Hovedområder
Arrangementer /træf
Autocampere
Biler
Camping i TV
Campingnyt
Campingpladser i DK
Campingpladser i udl.
Campingvogne
Digital TV
Diverse
Efterlysninger
Fortelte og telte
Gode råd
Konkurrence
Køb og salg (Udstyr)
Mit vogntog
Navigation
Ny campist
Personlige sider
Rejseinspiration
Storebæltsbroen
Udstillinger
Udstyr og Tilbehør
Vintercamping
Debatforum på diverse mærker
Alle områder (liste)
Alle områder (detalj.)
Betingelser
Hjælp:
Oprette ny tråd eller svar på indlæg
Mit vogntog
Fold alle indlæg sammen

Titel Forfatter Dato

Hastighed  E. Boye Rasmussen 11.3.2017 |  21:07  
Når jeg læser i diverse fora om campister der fortæller hvor stærkt de kører på motorveje i sydeuropa, hastigheder på 110-120 kmt, Jeg har kørt med diverse biler og campingvogne til frankrig og spanien i 14 år, og oplever gang på gang uheld hvor vogntoget hat taget magten fra føreren, i 8 ud af 10 tilfælde er der danske nummerplader på. Hvis man kører 95 kmt sammen med lastbilerne tager det måske 5 timer mere at nå frem, og så sparer man desuden en masse brændstof.

Forstør Zoom

Følg lastbilerne, man er vel ikke p..   B, Jørgensen 11.3.2017 |  21:50
Følg lastbilerne, man er vel ikke på flugt......
Hmmmm, jeg har kørt i Europa siden ..   220cdi.st 12.3.2017 |  19:24
Hmmmm, jeg har kørt i Europa siden 2006. Set 2 tilfælde i Frankrig. En Englænder og en franskmand. Har stadig den første dansker "til gode". Har til gengæld set mange biler i uheld uden campingvogn. I Tyskland er jeg nødt til at blive inde ved de talrige overhalingsforbud, ellers er det ikke min yndlingsposition. Mit vogntog er godkendt til 100 og det fungerer fint. Min bil vejer med indhold ca 1900 kilo min campingvogn 1300 kilo. Jeg har baghjulstræk og stort overskud. Jeg skal ikke ind i lastvognssporet, hvor der er konstante overhalinger af andre lastbiler og hvor det at holde afstand bagved mig, er en by i Rusland. Jeg kører efter forholdene. Er der en kraftig sidevind, eller kommer jeg fra skovområder ud i det fri m. m. så er der skærpet opmærksomhed. At ligge inde i lastbilssporet på de lange bakker, er et rent mareridt, hvor vi skal krydse spor konstant. Hastigheden kommer til at sejle op og ned. Så hellere flydende op til toppen og sund respekt for nedkørsel.
For nye campister. Og jeg ved ikke .. Sten B 15.3.2017 |  10:32
For nye campister. Og jeg ved ikke om der er glemt noget. En god trækker har stor akselafstand, og kort fra bagaksel til kuglen. Og en god anhænger har langt fra koblingen til akslen, og mindst masse bag akslen

Helt grundliggende er det system, at man kobler f.eks 1-1½ meter bag bagakslen farligt og giver flere muligheder for ustabilitet. Endda sådan, at jo hurtigere man kører jo farligere bliver det.

Med anhænger på lastbiler kobles der langt sikrere over bagakslen eller fremme mellem dens aksler. Princippet kendes også i camping som fifth wheelers billedsøg..

https://www.google.dk

Hvert træk, kombination har sin egen grænse, øverste hastighed hvorover kun en lille "forkert" men ikke usandsynlig forekommende påvirkning, kan få trækket i slinger, DER IKKE KAN STOPPES. Med mindre !!!

Derfor hvis i høre om folk der kører hurtigt, vær sikker på, at de er erfarne og virkelig har tænkt over tingene - og overholder visse grundliggende regler for at kunne køre måske 20-25 kmt hurtigere end de ellers, vogn og bil standard og lige til øllet, kan.

Vigtigt er Vægtforholdet 220cdi.st fortæller: Min bil vejer med indhold ca 1900 kilo min campingvogn 1300 kilo.

Dækkene er vigtige. Max luftryk der ses på siden af dækkene, - og så er man i de senere år gået over til at montere 8 lags stive varevognsdæk på campingvognen, og skifter i en del tilfælde også til "bedre" dæk på bilen. Terændæk på 4x4 er vistnok altid i denne henseende noget skrammel og jeg er sikker på at meget bløde rigtige vinter pigdæk IKKE køre så stabilt som det ellers er muligt. Man prioriterer.

Hurtigkørene er meget obs bilens undervogn, dæmpere og sporing og kan finde på at skifte både fjedre OG støddæmpere til bedre typer.

Er der stadig tendens slinger ved ønskede hastigheder køres campingvognen til kontrol af dens sporing, og det viser sig da også ofte. at den IKKE er i orden men med campingvognens hjul pegene hver sin vej, så vognen opfører sig som at køre med en defekt indkøbsvogn. :-))

Det hjul der, vind og vejbane er i bedst kontakt med underlaget "styrer" og ved næste vindpust nu fra modsat side skifter vægten på bilen og vognen vil den anden vej.

Og da det skubber sideværts på bilen via koblingen x meter bag bag bagakslen, skal man dels være hurtig på rattet, pro og kontra, over understyring, men også søstærk. :-)

Det er også dyrt i brændstof at ha dækkene til at slæbe sidelæns hen over asfalten.

Og så er der masserenes fordeling i vognen, rigtig lastning hvor ALLE vejledninger siger: Tungt placeres over akslen og lavt. (eller i bilen) :-)

Vær sikker på at alle erfarne der kører hurtigt virkelig har tænkt over tingene, ændre nødvendigt og først efter at ha fået følelse med deres kombination, kører f.eks 100+

Den mest effektive stabilisator til at montere på campingvognen er formentlig af typen som Al-kos Trailer assistent Se videoen herfra :-) https://youtu.be Retter campingvognen op ved at bremse med den hjul allene.

Føles trækket ustabilt, hvor meget må det slingere, er det ikke usandsynligt at der KAN gøres noget, og måske er det en sporing der skal til.

ER der nogen der er i tvivl om at Tempo 100 kravene er gennemtænkte og fornuftige som det mindste at leve op til?

Endelig der skal jo være lidt at kikke på, :-)) hvad med at få monteret..

Billedet: Tyrone Bands der i England giver rabat på forsikringerne.

(Det kan man også få her i landet hvis der monteres ATC!)
https://www.kwik-fit.com

Og her er en meget god side der i denne artikel bla fortæller hvad 100 kg vejer i vognen alt efter hvor langt fra akslen den placeres. Det med vægtarme, og så forsøger man endda ikke at indregne den dynamiske effekt, det at _hastighedsændringen_ ved bevægelsen vognen vipper eller slingre med, selvfølgelig også indvirker på hvad f.eks massen af 100 kg egentlig vejer.

Caravan dynamics by Collyn Rivers | caravanandmotorhomebooks.com Jeg ved ikke om det er seneste, jeg syns at den var rette i år.

Folk køre forhåbentlig ikke bare hurtigt fordi der er lovligt i Frankrig f.eks.


mvh

Forstør Zoom
Bemærkede i at man på dæksiden med .. Sten B 15.3.2017 |  11:03
Bemærkede i at man på dæksiden med Tyrone Bands, ( der gør at dækket fladt, ikke bare falder af) :-))

Siger at man bør skifte dæk efter 5 år. Tempo 100 kravet er max 6 år.

Interessant :-)


Caravan tyre ageing

Regardless of use or mileage, all tyres have a lifespan. Even a caravan tyre never driven on will deteriorate over time. Natural ageing of the composite materials that form tyres occur from day one and it is widely recommended that caravan tyres should be replaced at 5 years old. To help you, new tyres have a date mark stamped on them to show the week and month of manufacture.

It is not always possible to determine how long the tyre has physically been fitted to the wheel on the caravan. As a general rule of thumb if you are in any doubt as to the age or condition of the tyre, don't take the risk.

Forstør Zoom
På flugt/ferie. Vi bliver vist aldr..   Niels Bisgaard 15.3.2017 |  20:17
På flugt/ferie. Vi bliver vist aldrig enige. Tror vi hver især har vores vaner/traditioner vedr. hastighed og stop/overnatning under vejs. Der er jo også stor forskel om man har en Adria Activ bagefter en ny Audi Q7 eller en Kabe 610 efter en ældre Ford Mondeo og om chaufføren er 30 eller 75. Jeg er 52 år og der er nærmest mindfulness for mig at køre 100-110 på motorvejen på vej mod nye oplevelser og jeg synes også der er et bedre flow, end hvis jeg vælger at ligge bag en lastbil med 92-93 km/t.
Glæder så meget til at komme afsted denne weekend og i påsken mod varmere himmelstrøg. (Sandsynligt Gardasøen, hvis det er der varmen er)
God campingsæson til jer alle - racerkører som søndagsbilister=;O)
Jeg har en Audi A6 quatro, 3,0 turb..   Jørn Staureby 10.1.2018 |  17:07
Jeg har en Audi A6 quatro, 3,0 turbodiesel AUT med 240 HK, den vejer vel omkring 2400 kg inkl konen, jeg og bagage, CV'en er en Hobby Prestige 560 UL opvejet til 1700kg. Med moover, klima, lidt vand og bagage havde vi 200 kg overvægt på CV'en, det meste i bunden og tæt på akslen men flytter mere over i bilen så vægten passer. Audi'en er en særdeles god trækker med godt moment og rigelig HK. Jeg har Tempo 100 til DK og Tyskland. 105-110 km/t ud af lige vej går fint, 120-125 op af Kassel Bakkerne og Alperne går som en mis, uden om alt undtagen Porscher osv... MEN ned ad bakke skal man passe på. Jeg holder pænt ind i højre bane og kører 90-95 ned ad Kasselbakkerne osv, jeg har prøvet 1 gang at komme i slinger ned ad bakke hvor jeg overhalede en lastbil. Jeg slap speederen, bremsede ikke men gik 1 gear ned, og bilens ESP hjalp til, men det var "famne uhyggeligt". Hvor man skal holde godt øje i spejlet er ved overhaling af en lastbil/bus og der samtidig i 3. spor kommer en Mercedes Sprinter Kassevogn med 170 km/t uden om. De to modsatte lufttryk gør at man virkelig bliver en lus mellem to negle. Lige så vigtigt det er, at holde øje med hvad der sker forude, er det at se hvad der kommer bag fra. Vi har kørt til Garda Søen/Iseo Søen hver sommer i 20 år. Det er rigtigt at give alle dæk fuld tryk, gerne lidt mere end der står og check lufttryk på CV inden hjemturen.
Jeg kan nu godt undre mig over hvor.. Jacob 10.1.2018 |  22:33
Jeg kan nu godt undre mig over hvorfor folk har så travlt med hvad alle andre gør. For os starter ferien hjemme fra indkørslen. Men på vores netop overstået juletur er vores køre mønster da et helt andet end hvis vi har 3-4 uger til at gøre det i. Vi kørte 1300 km. På en eftermiddag og en lørdag i alt 15 timer hver vej.
Jeg er gammel nok til at vurdere træthed og forsvarlighed. Jeg køre vel 15.000 km. Årligt med min campingvogn, samt 50.000 km. Som konsulent og privat uden campingvogn. Så hvis mit vogntog ligger godt ved 110 så køre jeg det, og måske sniger den sig op på 120 i en overhaling. Omend vores normale marchfart er omkring de 100
Ovenstående forudsætter at dagsformen, trafikken og vægtfordelingen spiller, hvilket jeg ser mig selv udemærket i stand til at vurdere. Skulle jeg tage fejl, så må de venlige politibetjente jo hjælpe mig.
Pudsigt nok, så bliver vi hver sommer overhalet af flere hårdtpakkede Passat klasse biler med en Hobby/Adria campingvogn som hopper og danser ned af autobahn med +110 min eneste tanke er. Fedt, her er sku en familie der glæder sig til at komme frem. At kørsel i et hug til Gardasøen ikke er vores ferieform, skal ikke tage glæden fra dem.

Forstør Zoom
Som med spritkørsel. Jeg kører beds..   Sten B 11.1.2018 |  13:12
Som med spritkørsel. Jeg kører bedst med en lille skid på, eller, farten holder mig vågen. :-)

Begge argumenter er muligvis rigtige!

Vi (jeg) har kun kørt rigtigs stærkt om natten og solo på motorvejsstrækningerne. Engang 175-180 med en C-C (m supersafe udstyr) i kuling og sidevind. Dækkene er H dæk:

Bekendt kørte hjem fra Frankrig på en nat. Og andre fra Baleton, vare lidt længere, men Mor var blevet syg.

Andre bekendte køre altid om natten. Hvorfor? Vi vil gerne frem og har set de fleste "lange" veje, ligner hinanden alligevel.

Kan dét ikke komme til at gøre ondt? Nej kun den sidste ½ meter.

Vi er ikke alene,

og for det meste, heller ikke i bilen. Fordi MAN KAN behøver man vel ikke?

Mon ikke der efterhånden kommer automatisk stræknings fartkontrol.
Solo skal forstås som tomme veje i..   Sten B 11.1.2018 |  13:26
Solo skal forstås som tomme veje ingen trafik, altså stadig med "anhænger"
Hej Fart- og hvad er det så man får..   B Jakobsen 11.1.2018 |  13:29
Hej
Fart- og hvad er det så man får ud af farten, min GPS står på en "begrænset hastighed på 88 km/t". svarende til lastvogns hastighed. De nyere lastvogne klarer let den hastighed.
Hvis jeg vælger at køre hjemme fra og til Füssen hvor tyske A7 går ind i Østrig tager turen 13 timer og 20 min. Det er en køretur på motorvej på 1160 km.
Hvis jeg sætter GPSen på "begrænset hastighed på 100 km/t" varer turen 11 timer og 55 min. Altså en besparelse på 2 timer og 35 min.
Når man læser herinde kommer det let til at lyde som om man ved lastvogns hastighed skal bruge et par ekstra dage ved den hastighed.
Selvfølgelig kan man køre til Gardasøen i et hug - man kan jo bare lade være med at holde spise og tissepauser og lade være med at hvile undervejs.
Jeg føler selv at når jeg kører 110 120 km/t på en sådan tur - så gør man da noget ved det - eller gør man. Den højere hastighed skal jo også betales ved kasse 1 - og det koster at indvinde 3-4 timet på turen til Gardasøen.
MVH BJ.
Nu køre jeg aldrig 110 med min camp.. Jacob 11.1.2018 |  14:08
Nu køre jeg aldrig 110 med min campingvogn for at spare tid. For det er håbløst. Jeg køre den hastighed der passer bedst til dagsformen, vejforholdene og trafikken. Hvis det er 90 så finder jeg mig med det. Er det 100-110 så er det dejligt, bil og cv. Ligger perfekt på vejen der, og vi føler der sker lidt, omend det er en indbildt følelse. For om destinationen er nået 1-2 timer før eller senere betyder ikke en ski, når vi har ferie.

Forstør Zoom
Ja - der er alle mulige andre grund.. Sten B 11.1.2018 |  15:07
Ja - der er alle mulige andre grunde en den valgte max hastighed, der afgøre den faktiske, over distancen hastighed.

Folk spøger somme tider på hvad man skal regne med over en dagsmarch, hvor langt når i på f.eks ? hvor mange timer mener man er nok - men la os nu sige at i kører ? 85 -90 når i kan. :-)

Det er set at der siges at man med almindelig trfik, hvad det så er, altså ikke kø, ikke skal regne med mere end ? 70 km/t tisse og spisepauser medregnet. Eller?

En oplevet meget irriterende ting for chafføren er at man ikke kan tisse på kommando, men skal ind på flere tankstationer i træk. Kun børn og prostataer?

Og helt galt hvis man køre 2 biler sammen. ( Walkier) Hov du kørte forbi, jeg sagde det jo: Ja men I holdt tissepause for kun 40 km siden. Ja men da skulle den eller den ikke, Ville ikke bare prøve. :-)

Og så kommer der uvægerligt, Så jeg vil ha en IS og så skal de ind i kiosken også.

Mindst ½ time før i er på vejen og oppe i fart igen. :-)) Og prøv så, at køre med hunde, der SKAL luftes hver gang det er muligt. Gamle, børn og hunde forlænger turen tidsmæssig eller gør dagsmarcherne kortere. Man skal også genre nå frem til transitpladsen mens der stadig er en ledig plads.

Billedet. Hvad med en bade tur i søen efter en lang dag på motorvejen. Her ved afkørsel 4 sydgående for Berlin 52° 9'27.82"N 13°38'51.74"E i Google Earth. og søg der til campingpladser. Meget skønt naturområde. Vandet er rent og med sandbund. Vi er kørt fra til begge sider, men mod Ø ligger/lå der en Aldi lige efter afkørslen fra motorvejen. Der er rigtig mange pladser i området.

Så kom vi ikke lægere den dag. :-))

mvh

Forstør Zoom
I mine unge år kørte jeg rundt i Eu..   Per Henneberg Kristensen 11.1.2018 |  15:12
I mine unge år kørte jeg rundt i Europa på motorcykel. Jeg kørte 130 km/t på motorvejen som marchhastighed, men som følge af en lille brændstoftank og et forholdsvis stort forbrug så kørte jeg 250-300 km/t - så måtte jeg ind at tanke.

I den bil jeg så fik bagefter blev min marchhastighed 100 km/t og knap så mange pauser. Jeg måtte konstatere, at jeg nåede München flere timer før i bilen end jeg gjorde på motorcyklen. Det var uden campingvogn.
Billedet: Rast, eget til undeluftni.. Sten B 11.1.2018 |  15:50
Billedet: Rast, eget til undeluftning. Flot træk svinger ind.

Kan du låne mig en dunk benzin, sidste tank var lukket og hvis nu den næste også er? Kører på dampene.

Selvfølgelig! og havde endda en med 10 L i.

Vi var begge på vej til Harzen.

Næste tank åben dukkede op 3 km senere. :-))

Forstør Zoom
Igen stadig for nye. Linket sat ind.. Sten B 12.1.2018 |  14:33
Igen stadig for nye. Linket sat ind oppe virker ikk så her kommer det igen.



Caravan and tow vehicle dynamics how and why trailer and tow vehicles interact

by Collyn Rivers | 8 Dec 2014 | Articles, Caravan/Tow Vehicle Behaviour & Suspension | 11 comments
Updated November 2017


https://caravanandmotorhomebooks.com

Fra artikelsamlingen der kan nås herfra https://caravanandmotorhomebooks.com

Det er på " Australsk".

Og så der er eksempler på at trækket går i sving pga selvfølgelig, slag for at undgå et hul i vejen, sporriller, men også noget så fantastisk som at "krydse" komme ind over den hvide midterlinje, hvor de få mms forhøjning har været nok.

Det har været nok at skulle over en bro, hvor ujævnheden, få mm i højdeforskel mellem vejbane og broen, overgangen "slidt" har bevirket at trækket endte inde på marken.

Hvis trækkes først kommet i pendulsvingninger er det meget svært eller umuligt at stoppe dem. Bilen Kan IKKE styre når det kun er for eller bagdæk der har fat, og det kan sker lynhurtigt.

Kom godt hjem :-)

Billedet er her er fra en meget tankevækkende artikel bragt i campingferiebladet.

Overskrid aldrig Kritisk hastighed!

www.campisternes-rejseportal.eu

Collyn, linket til oppe taler også om Kritisk hastighed. ! Hvor lille magin er acceptabel.

Forstør Zoom

Deltag i debatten

Du skal være logget ind for skrive eller redigere i vores debatforum

E-mail  
Password  
Husk mig  

Er du en ny bruger af vores debatforum, kan du oprette en profil her

Har du glemt dit password?

Fortvivl ikke. Udfyld din e-mail adresse herunder, og vi sender dig straks et nyt.

  E-mail