Hovedområder
Arrangementer /træf
Autocampere
Biler
Camping i TV
Campingnyt
Campingpladser i DK
Campingpladser i udl.
Campingvogne
Digital TV
Diverse
Efterlysninger
Fortelte og telte
Gode råd
Konkurrence
Køb og salg (Udstyr)
Mit vogntog
Navigation
Ny campist
Personlige sider
Rejseinspiration
Storebæltsbroen
Udstillinger
Udstyr og Tilbehør
Vintercamping
Debatforum på diverse mærker
Alle områder (liste)
Alle områder (detalj.)
Betingelser
Hjælp:
Oprette ny tråd eller svar på indlæg
Autocampere (ikke salg)
Fold alle indlæg sammen

Titel Forfatter Dato

AC i loftet på batteri - under k...  Mogens Vindbjerg 13.6.2017 |  12:32  
Jeg kan søge mig frem til, at den har været diskuteret før - med lidt blandede meninger :-) Fx her: debatforum.campingferie.dk

Sagen er, at min nyindkøbte camper (VW LT35 fra 2005) IKKE har standard AC. Jeg troede, at det kunne eftermonteres, men umiddelbart lyder svar fra flere VW mfl. "Ikke muligt..."

SÅ: Hvis jeg får en i loftet - det kunne være en Dometic B2200 eller anden (anbefaling modtages og gerne en "lille model", der bruger få watt).

Ja, hvad vil det så rent teknisk kræve i forhold til:
- Generatorens ladeevne - i amp?
- Inverter størrelse (kan man bruge modificeret sinus)
- Evt. kabler - tykkelse mv.?

På forhånd tak fra en newbie :-)

Min generator er så vidt jeg kan fi..   Mogens Vindbjerg 13.6.2017 |  14:28
Min generator er så vidt jeg kan finde frem til (kun) 90 amp...
Vores varmepumpe (i stuen) bruger 2..   Per Henneberg Kristensen 13.6.2017 |  14:46
Vores varmepumpe (i stuen) bruger 2-300W, når den bliver brugt til køling.

Der findes aircon til lastbiler, men jeg ved faktisk ikke om de kører på diesel eller på strøm.Der er selvfølgelig også mere batteri at gøre godt med :)
Er det en mobil ac eller loftsmonte..   Mogens Vindbjerg 13.6.2017 |  15:04
Er det en mobil ac eller loftsmonteret?
Lyder som en fin lille fidus, der ikke overbelaster - evt. mærke/model?

Thanks
AC i biler kan IKKE kører på batter..   Sten 13.6.2017 |  18:01
AC i biler kan IKKE kører på batteri, vil tømme batteriet på kort tid, men måske nok forsynes via bilens generator.

Til hurtig regning brug OHM s lov regnemaskinen tilfældig fundet. www.ohmslawcalculator.com.

Hvis batteriet er på 100 Ah 12 V svare indholdet til 1200 Wh men da man ikke skal tømme under 50% sætter det en grænse. Desuden er der kemisk et tab i batteriet og tab i inverteren måske 10 -15 % Desuden trækker en 230 Volt kompresser en stor spids startstrøm måske 5 - 10 x drift sådan at sikker start kræver en overdimensioneret råstærk inverter. Jeg gætte på at eletronikken i AC helst vil ha sinus, og at mærket, fabrikanten for at yde garanti, vil insister på sinusforsyning. Tjek dine tanker med Dometic. Jeg er sikker på, at de har noget der virker!

Den kraftige Inverter store spidstrøm skal forsynes via korte kraftige "start kvalitet kabler. Hvis man sætter inverter i motorrum, obs på at den måske falder ud pga varme, tjek data, og ellers gir lange kabler for stort spændingsfald, så den kobler ud pga af lav spænding. Tjek via Ohm s lov hvad f.eks strøm spidsen10 A ved 230 Volt svarer til når den skal hentes ved 12 V på den anden side af inverteren. 191.6 A indtil kompessoren starter Det her er meget teoretisk og både invertere og kompressorer er selvfølgelig forskellige.

Man kan få AC der kan ved 12/24 Volt. Google.

Om drift via generatoren kan du også bruge Ohms lov regnemaskinen.

Du siger at den er på 90 A / Watt? hvilket fortæller at den meget i teorien skulle kunne trække en belastning på ved 12 V 1080 Watt... men det omfatter selvfølgelig alt det andet der i forvejen bruger strøm i bilen, + at der gerne skal være overskud til opladning af start og forbrugsbatterier osv.

Du kan måske skifte generatoren? Men den er måske styret af bilens computer, sådan at alle no name accepteres.

Jeg har engang været i forbindelse med dette firma www.dansk-kole-service.dk

Og var MEGET imponeret over hvordan de kunne opgrader ombyggede alle mærker biler eventuelt med nogle universal anlæg. Også meget dyre bilmærker.

Problem i dag, at bilernes computer sandsynligvis skal omprogrameres - og hvad så med eventuelle garantiforhold. Det kræver måske licens fra her VW.

Mvh
Du spøger også på hvor tykke kabler..   Sten 13.6.2017 |  18:36
Du spøger også på hvor tykke kablerne på 12 Volt side skal være :-)

Her er en smart regnemaskine hvor man taster længde kvadrat og A ind og får så spændingsfaldet at vide

På billedet 2½ mm2 2 meter og 200 A Leg selv videre. www.epanorama.net

Obs på at det er uden samlinger og sikringer, kun selve kobbertabet.

Inverteren (og en booster f.eks) falder ud hvis spændingen komme under oplyst i data. Det her er sådan teoretisk men får man i praksis meget "dårligere" lavere spænding, kan man jo begynde at lede efter "fejl" i ledningsvejen, ting der kan forbedres.

Man ville vel næppee forvente at kunne hente 200 A via 2½ kvadrat :-)) Modstanden i ledningen og samlingerne virker i nogen grad som en strømbegrænser. I stedet står man så med en lille "varmeovn". :-)) Forudsat at der virkelig går 200 W vil der afsættes 520 Watt i de 2 meter ledning. :-) Igen ohms low.

www.epanorama.net
Forudsat at der virkelig går 200 A ..   Sten 13.6.2017 |  18:37
Forudsat at der virkelig går 200 A Ampere, vil der afsættes 520 Watt
Eneste realistiske A/C muligheder e..   P. Gug-Kjeldsen 13.6.2017 |  19:01
Eneste realistiske A/C muligheder er enten et indbygningssæt specielt til VW LT35 fra 2005 med specialtilpassede monteringer til kompressor osv,, der kun virker med motoren i drift, eller en inverter og et par 230 volt bordventilatorer. De tømmer ikke batteriet på ½ time.
mvh Gug, GSM
En vekselstrømsmotor trækker ca 7-1..   Kjeld L Kristensen 13.6.2017 |  19:52
En vekselstrømsmotor trækker ca 7-10 gange normalstrømmen under start forløbet.
Dvs Køreeffekten er på 750 W divideret med f. ekspl 7 altså 100 W Men dette kan producenten Nok fortælle dig
Spørgsmålet er så om ikke disse ca 100W rækker som en skrædder et vist sted. Hvis hele "raslekassen" skal køles ned.

Startstrømmen (de 750W) som er ret momentan (få sekunder.ved hver start) skal imidlertid være til stede, uden ret meget spændingsdyk, når der skal startes. Inverter og installation skal derfor dimensioneres herfor
Skal jeg derfor råde dig skal du montere invertereren, som helst skal være ren sinus, så nær dit batteri som muligt. med 10mm2 og så korte som muligt kabler
For de sekundære kabler (230V)vil startstrømme være 750/230V = ca 3A og her kan du udmærket bruge almindelige installationskabler
Ovenstående beregninger er foretaget på baggrund af det opgivne så du skal have en snak med fabrikanten om de rigtige data.
Men igen !00W køleefekt i en "raslekasse" kan nok ikke give ret meget temperatursænkning
Man kunne jo også nøjes med en 12V ..   B, Jørgensen 13.6.2017 |  20:09
Man kunne jo også nøjes med en 12V der er beregnet til formålet, istedet for at opfinde den dybe tallerken
https://www.reimo.com
Takker for svarerne. Rent teknisk s..   Mogens Vindbjerg 14.6.2017 |  14:40
Takker for svarerne. Rent teknisk siver det ikke 100% rent ind, men jeg er med på hovedbudskabet: Teoretisk kan det lade sig gøre med 220 volts ac i loftet, men i praksis er det en ret tvivlsom affære med flere potentielt svage led.

Den med 12 volt havde jeg slet ikke overvejet - troede ikke, at man kunne få det. Nogen erfaringer med sådan en gnalling?

Formoder, at den skal kobles på forbrugsbatteriet, som så fodres fra generator under kørsel - og evt. fra almindelig NET på en campingplads (men altså gennem batteri)...
Dometic har lavet en som kan sættes..   Jesper ( rhodocampist via Google ) 14.6.2017 |  15:50
Dometic har lavet en som kan sættes til 12-230volt inverter. Og så med den rigtige batteri bank - og lader - feks solceller - kan det lade sig gøre.
Men det skal være en god str bank samt evt ladning.

Prøv at se på Dometic's side
Jae - måske... Så længe jeg kører l..   Mogens Vindbjerg 14.6.2017 |  16:57
Jae - måske... Så længe jeg kører lades batteriet jo op...
Modelnummer - synes ikke lige jeg k..   Mogens Vindbjerg 14.6.2017 |  17:08
Modelnummer - synes ikke lige jeg kan se den.

Off topic: Kan man ikke få besked/notifikation ved nye indlæg her på siden?
Det siges at skabelonen for dette f.. Sten 16.6.2017 |  10:00
Det siges at skabelonen for dette forum er af ældre dato 2004? men fastholdes af historiske årsager. Forstået til at man ikke vil miste den viden der også findes her.

Nej ingen beskedfunktion . Og det er da osse omdiskuteret, hvis det er et :-o vrøvleemne ( et emner hvorom alle har en mening og føler sig kaldet :-)) lig med rigtig mange svar.

Der finde fora hvor det af admin efter nogen tid blev slået fra igen, ligesom privat besked via mail ophørte da den blev misbrugt til "propaganda", endda selv om man, .... frafiltrerede brugere et andet sted gjorde opmærksom på at der blev kørt et ordfilter med forbudte ord. Og ! at man dermed teknisk set "læste" mails mellem forum brugerne.

Nej, det var ikke en FB gruppe, og slet ikke her.

Jeg ved ikke om funktionen, underretning ved nyt i tråden stadig er aktiv i DCUs forum.

Må jeg foreslå at du f.eks i stedet gemmer et link til tråden på skrivebordet, eller hvis det ikke vil mistes :-) gemmer selve tråden på Pcen Jeg ved ikke hvordan det fungere med en browser på den smarte.

Billedet :-) : Jyllandsferie med "børnene".

Mvh

Forstør Zoom
Tænker på Tillæg til sagt i tråden ..   Sten 16.6.2017 |  11:14
Tænker på Tillæg til sagt i tråden bl.a af Kjeld.

Kompressorstart på Inverter, Sinus eller modificeret.

Du oplyser oppe at den AC du har kik på Dometic B 2200 bruger hvad? set et sted 920 Watt.


Så her kommer lidt fra en ældre side: El fra solen. Firmaet at lukket så i får en kopi. Hop til nyere kopier af samme side ved hjælp af "kalenderen" oppe eller vælg en helt anden kopi ved hjælp at samme menu. God side hvor ikke alt høstet hver eneste gang.

https://web.archive.org

Det er muligt at invertere ER blevet bedre, både med tomgangstab og start belastet egenskaber. Men det siges af El fra solen at brugen af en stor rigtig transformator (dyr) i invertere virker som en slags svinghjul der gør at inverteren bedre tåler spidsbelastninger.

"De billigste invertere laver "uren" 230V velselstrøm.
De kaldes "FIRKANT", trapez eller modificeret sinus invertere.
Generelt gælder at apparater som laver varme, f. eks. loddekolbe ,krølletang,,,, uden problem kan drives med en firkantsinverter.Mindre lempligt er eludstyr med følsom elektronik som i nogle tilfælde kan ødelægges af den urene vekselstrøm.
Inverterne anbefales generelt ikke til apparater med roterende motorer da disse kan trække en betydelig og længerevarende startstrøm."

OG så har jeg et par tanker om, at den hvis uanset type, den belastes til sit yderste, En motorstart svarer i nogen henseender til en slags kortslutning!

og sandsynligvis under "kortslutninger" leverer i en grimmere slags firkantet vekselstrøm.

OK der ER overvågning/sikringskredsløb også i selv den billigste inverter, men da det, pæn sinus under grov belastning er det der, går jeg ud fra koster pengene, :-) får man vel bare det der betales for.

Her er en moderne meget let, ren sinus inverter, 500 Watt 1000 spids. og en meget ældre 1000 Watt ting fra Harald Nyborg tilnærmet sinus, og da jeg fik brug for at bore et par dybe 10 mm huller i hårdt træ med en 500 Watt stor gammel boremaskine var det vel fristende at sammeligne

Den nye lette ren sinus inverter klarede opgaven bedre end den gamle 1000 Watt inverter fra H-N og holdt spændingen på 220 Volt som den er opgivet til.

HN inverteren dykkede og faldt ud da boret satte sig fast. Et helt uvidenskabeligt forsøg.

Skal den gamle ud eller ha lov at ligge på hylden. Jeg kan IKKE se hvordan strømmen ser ud om den nye lette sinus inverter er i stand til at holde sinuskurverne pæne.

Og ærgre mig, for der lå forleden ikke mindre end 4 "fixe" :-) moderne udeseende oscilloskoper i containeren på genbrugspladsen, ( hvor man ikke må klunse!). :-))

Skoleudstyr eller hvad? Nå men jeg lever nok lige lykkeligt uden. Tænk at en tur på genbrugspladsen kan være ligefrem sindsoprivende og præsentere en for et grimt dilemma i vores smid væk tidsalder. :-))

Deltag i debatten

Du skal være logget ind for skrive eller redigere i vores debatforum

E-mail  
Password  
Husk mig  

Er du en ny bruger af vores debatforum, kan du oprette en profil her

Har du glemt dit password?

Fortvivl ikke. Udfyld din e-mail adresse herunder, og vi sender dig straks et nyt.

  E-mail