Hovedområder
Arrangementer /træf
Autocampere
Biler
Camping i TV
Campingnyt
Campingpladser i DK
Campingpladser i udl.
Campingvogne
Digital TV
Diverse
Efterlysninger
Fortelte og telte
Gode råd
Konkurrence
Køb og salg (Udstyr)
Mit vogntog
Navigation
Ny campist
Personlige sider
Rejseinspiration
Storebæltsbroen
Udstillinger
Udstyr og Tilbehør
Vintercamping
Debatforum på diverse mærker
Alle områder (liste)
Alle områder (detalj.)
Betingelser
Hjælp:
Oprette ny tråd eller svar på indlæg
Udstyr og Tilbehør
Fold alle indlæg sammen

Titel Forfatter Dato

Booster (dc/dc inverter)  Jesper ( rhodocampist via Google ) 27.8.2017 |  10:39  
Hvad booster (dc/dc inverter) bruger i mellem bil og campingvogn?

For ladning af campingvogns batteriet samt højere spænding til køleskab.
Fortæl gerne om dine overvejelser.

Bruger ikke en sådan, da jeg kører ..   Tommy Hansen 27.8.2017 |  13:55
Bruger ikke en sådan, da jeg kører på gas og solcellen lader på batteriet.

Vh. Tommy Hansen
Det samme her, men på den anden sid..   Palle K. Jensen 27.8.2017 |  15:32
Det samme her, men på den anden side.
Kan man nu atter starte et 200 indlægs indlæg, med " Jesper ( rhodocampist via Google ), kan man jo få en masse campister på bloggen.

Iøvrigt ville jeg nok bruge vendingen:
"Hvilken booster (dc/dc inverter) bruger i mellem bil og campingvogn?", men det er jo et frit land og med disse nymodens mobi-phoner, hvor det kan være MEGET svært (åbenbart) at ramme tasterne, ja så kan man jo bare hamre løs.
Klarer mig fint uden!!..   Knud Madsen 27.8.2017 |  17:34
Klarer mig fint uden!!
? En booster og en Inverter er 2 he..   B, Jørgensen 27.8.2017 |  20:09
? En booster og en Inverter er 2 helt forskellige ting, så hvad spørges der egentligt om ?
Jørgensen - hvorfor bliver du ved? ..   Jesper ( rhodocampist via Google ) 27.8.2017 |  21:28
Jørgensen - hvorfor bliver du ved?
Har man intet at skrive - så lad vær!
Palle K. Jensen Inden du kommer for..   Finn Munch Jørgensen 27.8.2017 |  21:48
Palle K. Jensen
Inden du kommer for godt i gang med dine rettelser, skal du huske at I skal skrives med stort.
Du har da ret, Finn Munch Jørgensen..   Palle K. Jensen 28.8.2017 |  6:48
Du har da ret, Finn Munch Jørgensen.
Skal man korrekse nogen, skal man vist også rette i den tekst man benytter, som "klippe/klistre".
Citat: Hvad booster (dc/dc inver..   B Jakobsen 28.8.2017 |  10:09
Citat: Hvad booster (dc/dc inverter) bruger i mellem bil og campingvogn?

Ingen af delene.
Jeg betragter disse hjælpemidler som mest interessant for "nørder" der nærmest bliver hypnotiseret når der nævnes noget med el /elektronik.
Jeg har klaret mig udmærket med den el installation som vognen er født med. Det eneste ekstraudstyr består af batteri og mover.

Jeg har haft campingvogn siden 1986 uden at have haft behov for de omtalte dele. Den nuværende campingvogn er fra 1989 og har trods alt klaret næsten 110000 km. rundt i Europa.
MVH BJ
Jesper, joe jeg har en del at skriv..   B, Jørgensen 28.8.2017 |  22:05
Jesper, joe jeg har en del at skrive, det gør vel ikke noget at du bliver rettet når du gentagne gange tager fejl.
Du kunne jo risikere at tro på alt det vrøvl du skriver, hvis du ikke i ny og næ bliver rettet.
Det er ikke min skyld, at du tit render med en halv vind.
Men med den MPPT lader du har på so..   Jacob 28.8.2017 |  22:16
Men med den MPPT lader du har på solcellerne som er SÅ effektiv at andre nærmest ikke dur. Så er det vel ikke nødvendigt med booster ?
Nu handler dette ikke om hvad vi ha..   Jesper ( rhodocampist via Google ) 29.8.2017 |  5:57
Nu handler dette ikke om hvad vi har men hvad andre bruger?
Jeg har denne her monteret fra fabr..   Jacob 29.8.2017 |  9:05
Jeg har denne her monteret fra fabrikken.
www.mobil-energi.dk
Men i min verden er det ikke en inverter. Der har jeg denne her:
marinelec.dk
To forskellige ting i min verden.
PS. Bruger stort set kun boosteren om vinteren og ved nattekørsel, vores batterier er næsten altid fuldt opladet via solcellerne.
Om betegnelserne, hvad tingesten he.. Sten 29.8.2017 |  13:24
Om betegnelserne, hvad tingesten hedder bruges det i flæng, er muligvis kultur og landebestemt.

Ses også om omformer / transformator, adapter hvor man tanke mæssigt kan begynde med at forholde sig til hvad der er "dimsen" gør. Navnene er vel overordnet synonymer for hinanden, om end Transformers også har en anden betydning men stadig relevant i tråden ser man. :-)

Men jeg tror nok at de fleste bruger inverter om det der kan forvandle DC = jævnstrøm fra f.eks et batteri til lysnet 230 Volt veksel?

OM booster tænker vi for det meste på det der for at kompensere ledningstabet, og, seneste, en for fjollet lav bil generatorspænding :-) og kan hæve DC spændingen fra bilen til brugbart ved ladning af batteri og drift af køleskab i vognen. ( sker mod et større tab i ledningsnet samt tab i selve boosteren.

MEN det er også set at man bruger DC - DC inverter om om noget der kan det samme. Om end man vel egentlig med sidste, sprogligt forstået, også burde kunne sænke spændingen fra bilen, f.eks hvis der i bilen er 24 Volt til brugbart i campingvognens 12 volt system.
Findes ofte i lastbiler.

Billedet: www.spaceapegames.com

Jeg har et par stykker der fra cigarstikket kan forsyne laptoppen mellen 12 og 19 Volt (5 A) og en 3.5 A der det modsatte kan forsyne noget der skal ha mellem 5 - 12 Volt.

Er det omformere, DC-DC konverterer eller booster, den der kan forsyne laptopppen og transformere "bilstrøm til pc strøm" :-) Kikkes der annoncer er der også noget der hedder adapter. :-)

Og jo jeg har da også en 500 Watt ren sinus inverter :-) Der, med en meget stor boremaskine hængt på, er bedre, mere råstærk end end en 1000 Watter tilnærmet sinus fra H-N

:-)

Forstør Zoom
Citat : Men jeg tror nok at de fles..   Kjeld L Kristensen 30.8.2017 |  13:23
Citat : Men jeg tror nok at de fleste bruger inverter om det der kan forvandle DC = jævnstrøm fra f.eks et batteri til lysnet 230 Volt veksel?

På dansk hedder sådan en "Vekselretter" Hvilket er mere entydig end "inverter" som jo blot er at vende op eller ned på, spejlvende, omforme, eller lign. Altså kan ordet bruges i mange sammenhænge og kan kun definere, hvad som sker. når funktionen hæftes på

Et Boost er jo en forøgning/ løft osv og ordet anvendes da også i mange andre sammenhænge ( man taler bl a om Booster pumpe som er en trykforøger)
Navnet Booster er derfor nok det rigtige ord for at den ladespænding i vognen man finder rigtigt.

Transformer er jo igen et lidt tvetydigt ord, men har vel i mange år været anvendt med betydningen ændring af en veksel spænding eller strøm til en anden dito

Omformer er jo igen et definationløst ord med mindre man påhæfter den pågældende enheds formål Omformer til12-24 V jævnstrøm

mvh kloge åge
Hej Jesper Jeg har 2 Batterier med ..   Erling Jensen 6.9.2017 |  12:02
Hej Jesper
Jeg har 2 Batterier med hver sin booster den ene er fra 1982 og på 6A den anden
er nyere 2003 og på 12A tror jeg eller 17A den er gemt væk jeg har ikke set den
i 7 år men det er den som Kabe bruger originalt
mvh
Ok, er det primepower eller danpowe..   Jesper ( rhodocampist via Google ) 6.9.2017 |  20:45
Ok, er det primepower eller danpowers måske?
Mvh ?
Hej Jesper Den gamle booster er en ..   Erling Jensen 7.9.2017 |  9:27
Hej Jesper
Den gamle booster er en Leab 6a, den nyere er en primepower 12a vi sidder
lige nu på DCU's plads ved Gjerrild på Djursland, vi fik meget vand i går. Vi kører videre om 1 times tid til Limfjorden
mvh
Hej Primpower er kommet en ny boost..   Erling Jensen 8.11.2017 |  15:38
Hej Primpower er kommet en ny booster 9-16v ind, effektivitet 96%, ud 15A 14,4v
og det bedste vægt 200g en oplysning til dem der interesserer sig for sådan
mvh
Lyder godt. Den ville være ideel ti..   Karl Ejnar Christensen 8.11.2017 |  22:55
Lyder godt. Den ville være ideel til drift af køleskab under kørsel, dog er de 15A nok lidt i underkanten til de store skabe. Men under alle omstændigheder bedre end en direkte forbindelse.
Men inden jeg farer ud og køber en, ville jeg nok prøve med min dan1212H, som jo er blevet til overs, fordi den nye CV har indbygget booster til ladning af batteri.
I øvrigt kører vi med køleskabet tændt på gas i stedet for.

Har du et link til den nye booster?
Ups - ser lige, at den giver 14,4V ..   Karl Ejnar Christensen 8.11.2017 |  22:58
Ups - ser lige, at den giver 14,4V ud. Hvis det ikke kan reguleres ned til 12V, så duer den måske ikke til drift af køleskabet alligevel. Det skal i al fald checkes, om skabet kan holde til det.
dan1212H har, så vidt jeg husker, en reguleret udgang på 12V til netop køleskab
Hej K.E.Christensen skabet kan godt..   Erling Jensen 9.11.2017 |  9:58
Hej K.E.Christensen skabet kan godt holde til det, det får det når det er koblet til
bilen som tit levere helt op til 15v jeg havde en volvo 945 som i rigtig koldt vejr -18
leverede 16v (termisk reguleret) men her er et link micropower-group.se her er et link til en 20A som er bedre
egnet til køleskab https://www.billigcamping.dk en booster SKAL levere 14,4v ellers er den ikke en booster og kan ikke bruges som lader
mvh
Køleskabet kan uden problemer klare..   John Ahrenkiel 9.11.2017 |  10:12
Køleskabet kan uden problemer klare 14,7 volt.
Det er vel sådan: jo højere spænding, jo lavere strømstyrke, hvis ohms lov skal overholdes.

Spørgsmålet om booster er skam reelt nok.
Vi ser allerede nu biler på markedet, der er udstyret med intelligente generatorer, som jo ikke lader med en konstant spænding. Med sådan en trækker, kan et batteri i en campingvogn kun lades ved hjælp af en booster.
Dan1212H Der følger load output - B..   Jesper ( rhodocampist via Google ) 9.11.2017 |  10:26
Dan1212H Der følger load output - Batteri output.

Dvs. Spændingen er hvad laderen afgiver på køleskabet. Man skal herefter tage højde for evt. spædningsfald.

www.danpower.com

Vi har fremført 6kvd fremfor standard 4 kvd.

I skriver om Prime - 20 A. Har i tænkt på om installation mellem bil og cv er forbedret til denne høje strøm. Den kan nemlig hurtige være mere end de 20A

rhodocampist.blogspot.se
DC-DC Converter? Som jeg husker op.. Sten 9.11.2017 |  10:47
DC-DC Converter?

Som jeg husker opsætningen af 1212H foreslår DanPower, at man kobler køleskabet på via vognens batteri, ladeudgangen til det er på 20 A de der 14.4 V og man opnår så at der "altid" er strøm/spænding nok til de store køleskabe - der ber om 15-16 A (12 V)

Og at man så kan få ladet hurtigere hvis/når termostaten på køleskabet mener at der er koldt nok i skabet og afbryder dets 12 V varmelegeme.

Jeg er temmelig sikker på at DanPower ikke ville foreslå den tilslutningsmåde hvis skabene ikke kunne tåle det, at det er konfirmeret med f.eks Dometic?

Tilslutningsmåde var tidligere er brugt af Cabby, da med 1212 der kun kunne levere strømbegrænset 8 A mens effekten til køl pga den hørere spænding, den var vist endda når batteriet var toppet op, på 14,6 14,7 Volt - alligevel overførte flere Watt til skabet.

Men det fremgik af Cabbys manual, at batteriet i vognen ved længere ture kunne blive afladet. Køleskabets varmelegeme var af den grund ikke standard tilsluttet 12 Volt ( ! ) og vi hørte somme tider fra campister der fortalte at forhandleren, før det blev udført pga cabbys anbefaling, så også monterede en 1212 booster til drift af køl, hvilket, det med de 8 A undrede.

1212 har en _ikke_ boostet relæstyret udgang til køl hvor spændinger er, UD = IND fra bilen. Det undrede derfor hvorfor forhandleren solgte boosteren 8 A til folk med store køleskabe.

1212 H 20 A er formentlig lavet for at dække den monteringsmåde også.

Strømtrækket bliver, okms lov betydeligt hvis man gennem et dårligt ledningsnet og derfor, fra lav spænding f.eks 9 volt ved indgangen til boosteren vil hente 20 A 14,4 Volt. Kjeld kan det her i hovedet og er kommet med nogle eks.

Boosteren har selvfølgelig en MAX belastning, kan levere så og så mange Watt ud ved de forskellige spændinger Ind og Ud, sådan at jo større forskel på de 2 størrelser, jo mindre kan der leveres i A, ligesom tabet i boosteren formentlig stiger.

Jesper er på et tidspunkt faldet over denne 20 A ting :-) victron.dk der app debatten i tråden hedder DC-DC Converter. Der, bemærk databladet kan booste nede fra 7 Volt og derfor et obs på, at det kan være ødelæggende for bilbatteriet, med mindre der indskydes en batterivagt i udgangen fra bilbatteriet til vognen.

Snurrigt der koble vel fra når bilens generator ikke kører, men er nok nødvendigt i biler med variabel ladespænding og startstop automatik.

Bemærk at denne "ting" har regulerbar udgang, noget du Karl Ejnar måske vil overveje. Jeg har ingen erfaring med produktet! der er billigt ser det ud til:-)

Forstør Zoom
Beklager linket til Vcitron oppe i .. Sten 9.11.2017 |  10:55
Beklager linket til Vcitron oppe i tråden går ikke til det rigtige produkt: Se modelnavnet i Databladet/billedet.

Forstør Zoom
Og her kaldes det vi kalder booster..   Sten 9.11.2017 |  11:40
Og her kaldes det vi kalder booster for, i Australien

Dc-dc charging (how to speed alternator charging)
caravanandmotorhomebooks.com

Og om hvordan man klarer Variable voltage alternator problems with caravans how to fix caravanandmotorhomebooks.com

Og ja det er på "australsk". Meget god side.
Jeg ser lidt misforståelser Citat ..   Kjeld L Kristensen 9.11.2017 |  12:10
Jeg ser lidt misforståelser
Citat "jo højere spænding jo lavere strøm"
Ja men da kun hvis komponenten er beregnet for højere spænding ellers gælder effektloven jo også her.
Er Varmelegemets modstand f. ekspl 1,2 Ohm vil strømmen være !2/1,2 =10 A og effektoptagelsen 10x12 =120W. Påtrykkes samme varmelegeme 14,4 V vil strømmen derfor stige til 12A.,og effektoptagelsen til 172 W
Man kan heraf se at strømmen stiger proportionalt med spændingen, og effekten stiger med kvadratet af spændingen.

Imidlertid er 12V varmelegemet i køleskabe ofte udlagt med optil 20% mindre effekt end ved 230V.
Den optagne effekt ved 14,4 V er derfor på samme niveau som ved 230V. Hvilket vel kan siges at være en fordel, hvis ikke den yderlige varme som opstår, indvirker på køleeffekten.
Jeg troede faktisk at modstanden i ..   John Ahrenkiel 10.11.2017 |  9:17
Jeg troede faktisk at modstanden i varmelegemet steg i takt med temperaturen?

Det bygger jeg på en 50 gammel oplevelse fra Teknisk Skole:
Vi fik til opgave at beregne modstanden i 12 volt 20 watt pære, hvilket jo ikke var særlig svært.
Efterfølgende skulle vi måle modstanden i pæren med et ohmmeter, og det gav et helt andet resultat. Forklaringen var som jeg husker det, at modstanden i pæren stiger som følge af varmen.

Jeg har været ansat hos en elektromekaniker, og dengang var det lønsomt at reparere rundsave, vinkelslibere og andet elektrisk værktøj.
Ofte kom der maskiner ind fra byggepladser med afbrændte ankre, og mester sagde altid til kunden, at hans forlængerkabler var for lange og for tynde.
Når spændingen falder, stiger strømmen, sagde han.
John Ahrenkiel Jeg har også et sven..   Kjeld L Kristensen 10.11.2017 |  10:38
John Ahrenkiel
Jeg har også et svendebrev som elektromekaniker (det er fra 1952) Men jeg var heldig at have en lærer som kunne sin elektroteknik. og få Ohms love mm banket ind i hovedet på os sagesløse lærlinge.

Nå! men det er jo rigtigt at modstanden i en pære stiger ved stigende temperatur og netop i glødepærer er temperaturstigningen så høj at man kan få den opfattelse du har.

Temperaturkofficienten på den tråd der benyttes i såvel pærer, ohmske modstande , varmelegemer, motorer mm er derfor en vigtig faktor.
I laboratorier bruger man derfor også temperaturstignings målinger når modstande, strømme, og effekter beregnes.
Men så nøjagtige målinger er jo ikke nødvendige i dette tilfælde, det ville nok bringe en del forvirring ind.
Din mesters udlægning af kabeltilslutning til må stå for hans regning. Strøm, spænding, modstand/resistens og effekt har jeg observeret er noget flydende begreber selv hos fagfolk men hans konklusion tykkere og kortere kabel var jo rigtig.

Efter min mening er du jo en højt respekteret campist og dieselteknikker, mit indlæg var derfor ikke for at spille "kloge åge" men kun for at imødegå forkerte opfattelser ( j A siger sådan og så må det passe.)
om modstanden stiger i en "leder" :..   Sten 10.11.2017 |  11:15
om modstanden stiger i en "leder" :-) der bliver varmere kommer an på hvad lederen er lavet af. Man har materialer hvor modstanden temperatur afhængigt stiger, men også det modsatte. Termistor, positive eller negative

Det sker at man i kredsløb sætter dem sammen så deres virkning ophæver hinanden, sådan at et eller andet, hvad laver apparatet? ikke "driver" pga skiftende temperaturer, klima eller under opvarmning.

Hvis i kikkede data på Orion tingesten fra Victron ses det at den "store" kan" 280 W ved 25 gr. og kun 220 Watt ved 40 gr. hvilket stensikkert designmæssigt er valgt med velberådet hu, ved hjælp af de anvendte styrene komponenters egenskaber.

Det er vel smart at den selv skruer ned for "leverancen" hvis den også internt er ved at blive for varm, ikke køles tilstrækkeligt.

Sidespring..

Om det med en pære og modstand brugte min far en sådan 220 V som serie laderegulering når der skulle lades på et fladt bil batteri. Jeg kan ikke huske W størrelsen men fidusen gik på, at man med den sat i mellem undgik at sikringen i laderen sprang. Lige sat til, lyste pæren op og når den blev varm og ladningen kom i gang kørte ladningen så stille og roligt. Det var LÆNGE før vi fik smartladerne, og så skulle det hele vel passe nogenlunde sammen.

Størrelse og spænding fra transformatoren i laderen, batteristørrelsen, og størrelsen Watt af pæren. Metoden var vist ganske almindelig i " gamle dage", og der var da monteret en fatning til pæren oven på laderen. Af ham selv går jeg ud fra.
John Ahrenkiel 9.11.2017 | 10:12.. Sten 10.11.2017 |  12:23
John Ahrenkiel 9.11.2017 | 10:12 Spørgsmålet om booster er skam reelt nok.
Vi ser allerede nu biler på markedet, der er udstyret med intelligente generatorer, som jo ikke lader med en konstant spænding. Med sådan en trækker, kan et batteri i en campingvogn kun lades ved hjælp af en booster.

:..
Af hensyn til NYE:

Flere har her fortalt, at bilen har intelligent ladestyring, variabel ladespænding, men, at den når trailestikket sættes, selv "kobler om" til stabil forsyning af strøm til en campingvogn eller trailer. Det er også debatteret mellem vennerne i huset hvor det af et par stykker i entreprenør branchen, fortælles at de biler de kører med, selv kobler om når stikket sættes. PHK her kendt debattør der har en Golf fortalte, at der kørerne sommetider kun var 11.5 Volt i bilen (set via diagnosestikket). Jeg ved ikke om det var med campingvogn på slæb, stikket sat hvilket selvsagt, det med om bilen selv kobler om, er væsentligt: Men da PHK er dybt seriøs omkring bilens data. Så mon dog ikke. :-) Køl køres på gas!

Her er et eksempel på hvordan ladestyringen er sat op i Nissan

OBS på bare en enkelt linie i dokumetet: For example: The 2016 Maxima variable voltage control will regulate voltage output between 11.6 and 15.6 volts.

!! 11.6 Volt !! Hvorfra der MÅSKE forsvinder et par volt i ledningstab, før det når frem til køl og ladning i campingvognen.

Hver bilmærke gør det formentlig på sin egen måde, programmerings ting :-) og det høres, at nogle biler selv kobler om til gammel standard de omkring 14 Volt fra generatoren når stikket sættes:

Hvis i vil tjekke undervejs, er et lille cigarstik voltmeter/batteritester fra f.eks THansen udmærket som et fingerpeg og eller kan man måske se bilens "systemspænding" i menuen i dens display.

Hvordan kan det virke i en Nissan? Se en Servicemeddelse.

www.nissantechnicianinfo.mobi

Forstør Zoom
Her fra PHK s side om første gang v..   Sten 11.11.2017 |  10:32
Her fra PHK s side om første gang variabel ladespænding blev opdaget i Golf VII:

Rul ned af siden. campingogbil.dk Som jeg husker debatten her i forum undersøgte PHK da det kom op her, om bilen kunne omprogrammeres, forgæves, og som oplevet af Jesper med deres Nissan Q.


Nada. PHK fortalte, at han var ligeglad da køl altid alligevel blev sat på gas

Flot og interessant side. :-)

Mvh

Deltag i debatten

Du skal være logget ind for skrive eller redigere i vores debatforum

E-mail  
Password  
Husk mig  

Er du en ny bruger af vores debatforum, kan du oprette en profil her

Har du glemt dit password?

Fortvivl ikke. Udfyld din e-mail adresse herunder, og vi sender dig straks et nyt.

  E-mail