle områder (liste)
Alle områder (detalj.)
Betingelser
Hjælp:
Oprette ny tråd eller svar på indlæg
Autocampere (ikke salg)
Fold alle indlæg sammen

Titel Forfatter Dato

Installation af køleskab  Mogens Vindbjerg 4.12.2017 |  13:16  
Jeg er ved at installere dette køleskab i en autocamper: https://www.thansen.dk
Der er ikke rigtig installationsmanual med...

Jeg vil kun bruge det på strøm: 12 volt eller 220 (altså ikke bruge gas). Jeg har isat en LS 100 ventilationsriste for oven. Men ikke noget for neden. Jeg har monteret en blæser til de helt varme dage bag på køleskabet - den blæser op.

- Er det ok, at der ikke er en riste for neden? Jeg tænker, at man kan trække luft ind under soklen i skabet og op bag køleskabet.
- Er der risiko for "gaser", selv om man kun kører på strøm? Kan læse, at der kan "falde gasser" ned på gulvet... Men er der fra gasforsyning eller noget, som køleskabet producerer - også på strømforsyning?
- Kan/skal man evt. køre et "udstødningsrør" fra "skorstenen" på køleskabet og ud gennem den åbning, der er i LS 100 risten?

Hej Det er en fordel hvis du har et..   B Jakobsen 4.12.2017 |  14:10
Hej
Det er en fordel hvis du har et langt "skorstens træk" som kan fjerne varmen. Og kan du få et træk fra et hul i gulvet eller tæt på gulvet sparer du dig for mange bekymringer. Rundt om i vognen er der nogle "tvangs udluftninger" som skulle dække almindelig god ventilation - og de må naturligvis ikke dækkes. Dine betænkeligheder vedrørende "gasser "forstår jeg ikke, EL laver ikke gas, og når gasinstallationen ikke bruges kommer der ikke noget derfra. Den øverste rist har et meget større kvadrat til udluftning, end et rør vil have.
MVH BJ.
Du skal have en bestemt afstand fra..   Per Henneberg Kristensen 4.12.2017 |  15:12
Du skal have en bestemt afstand fra bagvæg køleskab til bagvæg autocamper. Jeg ville nok - qua alle de problemer campister har med at holde kulden i køleskabet - rykke T.Hansen for en installationsmanual med de mål ...
Hvis du overhovedet har mulighed fo..   Ole M 4.12.2017 |  15:37
Hvis du overhovedet har mulighed for at bytte dit nye køleskab, ville jeg helt klart anbefale dig at bytte det til et kompressor-køleskab. Det fungerer 1000 gange bedre, og er betydeligt billigere i drift. Et kompressor-køleskab behøver tilmed ikke nær så meget "udluftning". Så hvis du har sagt til T.Hansen, at du kun ville tilslutte det på el - altså ikke ville bruge det på gas - så har de givet dig en meget dårlig rådgivning. Håber det lykkes for dig - du bliver meget mere tilfreds med et kompressor-køleskab. Pøj pøj.
Mobil tålende kompressorskab der pa.. Sten 4.12.2017 |  17:42
Mobil tålende kompressorskab der paser i størrelsen i det eksisterene "hul" som kan direkte på 230 veksel og 24 og 12 V i bilen. ... OBS på prisen. Antagelig 6-7 tusinde.

Og ellers er det rigtigt bruger langt langt mindre strøm, kritisk hvis man ikke er tilsluttet lysnet og køler lagt hurtigere.

Vi ved jo streng taget ikke om det har været drøftet m sælgeren. THansen har vist ikke lige den vare på hylden:

Skal man sydpå er kompressor vist en meget god ide, om end man om dette skab lover 30 grader under eller sagt på en anden måde data: Kølekapacitet: Køleskab +7 C grader ved omgivelsestemp. til 32 C grader. Hvilket viser, at det begynder at knibe når man kommer over 30 gr. / 7 grader er vel IKKE acceptabelt for fødevarer/ kødvarer der siges at skulle opbevares ved max

Fødevarerstyrelsen: Der højst være 5°C de steder i køleskabet, hvor der opbevares letfordærvelige fødevarer som kød, pålæg, middagsrester og mælk. Letfordærvelige fødevarer skal i køleskab hurtigst muligt efter indkøb. TJEK TEMPERATUREN I KØLESKABET.
Der bør højst være +5°C i køleskabet.

Det kedelige ved absorptionstype køl er at det hvis det bruges på grænsen klimamæssig, og lægger "varme ting ind , "går død" og er uendelig længe om at komme i gang igen, få kølet det pågældende ned. Værst med et lille skab som man er tilbøjelig til at overfylde hvor det varme så fylder uforholdsmæssigt meget.

Eneste undskyldning for absorptions køl. Kan på gas og er lydløst.

Det skal siges at der findes køl af typen der virker tilfredsstillende siger folk. :-)

Man siger i manualen at skabet er beregnet til fritstående brug nok derfor der ikke er monteringsanvisningerne i manualen. Men det findes måske i en udgave der er beregnet til indbygning: Dette har vel ikke oplyst hvor man i siderne skruer det fast.?

Jeg kikke på denne side og ser først en masse kompressorløsninger og lidt nede dukker der en små skabs absorption op hvor der er en på 60 liter med installationsmanualen her https://cdn.dometic.com

Der er måske et par tips til rigtig installation af det du har set. Obs på det med ventilationen !!! Bemærk at øverste rist her sidder OVER skabet og formentlig over bordhøjde i vognen. Vigtigt! Jeg har set at man ved eftermontering opgradering af køl har lavet ventilationsåbning i bordet inde ved væggen og simpelthen flytter risten ude højere op og etableret en slags skorsten i en kasse/kanal ned fra bordpladen op til risten op til det fri. Jo højere jo bedre. Arealkravet fremgår af monteringsanvisningene.

linket igen jeg håber det virker. :-) https://www.dometic.com

Campingkølpriser, man skal da se sig for. :-)

Forstør Zoom
Kom ikke med. :-o Håber ikke at det.. Sten 4.12.2017 |  17:53
Kom ikke med. :-o Håber ikke at det gør noget at siden er på engelsk? Man kan måske vælge sprog/land et eller andet sted. Det er jo ikke sikkert at man der som her har de samme modeller (eller priser). google kan måske finde samme vare biligere andre steder.

Jeg begyndte her:

https://www.dometic.com

Forstør Zoom
Nå det ville være smart hvis man ki.. Sten 4.12.2017 |  18:29
Nå det ville være smart hvis man kikkede vejledningen igennem i forhold til det du spørger på.
Almindelige krav:

Der SKAL hvis nederste rist ikke flugter gulhøjde i vognen. være et hul i i bunden svjh på mindst 50 mm? så gas fra eventuelle gaslæk kan forsvinden nedenud. Gas er tungere en luft.

Hvis der ikke laves aftræk/skorsten for røggasserne...

Skal der laves trækfri installation, det vil sige tætnes fuldstændig omkring skabet så røggasserne ikke kan trænge ind i vognen. Dometic har en monteringsdel, en ramme, der passer mellem bagsiden af skabet og væggen i vognen. Røggasserne fra gasflammen forsvinder så ud i det fri med ventilationsluften.

Skabet køler meget bedre når varmen IKKE kan samles over skabet. Google eventuel på andre manualer hvor det her er bedre vist. Trækfri installation er også langt bedre ved vintercamping: Altså, man kan kun undvære skorstenen til det fr,i hvis skabet installeres trækfrit.

Findes der mon en skorsten til det skab du har kik på?

Obs på denne historie. Fejlen gætter jeg på, at der var faldet rustskaller og skidt fra skorstenen ned i brænderen så flamme ikke fikk ilt nok = kulilte:

Dometic skriver i deres manualer at brænder og skorsten skal renses en gang årligt eller efter længere stilstand, af en fagmand.

Jeg har bemærket at du ikke vil etablere gasdrift, men eller er det vel uanset godt at ha i baghovedet. Andre læser jo også. Man skal være gas uddannet for at montere et gaskøleskab. :-O

Historien på billedet. https://www.mx.dk

Forstør Zoom
Nå så alligevel. Der er måske nogle..   Sten 4.12.2017 |  18:52
Nå så alligevel. Der er måske nogle der aldrig har hørt om "trækfri installation".

Kik her fra side 20 afsnit 6.2

https://www.google.dk
Og et lille skab igen side 20 afsni..   Sten 4.12.2017 |  19:18
Og et lille skab igen side 20 afsnit 6.2
https://www.google.dk
Mere, der er ghm mere. :-)) Hvis n..   Sten 4.12.2017 |  21:46
Mere, der er ghm mere. :-))

Hvis nu vi tænker os at skabet ved et tilfælde alligevel tilsuttes gas :-))

Så lige et obs på at det i henhold til gasbestemmelserne skal fremgå af dets manua, l at det må køre tændt på gas i trafikken. Det plejer i Dometic s at stå nævnt som lovligt, med undtagelse af i Frankrig og Australien. ( Jeg ved ikke om det er blevet lovligt i F hvis man har den rigtige type gasregulator monteret.

Man må f.eks ikke køre med 3 vejs boksen RC 1600 på gas, der tages endda forbehold fra Dometic i vejledningen. Jeg ved ikke om det skyldes at de ellers mener at man ku hitte på at ha den tændt på gas stående bagagerummet.

Om denne har jeg ikke nærlæst vejledningen og ved forresten ikke om den måske kunne være slem til at blæse ud, om der i den er samme afdækning ved brænderen som ses i de skabe der gerne må være tændt i trafikken.

Ja ja tankstationer færger tunneller og parkeringshuse, altså hvor åben ild er forbudt, undtaget.

:-) akademisk, man vil ikke (selv) lave gastilslutning, men kunne måske få en fagmand ti senere at gastjekke. Og jeg aner ikke om det, skabet ikke godkendt til montering i vogn, mobilt brug, nogensinde ville blive opdaget.

Teoretisk ved et gaseftersyn hvor de på papiret skal se efter dit og dat, men i praksis er vel et åbent spørgsmål. Køber man senere vognen hos en forhandler, er det vistnok hans ansvar gaseftersyn inde leveringen, at alt lever op til bestemmelserne er standard. Omvendt vil en gasuddannet hos en forhandler måske stude over at se typen brugt i en her autocamper?

THansen siger jo i annoncen

til forteltet og sommerhuset ...

nu er det sagt. :-)
Hold da op - tusind tak for alle in..   Mogens Vindbjerg 5.12.2017 |  14:15
Hold da op - tusind tak for alle input! Det lyder som om, at jeg skal se mig om efter et kompressor-skab :-) Køler bedre, bruger mindre strøm og har åbenbart ikke samme behov for udluftning...
Synes det er svært at finde et tils..   Mogens Vindbjerg 5.12.2017 |  15:02
Synes det er svært at finde et tilsvarende 12V / 230V kompressor køleskab. Eller også er de enormt dyre. Hvorfor ikke købe et billigt fra 230 v kompressorskab elgiganten og køre det via min inverter (som bør være kraftig nok?) - det vil måske koste ekstra strømforbrug fra inverter, som så skal køre konstant...?
Ret kreativt forslag med at købe et..   Egon Petersen 5.12.2017 |  15:23
Ret kreativt forslag med at købe et i el-giganten. Umiddelbart kan et lille køle/frys fås for ca. tkr. 2. Jeg er spændt på hvad "nørder" finder ud af med strømforbrug etc. osv. Om det kan lade sig gøre.
https://www.harald-nyborg.dk/p8600/..   Sten 5.12.2017 |  17:33
https://www.harald-nyborg.dk 115 l klimaklasse N -ST 16 - 38 grader kr. 995

Jeg ved ikke om det kan være der, endsige komme ind af døren.

Vi hørte engan fra en campist der (fastligger ? ) afmonterede tagaglugen og tog det ned den vej :-o :-))

Der kan kørerne være problemer med rystelser, ophænget internt i kompressoren, og så tåler de standard kompressorer, ikke køre på skrå, da olien i bunden af kompressoren måske ikke cirkuleres i rigtigt omfang. Mobilt, kompressore / køl har en tilladt vinkel oplyst.

Et andet forhold, startstrømmen, det at trække kompressoren i gang, er flere gange større end forbruget oplyst, af Waeco engang oplyst til at kunne være 10X større end driften, i et splitsekund. Om kompressoren tåler firkantet strøm tilnærmet sinus fra en billig inverter kan selvfølgelig komme an på en prøve. Ellers er en sinus inverter et must. De er dog kommet meget ned i pris. Prisforskellen er dog stadig betydelig op til "rigtig" mobilt køl.

Problem. er inverteren for lille risikere man, at kompressoren bare en gang i mellem ikke vil starte, hvor en gang absolut er en gang for meget. Om så der er to dage i mellem det sker.

Den SKAL starte HVER gang, ellers er slaget tabt. Kompressoren trækker mere strøm hvis den, koldt har stået stille i lidt tid, eller hvis der stadig er modtryk opbygget i systemet fra sidste gang den kørte, f.eks hvis første startforsøg mislykkedes. Gider man at ha et kølesystem der skal overvåges?

:-)
Om det med startstømmen og inverter..   Sten 5.12.2017 |  18:21
Om det med startstømmen og inverter der falder ud, har jeg en ide om at det også kan skyldes batterivagten der er indbygget i alle invertere. Forstået til at at der afbrydes hvis batterispændingen kommer under ? 10.5 Volt f.eks: Det kan måske på nogle invertere vælges, alt efter batteritype, højest til autostartbatterier der ikke tåler dyb afladning: Jeg har samme funktion 3 trin, på en Waeco kompressorkøleboks hvor den "skal" stå på 12 Volt hvis man har et startbatteri.

Nå men der sker så det at spændingen i startøjeblikklet på 12 volt siden til inverteren, dykkes af strømtrækket sådan at inverteren simpelt kobler ud, idet den " tror at batteriet er tomt.

Løsning kan være at bruge korte meget tykke "startkabler" direkte fra batteri til inverter. Inverteren bør ideelt monteres ved siden af batteriet. Der er formentlig ikke problemer på 230 Volt siden.

Joe jeg har forsøgt mig. :-)
Sten Uden for øvrigt at blande mig ..   Kjeld L Kristensen 5.12.2017 |  21:57
Sten
Uden for øvrigt at blande mig i denne diskussion, Må jeg om din opfattelse af invertere, gøre opmærksom på at Et Standard startbatteri i en bil jo er lavet til at give meget høje startstrømme til en bilmotors starter, Det er derfor ikke dette batteri som sætter grænser for en den elektroniske inverters afgivne strømme, men ganske enkelt en beskyttelse at inverterens egne komponenter.
Dens Peakstrøm ligger normalt omkring mærkeeffekten, og overskrides denne vil inverterens strømbegrænser derfor momentant udløse.

Dimensionering af Invertere for Elektriske motorer skal derfor altid kunne rumme disse motorers startstrømme, også de som ligger i den såkaldte
"subtransiente periode" idet de elektroniske komponenter i inverteren også er beskyttet for overstrømme i denne periode

Antagelig skal man til kompressorfabrikanten for at få disse oplysninger, men har man modet kan man jo regne med skabets tilslutningseffekt (ikke afgiven effekt eller W/t forbruget) gange en faktor 10 og så prøve

Såvidt jeg husker har jeg én gang slået et slag på tasken og fundet at et alm 100l kompressorskab kan starte op på 12 V 10 A ( skabet vil normalt kunne acceptere et spændingsfald til ca 180-190V) så man kan jo udmærket sætte inverteren op i campingvognen, og dermed installationsmæssigt være i overensstemmelse med lovgivningen.
Ja om batteriet og om inverteren og..   Sten 6.12.2017 |  8:52
Ja om batteriet og om inverteren og jeg ville bare gøre opmærksom på at forbindelsen mellem batteriet og inverteren er meget vigtig.

Hvilket der da også i deres vejledninger gøres opmærksom på. Man skal IKKE regne med at det er godt, virker, hvis man tilslutter i cigarstikket:

Jeg har set en beretning :-) her hvor man i en "kassevogn" med plads nok, fortalte, at ha tilsluttet et standard køleskab, via inverter, model ukendt, men den kørte på _ sit eget, kun til køl,_ svjh 100 Ah AGM batteri der via et skillerelæ, afstand (booster?) blev hold ladet af bilen. Man kunne ha køl kørerne i svjh 2 -3 døgn uden ladning- men det kommer jo også an på køremønster nomader, og hvor varmt der er i bilen!

OG så ha vi haft et salg af et lille standard 230 V køleskab der via en HN billig inverter havde kørt i ? et par år. Virkede stadig fint. Solgt pga vognskifte.

En væsentlig ting det er forholdsvis billigt, men kan vel være surt hvis køl, kompressoren står af ude på ferien. Svært at forklare familien og måske bøvlet i en fart at finde erstatning.

For øvrigt er det vel en voldsom forskel i pris mellem det fra stationære fra THansen og det samme størrelse camping, set på siden fra Dometic. Ikke at jeg tror at de er helt ens, men det basale er vel.

mvh
En såkaldt "erindringsforskydelse" ..   Kjeld L Kristensen 6.12.2017 |  9:01
En såkaldt "erindringsforskydelse" har indsneget sig i sidste afsnit. Det såkaldte slag på tasken gik på Danfoss kompressoren for 12/24 V 50W som jo er en anden type.

Omtalte husholdningsskab vil jo trække en betydelig højere startstrøm (måske ca 50 -60A på 12V siden og det er derfor nødvendigt at overføre strøm til køleskabet via et Specielt 230 V Stik forbindelse og kabel.

Den elektriske løsning er måske på kant med loven, hvorfor den rigtige løsning er at få et skab med 12/24V kompressor
Citat: THansen siger jo i annoncen ..   B Jakobsen 6.12.2017 |  9:43
Citat: THansen siger jo i annoncen
til forteltet og sommerhuset ...

Kan C Hansen skabet tåle de rystelser der forekommer i en Camper?
MVH BJ.
Der spørges oppe på om man behøver .. Sten 7.12.2017 |  5:22
Der spørges oppe på om man behøver nederste ventilationsrist, at hente ventilationsluften luften fra det fri
eller kan klare det med luften der står i vognen.

Om det lige en obs på, at der alt lukket kan blive meget varmt inde i vognen, men er det 30 grader ude og vognen står i solen, uanset om det er en campingvogn eller hvad, med lukkede vinduer og døre- kan der hurtigt blive over? 50-60 grader, hvilket med absorptionskøl langt overstiger dets formåen, det går i stå og kan over tid "kalke til" i "kedlen, idet additiver i kølemidlet over tid kan sætter sig og mindsker effektiviteten.

Om kompressorkøl virker de også bedst når der ventileres tilstrækkeligt, de har også en øvre grænse, Den højeste, inde ude forskel jeg har set lovet , 60 grader

og hvorfor sætte det man investerer i et mere effektivt system over styr ved ikke at sørge for rigelig køleluft.

Man skal ikke tro, at der ikke er varme der skal skaffes væk. Kompressor ER mere effektiv, og kan derfor, kun ordentlig ventileret, hurtigere skaffe varmen væk fra varme varer eller hvis døren har stået åben.

Hvilket,_ i kortere tid _ , kan gøre gøre, at der skal skaffes lige så store eller størrer varmemængder væk som fra absorptionkøleskabet.

Man taler om varmepumper, som det her osse er, om COP effektiviteten hvor, jeg har ikke slået op, men absorption kan, bare som illustration, flytte varmen 1-1, dvs at der hentes 100 Watt inde i skabet for hver 100 Watt der fyres af i dets varmelegeme, hvilket vil sige at man skal bort ventilere 200 Watt varmeeffekt fra bagsiden. Det er kun et nemt eksempel - Og forudsætte nok, at skabet kører ok. Cop 1-1 som jeg ikke ved passer helt præcist, men never mind. :-)

Med kompressorer er det vist almindeligt med en COP på 3-4 stykker, hvilket gør at man, lad os igen sige en kompressor på 100 Watt, nu pr. tidsenhed :-)) kan flytte f.eks 300Watt ud af skabet og skal samtidig af med de 100 Watt som kompressoren brugte.

( Kompressor i campingkøl har tit en DC kompressor på 35 - 50 65 Watt).

Men, har man lagt varme varer i skabet, eller det er meget varmt, skal der også fra kompressorkøl skaffes varme væk og det fordi det kan, på kortere tid. :-)


Viki kom med denne graf, billedet, der viser lidt om effektiviteten i forhold til temperaturen. Faldende COP = længere køretider større energiforbrug og større slid.

Fordampertemperatur er på den kolde ting inde i skabet/boksen og kondensatoren, den varme del bag på skabet.

Det kunne være rigtig interessant at se den samme graf over absorptionskøl. Det findes selvsagt. Teoretisk, en anden ting er så hvor godt det virker i praksis. :-)

Køling: energiwiki.dk.

Forstør Zoom
Om det, absorption kan tåle rystel..   Sten 7.12.2017 |  7:05
Om det, absorption kan tåle rystelser. Selve kølesystemet. Ja det burde vel være helt så robust som andre af typen. Jeg ved ikke med hylder osv, om kabinettet er lige så stærkt.

OBS på at de alle skal stå vandret. Kølemidlet vender retur i systemet ved tyngdekraftens hjælp, og står det (vognen bilen) skråt blir der måske modfald og cirkulationen stopper, hvilket kan ødelægge systemet.

Det siges endda at de har godt af lidt skvulpen: Men man skal passe på når man parkerer. Skal man opholde sig i vognen gir det vel sig selv, men ved parkeringer kan man vel glemme at køleskabet kører, og måske går i stå. Nogle skabsmærke oplyser max tilladt hældning, ganske få grader.

Det med rystelser og drift i trafikken var om standard 230 Volt kompressorkøl, der hos os, vi har en boks af dem der også kan fryse ned til minus 15, der hvis den kører i bagagerummet, ( på inverter) hvis vi rammer et grimt hul i vejen mens kompressoren kører. kan gir en metallisk grim klingklong lyd, hvilket gør at den ikke sættes i drift på dårlige veje. :-O hva var det??

Om kompressoren kan tåle rystelser er vel stærk forskelligt, og havd er en rystelse egentlig? De er IKKE designet til det.

mvh
Billedet indsat. er vel en tabel, i..   Sten 7.12.2017 |  7:14
Billedet indsat. er vel en tabel, ikke grafik, eller er alle billeder, grafik. :-))
Sten 7.12.2017 | 5:22 Mon du var ..   Kjeld L Kristensen 7.12.2017 |  11:16
Sten
7.12.2017 |
5:22

Mon du var rigtig vågen på dette tidspunkt eller har du siddet og læst på lektien hele natten og derfor vrøvler
Hvor stor forskel er der egentlig p.. Sten 7.12.2017 |  11:45
Hvor stor forskel er der egentlig på effektiviteten af de 2 systemer Kompressor Kontra absorption: Ja det komme an på så meget, men det ser ud til at jeg var alt for optimistisk når jeg over dette gættede på at Absorptionen kunne COP 1-1 dvs kunne flytte samme mængde varme som der bruges.

Jeg ser et sted at man sjusser, der er mange forhold der påvirker resultatet, men slag på tasken teknisk side sige at udbyttet i forhold til kompressor kun er 1/5.

Og har set andre sider med noget om at energiforbruget kun er 1/3.

Billedet er fra denne PDF, Køling - Teknologisk Institut:INDUSTRI OG ENERGI. KØLE- OG VARMEPUMPETEKNIK. 3. Teoretisk maksimal COP (coefficient Of Performance) . Effekttilf. Køleydelse. COP = køl omg .....

H2O/NH3 er det som vi har i systemet Vand og amoniak. Vi kan vel roligt gå ud fra at vores køl i færdig brugbar udgave ikke kan være bedre det teoretisk mulige.

Jeg rendte en i en forfærdelig tung artikel hvor man havde testet med en lang række stoffer og temperaturer på de forskellige dele i systemet. Søg selv hvis det interesserer. cop absorption :-)

Tungt stof men oppe i tiden, udnyttelse af spild og solvarme.

Det er vel en mild overdrivelsen når THansen kalder skabet for
ØKONOMISK KØLING. OK skabet er jo fra Dometic og fås for under 3000. Men ud over det?

Forstør Zoom
Jeg havde er tidlig aftale... M.. Sten 7.12.2017 |  12:01
Jeg havde er tidlig aftale...

Mob bare.. :-) ...
Mere om igen.

Og har set andre sider med noget om, at udbyttet er 1/3 i forhold til kompressor

:-)

Forstør Zoom
Tak for al input - også det teknik ..   Mogens Vindbjerg 7.12.2017 |  14:17
Tak for al input - også det teknik jeg ikke forstod :-)
Jeg tror jeg vil skifte det til et 12 volts kompressorskab selv om det er dobbelt så dyrr :-/
Husk at ta' hensyn til at kompresso..   Bent H 7.12.2017 |  16:22
Husk at ta' hensyn til at kompressorskabet støjer - (vil du ha' et køleskab i dit soveværelse derhjemme?), + at du i fremtiden er låst til at kunne tilslutte 230V - til de priser de forlanger på campingpladserne (vel typisk 30 - 50 kr/døgn).
Om man er " fastlåst" kommer stærkt..   Sten 7.12.2017 |  17:18
Om man er " fastlåst" kommer stærkt an på campingmønstret, hvor meget kører man, Autocamper = nomade, og har man solceller på taget, hvor og årstid.

12 volt kvalitets især kompressorbokse KAN være meget økonomiske, kan køre flere dage på f.eks et 100 Ah godt batteri. Kommer også an på hvor meget der skal køles ned, drikkevarer, gæster?

Tjek døgnforbrugene på Waeco og Dometic sider: Men der er da også andre mærker.

Det er stærkt forskelligt hvor meget de støjer. Men monteret i et skab med ventilation ind og ud fra det fri, som man har det med gaskøleskabene, vender kompressoren jo væk fra kabinen.

Om den tekniske andel. Tjae der KAN vel også forekomme teknisk funderede svar på FB.

Jeg syns at ha set, at er der er en lukket gruppe altså m log in), der mest går op i det tekniske, men jeg ved ikke hvad den hedder.

Hygge m projektet.

Der står en masse om køl i camping her, og ses også en historie, hvor man via en forhandle r monterer 12 volt kompressorkøl i en Kabe. Jeg ved ikke om det er blevet billigere siden. :-o :-O

caravaninfo.dk
Det er vildt overdrevet, at et komp..   Ole M 7.12.2017 |  17:44
Det er vildt overdrevet, at et kompressorkøleskab støjer. Ja, ja, man kan da høre det. Men det er så lidt, at fordelene LANGT overskygger den smule "støj". Vi har i 10 år været meget, meget tilfredse med et 12v kompressorkøleskab, og med solceller på taget, har vi i 10 år ALDRIG købt strøm. Vi har netop købt en ny campingvogn, og var slet ikke i tvivl om, at den straks skulle bygges om, med både 12v kompressor-køl/frys + solceller på taget. Selvom vi forlader campingvognen fra søndag aften til fredag eftermiddag står køleskabet tændt - og det koster ikke 1 krone. Et 12v/230v/Gas Absorptionskøl/frys tar flere timer, før "det er noget værd" - dvs kommer man fredag eftermiddag er det først koldt lørdag morgen.
Manualen er her: https://cdn.thg.dk..   Michael Olsen 2.8.2018 |  14:55
Manualen er her: https://cdn.thg.dk

Deltag i debatten

Du skal være logget ind for skrive eller redigere i vores debatforum

E-mail  
Password  
Husk mig  

Er du en ny bruger af vores debatforum, kan du oprette en profil her

Har du glemt dit password?

Fortvivl ikke. Udfyld din e-mail adresse herunder, og vi sender dig straks et nyt.

  E-mail