Hovedområder
Arrangementer /træf
Autocampere
Biler
Camping i TV
Campingnyt
Campingpladser i DK
Campingpladser i udl.
Campingvogne
Digital TV
Diverse
Efterlysninger
Fortelte og telte
Gode råd
Konkurrence
Køb og salg (Udstyr)
Mit vogntog
Navigation
Ny campist
Personlige sider
Rejseinspiration
Storebæltsbroen
Udstillinger
Udstyr og Tilbehør
Vintercamping
Debatforum på diverse mærker
Alle områder (liste)
Alle områder (detalj.)
Betingelser
Hjælp:
Oprette ny tråd eller svar på indlæg
Biler
Fold alle indlæg sammen

Titel Forfatter Dato

OBD adapter og App  220cdi.st 25.4.2017 |  23:34  
For ikke at underdreje en anden tråd, så opretter jeg lige en ny, da Per Henneberg tidligere har beskrevet appen torque som fungerer med en obd-adapter. Denne trækker oplysninger direkte fra motorens ECU og umiddelbart ser det ud til man selv, indenfor en ramme, kan definere, hvilke oplysninger som, ladespænding m.m og dermed få nøjagtige målinger direkte fra motorstyringen. Bruger du den adapter der hedder Elm327 i OBD-stikket Per?
Hvad er dine erfaringer generelt med at trække oplysninger på denne måde?
Er der muligt at trække kølevandstemperaturoplysninger?

Vær opmærksom det fylder en del, el..   Jesper ( rhodocampist via Google ) 26.4.2017 |  0:25
Vær opmærksom det fylder en del, elm327. Det er normalt født til Android? Har du sådan en tlf?

Ud for de billeder Per har lagt på så kan man se en hel del. Også kølevandet og ladespænding.
Men det er helt afhængig af din bil forhold til per's.

Jeg er mere til den til venstre, som vinder testen.
https://cdn.thg.dk
220cdi ... P.t. trækker jeg følgen..   Per Henneberg Kristensen 26.4.2017 |  7:56
220cdi ...

P.t. trækker jeg følgende ud: kølevandstemperatur, dieseltryk, spænding i computer og på batteriet, hastighed, indsugningstemperatur, omdrejninger, 3 forskellige udstødningstemperaturer, turbotryk eller undertryk samme sted (ved afbrænding af partikelfilter), bilens registrede udendørstemperatur. Der er flere, som jeg blot ikke bruger.

Du kan desuden vise nogle af telefonens tal, f.eks. højde over havet, kompasretning m.m.

Kølevandstemperaturen er ekstra sjov, da den samme føler giver forskellige temperaturer afhængig af om du ser på bilens instrument eller på Torque. Bilens instrument er computerstyret og programmeret til at vise 90 grader, selv om Torque viser mellem 75 og 110. Jeg ved det er samme føler, fordi når instrumentet i bilen stiger 1 grader under opvarmning af motor, så stiger Torque også en grad i samme sekund.

Udstødningstemperaturerne og turbotrykket kan bruges til at fortælle chaufføren hvornår partikelfilteret bliver brændt af. For mit vedkommende sker det for hver 3-600 km afhængig af hvor godt det bliver brændt af - forbrændingen stopper hvis motoren bliver stoppet, omend blæseren ude i motorrummet stadig kører (efter stoppet motor).

Jeg har brugt Torque siden omkring år 0 og i takt med at bilerne bliver mere moderne, har jeg kunnet læse mere og mere ud.

Torque kan en masse andet, lave grafer og finde fejlmeldinger, men det har jeg ikke brugt den til. Den kan også fungere som dashcam, hvor den fotograferer ud af vinduet samtidig med at de forskellige målere vises på optagelsen.

Alt i alt et billigt stykke legetøj.

Ja, det er ELM327 jeg bruger, den har fungeret uden problemer.

Des nyere bil og hurtigere mobiltelefon des hurtigere bliver oplysningerne opdateret. Min nuværende Samsung opdaterer omkring 15 gange i sekunder i gennemsnit i en 3 år gammel VW.
@Jesper: Den test du linker til er ..   220cdi.st 26.4.2017 |  9:02
@Jesper: Den test du linker til er fra årsskiftet 2015-16. Idag findes der en «super mini elm 327». Jeg undersøger det noget mere. Jeg kan se Landberg.dk, som i forvejen har korrigeret mine mototorstyringskurver, sælger den du omtaler og han er endog meget seriøs. Så det kan godt bluve valget. Ja, selvfølgelig kører jeg Android. Huawei p9(1500kr), en seriøs hurtig telefon, i solid, flot indpakning, som jeg fik på tilbud. Der er jo ikke grund til at betale flere tusinde for et Applemærkat.
@Per: Tak for oplysningerne. Det giver god mening. Jeg vil lige checke de 2 adaptere jeg har kik på og købe en ad dem. Gode målemuligheder når jeg efter 14 dage ved middelhavet skal krydse rundt i alperne efterfølgende.
Må jeres data være med jer :-)
http://olietryk.dk/obd2-testere/obd..   220cdi.st 26.4.2017 |  9:25
olietryk.dk
Jeg bruger Torque Pro sammen med en.. Lars Jørgensen 26.4.2017 |  9:28
Jeg bruger Torque Pro sammen med en mobilscan adapter. Jeg har en Subaru Forester diesel, for at få de mere spændende værdier som sod% aske% partikelfilter temperatur, tid mellem regenereringer osv. har jeg oprettet nogle custom PIDs, det var lidt kompliceret at få det til at virke, jeg fandt koder og vejledning på nogle udenlandske Subaru forums.

Forstør Zoom
Jeg tænker også at typen af adapter..   Per Henneberg Kristensen 26.4.2017 |  14:05
Jeg tænker også at typen af adapter er afgørende for hastigheden for udveksling af data mellem telefon og bil - omend der formentlig er en standard der fortæller dette.

Den blå du henviser til, 220cdi - sådan en har jeg liggende. Jeg købte den for en slik i Kina :)
Har i fundet en god en til æble tel..   Jesper ( rhodocampist via Google ) 26.4.2017 |  14:16
Har i fundet en god en til æble telefoner? :-)
Jeg har brugt "Mobilscan" i 4 år, o..   John Ahrenkiel 26.4.2017 |  15:14
Jeg har brugt "Mobilscan" i 4 år, og er godt tilfreds. Jeg tror den kan mere end de fleste har brug for. Appen er gratis og fås både til Android og Apple.
Adapteren er ikke større end selve stikket og forhandles af T. Hansen.
Til Apple er den lidt dyrere end til Andriod, hvilket ikke overrasker nogen.

Når man henter appen, er der en demo med, så man se hvad den kan.

mvh John
@per: Virker kineseren efter hensig..   220cdi.st 26.4.2017 |  15:33
@per: Virker kineseren efter hensigten med torque?
@Jesper: Jeg har bestilt denne. Vir..   220cdi.st 26.4.2017 |  15:50
@Jesper: Jeg har bestilt denne. Virker også til IOS. En forhandler jeg har stor tiltro til på dette område
https://landberg.dk
Jeg kan faktisk ikke huske om jeg h..   Per Henneberg Kristensen 26.4.2017 |  16:23
Jeg kan faktisk ikke huske om jeg har prøvet den. Jeg havde 3 forskellige på et tidspunkt, beholdt den store fordi den var hurtigst. Men jeg kan ikke huske om jeg rent faktisk har haft kineseren på testbænken. Jeg havde et begynderproblem dengang, fordi kineseren (eller lignende indretning) både skal "tilmeldes" programmet og telefonens bluetooth.
Ok Per. Som du kan se bestilte jeg ..   220cdi.st 26.4.2017 |  16:44
Ok Per. Som du kan se bestilte jeg en mobilscan og istedet for at betale fragt, røg der en fælgrens med. Jeg prøver det af. Havde optjent googlepoint så jeg kunne hente «torque pro» gratis. Tak for alle gode råd :-)
Må momentet være med jer
God fornøjelse med legetøjet :)..   Per Henneberg Kristensen 26.4.2017 |  16:56
God fornøjelse med legetøjet :)
Rare data at kunne have ved hånden...   220cdi.st 26.4.2017 |  17:36
Rare data at kunne have ved hånden. Som løber er jeg vant til at nørde med data, men vælger dog ikke at rende dig i bedene ved at sætte løbeuret med barometrisk højdemåling op ved siden af telefonens torquedisplay;-) Det bliver masseret på alpestierne istedet;-)
Når jeg kører langt, har jeg en cyk..   Per Henneberg Kristensen 26.4.2017 |  18:51
Når jeg kører langt, har jeg en cykelcomputer med, der kan vise hvor mange procent vejen stiger eller falder.

Den bliver alligevel aldrig brugt ellers :)
John, grunden til at Mobilscan er d..   HenrikH 26.4.2017 |  21:33
John, grunden til at Mobilscan er dyrere til Apple end til Android er af den simple årsag at den kører via WIFI og den til Android kører via Bluetooth. Så der er altså ikke tale om samme "teknik" i adapteren.

Og hvorfor kører den så lige WIFI, jo fordi Apple er meget "hysse" med, hvad de vil lade connecte via Bluetooth, så det er en forhindring for at Mobilscan kan anvende Bluetooth til Apple.
Jesper en elm327 er ikke "født" til..   HenrikH 26.4.2017 |  21:37
Jesper en elm327 er ikke "født" til noget specielt program (Android som du skriver). Den giver blot en program mulighed for at få adgang til bilens forskellige computere. Om programmert der kommunikerer med elm327 så er at Android, IOS, PC eller andet er den ligeglad med.

Der kan så være forskel på, hvordan man kommunikerer med en elm327 f.eks. Bluetooth, Wifi eller kabel.
Vær opmærksom på, at hvis i køber ".. HenrikH 26.4.2017 |  21:46
Vær opmærksom på, at hvis i køber "kina" elm327 så findes der rigtig mange, der er noget "skrald". Der findes rigtig mange kopier af den originale elm327. Og fælles for mange af dem, er at de ikke understøtter alle de funktioner, som den orignale gør.

Hvis man bare vil udlæse nogle få standardoplysninger er det ikke sikkert det betyder noget. Men skal man længere ind i "hjertet" af bilen, så skal den understøtte de rigtige protokoller.

Den på billedet, er en mini- elm327 der ikke fylder meget, men desværre en af de dårlige kloner. Trust me, jeg har en selv. Men har også en af de rigtige, der kan udlæse og programmere mange sjove ting i min Fords forskellige moduler (via programmet Forscan, ELMConfig eller FoCCCus).

Forstør Zoom
Hej Lars Jørgensen Da jeg selv er ..   Otto 29.4.2017 |  19:35
Hej Lars Jørgensen

Da jeg selv er en glad Subaru Forester køre og tidligere har leder efter et setup som ligner dit har jeg nogle spørgsmål hvis det er ok

Er det android eller apple du bruger.

Jeg har hørt der er nogen systemer som bruger power selv om bilen er slukket kender du noget til det.

Hvilke Subaru forum har du fundet information.
Min har en LED der lyser, selv om b..   Per Henneberg Kristensen 29.4.2017 |  20:04
Min har en LED der lyser, selv om bilen er slukket. Det bruger dog ikke mere strøm end den sagtens kan stå en uge uden startproblemer.
Hej Per Henneberg Kristensen ok ta..   Otto 29.4.2017 |  22:18
Hej Per Henneberg Kristensen

ok tak for informationen, det var fordi jeg havde hørt der fandtes nogen som simpelthen kunne bruge strømmen fra batteriet.
Hej Otto Det er hovedsageligt på d..   Lars Jørgensen 4.5.2017 |  13:35
Hej Otto

Det er hovedsageligt på dette forum WWW.Subaruforester.org og i denne tråd www.subaruforester.org jeg har fundet oplysningerne. Jeg har et excel ark med alle koderne jeg gerne vil sende til dig. www.subaru-community.com har jeg også brugt lidt. Jeg ved ikke om der er lidt forbrug når bilen er slukket, den kan ikke forbinde via Bluetooth til adaptoren når nøglen ikke er i, så tror det ikke.

Mvh. Lars
Hej igen Det er Torque Pro til An..   Lars Jørgensen 4.5.2017 |  13:55
Hej igen

Det er Torque Pro til Android jeg bruger.

Mvh. Lars
Nu har jeg haft en adapter i et god..   220cdi.st 14.5.2017 |  0:58
Nu har jeg haft en adapter i et godt stykke tid og det fungerer bare. I første omgang har jeg været nysgerrig på køletemp. og ladespænding efter den lange tråd herinde. Køletemp. Ligger og svinger lidt mellem 90 og 95 grader, hvilket ser fint ud. Ladespændingen ligger klokkerent med en konstant værdi på 14.1V, så der er udsigt til kolde bajere i campingvognen. Syntes diskussionen om partikelfiltertilstanden måske er interessant at sætte målinger op på, så det vil jeg blive lidt mere nysgerrig på. Lige nu kører jeg så kun med værdier for Ladespændingen, gps-hastighed, omdrejninger og Køletemp.
Hvor mange min. Af gangen har du kø..   Jesper ( rhodocampist via Google ) 14.5.2017 |  1:44
Hvor mange min. Af gangen har du kørt mht spændingen?
Har du kørt med cv efter?
Hvad årgang er bilen?..   Jesper ( rhodocampist via Google ) 14.5.2017 |  7:15
Hvad årgang er bilen?
Nu er det jo en 2013, godt nok med ..   220cdi.st 14.5.2017 |  8:06
Nu er det jo en 2013, godt nok med ECO, men ikke det sidste nye. Jeg har ikke målt med campingvogn efter, det må vente en god måneds tid endnu. Jeg kan dog ikke forestille mig, det gør den store forskel. Jeg har kun kørt lidt over 30 min. de gange jeg har målt. Jeg kan dog heller ikke se, at en Mercedes fra den årgang, ikke er rimelig intelligent i sin ladestyring. 5000 km. med campingvogn til sommer, skal nok fortælle mig, om tingene spiller i motorrummet. Som Per også skrev, så viser den lidt højere temperatur på køler. Med meget bjergkørsel til sommer, er det jo fint at have et lidt bedre blik på data. Om ikke andet, så nørde lidt;-)
Den har sikkert ikke det system. D..   Jesper ( rhodocampist via Google ) 14.5.2017 |  8:48
Den har sikkert ikke det system.
Det er jo en ældre sag efter hånden. Smiler. Det er jo ikke en høj euro motor. Hermed ikke et krav på at forurene mindre og bruge mindre brændstof.

Du får intet ud af kun at kører så kort.
Hvis batteriet feks ikke er korrekt opladt eller ikke er opladt helt vil du inden for det korte tidsrum stadigvæk have en høj spænding.

Vores går først ned efter 30 min kørsel ca. Nogen gange kortere og andre gange længere.
Det er kun en euro5 motor der sidde..   220cdi.st 14.5.2017 |  9:19
Det er kun en euro5 motor der sidder i;-) Det må jeg leve med:-o
Nu har jeg muligheden for på en meget lang tur, at se hvordan bil og campingvogn opfører sig undervejs. Ved godt at Ca. 40 min. ikke er lang tid, hvis batteriet er lidt i underskud fra start, men nu kan jeg holde lidt øje med tingene. Er DPF temperatur, nok til at holde øje med evt. regeneringer?
Den er kun sat til 21,3 km/l Jesper..   220cdi.st 14.5.2017 |  9:46
Den er kun sat til 21,3 km/l Jesper. Den vejer 1600 kg. Den er målt originalt med 192 hk og 405 nm, den har en 2.2 l dieselmotor. Det er vel godkendt for en 2013 bil?
Det er da udemærket:-). En dag du ..   Jesper ( rhodocampist via Google ) 14.5.2017 |  10:02
Det er da udemærket:-).
En dag du er forbi kbh må vi lige prøve hvad qq kan vise med den odb.
Du skal da bare købe en Jesper. Min..   220cdi.st 14.5.2017 |  22:15
Du skal da bare købe en Jesper. Mine ovenstående data er fremkommet efter en tur på rullefelt. Jeg har ingen planer om at teste bilen på en tysk motorvej via den adapter, ihvertfald ikke med sømmet i bund:-o Adapteren er fin med en app hvor det kan opsættes warnings, når bestemte niveauer bliver for høje.
Kan du vise hvordan det er opstille..   Jesper ( rhodocampist via Google ) 15.5.2017 |  7:58
Kan du vise hvordan det er opstillet i app?
Jeg tog et screenshot, uden opkobli.. 220cdi.st 15.5.2017 |  11:10
Jeg tog et screenshot, uden opkobling til bil. Lige nu bare enkelt. Der er mange themes, displays, muligheder for mange skærme at scrolles imellem. Lige nu får jeg lidt erfaring og opsætter et par skærme inden jeg tager sydpå i slutningen af juli. Der skal jo også lige poleres bil og campingvogn, så der er nok at se til;-)

Forstør Zoom
Du kan gå ind og definere min og ma..   Per Henneberg Kristensen 15.5.2017 |  19:43
Du kan gå ind og definere min og max.

F.eks. temperaturområdet - jeg har sat min til min 75 grader og maks 115-120 stykker - med en alarm omkring de 110 grader, som er det punkt hvor bilens instrument erfaringsmæssigt begynder at røre på sig, når temperaturen er på vej op.
Når du går ind for at vælge hvad du..   Per Henneberg Kristensen 15.5.2017 |  19:44
Når du går ind for at vælge hvad du vil have et instrument til at måle, så er det de farvede du kan vælge der er liv i - men det har du nok opdaget :)
Tak Per. Jeg vil sætte min Tem. ala..   220cdi.st 15.5.2017 |  22:21
Tak Per. Jeg vil sætte min Tem. alarm lidt højere nu. Satte den kun på 100. Ved at sætte starttemp. på 75 som dig, får jeg også en mere nuanceret skala, selvom der selvfølgelig er digital angivelse også. LJ har flere gode displays i f t katalysatoren, som jeg egentlig gerne vil have sat op, jeg er bare ikke lige lykkedes med at finde relevante oplysninger i f t min bil. Det kan være det kommer. Ja, jeg har fundet ud af at det er de grønne jeg kan bruge;-) Jeg bruger nok snart den plugin der hedder racing meter, som jeg kan hente på Google Play. Der er nok at nørde med og måske skal jeg lige have en alarm på ladespændingen, så jeg ikke risikerer varme øl;-)
Jeg bruger de 3 temperaturer i mit ..   Per Henneberg Kristensen 15.5.2017 |  23:07
Jeg bruger de 3 temperaturer i mit udstødningssystem til at fortælle mig at den er begyndt at brænde filter af. Den er sat til 600 grader på din midterste måler i udstødningssystemet. Jeg tror også at den temperatur fungerer, når jeg kører med CV. Den temperaturmåler nærmest motoren bliver hurtigt for varm ved kørsel med CV, så det har jeg slet ikke prøvet.

Jeg kan ikke udlæse oplysninger omkring partikelfilteret, selv om de på et eller andet sæt må være der. Jeg går ud fra den måler modstand i partikelfilteret, og at en given modstand bevirker at den begynder at brænde filteret af. Men det er kun min egen teori - jeg har ikke diskuteret det med nogen :)

Undertryksalarm i turboen alarmerer før den når de 600 grader, men den er træls at høre på hver gang man slukker motoren :)
Kan se der er nogen der skriver at ..   220cdi.st 18.5.2017 |  9:23
Kan se der er nogen der skriver at de adaptere muligvis kan tappe strøm. Jeg købte denne:

https://www.24hshop.dk

Jeg skal lige tænde den, hvis jeg skal bruge den, hvilket ikke er den store udfordring, da mit stik sidder lige under rattet til venstre. Der er en lille blød knap på fronten af adapteren. Den slukker selv, når jeg slukker motoren. I mit tilfælde, hvor der kan gå flere dage mellem, at bilen kommer ud af garagen, er det måske meget godt.
Hej Lars Jørgensen Tak for din tid..   Otto 25.6.2017 |  21:08
Hej Lars Jørgensen

Tak for din tidligere tilbage melding

Jeg er absolut interesseret i dit Excel ark med koder, jeg har en e-mail som hedder otto2 at olsen1.dk

Deltag i debatten

Du skal være logget ind for skrive eller redigere i vores debatforum

E-mail  
Password  
Husk mig  

Er du en ny bruger af vores debatforum, kan du oprette en profil her

Har du glemt dit password?

Fortvivl ikke. Udfyld din e-mail adresse herunder, og vi sender dig straks et nyt.

  E-mail