Hovedområder
Arrangementer /træf
Autocampere
Biler
Camping i TV
Campingnyt
Campingpladser i DK
Campingpladser i udl.
Campingvogne
Digital TV
Diverse
Efterlysninger
Fortelte og telte
Gode råd
Konkurrence
Køb og salg (Udstyr)
Mit vogntog
Navigation
Ny campist
Personlige sider
Rejseinspiration
Storebæltsbroen
Udstillinger
Udstyr og Tilbehør
Vintercamping
Debatforum på diverse mærker
Alle områder (liste)
Alle områder (detalj.)
Betingelser
Hjælp:
Oprette ny tråd eller svar på indlæg
Autocampere (ikke salg)
Fold alle indlæg sammen

Titel Forfatter Dato

220 volt i bilen - og sikkerhed...  Mogens Vindbjerg 26.9.2017 |  8:48  
Nu ved jeg godt, at jeg ikke selv må lave den slags - og selv om man kunne få lyst vil jeg nok ofre en elektriker. Men da det formentlig ikke er en typisk elektriker opgave at lave 220 volt i en bil - vil jeg gerne høre jeres råd i forhold til sikkerheden.

Skal man "ikke bare" have installeret et HPFi relæg lige ved CEE-strømindtaget? Som fx: https://www.jemogfix.dk Skal der andet til -
automatsikring? Og hvordan får man lavet jord i en camper/campingvogn?

Lysnettilslutning eller montering a..   P. Gug-Kjeldsen 26.9.2017 |  8:58
Lysnettilslutning eller montering af inverter?
Lysnet :-)..   Mogens Vindbjerg 26.9.2017 |  9:20
Lysnet :-)
Som et udgangspunkt må man gå ud fr..   Ole V 26.9.2017 |  14:48
Som et udgangspunkt må man gå ud fra at den stikkontakt du tilslutter bilen til, er beskyttet med både HPFI og sikring.

Med mindre jeg har misforstået noget, behøver du derfor ikke at montere yderligere beskyttelse i bilen.

Mvh.
Ole
Alt hvad der har med 220 volt og jo..   Frits Offenbach 26.9.2017 |  17:50
Alt hvad der har med 220 volt og jord skal udføres af en derved aut. elektrikker alt andet er at bringe sikkerheden i uføre og samtidig fjerne enhver garanti for evt. erstatning fra forsikring hvis noget går galt.

Vi er lidt over i samme gade når vi snakker gas i en campingvogn.

www.offenbach.dk
Enig. Jeg vil bare sikre mig, at en..   Mogens Vindbjerg 26.9.2017 |  20:45
Enig. Jeg vil bare sikre mig, at en "huselektriker" ikke bare gør, som han plejer. Om der er noget særligt, der gør sig gældende, når huset er en jernkasse på 4 gummihjul...

Min brors vw t4 california har noget, der ligner et HPFI relæ i sin bil
Ledningstværsnit bør være stort nok..   P. Gug-Kjeldsen 26.9.2017 |  21:09
Ledningstværsnit bør være stort nok til det forventede forbrug. Karosserigennemføringer bør sikres mod gennemgnavning fra skarpe kanter. Hvis et HPFI-relæ kan anbringes før forbrugerne et tilgængeligt sted, hvor det ikke får hedeslag, kan det give en ekstra tryghed. - Sikkerhedsstyrelsen fandt for nogle år siden ud af, at en ikke ringe procentdel af HFI-relæer ikke slog fra som de skulle, et meget lille antal HPFI var heller ikke i orden.
Jordforbindelse af bilen er ikke nødvendig. MEN der er udstyr, der bør forsynes med jord gennem ledningen mellem bilen og stikkontakten/strømudtaget.
mvh Gug, GSM
Beklager min uvidenhed - men hvad ..   Flemming Udbjørg 27.9.2017 |  11:37
Beklager min uvidenhed - men hvad er formålet med at lave en lysnet-tilslutning til sin bil??
Jeg har mine tvivl om et HPFI overh..   Harni Hess 27.9.2017 |  14:38
Jeg har mine tvivl om et HPFI overhovedet vil virke efter hensigten ifm en inverter.

Et HPFI relæ fungerer ved at den sammenligner den strøm der går til brugsgenstanden med den der kommer tilbage. Er forskellen 0 mA slår den ikke fra. Er den 30mA eller mere slår den fra. For at kunne slå fra kræves et strømkredsløb som går udenom HPFI relæet. I alm husinstallationer går fejlstrømmen i jordbeskyttelseslederen, den gul/grønne ledning, til jord. Er den der ikke går fejlstrømmen gennem den person der berører den defekte el-del og til jord. Det giver et voldsomt stød og relæet slår fra. Det gør det fordi der nu går en strøm fra forsyningen (som er jordet ved transformeren) gennem personen/beskyttelslederen tilbage til jord. Med andre ord, jorden fungerer som en ledning. Den ledning mangler i de gængse 12V-230V invertere.
Jeg håber ovenstående giver lidt forståelse.

Mvh
Harni
HPFI og inverter. HPFI og HFI slår..   P. Gug-Kjeldsen 27.9.2017 |  16:24
HPFI og inverter.

HPFI og HFI slår fra, når der ikke løber lige meget strøm til og fra gennem fasen og nullederen. Nullederen er jordet på elektricitetsværket.
Fra en inverter har du ikke en fase og en nulleder. Du har en "svævende" spændingsforskel mellem de to ledninger. Ingen af ledningerne har en spænding i forhold til jord. Du kan altså ikke få stød fra nogen af dem, men hvis du rører ved begge, får du naturligvis et stød. Du er nu en "forbrugsgenstand" og HPFI-relæet kan ikke skelne mellem dig og almindelige forbrugsgenstande. Det giver ingen mening at anvende 3-leder kabel og jording (hvordan det så end skal foregå).

mvh Gug, GSM
SIK har udgivet nogle meddelelser o..   Sten 27.9.2017 |  20:19
SIK har udgivet nogle meddelelser om hvordan invertere skal monteres i køretøjer og skurvogne osv der bruger dem. Der er fler typer invertere og monteringer.

Jeg har en inverter hvor dens stel anbefales må forbindes til stel i bilen. Men jeg husker ikke fordelene hvornår, der var nævnt i manualen.

Der er udsendt advarsler og tilbagekaldelser om invertere der forbundet "forkert" kan være farlige.

Tjek SIK, der er sikker kommet mere siden jeg engang, for nogle års siden kikkede efter.

Jo der findes retningslinier og krav.
Mogens har jo klart tilkendegivet a..   Kjeld L Kristensen 27.9.2017 |  20:57
Mogens har jo klart tilkendegivet at opgaven er lysnetforbindelse til en bil. (Måske en Auto Camper). Og her er det vel rigtigt at der ligesom i campingvogne ofte er monteret et HPFI relæ som vil afbryde hvis en af vognens brugsgenstande fejler.
Man kan vel sige at vognen og dens brugsgenstande da både bærer livrem og seler idet den installation som den tilsluttes skal være jordet, men også fejlstrømsbeskyttelse, således fejlstrømsbeskyttelsen bliver dobbelt

Til FU's forespørgsel kan oplyses at mange dieselbile har monteret en 500-1000 W Varmepatron som er monteret i motorblokken, og da er denne bil at betragte som en elektrisk brugsgenstand som skal jordforbindes.
Den elinstallation bilen tilsluttes skal derfor selvfølgelig være udført efter de regler som gælder her, altså med Jordtilslutning og korrekt fejlstømsudløsning . det burde derfor ikke være nødvendigt med yderligere fejlstrømsrelæer
Tak Kjeld - men så burde el-løsning..   Flemming Udbjørg 28.9.2017 |  9:28
Tak Kjeld - men så burde el-løsningen vel være udført da varmepatronen blev monteret?

Nåh - det skal jeg ikke balnde mig i. Undredes bare over behovet :-)
FU Nu er der jo ikke mange reelle ..   Kjeld L Kristensen 28.9.2017 |  10:29
FU
Nu er der jo ikke mange reelle oplysninger i Mogens Indlæg, men det kan jo tænkes at han foreløbig overvejer. at montere en varmepatron eller lign. som ikke er dobbeltisoleret. og dermed også gør sig tanker om faren for strømstød og dermed hvordan elinstallationen bør udføres.

Deltag i debatten

Du skal være logget ind for skrive eller redigere i vores debatforum

E-mail  
Password  
Husk mig  

Er du en ny bruger af vores debatforum, kan du oprette en profil her

Har du glemt dit password?

Fortvivl ikke. Udfyld din e-mail adresse herunder, og vi sender dig straks et nyt.

  E-mail