Hovedområder
Arrangementer /træf
Autocampere
Biler
Camping i TV
Campingnyt
Campingpladser i DK
Campingpladser i udl.
Campingvogne
Digital TV
Diverse
Efterlysninger
Fortelte og telte
Gode råd
Konkurrence
Køb og salg (Udstyr)
Mit vogntog
Navigation
Ny campist
Personlige sider
Rejseinspiration
Storebæltsbroen
Udstillinger
Udstyr og Tilbehør
Vintercamping
Debatforum på diverse mærker
Alle områder (liste)
Alle områder (detalj.)
Betingelser
Hjælp:
Oprette ny tråd eller svar på indlæg
Gode råd
Fold alle indlæg sammen

Titel Forfatter Dato

Sikkerhedswire i løkke = bøde.  Sten 26.4.2017 |  13:30  
Dette er interessant både pricipielt men også sikkerhedsmæssigt. Det er muligt at standarden er ændte på det vi køber men hvad med dem der stadig køre med gammel standard sikkerhedswirere. Hvis man ikke er uheldig holder den vel i vognens levetid. Og jo vi har hele tiden skulle sætte den i et øje på "stammen" til den aftagelige krog så man hvis den tabes også i det tilfælde trækker bremsen på vognen.


I materialet der ses på Al-kos sider viser de ( sidst jeg kikkede) stadig at deres sikkerhedswire SKAL lægges i en lykke om krogen, da karabinhagen ellers IKKE er stærk nok til med sikkerhed at kunne trække håndbremsen.

Belastningen på karabinhagen burde på den måde, wiren lagt i løkke, velnok være halveret eller mindre.

Jeg har skrevet om det før og går sådanset ud fra at Wirene er godkendte eller i altfald garanterede af Al-ko som i stand til at leve op til bestemmelserne. Hvis, i hvilke lande. Det var i altfald tidligere som om vi var det eneste land i EU der forlangte øjerpå krogen til sikkerhedswiren, og så ser jeg at det er blevet EU standard og at misligholdelse kan udløse en bøde .. læs selv.

Skal vi alle samme nu ha nye sikkerhedswiere, eller ændrer Al-ko bare deres instruktion. Er det sket.

Billedet er set på deres side i dag. Det med at den skulle lægges i løkke er set i en produktomtale på deres side.

:-))


Fra FB. Uwe Schäfer følte sig pissesur her. Link på FB https://www.facebook.com hvor der er et par billeder.

Først oversat.

??? 460,- schweizerfranc straf ???
Tak kære schweiz ??????
I går var jeg passerer gennem vores naboland schweiz fra en venlig canton poli zten fordi jeg stoppede den abreiss snor i min campingvogn, som jeg har gang i køreskolen, har jeg lært med en løkke om flagstang. Den venlige betjent har sagt til mig, at siden den 01. november 2014, at en ændring af ef-direktiv 94/20 / ef. Siden da, fastgørelse af den abreiss snor så hvordan jeg gjorde det, var det ikke tilladt længere. Den abreiss snor skal være i en sløjfe i blår bar at blive hooked.
??? denne i mellemtiden, er jeg ikke velkendt faktum er vores kære schweiziske en forbrydelse, og det koster 460,-- sfr ??? og du kan betale med kreditkort, ??
Forresten, det var lige foran mig, og bag mig både et tysk hold med den samme forbrydelse stoppet (gør 1.380,-- schweizerfranc i 15 minutter i finansministeriet af vores " stakkels " naboen ")
Tak, schweiz, men hvis det er for mig en eller anden måde undgå i fremtiden, vil jeg gå eller ej. Mere dæk i din vidunderlige land ?
????????
(fordi jeg har en mistanke om, at der er en masse chauffører derude, der ligesom jeg ubevidst bryde loven og jeg vores kære nabo ikke endnu mere ved at flå indtages penge i statskassen giver, kan dette opslag føl dig fri til at dele)

???460,- Schweizer Franken Strafe???
Danke liebe Schweiz ??????
Gestern wurde ich auf der Durchreise durch unser Nachbarland Schweiz von einem freundlichen Kantonspolizten angehalten weil ich die Abreissleine meines Wohnwagens, wie ich es mal in der Fahrschule gelernt habe, mit einer Schlaufe über die Anhängerkupplung gelegt hatte. Der freundliche Gesetzeshüter hat mich darauf hingewiesen dass es seit 01. November 2014 eine Änderung der EG Richtlinie 94/20/EG gab. Seitdem ist das Anbringen der Abreissleine so wie ich es gemacht hatte nicht mehr erlaubt. Die Abreissleine muss an einer Öse in der Anhängerkupplung eingehakt sein.
???DIESER BIS DAHIN MIR NICHT BEKANNTE UMSTAND IST BEI UNSEREN LIEBEN EIDGENOSSEN EINE STRAFTAT UND KOSTET 460,-- SFR???und kann man mit Kreditkarte bezahlen ??
Übrigens wurde direkt vor mir und auch hinter mir jeweils ein deutsches Gespann mit dem selben Vergehen angehalten ( macht 1.380,-- SFR in 15 Minuten in die Staatskasse unseres "armen Nachbarlandes")
HERZLICHEN DANK LIEBE SCHWEIZ, aber wenn es sich für mich irgendwie in Zukunft vermeiden lässt, werde ich keinen Fuß bzw. Reifen mehr in euer so tolles Land setzen?
????????
(Da ich vermute dass es viele Autofahrer gibt, die sich wie ich unbewusst strafbar machen und ich unserem lieben Nachbarland nicht noch mehr so durch Abzocke eingenommenes Geld in den Staatskassen gönne, darf dieser Beitrag gerne geteilt werden)

Forstør Zoom

Og her fra Uwes indlæg for dem der.. Sten 26.4.2017 |  13:41
Og her fra Uwes indlæg for dem der ikke kikke FB

Jeg håber klippet kan læses eventuelt kan i åben i et nyt vindue og gøre det større.

Har jeg fået det galt i halsen så man hos dem nu SKAL lægge i løkke? er det vel i forhold til vores bestemmelser rigtig morsomt. ??

:-))

Forstør Zoom
Sten. Jeg forstår ikke helt, hvad d..   Ole M 26.4.2017 |  14:10
Sten. Jeg forstår ikke helt, hvad du mener med: "hvad med dem der stadig køre med gammel standard sikkerhedswirere"?

For det første kaldes denne wire her i Danmark jf. "Bekendtgørelse om detailforskrifter for køretøjers indretning og udstyr" for en sprængwire.

Sprængwiren skal lige nøjagtigt være så kraftig, at den trækker håndbremsen, men skal derefter straks sprænge. Den må altså ikke være så kraftig, at bilen fortsætter med at trække campingvognen, hvis campingvognen er hoppet af krogen.

Kig her:
https://www.retsinformation.dk

og søg på ordet: sprængwire. Det står der 3 gange i denne Bekendtgørelse.

Og rul så ned og læs reglerne.

Mig bekendt skal alle dansk indregistrerede køretøjer med synsfri sammenkobling følge disse regler, ligegyldigt hvornår bil eller campingvogn måtte være indregistreret.
Hej På mit aftagelige træk sidder d..   B Jakobsen 26.4.2017 |  14:21
Hej
På mit aftagelige træk sidder der på den del af trækker der er påboltet bilen et 2½ cm. aflangt påsvejset "øje" beregnet til fastgørelse af karabinhagen med whiren.
Til den bilmodel kunne man kun få aftageligt træk. Jeg har aldrig haft krogen afmonteret. Jeg har ikke behov for at afmontere kuglen. Jeg regner med at den nu efter 17 ar sidder fast i skidt og evt. rust så at tabe krogen skulle være udelukket.
Jeg ved at der kun skal et ganske let ryk i whiren til at udløse "håndbremsen".
Jeg afprøvede det en gang, Jeg lod whiren blive siddende fast gjort, startede moveren og strammede whiren og straks udløstes bremsen med et højt knald.
MVH BJ.
Ole M du taler udenom det væsentlig..   Sten 26.4.2017 |  14:41
Ole M du taler udenom det væsentlige. Hvorfor?

Her er hvad de hedder når de sælges . :-)

https://www.google.dk
FDM kalder den sådan" "springwire..   Sten 26.4.2017 |  14:45
FDM kalder den sådan" "springwire".



www.fdm.dk
Steen. Uha - så starter 3. verdensk..   Ole M 26.4.2017 |  15:09
Steen. Uha - så starter 3. verdenskrig igen.

Jeg taler så sandelig ikke uden om.

Jeg kommer bare med en venlig bemærkning - ikke et svar på dit indlæg.

Og vi kan godt alle sammen opfinde et ord på denne der wire, men det er nu det nemmeste, hvis vi taler samme sprog. Men når en Bekendtgørelse omtaler wiren som en sprængwire, så er det nu engang en god ide at bruge samme ord. Det er nu engang det "officielle" ord for denne wire.

Næ - det er da dig, der taler uden om. Hvorfor svarer du ikke på mit spørgsmål. Hvad mener du med: "hvad med dem der stadig køre med gammel standard sikkerhedswirere"?
Undskyld - der skulle stå Sten..   Ole M 26.4.2017 |  15:17
Undskyld - der skulle stå Sten
Nu er det jo slet ikke wiren der sk.. F. Bruun 26.4.2017 |  15:44
Nu er det jo slet ikke wiren der skal springe, men "Springringen" som forbinder wiren med håndbremse håndtaget. Hvis traileren hopper af krogen strammes wiren som udløser håndbremsen og derpå sprænges ringen og trailer er frigjort fra wire og bil!

www.harald-nyborg.dk

www.fdm.dk

www.fdm.dk

Forstør Zoom
Springer/ sprænger!? Under alle om..   Kjeld L Kristensen 26.4.2017 |  16:58
Springer/ sprænger!? Under alle omstændigheder er "den danske sprog" ofte takket være dansk sprognævn jo en underlig en hvor begge måder kan bruges, ( Ja måske endda til at slå hinanden oven i hovedet med.)

Men på en aftagelig krog skal spring-/ sprængwiren altså gøres fast på selve bilen således at den også virker hvis krogen falder af.

På mange europæiske vogne er dette ikke en option. Og på et af synene på min Skoda blev denne kasseret på grund heraf.
Skoda erkendte fejlen og borede et hul u beregning således spring- /sprængwiren kunne sættes på bilen og dermed udløse om træktøjet faldt af eller ej

Problemet er ofte diskuteret og det er vel naturligt at sådan bør det være uanset om man lader sin trækkrog blive siddende eller ej.
Med gammel type mener jeg en type h..   Sten 26.4.2017 |  17:06
Med gammel type mener jeg en type hvorom alko oplyser at den, for at virke efter hensigten skal lægges i løkke om krogen.

Jeg har oplevet at den meget tynde karabinhage er trukket åben, istedet for ringen, der er ualmindelig træls at montere, altså solid.


Om det med ringen mener jeg at set på AlKos sider, at den var erstattet pga mange skader på montørfingre, til fordel for den svagere karabinhage, men, at man så netop af styrkehensyn i den, skulle lægge wiren i løkke om krogen, hvilket set i en produktomtale var årsagen til at det herfra blev taget op.

Hvordan harmonere det med at vi SKAL sætte den i et øje på trækkrogen.

Jeg beklager lige her og nu, ikke at kunne bringe AL-ko s brugervejledning og monteringsvejledning ( pas på fingerskader! ) eller hvad man skal kalde det om så simpel ting, men alt skal selvfølgelig bruges efter hensigten.

Enhver kan vel se at der er styrkeforskel på ringen og karabinhagen, sidste trækkes let ud af facon, og ellers, er den mon "på det seneste" blevet stærkere, hvilket så vender tilbage til den med om den findes i flere udgaver, og om den gamle jeg har er go nok, hvis wiren ikke, som det ses på al-kos billeder, er lagt i løkke om krogen.

mvh

I rest my case, nu er der obset på bøderne i alt fald. resten har branchen selvfølgelig helt styr på.

:-)
Nu har AL-KO Jo intet med dansk lov..   Kjeld L Kristensen 26.4.2017 |  21:24
Nu har AL-KO Jo intet med dansk lovgivning at gøre. Så Pas på Springwiren skal være monteret på bilen hvis den har aftagelig træk
www.fdm.dk
Springwiren skal være monteret, hvi..   Per Henneberg Kristensen 26.4.2017 |  22:03
Springwiren skal være monteret, hvis der er bremser på hængeren.

VW havde et problem i en del år for år tilbage, hvor der ikke var et øje på trækket. Jeg fortalte dem det, men de troede ikke på mig, fordi "så var alle deres træk jo ulovlige".

Ja!
Jeg tror ikke på at det et wiren so..   B Jakobsen 26.4.2017 |  22:44
Jeg tror ikke på at det et wiren som skal rykkes over. Jeg mener at det er ringen der skal deformeres og åbne for wiren.
Fordi
Jeg har prøvet ved faldprøver på elevatorer at have hængt elevatorstolen op i en wire af den tykkelse , for derefter at klippe wiren over til faldprøven.

Jeg satte mig for at finde ud af wirens funktion.
Når wirnen strammes og derved udløser bremsen -så begynder CV'en at bremse.
Hvis fejlen skyldes at CV'en er hoppet af kuglen, så sker der det, at et par elementer oppe i wirefæstet bliver rykket ud af deres fæste og falder ned på jorden.
Nu er wirwn helt frigjort og bilen kan ikke "slæbe" CV'en efter sig. Bil og CV' er helt adskilt og nu bremser CV'ens bremser CV'en ned.
MVH BJ.
BJ har ret. Det er ringen, der bliv..   P. Gug-Kjeldsen 26.4.2017 |  23:16
BJ har ret. Det er ringen, der bliver åbnet ved bilens trækken, når forbindelsen mellem bil og campingvogn er røget. Taler af egen erfaring.
Og som Sten skriver, er det bøvlet7kræver værktøj og kræfter at montere den nye "nøglering".
- Havde dog set en meget dyrere model hos en campingforretning i Vejle. Denne model var U-formet men med en tværbolt for oven lavet i tilpas blødt materiale til at den skulle briste efter at have trukket bremsen an.
mvh Gug, GSM
Kjeld L Kristensen. Enten springer ..   Steen Th. 27.4.2017 |  6:13
Kjeld L Kristensen. Enten springer ringen af sig selv. Eller så er det bilen der sprænger ringen. begge ord kan ikke bruges i den samme sætning. Ikke at det kommer resten af trådens indhold ved.
Mvh. Steen.
Jeg beklager meget, men jeg kan se,..   Ole M 27.4.2017 |  7:42
Jeg beklager meget, men jeg kan se, at min ovenstående "forklaring" åbenbart bliver både forstået og misforstået.

Længere oppe skrev jeg:
"Sprængwiren skal lige nøjagtigt være så kraftig, at den trækker håndbremsen, men skal derefter straks sprænge. Den må altså ikke være så kraftig, at bilen fortsætter med at trække campingvognen, hvis campingvognen er hoppet af krogen."

Og med sprængwiren mente jeg naturligvis ALT mellem håndbremsen og bilen, men det havde åbenbart været nødvendigt at skrive
a) ringen mellem håndbremsen og sprængwiren
b) karabinhagen mellem bilen og sprængwiren
c) selve sprængviren mellem ringen og karabinhagen

Det er da fuldstændig ligegyldigt hvilken af de 3 dele, der sprænger, men alle 3 dele skal lige nøjagtigt være så kraftige, at de trækker håndbremsen, men mindst en af dem skal derefter straks sprænge. De må altså ikke være så kraftige, at bilen fortsætter med at trække campingvognen, hvis campingvognen er hoppet af krogen.

Undskyld at jeg ikke havde bøjet det i neonrør. Med alle de indlæg kan jeg nu se, at det var en stor fejl fra min side.
Der er ikke noget der hverken sprin..   Per Henneberg Kristensen 27.4.2017 |  9:32
Der er ikke noget der hverken springer eller sprænger.

Det er ringen, der bliver trukket i stykker.
Nå Ja! Mange visdomsord om lidt. De..   Kjeld L Kristensen 27.4.2017 |  9:39
Nå Ja! Mange visdomsord om lidt.
Det korte af det lange. Der er her gjort opmærksom på, at der skal være et øje hvor spring/sprængwiren skal fastgøres. Er trækket aftagelig skal Øjet være monteret/boret i Bilen.
Spring/spængWiren kan her sammenlignes med en kæde Her bestående af en spring/sprængring En Wire og en karabinhage. Ingen kæde er som bekendt stærkere end det svageste led. Hos mig var det karabinhagen som blev rettet ud da jeg havde fumlet med samenkoblingen. Næste gang bliver det måske spring/sprængringen ??

Om spring, sprang og sprænger, slog jeg ordene op på nettet og blev ikke så klog at jeg entydig kan fortælle hvad er rigtigt. Men mener heller ikke det er særlig vigtigt i denne henseende.

til PHK
Ja også Skoda lavede visse krumspring inden de forstod teksten. men måtte dog til sidst "bide til bolle"
Per Henneberg Kristensen. Hvordan k..   Ole M 27.4.2017 |  10:20
Per Henneberg Kristensen. Hvordan kan du påstå, at det er "ringen, der bliver trukket i stykker"?

Jeg har set flere eksempler, hvor det svageste led netop IKKE var ringen. I de fleste af de tilfælde, jeg har set, var det karabinhagen, der var det svageste led.

Når nu de kloge lovgivere har valgt at benytte betegnelsen "sprængvire", så kan vi vel nok konkludere, at den "officielle" betegnelse for denne wire er "sprængwire".

Det kan undre mig, at fx FDM ikke benytter denne betegnelse.

Til alle sprognørder, så kig her:
sproget.dk
Og så alligevel tilbage. Bøjet .. Sten 27.4.2017 |  10:50
Og så alligevel tilbage. Bøjet i Neon eller ej :-))

Det svageste led må ikke være FOR svagt.

Det man fra Alkos side gjorde opmærksom på, på deres sider var, at man for at sikre at omtalte karabinhage virkelig kunne trække håndbremsen på vognen - som de fleste i EU allerede gjorde... Øjet var en i følge FDM jeg linkede til en ren Dansk bestemmelse!

Igen i følge Al-Ko skulle lægge spræng /spring / sikkerheds :-) wiren i løkke om krogen for at sikre at ... arrangementet :-) med sikkerhed kunne trække håndbremsen på vognen.

At der er noget der, nogenlunde kleint, gir efter hvis vognen bremser og bilen forstætter er vel for dem med mekanisk forståelse nogenlunde indlysende. Især hvis der som det ses er lidt slæk i wieren, så der, vognen bremser, kan opståe en vis hastighedsforskel.

Ole M Jeg vil mene at du stadig snakker uden om, bla, ved at bruge unødig kraftigt sprog :-) krig og bøjet i neon. Væsentligt og det blev sagt indledende. At karabinhagen _med mindre man lægger wiren i løkke om krogen, dengang ( sagt af AL-KO! ) kunne være for svag.

Uendelig let at ændre, laves bare lidt kraftigere, men hvor mange kører der stadig rundt af dem hvor Al-Ko siger/sagde: Den skal lægges i løkke.

Spring Wiren kan for øvrigt fås i forskellige længder.

Og så fandt google den gamle tråd med adarslen fra Alko

Der findes flere typer karabinhager på de sikkerhedswiere - og her lige en obs på AL-KO s foreskrift og advarsel på deres side.

www.al-ko.se / slæb/husvognstilbehør /sikkerhedswier

www.al-ko.se skulle ta jer direkte til siden.



Säkerhetsvajer
AL-KO KOBERs säkerhetsvajer levereras komplett med bladfjäderbelastad krok i den ena änden och en öppen krok i den andra. Den öppna kroken är standard istället för brytring, då det blir ett enklare handhavande vid montering eftersom brytringen måste öppnas för att få vajern på plats och risken för handskador är överhängande. Kroken kläms med ett enkelt handgrepp ihop med exempelvis en polygrip.
Billede;

AL-KO Kobers säkerhetsvajrar finns med två olika hakar. Till vänster brandkarbinhake, till höger bladfjäderbelastad krok.
Billede;

Har man en säkerhetsvajer med brandkarbinhake kan man koppla säkerhetsvajern antingen i säkerhetsringen på bilens dragkrok eller i en slinga runt dragkulan.

Billede med kryds over den forkerte montering.

Har man en säkerhetsvajer med *bladfjäderbelastad* krok får man ABSOLUT INTE koppla säkerhetsvajern i säkerhetsringen/hålet på bilens dragkrok.
Endast i en slinga runt dragkulan.

:... mine * markeringer.

Udledt af det kan en sikkerhedswire med bladfjedertype der er monteret i det danske krævede øje på trækkrogen muligvis ikke trække bremsen, "forbindelsen" hvor den lægges i løkke er stærkere, og en sikkerhedswire der er forsynet med en rigtig karabinhage *skal* for at sikre, at den ikke ødelægger håndbremsen på vognen, være forsynet med en *spræng-ring* med en kendt lav brudstyrke, så brudet sker i den.

Man skal og må *IKKE* ændre på fabriks og myndighedsgodkendte bremsedele! !

Der er flere vise ord i tråden. (Jeg er ikke den eneste skribent) Men herligt at der her i forum er gemt tekst og billeder, når links ikke længere virker.

Beklager at trådåbningen her måske var lidt "svag" jeg er jo også blevet ældre!

Svagt dokumeterede indlæg skal jo give debat. Ikke også Jesper? :-)) Vi gør det så godt vi kan, til fælles bedste.!

Til Tråden:

Brudstyrke sikkerhedswire? Nils Finken 30.6.2013 | 21:06

Hvilken brudstyrke skal eller bør sikkerhedswire og karabinhage til en campingvogn have?

debatforum.campingferie.eu

mvh og nu gir jeg op, forstået til at hver især (igen ) selv må forholde sig og tjekke op. I ser nu hvad det var Al-KO advarede om. Billedet er fra deres side! og måske ikke længere aktuelt - med mindre jeres udstyr er af lidt ældre dato. :-)

Mvh

Forstør Zoom
Jeg kan ikke lade være med at speku..   Børge Sørensen 27.4.2017 |  14:22
Jeg kan ikke lade være med at spekulere på,hvordan nye eller kommende campister vil reagere,når de læser i dette forum. Helt banale ting som trækkugler og springwirer skrives der lange romaner om,og det ene fortænkte problem efter det andet bliver trukket ud i lange forklaringer og teorier og hypoteser. Har campister i almindelighed virkelig så frygtelig farlig en tilværelse??? Sidste sommer gik vores springwire i stykker. Jeg holdt ind hos en campingforhandler i Vejle,og med en papegøjetang tog jeg den gamle af og satte den nye på på et kvarter. Er jeg virkelig ligefrem et geni? Jeg er hverken elektrikeruddannet eller cand.ph.camp , men vi har da aldrig oplevet et eneste af de vældige problemer,der nærmest kræver at man læser tykke bøger og indviklede diagrammer. Jeg håber da,at det er et meget lille fåtal af de mange tusinde campister,der har bare antydninger af de problemer,der så tit bliver kørt frem her til glæde for ikke ret mange andre end trådstarteren. og ja:jeg har en 32 år gammel campingvogn,primitiv,men den har fungeret ganske udmærket nu i 9 år kun med omtalte uheld. Så vi har kun haft glæder ved campinglivet også uden et hav af fancy installationer og gadgets. Om en uge tager vi igen afsted med nypudset kugle og efterspændte dæk.
Hej Børge. Hørt :-)..   lars 27.4.2017 |  14:37
Hej Børge.
Hørt :-)
Børge Lad nu være med at nedgøre ""..   Kjeld L Kristensen 27.4.2017 |  16:49
Børge Lad nu være med at nedgøre "" Problemet"" Masser af campister snoer stadig Wiren rundt om Trækkrogen, fordi de ikke har et øje til at gøre den fast i, og masser af bilimportører har ikke været klar over de "specielle" danske regler på dette område At sagen så ender i Gramatik og Peditesser er sagen uvedkommende Det vigtige er budskabet: "Du får en bøde hvis du ikke har fastgjort din SPRING/SPRÆNGWire korrekt. hvis du bliver stoppet."
Kan nogen af de skriftkloge herinde..   P. Gug-Kjeldsen 27.4.2017 |  17:11
Kan nogen af de skriftkloge herinde uddybe følgende fra Bekendtgørelse om detailforskrifter for køretøjers indretning og udstyr:

Optionel harmonisering

§ 2. Et køretøj og udstyr til køretøjer kan ikke nægtes godkendt under henvisning til, at det ikke opfylder danske bestemmelser om køretøjers indretning og udstyr, såfremt køretøjet henholdsvis udstyret er godkendt i henhold til et EF-direktiv eller en EU-forordning med modsvarende bestemmelser.

mvh Gug, GSM
Åe Ja PG-K Uden at være skriftsklo..   Kjeld L Kristensen 27.4.2017 |  21:23
Åe Ja PG-K

Uden at være skriftsklog og uden at slå op i digre værker må jeg jo sige at de pågældende køretøjer som ikke havde de påbudte Øjer for fastgørelse ( mit kendskab VW og Skoda som også havde en VW produceret trækkrog) var jo typegodkendte. Alligevel blev de jo nødsaget til at acceptere at de godkendte aftagelige træktøjer ikke kunne godkendes ved syn medmindre der blev lavet et øje til fastgørelsen af Wiren på bilen, således at selv om det var træktøjet som faldt af blev CV'en bremset når Wiren aktiverede bremsen

Hvori det i paragrafferne står kan jeg ikke huske men Synsmanden viste mig sort på hvidt at sådan forholdt det sig, Og ærlig talt dem som vil afprøve det i en retsal har selvfølgelig lov, men et godt råd herfra er udover det helt naturlige at gøre som beskrevet
Billedet Bødestørrelsen en campist.. Sten 27.4.2017 |  21:56
Billedet Bødestørrelsen en campist måtte afregne kontant kan vi vel gå ud fra!

Det nye for os er, at man om dette i EU viser sig at ha vedtaget samme bestemmelser som vi er underlagt. Nærmere bestemt pr 1 nov. 2014

Og at en campist i udlandet har fået en bøde på 460 CHF for IKKE at ha sat wiren fast i øjet på krogen.

Kik på billedet. Budskabet er vel nu kontant nok for de fleste.

Jeg obser så på at der er/ var 2 typer springwire, og at man man (i følge alko) skal lægge den type man har i løkke om krogen, tjae. Så virker den måske ikke efter hensigten!



Hvor svært kan det være. NU oversat fra svensk:

Sikkerhed ledning
AL-KO KOBERs sikkerhedskabel leveres komplet med blad fjederbelastede krog i den ene ende og en åben krog i den anden. Den åbne krog er standard i stedet for at bryde ringen, så bliver en lettere håndtering under installationen, fordi omskifterringen skal åbnes for at få tråden på plads og risikoen for håndskader er nært forestående. Krogen klemmer med en enkelt handling sammen med fx en tang.
BILLEDE;

AL-KO Kobers sikkerheds-kabler fås med to forskellige kroge. Til venstre brand karabinhage, den rigtige blad fjederbelastede krog.
BILLEDE;

Hvis du har et sikkerhedskabel med ild karabinhage kan tilslutte sikkerhedswiren enten i sikkerhed ring på bilens trækkrog eller løkke omkring koblingskugle.

BILLEDE med kryds over forkerte forsamling. (Kik på billedet oppe i tråden).

Hvis du har et sikkerhedskabel med en * blad fjederbelastet krog * få ABSOLUT IKKE forbinde sikkerheden ledning til sikkerheden ring / hul på bilens anhængertræk.
Kun i en løkke rundt koblingskugle.

:...

Beklager, skyd ikke på postbuddet. Det er ikke mig der laver reglerne.

Mvh

Forstør Zoom
Det står i "Vejledning om syn af kø..   Kenneth Poulsen 27.4.2017 |  22:05
Det står i "Vejledning om syn af køretøjer" pr. januar 2017 (synsfætterens bibel)
>>>
5.01.310 Køretøj til synsfri sammenkobling
(1) Bil til synsfri sammenkobling med påhængskøretøj med tilladt totalvægt på
højst 3.500 kg skal ved tilkoblingsanordningen være forsynet med beslag for tilslutning af påhængskøretøjets sprængwire til automatisk bremsning.
Beslaget må ikke være anbragt på en eventuel aftagelig del af tilkoblingsanordningen.
Beslaget skal være anbragt højst 0,25 m fra midten, så sprængwiren ikke kan
blive for stram eller slap under drejning.
Beslaget skal forefindes på den faste del af tilkoblingsanordning eller på bilen,
uanset tilkoblingsanordningen er EF-godkendt uden beslag.
(2) Er påhængskøretøj med tilladt totalvægt på højst 3.500 kg forsynet med driftsbremse,
skal denne være indrettet som påløbsbremse med mekanisk eller
hydraulisk transmission, og være forsynet med sprængwire til automatisk
bremsning.
<<<
Mvh
Kenneth Poulsen. Flot fundet...   Ole M 28.4.2017 |  6:48
Kenneth Poulsen. Flot fundet.
P G-K Når vi almindelige lægfolk sl..   Kjeld L Kristensen 28.4.2017 |  9:02
P G-K
Når vi almindelige lægfolk slår op i lovtekster kan vi ofte få flere meninger ud af det.
Dit indlæg kunne derfor være "mystisk" Men som du selv skriver står der "Harmonisering " til overskrift
Derfor er den pågældende paragraf jo selvfølgelig en EU paragraf.
EU forbyder jo handelshindringer når et produkt ellers overholder EU regler og normer.
Ingen biler er derfor blevet afvist, gælder også VW og Skoda men efterfølgende pålagt at sørge for at de kunne tilfredsstille danske regler

Vi kender det jo nok begge fra f. ekspl. Køleskabe. Et EU fremstillet Køleskab leveres f. ekspl. med et Schucostik, men i Dk bruger vi jo vores eget trebenede stik og derfor må vi selv klippe det medleverede stik af og forsyne skabet med et sådan eller en adapter, således skabet kan blive monteret korrekt med jordforbindelse.
Unden for emnet eller på kanten. V.. Sten 28.4.2017 |  10:19
Unden for emnet eller på kanten.

Vi har en havetrailer, under 500 kg UDEN PÅLØBSBREMSE, Og den har sørme en sikkerhedswire med en brand karabinhage der ligner det på billedet grangiveligt.

Mens eksperterne er vågne :-) Skal havetraileren i følge bestemmelserne ha en sikkerhedswire eller kæde? sidste aldrig set, men?

Denne er meget irriterende at sætte, har et par "lus" (der har været brug for den) stikker lige hvor man tar med fingrene og karabinhagen er meget tæt på IKKE at kunne stikkes gennem hullerene på basen af det aftagelige træk. Skal virkelig kandes på og er næste umulig at få af.

Den sitter med en løkke fast på støtten trækstangen lander med på asfalten. Wiren er forholdsvis tyk, gætter på? 3 mm måske! Man kan se brudstyrker her. https://www.p-lindberg.dk

Den er ret træls at ha med at gøre, må jeg pille den af?

Billedet af brandkarabinhagen er nu mest sat ind for at fortælle, at hvis man har en sådan, i følge ALKO også skal ha den monteret på vognen med en springring.
Eksempel sat ind i billedet. Hvis man har type ring der lukkes / monteres med en tang og en solid brand karabinhage risikere man at trække håndbremsegrebet fra hinanden, så håndbremsen IKKE kan holdes trukket.

Jeg ved ikke hvordan det er med nyt og forholdsvis nyt udstyr. Man har man en ældre vogn. OBS!

Og har man igen måske, kun en ældre vogn der har den tynde krog med en fjeder, SKAL den lægges i løkke for at være stærk nok!

Skal trailere uden bremser ha en sikkerhedswire, og kan man risikere at den er stærkere end det man sælger til vogne med påløbsbremser.

Denne solide er også rød, men solid og er måske beregnet til at kunne holde traileren efter bilen selv om den "tabes".

Ikke smart hvis man sætte en sådan wire fast på håndbremsegrebet på påløbsbremsen, f.eks i mangel af den rigtige spræng ring, der som bekendt er bøvlet, med en lille sjækkel. (Er i uvidenhed engang gjort GDS her.

Mvh

Forstør Zoom
Nogle tjener til livets ophold ved ..   P. Gug-Kjeldsen 28.4.2017 |  11:20
Nogle tjener til livets ophold ved at gøre det besværligt for andre.
Det danske særkrav i Detailforskrifter, som Kenneth Poulsen har skrevet sammen, er bygget op på, om bilen er godkendt til synsfri sammenkobling.
Se:
www.fstyr.dk
side 65 punkt 5.01.310 (1) om bilen, der skal have øje og om påhængskøretøjet (2). Så en trailer uden bremser skal ikke have wire trods alt!

I øvrigt har der været tradition for besynderligheder hos danske myndigheder på området. I min fars tid bekæmpede de blinklyset og insisterede på brugen af retningsvisere ("slikkepinde"). Selv oplevede jeg engang mellem 1977 og 1980 at blive standset af en politipatrulje på Kgs. Nytorv i Kbh. pga. højtsiddende bremselys i bagruden... - Heldigvis for min økonomi fik de pludseligt en mere presserende opgave over radioen.

mvh Gug, GSM
@ Gug Ikke at forglemme Hans Hækker..   Knud Madsen 28.4.2017 |  12:54
@ Gug
Ikke at forglemme Hans Hækkerups herostratisk berømte stænklapper fra 1964, som gav anledning til en del tumult.

mvh
Knud. GSM
Tak for opslaget. At vi har særreg..   Sten 28.4.2017 |  14:18
Tak for opslaget.

At vi har særregler, der vel egentlig om dette er rimelige nok, bortset fra at vi var de eneste der ville ha det sådan :-)

og at det er væsentlig nemmere at lægge løkken om krogen og derfra ta den af igen - er så hvad de er.

Det nye er at man åbenbart har vedtaget fra centralt hold at det skal harmoniseres.

" Den venlige betjent har sagt til mig, at siden den 01. november 2014, at en ændring af ef-direktiv 94/20 / ef. Siden da, fastgørelse af den abreiss snor så hvordan jeg gjorde det, var det ikke tilladt længere." Kr. 3165 i bøde.

Jeg har et eller andet med bødestørrelsen Uwe Schäfer fortæller om:

https://www.facebook.com

??? 460,- schweizerfranc straf ???
Tak kære schweiz ??????

Er det ikke en fantastisk stor bøde? ER niveauet generelt højt i Schweiz og hva mon bøderne så er for andre "banale" campist trafikforseelse.

På linket til FDM oppe stod der om her i landet 1000 kr. Men, der var en der et andet sted skrev at det koster kr 1500, manglerne øje eller wiren sat forkert? så siden der linkes til er måske gammel?

Dyrt og hvis der som af Uwe er lagt i løkke er det vel ikke den mest farlige overtrædelse vi nogensinde har hørt om?

Er det en and?
Den 27-04-2017 skrev jeg en mail ti..   Ole M 8.5.2017 |  17:09
Den 27-04-2017 skrev jeg en mail til FDM. Jeg henviste til "Bekendtgørelse om detailforskrifter for køretøjers indretning og udstyr" hvor betegnelsen "sprængwire" benyttes.

Jeg opfordrede derfor FDM til alle steder at rette "springwire" til "sprængwire" - og fremover KUN at benytte den "officielle" betegnelse "sprængwire".

Jeg henviste til artiklen på FDMs hjemmeside: Manglende sikring af anhænger kan koste bøde.
www.fdm.dk

Jeg har i dag modtaget et et meget venligt svar fra FDM, hvor de takker for "mine skarpe øjne" og meddeler, at det nu er blevet rettet på FDMs hjemmeside.

Sådan! Tak til FDM for hurtig reaktion.
Så burde de nok også rette teksten ..   Ole JN 9.5.2017 |  10:36
Så burde de nok også rette teksten om at reglen kun er gældende i Danmark. :-)
Det er jo en EU regel tilbage fra 1994, som 2014 blev ændret en ECE-R regel, som dækker betydelig flere lande end EU. Det er faktisk derfor at den fra 2014 også er gældende her i Schweiz.
Grundlaget for at den kære Uwe Schäfer fik bøde i Schweiz er skrivelsen som kan læses her, samtidig giver det kære politi i Graubünden dog også vejledninger i hvordan problemet kan løses.
www.rmcschweiz.ch
Og ja bøderne her i Schweiz er høje.
På youtube ligger en video, hvor en..   Per Henneberg Kristensen 9.5.2017 |  11:31
På youtube ligger en video, hvor en tysk Polizei giver en bøde for manglende sikkerhedswire. Jeg er rimelig sikker på at den er fra før 2014. Desværre kan man ikke søge på den, da den er en del af mange sager (leveret af en udsendelse fra TV).
Tak Ole og Ole Om det sproglige må.. Sten 9.5.2017 |  12:25
Tak Ole og Ole Om det sproglige må jeg Ole gi dig ret i, at det er rigtigt at man bruger de rigtige benævnelser ( hedder det ? :-)

Og i tilfældet kom jeg, hvilket ikke rigtig kom frem, på, om der som der eksistere i nogle lande...

et krav om en sikkerhedskæde, eller sikkerhedswire der er stærk nok til i tilfælde af "afhopning", at kunne holde anhængeren bag bilen, så den f.eks ikke fister over i modsatte kørebane eller rammer uskyldige i egen side.

Altså om der kunne være 2 typer, en sprængwire der med eller ude sprængring, skal findes når der er påløbsbremse og ved afhopning kan aktivere den,

og en mere solid type der kan holde anhængeren bag bilen, og i stedet for sikkerhedskæde, så hedder :-) sikkerhedswire... men med samme funktion.

For ØVrigt er det at sprængwiren skal springe, når den har gjort det den skal. skyldes at den som engang hos mig hvor der var brugt en lille sjækkel sammen med den solide brandkarbinhage !

OBS Trak håndbremsgrebet i stykker så håndbremsen ikke virkede - og anhængeren derfor fortsatte sin frie tilværelse, heldigvis i lav fart op af bakke og uden at ramme nogen.

Meget grimt mens jeg bremsede, det gør man jo, at se vognen komme op på siden. Lige sat i gang og heldivis op af bakke inde på en campingplads. :-)

Hvad der passer med hvad, ses på billedet oppe.

De sikkerheds wire vi ses i handlen, så kaldet. Er de mon at ligne med sikkerhedskæder der ikke skal trække bremsen og springe? Men i stedet.





Om billedet et det med græsset fra Jydekrogen og kæde stumpen andet steds fra i DK

sidest m video
https://www.etrailer.com

ER sikerheds wire mon som med sikkerhedskæder. Jeg har set sikkerhedskæder omtalt i bestemmelserne.

Men vigtig at vide at en sikkerhedswire IKKE nødvendigvis er en sprængvire.

Ole du bør måske skrive til nogle flere.

:-)

Forstør Zoom
Sådan en kæde der kan holde til nog..   220cdi.st 9.5.2017 |  19:52
Sådan en kæde der kan holde til nogle tons ønsker jeg mig. Ryger vognen af, Så kan jeg kaste lidt rundt med campingvognen på motorvejen, eller få den ind gennem bilen hvis jeg bremser. Camping får et helt andet spændingsniveau. Få nu bare det øje i bilen, hængt på og nyd ferien.
220cdi.st 9.5.2017 | 19:52 JA hel..   Knud Madsen 9.5.2017 |  20:45
220cdi.st 9.5.2017 | 19:52

JA helt enig! Hvor svært kan det dog være?
Jeg vil ikke bruge min resterende ungdom på at kæmpe imod en sprængline og et øje på træktøjet/bilen!! :-)

mvh
Knud, GSM
Så har jeg haft fat i FDM igen, og ..   Ole M 16.5.2017 |  17:21
Så har jeg haft fat i FDM igen, og fået dem til at rette flere fejl.

Kig her:
www.fdm.dk

Der er et par punkter, som jeg synes de burde gøre lidt tydeligere, men fået det svar, at FDM nu synes, deres hjemmeside er tydelig nok.

Så lidt bedre er FDMs hjemmeside da blevet.
Fik denne tilsendt fra ven i Austra.. Per Henneberg Kristensen 16.5.2017 |  18:48
Fik denne tilsendt fra ven i Australien, da jeg spurgte ind til kæderne ...

Forstør Zoom

Deltag i debatten

Du skal være logget ind for skrive eller redigere i vores debatforum

E-mail  
Password  
Husk mig  

Er du en ny bruger af vores debatforum, kan du oprette en profil her

Har du glemt dit password?

Fortvivl ikke. Udfyld din e-mail adresse herunder, og vi sender dig straks et nyt.

  E-mail