Hovedområder
Arrangementer /træf
Autocampere
Biler
Camping i TV
Campingnyt
Campingpladser i DK
Campingpladser i udl.
Campingvogne
Digital TV
Diverse
Efterlysninger
Fortelte og telte
Gode råd
Konkurrence
Køb og salg (Udstyr)
Mit vogntog
Navigation
Ny campist
Personlige sider
Rejseinspiration
Storebæltsbroen
Udstillinger
Udstyr og Tilbehør
Vintercamping
Debatforum på diverse mærker
Alle områder (liste)
Alle områder (detalj.)
Betingelser
Hjælp:
Oprette ny tråd eller svar på indlæg
Campingnyt
Fold alle indlæg sammen

Titel Forfatter Dato

Citoën c4 og Renault Megane  Henning Konradsen 15.4.2016 |  21:34  
Inspireret af tråden om Hyundai i30 er jeg begyndt at kigge efter en afløser for min elskede Mondeo. Er blevet lidt fanget af de små trækkere (i30 og Ceed) og har kigget på alternativer, men som jeg faktisk intet ved om. Og netop disse to modeller har jeg haft kig på, da jeg ser dem som konkurrenter. Megane virker lækker, men lidt under i drejningsmoment (260 mn), og c4 ligger med en motor, der på virker interessant. 120 hk og 300 nm.

Men er der nogen i dette forum, der kender noget til disse to som trækkere?

Ville personligt aldrig købe en fra..   Jesper ( rhodocampist via Google ) 16.4.2016 |  6:11
Ville personligt aldrig købe en franskmand.
Det er nok vi har en fransk motor - der er bøvl hele tiden!
Er det diesel du kigger på? Hvor me..   Gert Smed 16.4.2016 |  8:27
Er det diesel du kigger på? Hvor meget skal du have på krogen?
Husk at kigge på max vogntogsvægt, der er mange nye biler i dag som man ikke kan bruge hele koblingsvægten på hvis man også skal have bilen fuld pakket.
Jeg vil personligt aldrig købe andet end fransk.
Hej Vi har haft to Kia Ceed 1400 Kg..   Johannes Konstmann 16.4.2016 |  8:49
Hej
Vi har haft to Kia Ceed 1400 Kg, den nye mener jeg tager 1500
Problemfrit, trækker som et lokomotiv, ingen problemer med nogen af bilerne
Har i dag en Kia Magentis 1700 Kg
Ingen problemer
Kia laver et holdbart produkt
Held og lykke med hvad du ender med at vælge
<<<<<<<<<<vh
<<<<<<<<<<<<<<<<johannes
Du kan roligt vælge franske biler K..   Jesper von Thun 16.4.2016 |  9:22
Du kan roligt vælge franske biler
Kvaliteten er glimrende
Selvom nogen mener at vide noget andet
Altså, Kia er jo Hyundai. Citroën m..   Henning Konradsen 16.4.2016 |  9:45
Altså, Kia er jo Hyundai. Citroën må trække 1550 kg og Megane 1650 kg. Det er mere end nok til vores 1400 kg vogn, og den næste bliver ikke tungere.

Jeg er som sådan ikke i tvivl om kvaliteten. Hvorfor skulle franske være dårligere end koreanske? Men mere om hvad der sker, når man sætter en cv bagpå, om den skulle blive urolig eller om dieselforbruget (og ser kun på diesel) skulle stige markant mere.
Hej Jesper! Håber ikke det er en f..   Henning Konradsen 16.4.2016 |  9:45
Hej Jesper!

Håber ikke det er en fejl 40 du har med din bil. :-)
Franske dieselmotorer regnes p.t. s..   Knud Madsen 16.4.2016 |  10:54
Franske dieselmotorer regnes p.t. som noget af det fineste, men fejl 40 kan forstyrre selv det bedste.
Henning. Tænker du på noget speciel..   Jesper von Thun 16.4.2016 |  11:01
Henning. Tænker du på noget specielt når du spørger sådan?
De fejl jeg har oplevet gennem tiderne med mine biler har ikke haft nogen bestemt længde.
Den værste bil jeg har haft, var en Ford Taunus, der var tale om ugens fejl på den. Jeg havde den ikke ret længe, men det var en god CV. Trækker
Vh. Jesper
Til Jesper! Nej, men jeg har med m..   Henning Konradsen 16.4.2016 |  12:42
Til Jesper!

Nej, men jeg har med min Mondeo opdaget, at den altid har hængt noget med røven, når vi trak campingvogn. Jeg har netop lige fået skiftet fjedre, og kors en forandring, bare de korte ture, jeg har kørt nu. Jeg har læst mig til, at nogle biler bliver lidt løse og svinger noget, når man kobler en CV på, og så bliver den lidt urolig når det går dernedad på das Autohahn. For mig er det vigtigere at vogntoget er rolig fremfor den bare pisker over Kassel bakkerne. Hellere lidt ned i gear og lidt langsommere frem end at sidde og mærke det ryster godt i bilen.

Desuden har jeg også en fornemmelse af, at det belaster motoren ekstra meget - og hele drivlinen - at hægte plastikslottet på. Det kunne jo være, at nogen havde erfaring for, at den rystede, når man satte i gang, gearingen var så høj, at det gav problemer. Der findes jo spareudgaver af enhver bil, og ville da godt høre om der var erfaringer med disse biler. Især diesel. Har aldrig haft det, ikke troet, at jeg skulle få det, men min Mondeo koster mig 7.600 kr, om året i grøn ejerafgift og kører imellem 10 og 11 km/l til hverdag og imellem 6 og 7 km/l med cv. Vi knokler hvert år til et sted i Italien i sommerferien og tager gerne til andre steder i Europa forår og efterår. Som sådan trækker min Mondeo glimrende, men hun vil have noget for det, og inden motoren ekploderer, vil jeg gerne finde en ny, Inspireret af skriverierne om i30 blev min nysgerrighed vagt, og jeg er begyndt at lede lidt rundt for at se, om der var noget godt.
Min bedste trækker var afgjort den ..   Jesper von Thun 16.4.2016 |  13:38
Min bedste trækker var afgjort den talento jeg havde for år tilbage,
2l. Benzin med håndbruser den trak virkeligt godt, men brugte brændstof som en jombo jet.
Den dårligste, er den jeg har nu, men jeg arbejder på at forbedre situationen
Det bliver nok tjekkisk. Helst uden. Fejl 40
Der et skrevet en del om mondeo og fjedere, og vist også om Kia/Hyunda
Så den løse bagende er velkendti
Renault og Citroen er glimrende bil..   Ingvar Juhl 16.4.2016 |  15:21
Renault og Citroen er glimrende biler, flot design, men hvordan de er med campingvogn ved jeg ikke. Men hvorfor skulle de være dårligere end andre.
Har selv en Skoda Octavia 150 hk diesel med 4x4, det er bare en dejlig bil.
Uanset hvad du vælger så held og lykke.
PS: Hjertet må også godt bestemme en gang imellem.
Vh.
Ingvar
Overvej evt. en gulpladebil med mas..   Per Henneberg Kristensen 16.4.2016 |  16:30
Overvej evt. en gulpladebil med masser af udstyr.

Jeg kører Golf VII Variant, den kører på skinner :) . Der er ingen brug for hjælpefjedre der (i modsætning til Golf VI og V).

www.campingogbil.dk (hvor du kan læse mere om mine biler).
Hej Henning - Meganen trækker altså..   Erik Damgaard 17.4.2016 |  17:15
Hej Henning - Meganen trækker altså en lille smule ringere, ingen tvivl om det, men det er jo et spørgsmål om det betyder noget - overhovedet. Motoren bruges af Nissan og ligger også i Dacias Duster, som mange tyskere er glade for som trækker.

Vi har kørt Citroen i årevis og har ingen problemer haft med det - jeg vil endda vove den påstand at flere af modellerne nærmest er bygget som trækkere. C4 2.0 f.eks eller den vi har pt C5 2.0. Med din vægt er 1.6 hdi fint og hvis de var så ringe, så var det nok ikke de maskiner der lå i så mange europæiske biler - PSAs diesel er fremragende - der er et lille problem med 1.6 hdi, som kan løses med en filter i bunde af olietanken - 2.0 har ingen overhovedet.

De sdste tre vi har trukket med har været hhv C8 med 163 hk benzin - det gik forrygende, men benzinøkonomien var ikke til vores brug da jeg skiftede job med flere km, derefter kørte vi små 170.000 på 4 år med en C5 - ingen rep og ret mange gange over alperne med CV, nu er vi igang med endnu en C5, det er bare fedt
vh
Erik & Simone
Til Erik Damgaard! " der er et lil..   Henning Konradsen 18.4.2016 |  7:28
Til Erik Damgaard!

" der er et lille problem med 1.6 hdi, som kan løses med en filter i bunde af olietanken - 2.0 har ingen overhovedet. "

Ups! Hvad er det for noget? Hvilke problem er det? Hvad medfører det? Hvad er det dog for et filter, der skal isættes? Det vil jeg da gerne høre lidt om.
PSA har lavet en lidt pudsig konstr..   Finn Nielsen 18.4.2016 |  10:16
PSA har lavet en lidt pudsig konstruktion af bundkarret. Du kan google det - der er bl.a. en det om det på FDM hjemmeside.
Man kan evt. få et andet bundkar eller få det originale modificeret.

Vi kører nu i den anden bil med PSA 1,6 HDI. Den første en Peugeot 407. Skiftet ved 160.000 km (ingen problemer). Nuværende Ford Focus pt. 160.000 km. Motoren trækker fantastisk.
1200 kg Bürstner på krogen. Kører 12-13 km/l. Trækker i 6 gear fra 85 km/t.

mvh Finn
Jeg har klippet dette ud i vagcars... Gert Smed 18.4.2016 |  13:08
Jeg har klippet dette ud i vagcars.dk forum: Det er utætte flammeskiver, og ikke forbrændings sod i olien der brænder turbo og motor af. Korrekt pleje og brug af maskinen er vejen frem med minimal af fejl. Utætte dyser giver noget der ligner stiv lakrids omkring dyserne. Dette sætter sig også i olien, som så sætter sig i sien i banjobolten ved turboen, så turboen ikke får den nødvendige smøring. Sien i banjobolten er tættere vævet end sien i bundkarret. Kan garantere at hvis alle 1.6'ere havde tætte dyser med de originale nye tykke flammeskiver, så var der ingen som brændte turboer af pga manglende smøring ved turboen. Tro mig, er ansat ved Peugeot. Efter vi begyndte at pakke dyser om for små 3 år siden, har vi haft 1 turbo der døde.

Forstør Zoom
Hej Henning! Skal forsøge at gøre d..   Claus Petersen 18.4.2016 |  17:14
Hej Henning!
Skal forsøge at gøre det kort: Købte i 2008 en Kia Ceed 1,6 diesel 116 hk momentet lå vist på 255. En fantastisk trækker, når den accelererede føltes det som man fik en G-påvirkning (haha), og den trak cv på 1350 kg. som ingenting.
Skiftede den ud i 2011 med en ny faceliftet model, men med 128 hk og næsten samme moment plus lidt mere udstyr. På bagklappen var sat et mærke hvorpå der stod "ecodynamic", det henviste til at den levede op til nyeste eu-miljøkrav. De 2 biler var så forskellige som sort og hvid - ild og vand etc. forståes således: Når den skulle accelerere var den lige så tam som en kastreret hanløve. Kørsel på udlandsture foregik med pedalen trykket mod gulvet dog uden den store effekt, og forbruget kom ikke over 9 km/l. den 1. Kia kørte 11,5 km/l med cv

I dag og de sidste 3 år kører jeg med stor fornøjelse en C4 hdi 2,0 150 hk/340 nm. Fabrikstallet siger 20,4 km/l. og den ligger på et snit på 19,6 km/l. uden cv, og 11,0 km/l. med cv.

Køb du roligt en C4 120 hk/300 nm. du bliver ikke skuffet. Det er i øvrigt også en særdeles fin pris, og kan du leve med en ca 6 mdr. gammel demo med en 5 - 7000 km på tælleren sparer du rask væk ca 20 - 25.000 kr.

Held og lykke med dit valg.
vil så også slutlig høre, om man ti..   Henning Konradsen 19.4.2016 |  18:00
vil så også slutlig høre, om man til nævnte franske biler vil kunne få forstærket fjedre, skulle det blive nødvendigt.
Hej Har kørt c5 i10 år, har aldrig ..   arne rasmussen 20.4.2016 |  19:11
Hej
Har kørt c5 i10 år, har aldrig haft problemer med bilen har kørt som en drøm med og uden campingvogn.
Har lige købt en c4 120 hk diesel er meget spændt på hvordan den vil være som trækker.
Hilsen Arne
Hallo, Arne, jeg glæder mig til at ..   Henning Konradsen 20.4.2016 |  21:26
Hallo, Arne, jeg glæder mig til at høre, hvordan din c4 er som trækker.
Jer er ved at handle C5, så jeg er ..   Ulrik Frejvald 14.5.2016 |  16:28
Jer er ved at handle C5, så jeg er glad ved omtalen

Deltag i debatten

Du skal være logget ind for skrive eller redigere i vores debatforum

E-mail  
Password  
Husk mig  

Er du en ny bruger af vores debatforum, kan du oprette en profil her

Har du glemt dit password?

Fortvivl ikke. Udfyld din e-mail adresse herunder, og vi sender dig straks et nyt.

  E-mail