Hovedområder
Arrangementer /træf
Autocampere
Biler
Camping i TV
Campingnyt
Campingpladser i DK
Campingpladser i udl.
Campingvogne
Digital TV
Diverse
Efterlysninger
Fortelte og telte
Gode råd
Konkurrence
Køb og salg (Udstyr)
Mit vogntog
Navigation
Ny campist
Personlige sider
Rejseinspiration
Storebæltsbroen
Udstillinger
Udstyr og Tilbehør
Vintercamping
Debatforum på diverse mærker
Alle områder (liste)
Alle områder (detalj.)
Betingelser
Hjælp:
Oprette ny tråd eller svar på indlæg
Adria debatforum
Fold alle indlæg sammen

Titel Forfatter Dato

Kugletryk- bilens tilladte last  jan p 24.5.2016 |  11:07  
'Hvis din campingvogn har en totalvægt på 1300kg og den vejer 1340kg lastet så er der tale om overvægt.

Du kan ikke have overlæs på din campingvogn og blot lægge det på kuglen og sige det går som last i bilen.'
Citat FDM.
Men alligevel forsvinder der vel 60 kg fra bilens lasteevne? Det er et pudsigt regnestykke?

Selvfølgelig forudsat et kugletryk ..   jan p 24.5.2016 |  11:09
Selvfølgelig forudsat et kugletryk på 60 kg ;-)
Hej Hvis politiet kontrollerer vægt..   B Jakobsen 24.5.2016 |  11:51
Hej
Hvis politiet kontrollerer vægten, så er det Campingvognens akseltryk der måles, mens campingvognen er spændt på bilen.
Det (kugletrykket) vil selvfølgelig øge akseltrykket på bilen - især på bilens bagaksel.
MVH BJ.
Hej Der er 40 kg i overvægt i forh..   Claus E. 24.5.2016 |  12:29
Hej

Der er 40 kg i overvægt i forhod til din totalvægt men hvis den er hægtet på bilen er det dit akseltryk du skal se på + godkendt kugletryk på bil (samt bagaksel) og cv som B Jakobsen er inde på.

-Claus
Vil det sige Aviva, må veje 1400 nå..   Jesper ( rhodocampist via Google ) 24.5.2016 |  12:48
Vil det sige Aviva, må veje 1400 når den er på bilen? men 1300 så snart jeg hægter den af?

Skåret ud i pap?
'Når den faktiske vægt skal findes ..   jan p 24.5.2016 |  12:56
'Når den faktiske vægt skal findes på en campingvogn, skal den vejes fritstående på en vægt eller alle hjul vejes enkeltvis inklusive næsehjul.

Ligger denne vægt over den angivne totalvægt i forhold til vognens registreringsattest, er vognen overlæsset.'
Spørgsmålet er vel, om evt politi kobler CV fra og vejer den, eller den vejes på krogen?
Det skulle de ikke gøre, når man hv..   Jesper ( rhodocampist via Google ) 24.5.2016 |  12:59
Det skulle de ikke gøre, når man hvertfald søger på nettet. Så vejes den på bilen. dvs hver enkel aksel.
@Jesper Du har vel ikke 100kg kugle..   Ole Larsen 24.5.2016 |  13:47
@Jesper
Du har vel ikke 100kg kugletryk?
Mvh
Ole
Der findes en video som DCU referer..   Kjeld L Kristensen 24.5.2016 |  14:25
Der findes en video som DCU refererer til. Den viser hvordan en færdselsbetjent vejer en CV. ( slå den selv op)

Det eneste politiet i første omgang interesserer sig for er akseltrykket . ligger det indenfor det for campingvognen angivne maximale akseltryk interesserer politiet sig ikke for kugletrykket.
Dette skyldes jo nok at der jo sædvanligvis regnes med 7% overlæs inden der udskrives bøde.
Kun ganske få campingvogne overskrider vel denne grænse,for kugletrykket, således der ikke er nogen grund til at kontrollere og dermed spilde tid på at koble fra og slæbe vægt frem for at måle kugletrykket., når der alligevel ikke kan udskrives bøde.

Har politiet derimod indtryk af at her er noget at komme efter, gælder vognens max belastning. Hvis aksetrykket f. ekspl. er 10 % for højt, så gælder det jo om at få det hele med, og da kan kugletrykket jo tillægges således at der kan udskrives en større bøde.
Nå Ja Glemte Herefter kan politiet..   Kjeld L Kristensen 24.5.2016 |  14:34
Nå Ja Glemte
Herefter kan politiet vel gå videre, Idet kugletrykket også tillægges bilens last. Er Akseltryk (på bagaksel) og belastning også for højt her, er der jo også indtægsmuligheder der, ligesom bilens belastede vægt og hele køretøjets vægt selvfølgeligt ikke må overskride de i registreringsattesterne maksimale værdier

Derfor læs jeres registreringsatteste Det hele står jo egentlig her
Her linket som Kjeld omtaler: https..   Inge Marie Østerhaab 24.5.2016 |  15:25
Her linket som Kjeld omtaler:
https://www.youtube.com
Nej, men aviva må vist have det. ..   Jesper ( rhodocampist via Google ) 24.5.2016 |  17:26
Nej, men aviva må vist have det.

Kan ses på bloggen under 2015 turen.
Hvad vægten er.
Der er mange campingvogne der må ha.. Gert Smed 24.5.2016 |  19:04
Der er mange campingvogne der må have 100kg på trækket, men der er vist ikke ret mange biler der må køre med 100kg kugle tryk.

Forstør Zoom
Det mener jeg vores Thule må..   Jesper ( rhodocampist via Google ) 24.5.2016 |  19:20
Det mener jeg vores Thule må
Sådan gør politiet: https://dcu.dk..   Flemming Udbjørg 24.5.2016 |  19:37
Sådan gør politiet:

https://dcu.dk

- og så er det sådan vi bliver vejet derude.

Der er selvfølgelig en forskel på, om CV'en vejes tilkoblet eller afkoblet bilen - men hvis den er afkoblet, er den jo heller ikke en del af vogntoget.

Det er akseltrykket som vogntog det handler om.
Jesper@ Trækket på bilen må nok god..   Gert Smed 25.5.2016 |  16:31
Jesper@ Trækket på bilen må nok godt, men derfor er det ikke sikkert bilen må, men det står i din instruktionsbog til bilen hvor stort kugletrykket må være.
Vejning i D : Wohnwagen Kontrolll.. Sten 25.5.2016 |  16:50
Vejning i D : Wohnwagen Kontrollle https://youtu.be

Og her er der en D tempo 100 forklaring bla om hvor kugletrykket placeres. !

Der nævnes 7 % i Dk før man tager blokken frem. Grænsen er i D 5% og set tidligere, i Østrig 3% jeg ved ikke hvor den ligger i andre lande.

Men jeg syns at det virker lidt skævt :-) at basere sin færden på tjek af dansk færdselspoliti hvis man vil sydpå og må forudse at kunne blive kontrolleret af dem.

Kugletrykket hører til i vognens total. Også selv om det hænges på bilen som Kjeld gør opmærksom på.

Der har været en hel del debat om det rimelige i det, Dabat ud fra bestemmelserne for lastbilerne _der mindst har koblingspunkt over bagakslen eller længere fremme_ og ikke som, vi med et koblingspunkt der befinder sig ? 3/4-1 meter bag akslen.

Vores system, vægtarmenes påvirkninger danner et ustabilt dobbelt pendul system som hvis først det går i svingninger over en hvis størrelse, kan være være umulige at få under kontrol.

Jeg kan ikke forstå at man, nogle, ikke kan se, at der er teknisk forskel på et lastbil hængertræk og et træk bestående af en personbil og en campingvogn. For at beholde en nogenlunde grad af stabilitets reserve i vores system er det vigtigt at anhængeren er lettere end trækkende, og derfor, at man i tempo 100 godkendelsen fastslår, at vægten for anhængeren ikke må overstige 1-1 og at kugletrykket hører til i anhængerens total beregningsmæssigt.

Der findes i udlandet også campingtræk hvor kugletrykket ligger over bagakslen på trækkende. 5´wheelers

Her er en meget god artikel:
Caravan dynamics
by Collyn Rivers | 1 Nov 2014 | Articles, Caravan/Tow Vehicle Behaviour & Suspension | 0 comments
caravanandmotorhomebooks.com Australsk.

Og så om 5 Wheelers kom google med et billede og en artikel fra England hvor man fortæller at det er en myte at de (altid) er længere end et traditionelt træk.

Mere på www.calderleisure.co.uk

:-)

Forstør Zoom
Det er 100kg. Max 10% af samlet t..   Jesper ( rhodocampist via Google ) 25.5.2016 |  18:02
Det er 100kg.

Max 10% af samlet total vægt, skriver de.
Det er så ikke tilfældet her.
"Og her er der en D tempo 100 forkl.. Sten 26.5.2016 |  7:44
"Og her er der en D tempo 100 forklaring bla om hvor kugletrykket placeres. !"

Faldt ud, og var måske alligevel blevet for meget camping "stoff" på en gang. :-)

Linket blev tidligere bragt af Per H K i en anden tråd og kommer så her igen.

https://youtu.be

Lige en obs på, at man underholdende, nede i menuen m tandhjulet kan vælge autogenerede undertekster :-)) og endda få dem oversat til "Dansk" ...

Igen det er vel mest relevant at søge oplysning om myndighedernes ageren i landene man har tænkt sig at besøge?

mvh

Forstør Zoom
Om systemstabiliteten og hvorfor an.. Sten 26.5.2016 |  10:34
Om systemstabiliteten og hvorfor anhængervægten i tempo 100 godkendelsen (inklusive kugletrykket) skal holdes under 1-1 ...

Syns jeg indledningen i artiklen caravanandmotorhomebooks.com jeg linker til siger det fint:

N G.oversat.

Opdateret februar 2016

Igangværende campingvogn roll-overs viser, at grundlæggende campingvogn dynamik er overset eller ignoreret i campingvogn design, læsning og brug.

Den vigtigste årsag til campingvogn ustabilitet er, at campingvogn drejer på en hitch (kobling) godt over en meter bag blår bilens bagaksel.

Hvis campingvognen x (svajer) det forårsager bagenden af ​​trækkende køretøj at dreje i den modsatte retning. Og omvendt.

Dette er en iboende ustabilitet, der kun er stabilt inden for grænserne. At dette er sådan, er vist med 135 indberettede campingvogn roll overs i 2013 fra 1 australsk forsikringsselskab alene, caravanbuyersguide.com.au.

Den blår køretøj / trailer interaktion er, at af et pendul (traileren) hang fra bob af en kortere pendul ( trækkende køretøj). Det andet bob er blår bolden. Når svajende, hver pendul negativt interagerer med den anden. Ved lave niveauer er det irriterende, men som regel harmløst.

Ud over en vis grad af forstyrrelse dog interaktionen er ikke realistisk forudsigelig. Hvis den forekommer over en kritisk hastighed (der er specifikt for hver rig) bliver den bogstaveligt 'kaotisk'.

Dens næste handling ikke realistisk forudsiges - og kan dermed ikke korrigeres af frøen.

Det er sandsynligt, at resultere i jack-knifing og deraf følgende roll over. (A cyklon er et andet eksempel på "kaotisk" adfærd).

www.darkside.com.au og uden java :-)

www.tapdancinggoats.com

Pendulerne bevæges i modellen kun i et plan, men bil og vogn vugger jo også op og ned. Derfor at anti slingrestabilisatorer med 4 bremsebakker er bedre end dem med 2.

Man skal i den forbindelse huske at trækkenes styreegenskaber ændre sig markant (over og understyring) når der af anhængeren løftes eller trykkes ned på kuglen. Lettes bagakslen f.eks mistes der friktion af dækkene og hvad værre, man kan hvis det går helt galt, IKKE styre med forhjulene alene. Jeg går ud fra at det er derfor at man altid skal køre med positivt kugletryk, så man altid har samme styre karakteristik for trækkene.

Meget grimt hvis man pludselig for at holde kursen skal dreje rattet modsat.

Jeg skal ikke kunne sige hvor smarte nye bilers stabilitetssystemer er blevet, men jeg er sikker på at bilen i det mindste helst vil ha kontakt til vejen med 3 hjul. :-))

Denne artikel opdateret af Collyn Rivers forklarer problemerne. Det giver campingvogn dynamik design retningslinjer og tips, der hjælper ejere at undgå store køb og brug fejl. Det kan muligvis hjælpe fabrikanterne at bygge mere stabilt produkt.
caravanandmotorhomebooks.com

På billedet sat ind er anhængeren kommet foran trækkende. og man ville vel for længst være røget af banen. Tast selv forudsætningerne ind. Længden af arme f.eks.
Prøv at gi anhængeren et lille skub.

Forstør Zoom
Dette indlæg er nok lige i kanten a..   Bent Christensen 26.5.2016 |  22:25
Dette indlæg er nok lige i kanten af det der diskuteres, men prøver. - Har fået en anden bil, hvor værkstedet monterede et nyt træk inden levering. Der havde været en del snak om vægt problemer inden handelen, men efter en ændring på bilen, kunne der overføres 150 kg til trækket, hvilket lige akkurat var tilstrækkeligt. Så ville jeg da se hvad kuglen var beregnet til, men kunne ikke finde pladen. Fik oplyst at den sad så den var skjult bag på trækket, men at jeg kunne være helt sikker, da den var beregnet til større træk end det jeg måtte køre med. - Jeg er faktisk skidesur på sælger for at man hverken kan se trækkets max. vægt eller kuglens max. tryk. Det er måske mest rigtigt at spørge på synshallen, hvad man vil sige til en sådan montering. Det er det man får ud af at værkstederne selv må om registrere nyere biler uden at de skal fremstilles til syn. - Vh
Vores er også så man skal ned alle ..   Jesper ( rhodocampist via Google ) 26.5.2016 |  22:29
Vores er også så man skal ned alle fire og se efter.
Ingen grund til panik.
@Bent Christensen. Det er muligt at..   Harni Hess 26.5.2016 |  22:39
@Bent Christensen.
Det er muligt at trækket kan klare 150 kg. Kan bilen også det?
Jeg har endnu ikke hverken set eller hørt om mere end 100 kg på en kobling til en c.vogn.

Mvh
Harni
Landcruiseren kan klare 130 kg på k..   Jørgen L. (Kalundborg) 27.5.2016 |  1:42
Landcruiseren kan klare 130 kg på krogen men min cv har et maks på 100 kg.

Mvh Jørgen
Kan Mercedes Varevognen ikke klare ..   Jesper ( rhodocampist via Google ) 27.5.2016 |  5:21
Kan Mercedes Varevognen ikke klare højere ?
Harni Hess nu blandes tingene samme..   Bent Christensen 29.5.2016 |  12:47
Harni Hess nu blandes tingene sammen, nok mig der ikke forklarer mig tydeligt nok.
Problemet var: bilen måtte max trække 1425 kg og jeg havde behov for min. 1500 kg. Derfor blokeredes stol nr. 6 og 7 og derved opnåede man en forøget max vægt på 1575 kg. (kan ikke huske de forskellige benævnelser for de forskellige typer af vægt) - Herefter opstår så spørgsmålet om hvor stor er kuglens max. belastning.
Er det lidt mere forståeligt.
Vh Bent

Deltag i debatten

Du skal være logget ind for skrive eller redigere i vores debatforum

E-mail  
Password  
Husk mig  

Er du en ny bruger af vores debatforum, kan du oprette en profil her

Har du glemt dit password?

Fortvivl ikke. Udfyld din e-mail adresse herunder, og vi sender dig straks et nyt.

  E-mail