Hovedområder
Arrangementer /træf
Autocampere
Biler
Camping i TV
Campingnyt
Campingpladser i DK
Campingpladser i udl.
Campingvogne
Digital TV
Diverse
Efterlysninger
Fortelte og telte
Gode råd
Konkurrence
Køb og salg (Udstyr)
Mit vogntog
Navigation
Ny campist
Personlige sider
Rejseinspiration
Storebæltsbroen
Udstillinger
Udstyr og Tilbehør
Vintercamping
Debatforum på diverse mærker
Alle områder (liste)
Alle områder (detalj.)
Betingelser
Hjælp:
Oprette ny tråd eller svar på indlæg
Adria debatforum
Fold alle indlæg sammen

Titel Forfatter Dato

100hk  Jesper von Thun 19.3.2016 |  18:03  
Er 100hk nok til at trække en Adria action over Brennerpasset?
Jeg har 75hk, lige nu, og det rækker ikke til mange bakker.
Vh. Jesper

Towcar.eu Der kan du se måling? Vi..   Jesper ( rhodocampist via Google ) 19.3.2016 |  18:14
Towcar.eu
Der kan du se måling?

Vil nok sige det nok er en røremaskine der går langsomt:-).
Sådan var det med os i en med 110hk. 1100kg.

Måske er vindmodstanden bedre på jeres.

Men tænk på en med bedre moment?

Vi gik fra 110hk til 130hk.
Og fra benzin til diesel.

Det kan godt lade sig gøre, men i skal måske ned i 2/3 gear op af.
(Måske en anden kan bekræfte det).

Prøv at indsætte det på www.towcar.eu
Hvilken motor er der tale om, benzi..   Gert Smed 19.3.2016 |  18:53
Hvilken motor er der tale om, benzin med turbo eller diesel?
Hvor mange NM har den?
Jesper von Thuen Din oplysning om h..   Kjeld L Kristensen 19.3.2016 |  20:21
Jesper von Thuen
Din oplysning om hestekrafter siger i virkeligheden ikke noget.
Hestekrafter er arbejde på tid Og der er jo ikke noget ved at have en campingtrækker på 100 HK eller mere hvis de først er tilstede ved f. ekspl 150 km/time.
En god campingtrækker har derfor et højt Drejningsmoment ved en hastighed som svarer til normal marchhastighed med campingvognen ( ca 80-100km/t)i et af de høje gear.
Som foreslået af Jesper kan du derfor få bedst besked hvis du lægger dit køretøj ind på Whattowcar.
Og her kan du med fordel se på hastigheder/ gear og andet i teksten anført og ikke så meget på farve og antal af stjerner.

Med 1 HK kan du på 1 sek. løfte en byrde på 75 kg 1 meter.
Skal du løfte 150 Kg 1 meter må du bruge 2 sekunder med 1 HK
Skal du gøre det på 1 sek må du bruge 2 HK.
Såeh - towcar.eu er vejen til viden..   Flemming Udbjørg 19.3.2016 |  20:51
Såeh - towcar.eu er vejen til viden. - og ellers må du fortælle mere om, hvad et er for en bil du har og hvilken motor, som ligger i den.
Det kan være - Kjeld - at Jesper´s ..   Per Henneberg Kristensen 19.3.2016 |  21:09
Det kan være - Kjeld - at Jesper´s bil er forsynet med gearkasse, så man ikke behøver at komme helt op på 150 km/t før der er 100 hest ;)

www.campingogbil.dk
glem nu alt om det der forbandede t..   johnnyf 19.3.2016 |  22:21
glem nu alt om det der forbandede towcar, det er kun ren teori, baseret på nogle tal som ikke holder ude i det virkelige liv. lige til at gylpe over
i gamle dage trak folk altså campingvogne over brennerpasset med biler med 40 hk motorer og de kom da over. det eneste problem der er idag er squ at alt skal gå legende let og det skal være komfort komfort komfort
Jeg har været i Østrig med en Citro..   Claus Nielsen 19.3.2016 |  22:30
Jeg har været i Østrig med en Citroen Berlingo 1,8 med 90 hk og en Adria 430 dk på totalt 1000 kg, der strøg vi over Kasselbakkerne i fint tempo i 4 gear, en enkelt gang måtte jeg ned i 3 gear, da jeg blev fanget bag en langsomtkørende Opel Astra med cv på 1000 kg totalt på krogen...
Et par år senere var vi samme vej med en citroen C5 1,8 med 112 hk og 1300 kg vogn på krogen,, der sku godt nok røres noget i gryden og pines noget motor for at komme over bakkerne..
Men når cv'en er efter, så er man vel på ferie, og ikke på flugt, så om det tager 10 eller 12 timer at komme frem, kan vel egentligt være ligemeget, bare man kommer frem og tilbage igen..
Hej Er 100 hk. nok? det kommer an p..   B Jakobsen 19.3.2016 |  23:08
Hej
Er 100 hk. nok? det kommer an på så meget - er det en benzin motor evt. med turbo - eller er det en diesel også med turbo - hvordan er den gearet.
I de gode gamle dage ( hvornår var det nu det var ?) havde en Volvo Amazon eller den store Saab 100hk. og de blev dengang betragtet som formidable trækkere.
Alle vil gerne sammenligne præstationerne på Kassel bakkerne - nogle med sved på panden - hvorfor nu det.
Vi kører som regel uden om disse bakker ad vej 27 fra Friedheim til Fulda - det er ad gode veje, med begrænset lastvognstrafik og begrænsede stigninger, - turen er på 125 km.- nuvel det tager 20 minutter længere, men så ser man til gengæld noget af det flotteste landskab i Tyskland.
MVH BJ.
den gamle Brenner pasvej, St. Sct. ..   henning olesen 19.3.2016 |  23:15
den gamle Brenner pasvej, St. Sct. Bernhard, Grossglockner, dem tog vi for mange år siden, I DE GODE GAMLE DAGE, i 60erne, i NSU Prinz 1000 med en Combi Camp på krogen..
mvh
henning
eribatouring.net
Sikke mange kommentarer om emnet. T..   Jesper von Thun 20.3.2016 |  9:24
Sikke mange kommentarer om emnet. Tak for det
Bilen er ikke købt endnu, men det bliver benzin uden turbo.
Jeg kender godt towcar, men den er jo som Johnny nævner teoretisk.
Erfaring fra dem der har prøvet er mere spændende
Jeg har Peugeot, Hyundai eller astra i tankerne, som stationcar
Jeg har for få år siden prøvet turen i en autocamper med turbodieselmotor
Og den strøg over som en leg, men det er jo også noget andet.
Vh. Jespe
Jeg havde nok valgt en med større m..   Jesper ( rhodocampist via Google ) 20.3.2016 |  9:46
Jeg havde nok valgt en med større motor.

Hvad kører i til daglig? Siden diesel ikke er noget?
Ja Den var god Per H K, og netop en..   Kjeld L Kristensen 20.3.2016 |  10:15
Ja Den var god Per H K, og netop en gearkasse er jo en momentforstærker, så hvis bilen i højt gear skal op på 150 km/timen for hente alle "hestene" så skal den jo temmelig lavt ned i gear inden alle "hestene" kan bruges.
Det er netop derfor jeg anbefaler Jesper v T at se på towcar hvor det med gearenes valg viser mulighederne, i at køre i højt eller lave gear.

Towcar har jo mange modstandere, men mon ikke det er de personer som ikke forstår at aflæse resultaterne som er de største modstandere.

Om teorien bag Towcar
Det er jo ikke udelukkende teoretiske beregninger som ligger bag.
Bilfabrikkernes oplysninger om data er jo dog gennemtestede tal, og Campingvognenes vægt er jo et resultat af fabrikanternes og egne oplysninger om vægt
Jeg tror ganske vist ikke at Cv'fabrikanterne har nogle gennemnemprøvede tal for vindtunnelforsøg, men en realitet er jo dog at vindhastigheden påvirker.

Om Gear og gear skift.
Det er vel uomtvistelig at gearskift finder sted individuelt fra fører til fører, derfor skifter nogle gear før andre

Om Towcar iøvrigt
Towcar er eller var jo oprindelig et hollandsk foretagende (Caravantrekker) og mange oplysninger om vægte og vægtfordeling bil/CV er derfor baseret på hollandske/engelske forhold
Stjernesystemet farver rød/grøn som afspejler dette skal derfor tages med forbehold. Ligeledes er antallet af stjerner jo også uvæsentlig hvis man selv er tilfreds med de underliggende tal. Disse stjerner kan derfor tages som "smagsdommeri"

I øvrigt er vi jo alle enige "En bil kan trække det den er godkendt til" Spørgsmålet er så hvor godt synes den enkelte så det går. Derfor kører nogle med kraftige løsninger, og andre, som ikke stiller så store krav til komfort og hastighed med noget svagere løsninger
Ser selv på ny bili dissedage, så v..   Jesper Hedegaard 20.3.2016 |  10:35
Ser selv på ny bili dissedage, så vi er noget i samme situation.
Vi har også brug for at trække 1.000 kg - dog i form af en Hymer Touring Triton 430.
Der har vi en stor fordel af hævetaget og den gode aerodynamik.
Pt kører vi med en Suzuki Jimny, 1.3 liter med 86 Hk/110 Nm. Ikke det helt store 4x4 lokomotiv, men den har nu gjort det ganske godt gennem snart 9 år.
Bevares - vi har ikke været over alperne, vi har holdt os til det nordlige Tyskland og så de seneste 3 år Amsterdam.
Efter at have prøvekørt et par biler (uden CV), tror jeg vi skal have en turbo-benziner.
Enten Renaul/Dacia's 0,9 liter Tce eller Skoda's 1,2 TSI (86 Hk - måske 105 Hk).
Der er et solidt bundtræk, samtidig med at den daglige økonomi er flot.
Dacia Sandero Stepway har dog nok et rigeligt højt 5. gear - der liger Skoda Fabia nok foran.
Har overvejet diesel - og der er måske en løsning på vort problem med for mange korte ture: flere tilbyder efterhånden service-aftaler for flere år og kalder det "All Inclusive". Hvis dette virkelig holder vand - så er det jo ikke en økonomisk katastrofe hvis f.eks.partikelfilteret skal skiftes. Men man skal naturligvis først være sikker på nøjagtigt hvad der dækkes og om der evt er selvrisiko el.lign. på.

Til sammenligning måtte vi sidste år låne en Toyota Corolla fra det herrens år 1998 da vor bil måtte på værksted - og vi skulle til træf i Jylland.
Omkring 105-110 Hk og ca 155Nm - det trak ganske fint vores vogntog fra København til Vejle.
Og ovennævnte turbo-benzinere føles som om de trækker mindst ligeså godt -uden datidens typiske forbrug ;o)
Er vi kommet nærmere løsningen?? J..   Flemming Udbjørg 20.3.2016 |  11:33
Er vi kommet nærmere løsningen??

Jesper skriver:

"Jeg har Peugeot, Hyundai eller astra i tankerne, som stationcar" - men det kommer vi ikke meget videre med. Og spørgsmålet "ER 100HK nok?" giver heller ikke meget at arbejde på.

Så - trods fleres modstand; Brug towcar og sæt forskellige biler ind, så du kan se forskellen Jesper.
Vi mener med Aviva op ad Kassel bak..   Jesper ( rhodocampist via Google ) 20.3.2016 |  11:40
Vi mener med Aviva op ad Kassel bakker vi var nede i 1/2 gear for at komme op.

Om vi ikke fik startet rigtigt el. Om bilen virkelig ikke kunne trække vides ikke,men selv fra Jylland og hjem til Sjælland måtte der røres i gryden.

Det var en 307 110hk st car. (Peugeot). Årg. 2006.
Se evt NM på towcar.


Det var så langsomt at lastbilerne overhalede vogntoget:-(.
Jesper ( rhodocampist via Google ) ..   Kjeld L Kristensen 20.3.2016 |  14:29
Jesper ( rhodocampist via Google )

Ja men 100 hk kan da være en stor motor. Jeg købte en 1,9 l SKODA med dieselmotor
i år 2000 som havde 90 HK totalt, med et drejningsmoment på 220 Nm ved omkring 1900 o/m altså C/V marchfart omkring 85-90 km time., og dette kan cel ikke siges at være en lille motor
Den trak fint i bjergene i høje gear, men hastigheden var da ikke noget at skrive hjem om. Det er derfor jeg prøver at forklare at HK er et udtryk for arbejdets hastighed, og egentlig ikke andet. hertil kommer at Effekten øges med omdrejningstallet til en vis grænse, medes moment kurven er ret flad
Og! selv om mange ikke kan lide teori er formlerne for Moment og effekt (Hk kW Nm eller kgm) som følger:
P= M x n/konstant
Omskrevet
M= P x konstant/n
Hvor P = effekten
M= moment
n = o/m
K = konstant som er afhængig af om man bruger Hk eller kW som effekt og Nm eller kgm som moment
Bemærk venligst at Peugeot har stor..   John L. 21.3.2016 |  8:10
Bemærk venligst at Peugeot har store problemer med holdbarheden på deres kobling, og derfor har de bl.a. nedsat garantien fra 40.000 km til 20.000 km. på dem, rigtig smukt træk fra så stort firma.
Mange Peugeotejere har kæmpet en håbløs kamp for at få noget kulance, men selv om de har passet service og rep. på deres værksteder, er der intet at hente :(
.
Holdbarhed på kobling er vist en he..   Jesper von Thun 21.3.2016 |  8:43
Holdbarhed på kobling er vist en helt anden problemstilling
Jeg ser pointen i nm. Fremfor hk. Det var næmere i gamle dage, der skulle der bare være masser af ccm3. Så trak de . ☺
Vh. Jesper
jeg var til service og gik og "hygg..   B Jakobsen 21.3.2016 |  8:57
jeg var til service og gik og "hyggesnakkede" med mekanikeren.
Mange forskellige bilmærker med f.eks. 2l. dieselmotorer har koblingsproblemer. "I vil køre i højt gear - og hvis i på en stigning stamper gaspedalen i bund så løber motoren fra koblingen."
Godt for mig og dyrt for dig.
Hmm. Sær afslutning på mit seneste ..   Jesper von Thun 21.3.2016 |  15:50
Hmm. Sær afslutning på mit seneste indlæg.
Jeg fornemmer at de manglende hk'er er erstattet af
Dårlige koblinger, fint med mig.
Fortsæt endeligt☺☺
Ja men Jesper vT. Det er skam da re..   Kjeld L Kristensen 21.3.2016 |  17:00
Ja men Jesper vT.
Det er skam da reelle oplysninger, hvis en kobling ved relativt få omdrejninger bliver belastet med et stort moment er der da fare for at den skrider.
@Jesper von Thun Det er dig selv d..   John L. 21.3.2016 |  22:47
@Jesper von Thun

Det er dig selv der oplyser du overvejer en Peugeot - mine oplysninger bedes set som en info, så du ved hvad du kan forvente.

Ps. Selv tak...
Jeg har haft bil i 40 år, deraf Peu..   Jesper von Thun 22.3.2016 |  10:06
Jeg har haft bil i 40 år, deraf Peugeot i 15. Ingen af mine biler har fået skiftet kobling, så det er nok et spørgsmål om kørestil☺☺
Tak til john , og evt. Andre der læser med😀
Vh. Jesper
Jesper von Thun Citat : "Andre der..   Kjeld L Kristensen 23.3.2016 |  13:35
Jesper von Thun
Citat : "Andre der læser med😀"
Jeg har tit undret mig når der som her afsluttes med nogle tegn og tal,
Hvad betyder dette ?
I gamle tegneseriers talebobler betød det vistnok noget med bandeord, men hvad er betydningen her
Hilsen Kjeld som ikke helt er med på "noderne"
Så skal jeg hjælpe dig Kjeld :-) T..   Joan Petersen 23.3.2016 |  14:08
Så skal jeg hjælpe dig Kjeld :-)

Tegnene og tallene er fordi Jesper v T sikkert skriver fra en tablet eller mobiltelefon. Når man sætter en smiley (den lille gule) laver campingferie.dk om til tegn, da programmet tilsyneladende ikke har de små gule mænd indbygget.

Jeg satte en gammeldags primitiv smiley bag min første linie. Og her er endnu en :-)

Venlig hilsen Joan, som heller ikke altid er med på "noderne"
Joan har helt ret. Det er mig der e..   Jesper von Thun 23.3.2016 |  16:23
Joan har helt ret. Det er mig der er en klovn, og ja jeg skriver fra en telefon.
(Smiley). Så skulle den ged være barberet, og jeg gør det aldrig mere
:-)
Nej Nej Jesper "såen må du skutte o..   Kjeld L Kristensen 23.3.2016 |  16:39
Nej Nej Jesper "såen må du skutte optage det" Fra min side var det ren og skær nysgerrighed og uvidenhed.

Tak til Joan for oplysningen, håber at kunne huske det næste gang
Mvh klk
Hej Jesper jeg ville ikke være nerv..   Bo Dueholm Andersen 24.3.2016 |  7:27
Hej Jesper
jeg ville ikke være nervøs for at købe sådan en trækker du nævner.
Med vores første campingvogn, en Solifer 500 med en totalvægt på 1100 kg. og en Audi 80 1,8 S med 90 hk. og et nm. på 148 var vi over Kassel, Tauern og Brenner flere gange. Personligt foretrækker jeg Tauern, da Brenner er mere knoldet.
Du har selvfølgelig ikke det største kraftoverskud, men det er ikke mange år siden at vi alle var ved at falde i svime over de første turbodieseler, som havde et nm omkring de 200, nu er det som om at vi ikke kan trække campingvognen ud af indkørslen uden at trækkeren skal have 3-400 nm.
Så vælg du den bil du og din familie har behov for, den skal nok klare jeres Action
God fornøjelse med købet, det er altid spændende med ny bil :-)

Med venlig hilsen

Bo
Hej Bo. Ja jeg havde også en fornem..   Jesper von Thun 24.3.2016 |  8:33
Hej Bo. Ja jeg havde også en fornemmelse af det du skriver.
Det er lidt som om at alt mindre end en land cruiser er for lidt
Men mine 75 hk og tilsvarende lave nm. Er for lidt.
Den med indkørslen var meget go.
Tak for dit indlæg.
Vh. Jesper
Hey Jesper Du skriver du overvejer..   Henning S 24.3.2016 |  9:19
Hey Jesper

Du skriver du overvejer Peugeot, Hyundai eller astra.

Hvis det er en Hyundai i30 så kunne du også se på en Kia Ceed, som teknisk er samme bil, dog lige med dn forskel at Kia tilbyder Ceed med en turbo benzin.

Det er en 1,0 T-GDi med 100 eller 120 HK. Begge har 170 Nm. Jeg mener de må trække 1200 kg. Til sammenligning havde vi tidligere en Nissan Primera 2,0 benzin. Den havde 115 HK og 166 NM, men momentet var først tilsted ved 4500 omdr. Vi trak 1400 kg cv til Italien og Kroatien med den.

Den Ceed T-GDi har moment ved 1500-4000 omdr, så bare afsted med dig... :-)

Henning
Hej Henning. Bestemt en mulighed ma..   Jesper von Thun 24.3.2016 |  15:02
Hej Henning. Bestemt en mulighed man kunne overveje.
Tak. Vh. Jesper
Hej Jesper Suzuki Vitara Diesel 120..   Bo Jensen 25.3.2016 |  18:35
Hej Jesper Suzuki Vitara Diesel 120hk den trækker snilt 1500kg på krogen
Hej Bo, og andre. Diesel er udelukk..   Jesper von Thun 25.3.2016 |  19:52
Hej Bo, og andre. Diesel er udelukket. Mit daglige kørselsbehov udelukker diesel, jeg går i øvrigt udelukkende efter en stationcar.
V . Jesper

Deltag i debatten

Du skal være logget ind for skrive eller redigere i vores debatforum

E-mail  
Password  
Husk mig  

Er du en ny bruger af vores debatforum, kan du oprette en profil her

Har du glemt dit password?

Fortvivl ikke. Udfyld din e-mail adresse herunder, og vi sender dig straks et nyt.

  E-mail