Hovedområder
Arrangementer /træf
Autocampere
Biler
Camping i TV
Campingnyt
Campingpladser i DK
Campingpladser i udl.
Campingvogne
Digital TV
Diverse
Efterlysninger
Fortelte og telte
Gode råd
Konkurrence
Køb og salg (Udstyr)
Mit vogntog
Navigation
Ny campist
Personlige sider
Rejseinspiration
Storebæltsbroen
Udstillinger
Udstyr og Tilbehør
Vintercamping
Debatforum på diverse mærker
Alle områder (liste)
Alle områder (detalj.)
Betingelser
Hjælp:
Oprette ny tråd eller svar på indlæg
Gode råd
Fold alle indlæg sammen

Titel Forfatter Dato

"Undervognsbehandling"  Finn Nielsen 19.3.2017 |  20:44  
Hvad bruger I til behandling af undervognen (krydsfinerpladerne)?

Det er let: http://www.biltema.dk/d..   F. Bruun 19.3.2017 |  21:51
Det er let:
www.biltema.dk
Ingenting de er vist behandlet fra ..   knud hansen 19.3.2017 |  21:51
Ingenting de er vist behandlet fra ny af, men hvis du gider at ligge på ryggen i nogle timer så giv den noget Gori :-)
Her bruges der noget specielt, udvi..   Jesper ( rhodocampist via Google ) 19.3.2017 |  21:57
Her bruges der noget specielt, udviklet til lmc vogne. Det er værkstedet der har foreslået det.

Det er på en spraydåse.
spraydåser batter for lidt, køb en ..   henning olesen 19.3.2017 |  23:39
spraydåser batter for lidt, køb en af de 1 til 2 -3 liters blomstersprøjter i byggemarkedet, den slags der kan pumpes op, brug linolie og eller lys trætjære, BORUPs trætjære ,evt blandet med linolie og varm det op , dæk evt af på fliser eller hvor man nu arbejder..
henning
Fyyyy Jesper det går da ikke at bru..   knud hansen 20.3.2017 |  0:15
Fyyyy Jesper det går da ikke at bruge på en Ad ria :-)))
Det er jo samme undervogn. Hvis ma..   Jesper ( rhodocampist via Google ) 20.3.2017 |  6:41
Det er jo samme undervogn.
Hvis man tænker på Lmc vogne før i tiden fik det på ved hver fugttest. Så gavner det vel noget.
Biltemas træolie. Jeg vil anbefale,..   Niels Juul-Hansen 20.3.2017 |  9:56
Biltemas træolie.
Jeg vil anbefale, at du bruger træolie fra Biltema. Det med et højt indhold af linolie, og til en lav pris ca. kr. 100 for 3 liter.

M.v.h.
Niels Juul-Hansen
Er det overhovedet nødvendigt?? Vh..   jan p 21.3.2017 |  0:51
Er det overhovedet nødvendigt??
Vh
Ja det er det. Alt træværk skal be..   Jesper ( rhodocampist via Google ) 21.3.2017 |  2:09
Ja det er det.
Alt træværk skal behandles.
Det er ganske overflødigt. Bunden e..   Robert Rasmussen 21.3.2017 |  9:13
Det er ganske overflødigt. Bunden er behandlet fra producenten. Hvis bunden rådner, er der som udgangspunkt heller ikke noget tilbage af resten af vognen. Det samme gælder folk der sender deres bil til undervognbehandling hvert andet år. Spild af penge som ikke kan tjenes ind i bilens levetid.
Jeg var ved en forhandler forleden,..   Dennis Nymann 21.3.2017 |  9:28
Jeg var ved en forhandler forleden, hvor vi talte om egenvægten på cv. Han oplyste, at efter nogle få år stiger vægten, da fugt optages bla i finer i bunden af vognen, derfor anbefalede han, at man skulle behandle vognbunden under neden med en form for træbeskyttelse.
I dag har jeg en cv med fiberbund som så ikke skal behandles, men har tidl haft 3 Kabe hvor jeg behandlede dem med Gori.
Jeg kan fuldt ud tilslutte mig Jesper: Alt træværk skal behandles!
Hvor mange liter vand mente denne f..   Knud Madsen 21.3.2017 |  10:39
Hvor mange liter vand mente denne forhandler, at bundpladen i en CV kan optage?

Mvh
Knud, GSM
Bunden har rigtig godt af en gang g..   AS 21.3.2017 |  10:53
Bunden har rigtig godt af en gang gori og bilen bliver behandlet jeg smider gerne pengene ud af vinduet modsat Robert.
Men Knud - måske er det ikke almind..   Per Henneberg Kristensen 21.3.2017 |  11:25
Men Knud - måske er det ikke almindeligt vand, hvor 1 liter vejer 1 kg, campingvognene optager, men tungt vand ... :)
Det kan IKKE være pga vægten af van.. Sten 21.3.2017 |  11:29
Det kan IKKE være pga vægten af vandet, men det vand ved for stort fugtindhold i træet kan gøre.
Skæg (og pinlig) drejning af tråden
:-) Vi har hørt om, at overvægt på op til flere hundrede kg skulle kunne skyldes fugt i vognen.

Hvilket er en reel "søforklaring".

Vi har engang haft en lang og god tråd om dette hvor regneglade stærke i % regning, fandt ud af der, hvis det skulle passe, ville stå hvad der svare til flere cm klart vand over hele gulvet inde i vognen.

Lad os bare sige at overvægten er 50 kg og så da vand vejer 1 kg pr. l = med 50 liter vand hældt ud over gulvet.

om regn 1 mm regn svarer til 1 liter, fordelt over et areal på 1 m².

og sættes gulvarealet til nemt 2 x 5 meter = 10 m2 svarer de 50 kg "fugt til" at vandhøjden i vognen bliver 5 mm... :-) Var det rigtigt? ...Fingerregning.

% regning fordi man begyndet at bruge de tilladte % fra fugtattesten og prøvede at sjusse sig til hvor meget træ der er i vognen men også på hvor meget fugt der kan stå i madrasser (det flimrer :-) og tekstiler (af kunststof)...

Billedet: Husk at be om en fugtattest.. :-o

www.gettyimages.ae

Forstør Zoom
Bortset fra der er det vel en god i..   Sten 21.3.2017 |  11:57
Bortset fra der er det vel en god ide at sørge for at bunden ikke kan suge vand.

Men hvad med indvendig side? Er fortidig fejl ved et kendt vognmærke, at vandet i hjørnerne via en drypnæse vandnæse, plastikprofil der samler hjøner, der var bukket ind op oven påbund pladen eller klipset fast på bundpladen i stedet for at hænge frit og lede vandet væk fra bunden. I stedet ledte vandet ind i konstruktionen _oven_ på bundpladen, hvorfra det var længe meget længe om at tørre væk.

Der var dengang vogne der skulle ha lavet fugtskader i hjørnerne efter et par år.
Googl på dryp vandnæse hvis i ikke lige ved hvad det er.

Meget dum fejl. vandnæser skal lede vandet væk fra bygningedele. Hvis nu i ser noget liste eller lidt profil der stritter ud i det fri, så skal det ikke klippes af eller stiftes op til bunden i misforstået grundighed. Jeg ved ikke om der er vandnæse hele vejen rundt, men det burde der vel fald være, med mindre vognen er hermetisk tæt mellem vægge og bund, og aldrig kan tænkes at få en lille utæthed. Skævt Løft med støtteben, køre for hurtigt over fartbumb osv osv.

Står vognen altid tørt måske af mindre betydning, men vi har da nogle år haf klage over hvorfor de var skimlede i bunden.
@ PerHK. OK, den med tungt vand hav..   Knud Madsen 21.3.2017 |  12:32
@ PerHK.
OK, den med tungt vand havde jeg ikke lige tænkt over. Men det forklarer jo, hvordan der kan ophobes flere hundrede kilogram i vognbunden.
Vognbundspladen består af en 3-5 mm tyk krydsfinerplade. En velvoksen CV er måske på 20m2. Hvis jeg har fået placeret kommaerne rigtigt, må det vel give anledning 100 liter træmasse. Kan dette træ så optage 20% fugt? Det vil så give 20 kg. vægtøgening ved en massiv og voldsom opfugtning.
Da flertallet af CV er noget mindre og sjældent står neddyppet i vand, kan der vel i allerværste flad være tale om måske 3-4 liter vand og dermed en vægtøgning på 3-5 kg. Lad os så sige, at jeg har kvajet mig i udregningen og der måske kan ophobe sig 30-50 liter, så bliver det jo aldrig til 100 kg, undtagen måske ifm tungt vand.
Som politisk ukorrekt, gammel sur mand vil jeg påstå, at de flinke sælgere rundt omkring ikke altid farer rundt med ene sanddruelig tale, tror jeg vi er ude i noget fordrukkent ammestuesnak, for at dække over, at de fleste vogne er overvægtige allerede, når de triller ud fra fabrikken. Altså køber er taget i røven allerede ved købet af den fine vogn, og det vil den flinke sælger nødigt indrømme, idet så bliver ansvarspådragende for den flinke sælger.

mvh
Knud, GSM

Deltag i debatten

Du skal være logget ind for skrive eller redigere i vores debatforum

E-mail  
Password  
Husk mig  

Er du en ny bruger af vores debatforum, kan du oprette en profil her

Har du glemt dit password?

Fortvivl ikke. Udfyld din e-mail adresse herunder, og vi sender dig straks et nyt.

  E-mail