Hovedområder
Arrangementer /træf
Autocampere
Biler
Camping i TV
Campingnyt
Campingpladser i DK
Campingpladser i udl.
Campingvogne
Digital TV
Diverse
Efterlysninger
Fortelte og telte
Gode råd
Konkurrence
Køb og salg (Udstyr)
Mit vogntog
Navigation
Ny campist
Personlige sider
Rejseinspiration
Storebæltsbroen
Udstillinger
Udstyr og Tilbehør
Vintercamping
Debatforum på diverse mærker
Alle områder (liste)
Alle områder (detalj.)
Betingelser
Hjælp:
Oprette ny tråd eller svar på indlæg
Biler
Fold alle indlæg sammen

Titel Forfatter Dato

Problemer med VW  Ole Ingemann Christensen 19.11.2017 |  16:56  
Var den lykkelige modtager af en ny firmabil den 1. maj 2017, en VW Passat 2,0, 150 HK diesel, som må trække 2000 kg. Nu skulle vi til Italien med en Passat, men glæden blev kort. Da vi kom til bakkerne i Sydtyskland og på Brenner, med temperatur på Brenner, 22-23 gr. så det var jo ikke fordi det var varmt, begyndte bilen at blive varm. På Brenner måtte vi ned og køre 40 km/t for at holde en motor temperatur på 115 gr. C. Campingvogn har en total vægt på 1800 kg. så det burde bilen jo kunne klare. Træktøjet er blevet eftermonteret af VW i Danmark, men bilen er desværre ikke blevet bestilt med større køler og blæser samt større generator og vandpumpe. Hvis trækket var blevet bestilt ab fabrik ville dette have været monteret på fabrikken. Desværre har VW ikke bestilt bilen med disse ting fra fabrikken og vil nu ikke hjælpe mig med at få løst dette problem, med mindre at jeg betaler kr. 10-15.000 for større køler og blæser.
Jeg vil med dette skriv advare andre mod at købe en VW med eftermonteret træktøj eller få det eftermonteret, hvis man har planer om at udnytte hele den tilladte trækvægt, det kan den ikke, desværre.
Leasing firmaet er desværre til endnu mindre hjælp.
VW skriver at en bil som denne er sat op til at køre i det nordlige Europas temperaturer.
Vil også gerne høre om der andre der har samme problem med Deres VW.

VH. Ole

Heldigvis har du leaset den og kan ..   Jesper ( rhodocampist via Google ) 19.11.2017 |  17:05
Heldigvis har du leaset den og kan jo bare sige du vil have en anden da den ikke opfylder dine krav?
Jeg har set et par andre, som har p..   Per Henneberg Kristensen 19.11.2017 |  18:57
Jeg har set et par andre, som har problemer med 2.0´eren (Skoda inkl.). Jeg har også selv problemet, men har klaret mine sommerferier alligevel fordi vi har kørt uden for den varmeste sæson - og ikke været på den anden side af Brenner.

Jeg har undersøgt ved VW, om der findes større køler og generator til min VW Golf 2014. De har slået op i reservedelskataloget - og det findes ikke! Noget tyder derfor på at dine oplysninger omkring disse blot er en dårlig undskyldning.

Jeg havde i sommers problemer med at min koger ½-3/4 liter vand ud igennem overløbshullet i kølervæskebeholderen lige i det øjeblik motoren er færdig med at brænde dieselpartikelfilteret af. Bilen har været tjekket ved VW. Problemet ved partikelfilterafbrændingen forsvandt, men ved den efterfølgende tur til Ungarn i 25-30 graders varme lugtede den af kølervæske, når vi kørte ind i en kø, og den brugte da også i den forbindelse omkring 1½ liter kølevæske på denne tur.

På turen hjem - 20-25 grader - var der ingen problemer. Jeg regner med at problemerne starter igen, når det bliver varmere i vejret.

Jeg kører med totalvægt 1700 kg på krogen.

Mit træktøj er også eftermonteret, men hos vw-forhandler.

Jeg har tidligere kørt Golf IV med 150 HK op over Brenner i 35 graders varme, men Golf IV´eren er betydeligt nemmere at få til at vise forhøjet kølertemperatur.

Jeg vil anbefale dig at købe en ELM 327 til dit OBD-stik, og bruge den med en app til den telefon (torque), som viser den nøjagtige kølertemperatur. Den i din bil er computerstyret, og viser 90 grader uanset om din kølervæske reelt er 75 eller 112 grader. Dette udstyr vil også kunne bruges i en anden bil, hvis du ikke gider VW mere.

Jeg har truet VW med at købe en Kia i stedet, da jeg ikke mener at VW er deres garanti værd. De har altid en undskyldning for ikke at dække under denne. Men nu er fejlen meldt til dem og hvis problemet opstår næste sommer .... Jeg har en mistanke om at EGR-ventilen er defekt. Der er blevet skiftet mange, tilsyneladende uden at grunden til det er blevet offentliggjort.

2 spasmagere fortæller her lidt om den: https://www.youtube.com (tysk)

Men den har formentlig ikke noget at gøre med din fejl. Jeg tror kølesystemet er underdimensioneret i 2.0´eren :( Utroligt at de slipper afsted med det. Vi bør lægge sag an i fællesskab!
Et lille tip til, hvis bilen kører ..   HenrikH 19.11.2017 |  19:06
Et lille tip til, hvis bilen kører varm i "bakkerne". Sæt varmeblæseren i bilen på fuld knald. Og åben vinduerne i bilen. Så ledes varmen værk fra motoren og temperaturen falder straks. Nu i er kommet over bakkerne kan der stilles til normale kabinetemperatur igen.

Og Jesper, det ved du jo godt ikke kommer til at ske. Man kan jo ikke bare sige, man vil have en anden fordi, den ikke opfylder ens krav. Hvad var kravene, ved du det? Var det på tale, at den skullet trække en stor CV - og at den skullet trække den over Kasselbakkerne. Det er jo helt urealistisk, at spørger bare kan sige, at han vil have en anden bil, og så retter leasingselskabet ind efter det.
Det er fabrikken der bestemmer hvad..   Per Henneberg Kristensen 19.11.2017 |  19:33
Det er fabrikken der bestemmer hvad den kan trække - under hensyn til bl.a. bremser, motorkraft, chassis og kølesystem. Myndighederne blander sig ikke i det.

Hvis tallet er for højt, er det udelukkende VW´s problem.

Kravet må være at spec´s kan opfyldes.
Vi har også haft et lignende proble..   Ole V 19.11.2017 |  19:54
Vi har også haft et lignende problem på vores 2,0 TDI 150 HK (Octavia) Det er dog ikke kølevandstemperaturen der er for høj, det er olietemperaturen. Når den når ca 135 grader, gør bilen højtlydt opmærksom på at man skal stoppe straks.

Vi har heller ikke fået monteret større køler, selv om trækket var standard fra fabrik.

Dette skyldes nok at vi købte i foråret 2013, inden VW havde fundet ud af at dette kunne være et problem. Jeg kan se at fra efteråret 2013 (2014 modellerne) blev det anbefalet at montere større køler, når man bestilte bilen med træk.

Mvh.
Ole
Var i sommer over både Reschenpas (.. F. Bruun 19.11.2017 |  20:02
Var i sommer over både Reschenpas (1508 m.o.h.) og Brennerpas med VW Passat Variant 2,0, 140 HK TDI Comfort Line DSG, med 1600 kg på krogen, helt uden at nålen bevægede sig over normal temperatur!

Forstør Zoom
Det er kun 150HK 2.0 TDI der har et..   Per Henneberg Kristensen 19.11.2017 |  20:07
Det er kun 150HK 2.0 TDI der har et problem.
Hej Måske kunne man undgå overopvar..   B Jakobsen 20.11.2017 |  14:07
Hej
Måske kunne man undgå overopvarmning ved blot at køre i et lavere gear d.v.s. lidt flere omdrejninger. I stedet for 6. så i køre 5. gear - begge gear er i mange tilfælde overgear.
MVH BJ
Hejsa igen Kender godt trekket med ..   Ole Ingemann Christensen 20.11.2017 |  18:09
Hejsa igen
Kender godt trekket med at sætte varme på kabinen, men det var i gamle dage jeg var tvungen til det, nu lever vi jo i 2017.
Jeg tror at jeg fik prøvet stort set alle gear, for at holde vand temperaturen nede, uden held.
Jeg har privat en VW Passat, 2,0 diesel med 140 hk fra 2007, den kører op af Brenner med 90 km/t i 4. gear uden at den bliver varm, også på varme sommer dage.
Så jeg havde da forventet at en ny bil ville klare denne opgave uden problemer.
Der er jo ikke nogen steder i udstyrs listen, hvor man kan bestille større køler og blæser.

Mvh.
Ole
Jeg kører Touren 2.0 190hk DSG uden..   Niels Bisgaard 20.11.2017 |  22:33
Jeg kører Touren 2.0 190hk DSG uden problemer. Hvis jeg skal være helt ærlig så blev olien lidt varm, da jeg kørte 100 op over Brenner. CV vejer 1.400kg så den er ikke helt så tung som jeres. Måske er det mere realistisk at holde en hastighed på 70-80. Når jeg ser andre mærker, så kører de altså ikke mere end 60-80 km/t op over Alperne eller over Kasselbakkerne. Altså undtaget de store Audi, BMW og Mercedes, men de har jo også større motorer.
Plads til ekstra kølerventilator? E..   P. Gug-Kjeldsen 20.11.2017 |  23:26
Plads til ekstra kølerventilator?
Eller er det muligt at erstatte den nuværende med en kraftigere?
mvh Gug, GSM
Jeg bemærkede mig - da jeg fik opda..   Per Henneberg Kristensen 21.11.2017 |  0:01
Jeg bemærkede mig - da jeg fik opdageret softwaren til min (det havde ikke noget med dieselgate at gøre) - at blæseren kørte med lavere hastighed, når man standser motoren mens dieselpartikelfilteret regenereres. Men det er umuligt at høre om den kører når den bliver varm uanset om den kører hurtigt eller langsom. Så skal man ud på motorvejen.

Jeg ved faktisk ikke om der er en eller to. På den gamle 150HK Golf IV var der to.
Vinter- og sommertermostater. For ..   P. Gug-Kjeldsen 21.11.2017 |  10:07
Vinter- og sommertermostater.

For mange år siden, næsten fra dengang der fandtes et British Empire havde Austin/Morris udskiftelige kølertermostater med hhv. 74, 82 og 88 grader.

mvh Gug, GSM
Jeg skiftede også til vintertermost..   Per Henneberg Kristensen 21.11.2017 |  10:27
Jeg skiftede også til vintertermostat i en Golf I eller II, men det er tilbage i firserne. Jeg husker det hjalp på temperaturen i kabinen :)
Hos en autoophugger kan du være hel..   P. Gug-Kjeldsen 21.11.2017 |  13:21
Hos en autoophugger kan du være heldig at finde en større VW-køler+beslag og en tilhørende blæser.
mvh Gug, GSM
En halvt år gammel leaset firmabil ..   Kurt Thomsen 21.11.2017 |  15:27
En halvt år gammel leaset firmabil skal man nok ikke begynde at reparere med dele fra en ophugger,men hvor er det typisk,hos VW har man aldrig hørt om fejl på deres biler.
Meget kan man sige om VW men deres ..   Peer Aagaard 21.11.2017 |  17:17
Meget kan man sige om VW men deres markedsføring er perfekt, så perfekt at når man har bøvlet længe nok med sine problemer... hvad gør man så? Så køber vi sgu da bare en ny VW.. se det er markedsføring der virker...
På vores VW Passat Variant 2,0, 140.. F. Bruun 22.11.2017 |  10:53
På vores VW Passat Variant 2,0, 140 HK TDI Comfort Line DSG er der 2 ventilatorer bag køleren!

Forstør Zoom
F Bruun og andre Mon ikke den ene v..   Kjeld L Kristensen 22.11.2017 |  11:57
F Bruun og andre
Mon ikke den ene ventilator er til Airkondioneringens kondensator, hvor den først træder i kraft når kondensat- temperaturen og dermed tryk bliver for stort, ligesom i min gamle SKODA Octavia ll Elegance 2,0 TDI 140 HK med man. Gear.

Kondensator blæseren, men også køleblæseren trådte i øvrigt først i gang ved meget høje omgivelsestemperaturer

Er der kun 1 blæser kan det vel være at der ikke er nogen blæser på kølesystem eller kondensator

I øvrigt har sagen før været oppe og i hvert fald har SKODA gjort opmærksom på at ved træk på, kan der leveres ekstraudstyr herfor.

"Ammestuesnak" salgsgas og udslag af manglende konkurrenceevne hos forhandlererne, men måske også en vis tilbageholdenhed hos importør mv. Er måske årsag til at dette udstyr ikke er eller bliver fremhævet ved salgsaftalerne med kunderne.
Prøv en autoelektriker eller anden ..   P. Gug-Kjeldsen 22.11.2017 |  14:38
Prøv en autoelektriker eller anden kompetent person.
Lad ham sammenligne spændingen over batteripolerne med spændingen over ventilatoren med denne i drift. Hvis der er et betydeligt tab (for tynde og lange ledninger, dårlige forbindelser osv), så lad ham montere et skifterelæ direkte ved ventilatoren, således at nuværende funktion fungerer normalt, men når der er krav om ekstra køling, slås der over på en direkte batteriforbindelse ved hjælp af manuel kontakt ved instrumentbrædtet.
mvh Gug, GSM
Der er mange gode og mindre gode fo..   As. 22.11.2017 |  17:41
Der er mange gode og mindre gode forslag til hvad du kan gøre,men jeg ville nu betale de 10-til 15,000kr for ellers bliver du aldrig glad for din nye wv og problemet vil jo blive ved med at være der,men hvad med at få det lavet ved wv i Tyskland det plejer at være noget billigere men det gå leasing firmaet måske ikke med til.
Jeg tror ikke det har noget at gøre..   Per Henneberg Kristensen 22.11.2017 |  22:30
Jeg tror ikke det har noget at gøre med fabriksmonteret eller ej. Som skrevet flere gange findes der ikke større kølere eller generatorer. Motorens køling er simpelthen dimensioneret forkert.

Og begynder man at rode med ledningssystemet, så skal man formentlig have forstand på CAN-bus også - og dermed ind i bilens computer. VWs værksteder kan ikke finde ud af at lave noget uoriginalt, så mulighederne er små.
Vi har en Passat fra 14. Ingen prob..   Winnie Sepstrup 22.11.2017 |  23:07
Vi har en Passat fra 14. Ingen problemer overhovedet. 5500 km i sommers - Dubrovnik - retur :-)
Har haft en Octavia 2,0 TDI 140 PD ..   Jesper K. 22.11.2017 |  23:21
Har haft en Octavia 2,0 TDI 140 PD og nu en Superb 2,0 TDI 140 CR

Begge har været/ er super gode trækkere med 1.600/1.800kg på krogen - både sommer og vinter Sydpå.

Kun én sommer oplevede problemer med Octavia'en og varme, hvilket skyldtes at den lille af de 2 blæsere i motorrummet var stået af = dårligere køling.

Uden campingvogn, eller på alm. vej med campingvogn, havde vi ikke problmer - kun når der var stigninger med campingvognen, steg temperatur til kanten af det røde felt.

Havde kommenteret en larmende blæser til værkstedet. Nogle gange når vi slukkede motoren, kørte blæseren vildt op i omdrejninger. Værkstedet sagde at det skulle den gøre - pga aircon/varme ?
Hmm - vi havde ligesom haft bilen i 2 år, været sydpå en enkelt - uden at den på noget tidspunkt havde gjort det før ?
Men testeren sagde der ikke var nogen fejl - så vi kørte afsted, og rendte så ind i problemer i Kassel bakkerne og i Alperne.
På vej hjem stod aircon af, sikkert pga. manglende køling ?
Ved manuel kontrol af lille blæser, kunne de så konstatere at motor ikke kørte - selvom testeren ikke meldte fejl ?
Skoda betalte for reparationen - selvom bilen var +2år

Men som nævnt - ingen problemer med varme overhovedet, når blæserne fungerede.

Har dog tidligere læst om Superb med varmeproblem ifm. træk af campingvogn - men det var 1,6 TDI - ikke 2,0 TDI.

Flere mærker har idag "forberedt for træk" på udstyrslisten - det kan måske dække ekstra køling og træk af nogle af kablerne ?
Havde nøjagtig samme problem i somm..   jesper jørgensen 22.11.2017 |  23:23
Havde nøjagtig samme problem i sommers på ferie i Italien. Bilen er en VW Touran 190 HK TDI DSG,med 1900 kg på krogen. Startede med det lugtede brændt og så så Olietemperaturen var på 125° og steg til 135° inden vi ku holde ind. Efterfølgende holdt jeg meget øje med olietemp og der skal ikke voldsomme stigninger til før olietemp stiger. Vandtemp stiger også til omkring 100-105. Ringede hjem til VW Odense men de vidste ikke engang hvad olietemp er normalt og hvad max temp evt er. Har efterfølgende klaget men får en sludder for en slader. Så længe den ikke melder fejl kan de ikke gøre noget siger de. Frygter lidt næste sommer hvor turen går til Kroatien. Har haft 2 140 HK Touran før uden nogen form for sorger.
F. Bruun - tror de fleste (alle?) b..   Jesper K. 22.11.2017 |  23:25
F. Bruun - tror de fleste (alle?) biler med aircon har 2 ventilatorer bag køleren.
Aircon kræver ekstra køling - derfor 2 ventilatorer
Per Henneberg prøv at læse det hvad..   As. 23.11.2017 |  10:55
Per Henneberg prøv at læse det hvad Ole I. Christensen skrive eller har wv fortalt ham noget for
kert ?..   As. 23.11.2017 |  10:57
kert ?
Ja! Undersøger lidt i eftermiddag i..   Per Henneberg Kristensen 23.11.2017 |  12:30
Ja! Undersøger lidt i eftermiddag i Tyskland.
Jeg har været på besøg hos VW i Fle..   Per Henneberg Kristensen 23.11.2017 |  18:44
Jeg har været på besøg hos VW i Flensburg, Liebigstrasse.

Til min Golf er kølerblæseren enten for køretøjer med anhængertræk og indsats i områder med kolde eller "middeltemperaturer" (gemässigten) klimazoner - eller kølerblæseren er for køretøjer med klimaanlæg og kørsel i varme klimazoner.

Der er 3 forskellige størrelser (og det er kun specifikt for mig Golf):
400W, 410 mm 5Q0 121 203 CD
400W, 395 mm 5Q0 121 203 CP
450W, 445 mm 5Q0 121 203 CL

Hvis du tager din nummerplade med til din kompetente VW forhandler, så vil han kunne skrive en side ud fra ETKA med ovenstående informationer gældende for lige nøjagtigt din bil.

Er der nogen der har en VW mindre end 3 år gammel, som er med fabriksmonteret anhængertræk? Så vi kan finde ud af om der vitterligt er en større kølerblæser på!
Man har i mange år kunnet tilvælge ..   jens 23.11.2017 |  19:25
Man har i mange år kunnet tilvælge en option ved køb på VAG biler der hedder forberedelse for anhængertræk.
Det skulle på visse modeller både indeholde en større kølerpakke og el forberedt i bagenden til montering af træk.
Dette er nok opfundet pga man så på f.eks. det danske marked slippe for registreringsafgift af selve trækket.

Hvad med selve kølreren der var ikke flere typer på din Per.

Men tag da at spørge på www.vagcars.dk der sidder masser med stor teknisk viden og også med adgang til ETKA.
PHK CITAT: "Er der nogen der har en..   Kjeld L Kristensen 25.11.2017 |  11:15
PHK
CITAT: "Er der nogen der har en VW mindre end 3 år gammel, som er med fabriksmonteret anhængertræk? Så vi kan finde ud af om der vitterligt er en større kølerblæser på!"

Det er vel en bestillingsvare når en bil bestilles ab fabrik med træktøj, og derfor må det også være afhængig af hvad forhandler og kunde har bestilt.
Har man ikke specificeret at vognen skal leveres udstyr for ekstrakøling af motor og klimaanlæg, leveres den vel efter de regler som er gældende for leverancer til DK.

Endvidere kan det jo se ud som forskellen ikke ligger i kølerne, men i den forcerede køling ved hjælp af Ventilatorer.

Er der ingen ventilator på kølecondenser og eller motorkøler kan dette vel nemt efter installeres , tror da at kølerne er konstrueret så det let kan lade sig gøre.
Ifølge tyskerne skulle min kunne tr..   Per Henneberg Kristensen 25.11.2017 |  13:16
Ifølge tyskerne skulle min kunne trække 2000 kg (det tror jeg så ikke lige på), den er indregistreret til 1.800 kg. Mit træk er blevet installeret ved en autoriseret forhandler, så hvis VW mener at den ikke kan trække så meget med nuværende udstyr, så mener jeg det er VW der har et problem og ikke mig (selv om det er mig der står ude i det virkelige liv med problemet).

Det kan ikke passe at brugerne skal til at lave alle mulige (økonomiske) krumspring for at få en bil til at kunne fungere fordi man kører få tusinde km sydpå med noget på ryggen, som den skulle kunne trække uden problemer.
Hvis det er med VW som med AUDI så ..   HenrikH 25.11.2017 |  15:22
Hvis det er med VW som med AUDI så gik efter blæseren. Er der en, er den ikke forberedt til træk, er der 2 blæsere, så er den.

Frem til en vis modelårgang, skulle forberedelse bestilles sammen med bilen. Men efter 2013 vistnok er det standard. Men som sagt AUDI, så behøver ikke være samme med en VW. Men det giver da lidt ide, om hvor man kan kikke.
Du kan også checke PR koderne (kode..   HenrikH 25.11.2017 |  15:33
Du kan også checke PR koderne (koder, der viser, hvilket udstyr bilen er produceret med).

1D8 er f.eks. forberedelse for anhængertræk.

Koder for fabriksmonteret anhængertræk er:
D0 Uden træk
1D1 træk
1D2 træk, aftagelig og låsbar
1D3 forberedelse med øget afkøling
1D4 træk svingbr, manuel
1D5 træk (kæbekobling)
1D6 træk
1D7 Forberedelse til træk
1D8 Forberedelse til hitch
1D9 Træk elektrisk foldbar

Koderne sidder på et klistermærke i din brugsanvisning/servicebog til bilen.

Ellers kan du finde tråden på VAGcars.dk, hvor der er en bruger, der kan slå dem op ud fra nummerpladen.
PHK Nu er vi jo ikke uenige om at k..   Kjeld L Kristensen 25.11.2017 |  18:11
PHK
Nu er vi jo ikke uenige om at kræve en køber skal være med i "Peditesserne" men at det er bilsælgeren der bør orientere kunden om mulighederne og begrænsninger for den enkelte bil.

Ansvar herfor er derfor både importøren forhandleren og dennes ansatte samt VW,
Med så mange led er der rig lejlighed til at "vaske" hænder, hvis ikke køber få prof. hjælp f. ekspl gennem FDM

Kunden har vel derfor kun ansvar hvis han er gjort bekendt med betingelserne og alligevel har bestilt uden det nødvendige udstyr.
2 blæsere - Den lille ekstra blæser..   Jesper K. 25.11.2017 |  22:10
2 blæsere - Den lille ekstra blæser er til ekstra køling pga Aircon - ikke pga anhængertrækket
Nej selvfølgelig er den ene ventila..   Kjeld L Kristensen 26.11.2017 |  9:34
Nej selvfølgelig er den ene ventilator (blæser) til Airkonditioneringens kondensator, Men der er vel ikke noget ved kun at kunne bruge airkond. men ikke kunne trække på grund af manglende blæser til motorkøling, eller visa versa. derfor bør der jo være 2 blæsere, hvis man begiver sig ud i varmen
Jesper K med 2 blæsere mener jeg 2 .. HenrikH 26.11.2017 |  12:11
Jesper K med 2 blæsere mener jeg 2 blæsere - og ikke den lille til aircon.

Når der er 2 blæsere sidder der 2 lige store blæsere i samme "panel" lige ved siden af hinanden.

Så JO 2 blæsere ved forberedelse for anhængertræk eller fabriksmonteret træk. Der er også en anden styring til blæserne og naturligvis ledningsnettet i "forberedelsespakken".

Forstør Zoom
De er godt nok specielle de der VW...   Peer Aagaard 26.11.2017 |  18:50
De er godt nok specielle de der VW... hvis man nu ønsker at køre til bageren hver anden søndag inden solopgang, skal det så også oplyses til sælgeren for at undgå at den går på nødprogram... godt man ikke har sådan en.. hilsen Peer
Der er kun en blæser i min Golf VII..   Per Henneberg Kristensen 26.11.2017 |  19:21
Der er kun en blæser i min Golf VII. Den er med eftermonteret anhængertræk, monteret ved autoriseret VW-forhandler.

Der var 2 blæsere i min Golf IV. Jeg husker ikke om jeg fik monteret et anhængertræk på denne eller om den var monteret ved brugtkøb.
Så er der godt nyt i denne sag. VW ..   Ole Ingemann Christensen 18.12.2017 |  20:17
Så er der godt nyt i denne sag.
VW og leasing selskabet har besluttet sig for at kølesystemet i min bil skal opgraderes, og de gør det på Deres regning, til Januar.
Mit ønske med dette indlæg var lige så meget, at gøre andre opmærksom på, hvis man ønsker at anskaffe sig en VW, at man så skal være opmærksom på om trækket er eftermonteret eller man selv ønsker at eftermontere det, så kan der evt. opstå problemer med at trække større campingvogn.
Det er jo ellers en dejlig bil at køre i til hverdag.

Hilsen Ole
Hej Ole Fin tråd du startede og god..   Egon Petersen 19.12.2017 |  14:54
Hej Ole
Fin tråd du startede og god afslutning. Det gør mig opmærksom på, at være kritisk i forhold til om anhængertrækket er fabriksmonteret eller eftermonteret.

Hilsen
Egon
Ole - hvad gør de så ved det? Hvilk..   Per Henneberg Kristensen 19.12.2017 |  17:33
Ole - hvad gør de så ved det? Hvilke stumper skiftes?
Hej Per Når jeg har været på værkst..   Ole Ingemann Christensen 21.12.2017 |  19:50
Hej Per
Når jeg har været på værksted i januar måned, skal jeg prøve at finde ud af hvad de præcis skifter og gør ved bilen, jeg vender tilbage.
God jul.
Hilsen Ole
Det ville være super :)..   Per Henneberg Kristensen 21.12.2017 |  20:13
Det ville være super :)
Interessant udvikling at forhandler.. Ejner Skræddergaard 23.12.2017 |  17:33
Interessant udvikling at forhandler og importør, tager denne omkostning, og modificere din bil. Træk monteret fra fabrik, fravælges som oftest af bruger, fabriks monteret udstyr beskattes.

Når du nu får bilen opdateret, bør du på din næste tur sydpå, gå et gear ned, holde mindst 90 km/t op af Brenner, så bliver motoren ikke varm! Det er ok at kører 4 km/l når der skal trækkes.

Nu er vægten ikke den største udfordring, derimod vindmodstand. På mit træktøj er eftermonteret

God Jul
Bh
Ejner

Forstør Zoom
På Brenner går jeg 2 gear ned (4.) ..   Per Henneberg Kristensen 23.12.2017 |  18:57
På Brenner går jeg 2 gear ned (4.) og kører omkring 90 km/t ved ca. 2.200 omdrejninger. Det burde være mere end nok.

Men jeg er også sikker på at VW i Danmark ikke har dimensioneret de danske biler til at køre med 1600-2000 kg i 35 graders varme op ad Brenner, uanset gear, når der ikke er anhængerforberedelse. Jeg tror det gælder modeller der er op til 3-4 år gamle.

De nyeste modeller skulle være med anhængerforberedelse alle sammen - er VW´s påstand.

Hastigheden og omdrejningstallet nævnt ovenfor svarer iøvrigt temmelig meget til omdrejningstallet på en Golf II GTD fra først i firserne - i højeste gear.

VW burde skamme sig (igen)!
Hejsa Sender lige et billede så kan.. Ole Ingemann Christensen 23.12.2017 |  20:01
Hejsa
Sender lige et billede så kan i se hvad gear, omdrejninger, hastighed og temperatur.
Her temperaturen på vej op, jeg havde ikke lige overskud til at tage billeder da den blev rigtig varm.

Hilsen ole

Forstør Zoom
Hejsa Sender lige et billede så kan.. Ole Ingemann Christensen 23.12.2017 |  20:02
Hejsa
Sender lige et billede så kan i se hvad gear, omdrejninger, hastighed og temperatur.
Her temperaturen på vej op, jeg havde ikke lige overskud til at tage billeder da den blev rigtig varm.

Hilsen ole

Forstør Zoom
Jeg har længere oppe henvist til To..   Per Henneberg Kristensen 23.12.2017 |  20:57
Jeg har længere oppe henvist til Torque. Men en visning på 100 grader i bilens instrument, vil jeg mene at den reelle kølevandstemperatur er på 110-120 grader.

Men det røde felt starter først ved 120+ grader - hvad siger VW til det? Torque viser kølevandstemperatur på 107 grader, når bilens instrument begynder at flytte sig fra de 90 grader.
Per, syntes du skal rette dit spørg..   Ejner Skræddergaard 23.12.2017 |  22:38
Per, syntes du skal rette dit spørgsmål direkte til din lokale VW forhandler.
Ole, vi har gennemkørt Østrig, Slovenien, Kroatien, Ungarn og Italien i 25-40 gr de seneste 12 år og aldrig haft problemer med køling, jeg bliver ikke bekymret hvis nålen kommer på 115 gr. Godt at få bilen checket, better safe than sorry.

Dbh
Ejner
Ejner, jeg vil råde dig til at have..   Per Henneberg Kristensen 24.12.2017 |  4:08
Ejner, jeg vil råde dig til at have rigelig med dokumentation, når du står ved VW med en motor der har været for varm, f.eks. video der kan dokumentere du ikke har været oppe i det røde felt. Jeg kender VW´s garantier igennem 30 år. De smyger sig uden om hvor de kan.
Fabriksmonteret/eftermonteret Jeg s..   Kjeld L Kristensen 24.12.2017 |  11:09
Fabriksmonteret/eftermonteret
Jeg stiller mig noget tvivlende om disse betegnelser er helt entydige med hensyn til nødvendig køling, men ville sikre mig ved at spørge og forlange nødvendig ekstrakøling af såvel olie som motorkøling på den bil jeg køber.
Idet betegnelsen færdigmont./eftermonteret er upræsis.
Er det kun VW motorer som har dette..   Bent Hansen 1.1.2018 |  18:14
Er det kun VW motorer som har dette problem.
Skoda har ligesom VW også en "featu..   Kjeld L Kristensen 1.1.2018 |  19:49
Skoda har ligesom VW også en "feature" som hedder anhængerforberedelse (og trailerassistent)
Hvilket fremgår af deres prislister.

Hvordan SEAT og Audi har det ved jeg ikke ,men prøv at slå op på prislisterne og se under "Ekstraudstyr" så undgår du "ammestuesnak"
Jeg kører med en 2016 Passat 150 TD..   Steffen Skov Jensen 9.1.2018 |  17:32
Jeg kører med en 2016 Passat 150 TDI 4motion med 1800 kg bagefter. Jeg har været i Spanien sidste år med temperaturer op over 42 grader. Jeg oplever jævnligt at temperaturen stiger til 120 grader ved kørsel opad med den er aldrig blevet højere og bilen har ikke brokket sig - efter kørsel opad falder den i løbet af max 3-4 sek til normal 90 -100 grader. Jeg har dog observeret at bilen bruger ca 1 liter olie for ca 4000 km med campingvognskørsel under de betingelser - hvilket jeg har oplyst til VW. Normalt bruger den ikke olie. Vi har lige været på Idre fjall og Trysil over julen Her bruger bilen ikke olie men bliver heller ikke så varm.
Tidligere kørte vi med med en Chevrolet Captiva diesel - her blev bilen aldrig varm, til gengæld havde denne bil dobbelt mængde motorolie og noget større køler.
Jeg er dog rigtig godt tilfreds med Passaten den gør det godt.
Steffen, Du læste højere oppe noge..   Per Henneberg Kristensen 9.1.2018 |  18:32
Steffen,

Du læste højere oppe noget om Torque. Hvis ikke, så læs det igen. Du ville kunne få vældig fornøjelse ud af den app - så vil du kunne se temperaturstigning på hver eneste lille stigning du kommer forbi.

Og der er - motorvarmemæssigt - stor forskel på at køre på nogenlunde flad vej i 42 graders varme og så på at mase sig op over Brenner i samme temperatur. Jeg ville nødig op over Brenner med min i den varme. Jeg har prøvet det i Golf IV 150HK, det gik med en mindre temperaturstigning.

150 HK TDI fra ca. 2012-13 har betydeligt lettere ved at blive varm bare på små stigninger end de ældre VW TDI´ere.

Grunden til at din temperaturmåler falder så hurtigt er at den er computerstyret. Den viser _ikke_ den reelle temperatur.

Deltag i debatten

Du skal være logget ind for skrive eller redigere i vores debatforum

E-mail  
Password  
Husk mig  

Er du en ny bruger af vores debatforum, kan du oprette en profil her

Har du glemt dit password?

Fortvivl ikke. Udfyld din e-mail adresse herunder, og vi sender dig straks et nyt.

  E-mail