Hovedområder
Arrangementer /træf
Autocampere
Biler
Camping i TV
Campingnyt
Campingpladser i DK
Campingpladser i udl.
Campingvogne
Digital TV
Diverse
Efterlysninger
Fortelte og telte
Gode råd
Konkurrence
Køb og salg (Udstyr)
Mit vogntog
Navigation
Ny campist
Personlige sider
Rejseinspiration
Storebæltsbroen
Udstillinger
Udstyr og Tilbehør
Vintercamping
Debatforum på diverse mærker
Alle områder (liste)
Alle områder (detalj.)
Betingelser
Hjælp:
Oprette ny tråd eller svar på indlæg
Campingnyt
Fold alle indlæg sammen

Titel Forfatter Dato

Tempo 100 på vej!  F. Bruun 1.12.2015 |  17:47  
www.trafikstyrelsen.dk

Forstør Zoom

Hvis jeg gætter rigtig........så gæ..   nich.flint 1.12.2015 |  18:35
Hvis jeg gætter rigtig........så gælder ikke den Tyske godkendelse i DK, men skal synes på ny.

Nich
Så er der lige indlagt en ekstra ud..   H.C 1.12.2015 |  18:37
Så er der lige indlagt en ekstra udgift for camping folket :-( Citat: Krav om periodesyn af påhængskøretøjer, der er registreret og godkendt til Tempo 100.
Mvh.
Typisk dansk. Der skal gælde andre .. Michael Nielsen 1.12.2015 |  18:38
Typisk dansk. Der skal gælde andre regler end i Tyskland og den tyske Tempo 100 godkendelse kommer ikke til at gælde i Danmark. Der skal naturligvis også et andet klistermærke og campingvognen skal til periodisk syn. Jeg tror jeg springer over og kører 80 km/t til grænsen.

Forstør Zoom
Ak ja, endnu engang skal statskasse..   knud hansen 1.12.2015 |  18:40
Ak ja, endnu engang skal statskassen have et bidrag. :-(
@Michael....... tyskerne har jo ogs..   knud hansen 1.12.2015 |  18:46
@Michael....... tyskerne har jo også periodiske syn af campingvogne/trailere, vi er jo bare smuttet udenom.......... indtil nu, men mon ikke deres krav også rammer os.
Periodevis syn af CV'er er da ren f..   Flemming Udbjørg 1.12.2015 |  19:19
Periodevis syn af CV'er er da ren fornuft!!

Det virker da helt ufatteligt, at man kan købe en CV - og så aldrig skulle til syn/kontrol med den; Bremser og andet sikkerhedsudstyr skal da være i orden.

Fint nok, at man bruger lejligheden til at få styr på det - for vogne, som man giver tilladelse til at køre lidt hurtigere end andre.
Fint for mig, hvis en kommende ordn..   Ole Gottliebsen 1.12.2015 |  19:27
Fint for mig, hvis en kommende ordning kan fjerne nogle af "festivalvognene" fra de danske veje. Og ja, jeg har i årevis sagt at kørsel med tempo 100 også kunne betinges af BE-kørekort. At man så, ligesom i USA, kunne lave en ordning, så man selv kunne indstille sig til køreprøve, uden at kørelæreren først skulle skumme fløden, er en anden sag.
Hvis der skal være periodesyn på cv..   Henning S 1.12.2015 |  19:40
Hvis der skal være periodesyn på cv må det da gælde alle. Lys og bremser skal da virke uanset om man kører 80 eller 100 km/t

Henning
Sidst jeg var til syn med en CV kun.. F. Bruun 1.12.2015 |  19:49
Sidst jeg var til syn med en CV kunne synshallens udstyr end ikke måle CV´ens bremseevne - Såååååå?? (A+)
Men CV´en blev godkendt alligevel!!
En formiddags teori og 6 kørselstimer hos en kørelærer efter 40 år kørsel med CV gør i min optik overhovedet ingen forskel!!
BE-kørekort og de vægtgrænser som hører dertil er da helt OK!
Tror finansministeren har "regnet den ud", om du vil køre 80 eller 100, så bliver der periodiske syn for CV også for Michael Nielsen !
At få serviceret/ justeret sine bremser årlig vælter forhåbentlig ikke budgettet, og at tjekke lygterne kan enhver med en hjælper gøre på mindre end 50 sekunder og så er det "syn" jo på plads!!!

Forstør Zoom
PS! Det var synshallens prøvestand ..   F. Bruun 1.12.2015 |  19:50
PS! Det var synshallens prøvestand der var problemet - IKKE CV´ens Bremser!!!
Det med periodisk syn er da en god ..   jens jensen 1.12.2015 |  21:44
Det med periodisk syn er da en god ide. Jeg ser gerne at det periodiske syn også kommer til at omfatte en gastest ved samme lejlighed.
Ja, og en tæthedsprøve, slingretest..   B, Jørgensen 1.12.2015 |  21:54
Ja, og en tæthedsprøve, slingretest, vinduestest, antennesignaltest, vandkvalitetstest, eltest, og ikke at forglemme herlighedstest.
Har jeg forstået det rigtig? Er det..   Gert Smed 1.12.2015 |  22:06
Har jeg forstået det rigtig?
Er det kun cv med tempo 100 det skal til periode syn.
@Gert Smed! Det er der vist for få ..   F. Bruun 1.12.2015 |  22:45
@Gert Smed!
Det er der vist for få kroner i; nej blot nok en "PENGEMASKINE" ligesom CKE-passet!
Ho ho - venneklubben = campingrådet..   John L. 2.12.2015 |  0:28
Ho ho - venneklubben = campingrådet er ikke blevet hørt omkring dette tiltag, men Ældresagen er med på høringslisten :-))))

Dejligt med det periodiske syn og de 80 km/t på landevej ;-)
.
Jo Jo John L......... Det er da gar..   Jan Nielsen 2.12.2015 |  8:28
Jo Jo John L......... Det er da garanteret både DCU FDM og Campingrådet, som er skyld i at vi nu skal til at poste penge ud til periodisk syn. Nu er der da endelig noget nyt at kaste sig over for brokrøvene ;-)
Og lur mig om ikke de skide foreninger også får en andel i pengene :-)))))))))))))))

Rigtig glædelig jul alle sammen.
Hej Så går det formentlig som jeg f..   B Jakobsen 2.12.2015 |  9:14
Hej
Så går det formentlig som jeg forventede : at de danske politikere + embedsmænd og koner nok skulle få "særlige "danske mærker tilknyttet ordningen - nok en intetsigende kontrol. ( Man kontrollerer - som ved det periodiske syn -men det er ikke en garanti for hvordan forholdene er 2 dage senere).
MVH BJ.
Det går fint at åbne filerne i Se h.. Sten 2.12.2015 |  11:59
Det går fint at åbne filerne i Se høringen på høringsportalen.

Hvis man ikke har Office (Win 10 pc ) hvordan åbnes Doc i Høringen til ændringen af færdselsloven.

Hvorfor kan de dog ikke bare bruge pdf hvor programmet der åbner er indbygget i browser eller kan hentes gratis!

Jeg har ikke tænkt mig at investere i Office, hvad kan åbne. Har i et Tip?

Forstør Zoom
Mon ikke Tyskerne bliver glade for ..   Sten 2.12.2015 |  12:11
Mon ikke Tyskerne bliver glade for at vores Tysk tempo 100 godkendte vogne kommer under periodisk syn. At man har periodisk syn af campingvogne er vel en del af baggrunden for tilladelsen, og det er vel egentlig underligt at det ikke allerede forlanges i dag? Vognens syn må ikke være ældre end 2 år.

Man kan jo bare lade være at køre tempo 100, om end, får man en Dansk T 100 godkend SKAL man vel til det periodiske syn og f.eks dækkene må ikke blive for gamle. eller bliver de ikke tjekket? Hvilken type syn mon det ender med. I dag er der ikke dæk alderskrav, men det vil vel være logisk at ta det med?
Hej Vi kommer til at køre til syn f..   B Jakobsen 2.12.2015 |  13:51
Hej
Vi kommer til at køre til syn for at få kontrolleret stelnummer, lys, bremser samt dæk alder.
Til det syn vil man opkræve et gebyr.

Nuvel - vores campingvogn vil på 2 år komme til at køre i nærheden af 20000 km.Men der vil være ret mange vogne som kommer til at køre nogle få tusind km. fordi ejeren ikke tør frasige sig ordningen!
Jeg synes det ligner en pengemaskine.
MVH BJ.
STEN Dine beslutninger er du selvfø..   Kjeld L Kristensen 2.12.2015 |  14:09
STEN
Dine beslutninger er du selvfølgelig selv herre over, men tilsyneladende er alt i denne PC verden nu et spørgsmål om penge så vil du ikke "punge ud" er det din beslutning.

Om høringer
Disse rettes ofte til "lobbyerne" og ingen såkaldte brugere er her repræsenterede.
( Hvem skulle forøvrigt også være repræsentativ herfor?)
Høringerne vil derfor nok komme med forslag om stramninger på alt som kan give "mere i kassen hos denne Lobby"

Det er derfor kun op til politikerne at se gennem hvad forslagene indebærer når de kommer så langt som behandlingen af forslagene, og de har hidtil været godt hjulpne af bl. DCUs formand som har givet udtryk for positiv tilslutning for tanken, men måske ikke helt har gennemtænkt at kun halvdelen af danske campingkøretøjer kan tilgodese forslaget,

Sikker afvikling af trafik som skulle være fordelen vil derfor ikke være opnået når kun halvdelen må køre 80km/t på landeveje medens resten kører 70 km/t og på motorvejene ligeså med restriktioner

Herudover findes jo blandt brugerne opfattelser som: Når jeg har taget BE kort skal alle have det, eller når jeg har ATC skal alle have det, Hvis ikke jeg kan få tempo 100 skal ingen have det. (fortsæt selv)
Så er det vel også en pengemaskine,..   K Thomsen 2.12.2015 |  14:11
Så er det vel også en pengemaskine,at vore biler skal synes hvert andet år.
Nej det er virkelig på tide campingvogne også skal synes med jævne mellemrum,som det er nu kan meget gamle vogne køre rundt på vejene uden på noget tidspunkt at have været til kontrol.
Der er med sikkerhed rigtig mange i..   Ole Gottliebsen 2.12.2015 |  15:09
Der er med sikkerhed rigtig mange i dette forum, som ikke bliver bedre bilister af at tage et BE-kørekort, min kørerlærer sagde med et yndigt smil, da hun modtog 8000 kr for mig og konen, "jeg kan jo ikke sige, jeg har lært dig noget". Men set lidt længere ud over egen næsetip, så giver et helt nyt kørekort jo samme rettigheder som et 40 år gammelt, så der må vi jo nok lide for helheden. Synes i al fald ikke om tanken med en helt ny billist og et vogn tog med 100 km/t.
Kjeld. Høringer og svar i om sådann..   Sten 2.12.2015 |  17:33
Kjeld. Høringer og svar i om sådanne emner er skal være offentlige tilgængelige. og jeg mener at privatpersoner uden filtrering gennem de nævnte interessenter, også kan rette henvendelse til hørings arrangørerne. Muligt at jeg ta fejl men vi har tidligere set et eksempel hvor f.eks var det Anette? er du her, der gjorde opmærksom på nogle forhold der burde tas i betragtning. Om hvad husker jeg ikke. Men det blev noteret og fremgik af senere udsendte høringssvar.

Men jeg mener virkelig at den slags bør være alment og let tilgængelig for borgerne, og anser det forkert at der skal bruges dyre pc programmer for at deltage i processen, om ikke andet for at kunne orientere sig om hvad hvorfra og hvilke forhold man anser for vigtige.

For så vidt syns jeg at din din indledning ikke er særlig gennemtænkt og tæt på arrogant og med resten som de fleste andre, bare er lidt politisk kandestøberagtige. :-))

Nu har folk, ikke Du ved vi, sukket efter tempo 100 i DK. i årevis. Nu kommer det og staks er det også galt.

Vent dog og se hvad det ender med, inden Du/I udtaler dig jer så negativt.

Man kan jo bare la vær.
"Man kan jo bare la vær". Forstået ..   Sten 2.12.2015 |  18:35
"Man kan jo bare la vær". Forstået til at det fremgår at det kun er de (DK?) tempo 100 godkendte der tænkes omfattet af periodisk syn.

En privat campists henvendelse til trafikstyrelsen som svar i høringen kunne jo gå på, at de ikke skal ta sig af brokkerierne i de forskellige forums.

Der må gerne smiles :-))
Hej Sten Er du nu ikke ved at udvi..   Kjeld L Kristensen 2.12.2015 |  20:47
Hej Sten
Er du nu ikke ved at udvikle dig til en "Vendekåbe"
Sandheden er jo, at der kun er rettet henvendelse til "Lobbyen" som har økonomiske interesser Kan du se andre? eller har jeg overset noget.
Forbrugerinteresser må derfor varetages af den enkelte vælger eller hans foltingsmedlem/parti.
Det arrogante må jo derfor stå for din regning hvis ikke du kan påpege nogen som ikke har mere eller mindre økonomiske interesser blandt de spurgte.

Jeg Er ret ligeglad om tempo 100 indføres eller ej, kan sagtens selv opfylde kriterierne hvis jeg vil, men har da ganske rigtigt påpeget, at når kun halvdelen af campingkøretøjerne kommer til at opfylde kravene, vil sikkerheden da ikke blive øget, ligesom trafikafviklingen heller ikke bliver det. og dette er jo som forslaget foreligger for øjeblikket ikke noget politisk kandestøberi

Herudover har jeg på andet forum jo gjort opmærksom på at indførelse af en dansk tempo 100 selvfølgelig vil kræve en dansk lovgivning. Hvilket jo også sker nu.
Jeg synes derfor du burde "stikke piben ind" Og måske koncentrere dig om din hunds fældning. eller andet navlebeskuende
Hmm Jeg vil ikke betale for Office..   Sten 2.12.2015 |  21:57
Hmm Jeg vil ikke betale for Office og du svarer: "STEN Dine beslutninger er du selvfølgelig selv herre over, men tilsyneladende er alt i denne PC verden nu et spørgsmål om penge så vil du ikke "punge ud" er det din beslutning.

Hvilket af de fleste der ber om hjælp, et tip, vil regnes for malplaceret og overflødigt.

Og så kan jeg i listen over dem der bliver tilskret udmærket se en række organisationer osv der IKKE har økonomisk interesse i tempo 100. DCU har for længe siden meddelt deres holdning og kan ikke kaldes neutrale, men det er jo heller ikke din anke.

Listen er her prodstoragehoeringspo.blob.core.windows.net

Side 1 (4)
Edvard Thomsens Vej 14
2300 København S
Telefon 7221 8800
Fax 7262 6790
info@trafikstyrelsen.dk
www.trafikstyrelsen.dk
Høringsliste
Notat
Journal TS20000-00068
Dato 30. november 2015
Høring over udkast til bekendtgørelse om betingelser for
Tempo 100-kørsel med campingvogn og andet registre-
ringspligtigt påhængskøretøj til bil og bekendtgørelse om
ændring af bekendtgørelse om godkendelse og syn af kø-
retøjer
Østre og Vestre Landsret
Samtlige byretter
Advokatrådet
Autobranchen Danmark
Automobilbranchens Handels- og Industriforening
Beredskabsstyrelsen
Bilbranchen
Camping Branchen
Danmarks Motor Union
Danmarks Tekniske Universitet, Inst
itut for Transport (DTU Transport)
Dansk Agroindustri
Dansk Bilbrancheråd
Dansk Bilforhandler Union
Dansk Byggeri
Side 2 (4)
Notat
Journal TS20000-00068
Dato 30. november 2015
Dansk Camping Union
Dansk Erhverv
Dansk Industri (DI)
Dansk Kørelærer-Union
Dansk Maskinhandlerforening
Dansk Metal
Dansk Transport & Logistik (DTL)
Danske Advokater
Danske Busvognmænd
Danske Maskinstationer og Entreprenører
Danske Regioner
Danske Seniorer
Datatilsynet
De Danske Bilimportører
Den Danske Dommerforening
Dommerfuldmægtigforeningen
Domstolsstyrelsen
Erhvervsstyrelsen (TER)
ERFAgruppen-bilsyn
Fagligt Fælles Forbund (3F)
Falck Danmark A/S
Forbrugerombudsmanden
Forbrugerrådet
Side 3 (4)
Notat
Journal TS20000-00068
Dato 30. november 2015
Forenede Danske Motorejere (FDM)
Foreningen af Frie Kørelærere
Foreningen af Køretekniske Anlæg i Danmark
Foreningen af offentlige anklagere
Foreningen af Vognimportører i Danmark
Foreningen for Trafikofre
Foreningen Tekniske Kons
ulenter for Vejtransport
Forsikring og Pension
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse
Frie Danske Lastbilvognmænd (FDL)
Håndværksrådet
Industriens Uddannelser
International Transport Danmark (ITD)
Justitsministeriet
Kommunernes Landsforening (KL)
Køreprøvesagkyndiges Landsforening
Landbrug og Fødevarer
Landdistrikternes Fællesråd
Landsforeningen Landsbyerne i Danmark
Maskinleverandørerne
Motorhistorisk Samråd
NOAH-Trafik
Oliebranchens Fællesrepræsentation
Side 4 (4)
Notat
Journal TS20000-00068
Dato 30. november 2015
Politiforbundet i Danmark
Rigsadvokaten
Rådet for Sikker Trafik
Skatteministeriet
Trafikforskningsgruppen
ved Aalborg Universitet
Transporterhvervets Uddannelsesråd
Ældre Sagen

med venlig hilsen
@Sten Hvis du ikke vil betale for ..   Peter Nielsen 2.12.2015 |  22:24
@Sten

Hvis du ikke vil betale for en Microsoft Office-pakke, så kan du vælge at hente OpenOffice, som er en gratis kontorpakke, der også kan åbne Microsofts fil-formater.
Du vil så også kunne oprette eller redigere dokumenter i fx Microsoft-filformater.
Den kan hentes gratis på denne side
www.openoffice.org

Hvis du ikke ønsker at hente en kontorpakke, så kan du faktisk gratis hente en viewer til Word hos Microsoft på dette link
https://www.microsoft.com
Så kan du læse Word-dokumenter, men ikke redigere eller oprettet dokumenter.

Dette var ikke for at afspore tråden, men blot ment som en venlig hjælp.
Tak Peter det vil jeg prøve. Kjeld..   Sten 3.12.2015 |  7:20
Tak Peter det vil jeg prøve.

Kjeld. Vendekåbe? Ikke forstået?

For øvrigt gjorde jeg måske lidt poppet, opmærksom på, at at der er findes mindst et tilfælde, hvor en privat, uden organisations baggrund har sendt svar i en høring og har fået henvendelsen med argumenter optaget i materialet der skal/kan tages med i overvejelserne inden man udformer detaljerne i det foreslåede.

Om det nytter hvis det man siger er lige modsat andres skal jeg ikke kunne sige, jeg går ud fra at du med et andet forum mener DCUs ,

Men du har da tidligere her givet udtryk for at når f eks biler m campingvogne uden krav om særligt udstyr? i England og Frankrig og andre lande, må køre hurtigere end man må her til lands, er der ingen grund til at vi skal tilslutte os en bureaukratisk og for os dyr ting som tempo 100 efter tysk model. Jeg mener f.eks ikke at de engelske vægtregler er mage til vores, eller det der er tilladt at køre tempo 100 med i tyskland. (1-1)

Da nu det har været sådan op ad bakke med i det hele taget at få åbnet "højere hastighed" med campingvogne og trailere i DK, det er tidligere blevet afvist af myndighederne med henvisning til sikkerheden, man ønskede ikke flere hastighedskategorier, ville det vel være urealistisk om man nu bare, uanset de gode argumenter for det, generelt bare skulle tillade os over en bank at køre med højere hastigheder.

Campingvogne er vel, ved lidt højere hastigheder stort set de mest ustabile køretøjer vi har i trafikken.

mvh
Igen, koksede. "Jeg mener f.eks ik..   Sten 3.12.2015 |  7:44
Igen, koksede. "Jeg mener f.eks ikke at de engelske vægtregler er mage til vores, eller det der er tilladt at køre tempo 100 med i tyskland. (1-1)"

Jeg mener f.eks ikke at de engelske vægtregler er mage til vores, at det der er tilladt at køre "tempo 100" med tysklands tempo 100s tilladte 1-1

Kikke man på camping og forsikring sidernes anbefalinger står der svjh noget med at vognen kun bør veje 70-80 % af trækkende. Man kan vel ikke uden at kende alle detaljer sammenligne hastigheds grænseren land mod land.

mvh
Der er IKKE problemer med vogntog =..   Bruger slettet 3.12.2015 |  9:23
Der er IKKE problemer med vogntog = bil og campingvogn i England og Frankrig og andre lande, hvor der må køres hurtigere end i Danmark på landeveje og motorveje.

Der slet ingen grund til at vi tilslutte os en bureaukratisk system som tempo 100 er efter tysk model.

Lovkrævet gastest, hvor der heller IKKE er nogle problemer bør heller ikke indføres.
Hej Nu ved jeg ikke hvor heldige en..   B Jakobsen 3.12.2015 |  10:06
Hej
Nu ved jeg ikke hvor heldige englænderne er som eksempler, men du må med en almindelig dansk indregistreret campingvogn køre
50 mph på almindelig landevej : det er ca 80 km/t
60 mph. på motorvej og motortrafikvej svarende til 96 km/t. uden særlige kontroller eller skilte.
En engelsk indregistreret almindelig campingvogn må være 2.30 m. bred.
Men du må med en dansk campingvogn på 2.50 m.bredde midlertidig køre rundt i England.
Jeg har ferieret derovre flere gange, men ved ikke rigtigt hvad vendingen midlertidig dækker over?
I Frankrig er det tilladt at du kører en dansk campingvogn 110 km/t på motortrafikveje og 130 km/t på motorveje ( der kan forekomme lokale skiltede begrænsninger).
Det kan derfor virke som om danske politikere m.fl. ikke ved hvordan danskere på ferie klarer sig i trafikken.
MVH BJ.
I Sverige køre man til syn hver and..   Dennis Nymann 3.12.2015 |  10:18
I Sverige køre man til syn hver andet år med campingvogn og trailer og det selv trailere uden bremser.
I Danmark kan man køre uden syn i mange år hvis ikke der er ejerskift!
Det er da helt hen i vejret, der køre garenteret meget gammelt bras rundt på vejene, som overhoved ikke kan bremse.
Hej igen Jeg har ikke selv nogen sæ..   B Jakobsen 3.12.2015 |  10:19
Hej igen
Jeg har ikke selv nogen særlig kærlighed til tempo 100. Jeg kører lastvogns hastighed og det regner jeg med at fortsætte med.
Men jeg er imod tomt bureaukrati, som f.eks. at politikerne gentager susessen med Hækkerups stænklapper.
MVH BJ.
Der må helt sikkert være en del her..   Harni Hess 3.12.2015 |  10:36
Der må helt sikkert være en del herinde der husker tiden før periodisk syn af biler og §77. Dengang fandt man biler med virkningsløse bremser og som nærmest faldt fra hinanden ved nærmere eftersyn. Folk gjorde store krumspring for at undgå at komme i fælden. Den tid er vist ved at være ovre.
En c.vogn der har stået en årrække som fastligger vogn for derefter at køre på tur uden eftersyn må have samme problemer. Andre er af den opfattelse at med de få km der køres er eftersyn spild af penge.

I sidste ende er det sikkerhed det handler om.

Mvh
Harni
Nej, det handler meget om gætterier..   Bruger slettet 3.12.2015 |  10:56
Nej, det handler meget om gætterier og spøgelser.

Det er jo slet ikke sikkerhed det handler om, men mere om indtægter til staten og manglende tillid til med trafikanter.

Det virker som om, at nogle danske politikere m.fl. mener, at det er alt for farligt, at bilister overlades til selv at kunne tænke på både andres og deres egen sikkerhed ved kørsel med et vogntog.

Fra lovgivernes side spekuleres der desværre altid i nye indtægter og afgifter til staten, ved at der indføres nye indbringende love som pålægger nye afgifter og e.v.t. medfølgende bøder.

Dette til trods for, at der slet er nævneværdige problemer, ved at kunne opnå en sikker kørsel med et vogntog uden først at tilslutte os et meget bureaukratisk system som tempo 100 er efter den tyske model.

F.eks. 6 års reglen om dæk er ikke direkte ufornuftig, hvis dækkene har revner og andre fejl, men på den anden side stærkt fordyrende og unødvendig, hvis dækkene har været opbevaret korrekt evt. afmonteret og påsat andre dæk/hjul, når campingvognen opbevares i en længere perioder.

Det ny lov regelsæt besværliggøre desværre endnu en gang, kørsel med et vogntog i Danmark

Mvh.
Ja Men her er jo meget at svare på ..   Kjeld L Kristensen 3.12.2015 |  11:26
Ja Men her er jo meget at svare på Sten

I England, Frankrig, Østrig og andre må udenlandske indregistrerede køretøjer køre efter de hastighedsregler som er angivet uden nogen form for dokumentation eller statslige godkendelser. de engelske hastigheder går jo på miles derfor den lidt mærkelige grænse på 96-97 km/t
Hvad landenes regler er for egne køretøjer ved jeg ikke
Som forslaget ligger Kan jeg da vanskeligt se andet, end at kun danske og Tyske? køretøjer vil være godkendte til at køre tempo 100. i DK og tyskland.
Dette vil jo så kunne give nogle kroner i kassen hvis ellers disse udlændinge ønsker en dansk eller en tysk godkendelse, og der i loven er givet mulighed herfor.

"Vendekåbe"
Det er muligt at jeg på grund af dine diskussioner med dig selv har misopfattet hvad du i virkeligheden mener.

Om Sikkerheden bag øgning af hastigheden til 100km/t er der i tyskland den opfattelse at tempo 100 har betydet øget sikkerhed.
Dette er så hos mange udlagt som om, blot man øger hastigheden øger man sikkerheden.
Intet er imidlertid efter min mening mere forkert!
"øget hastighed giver mindre sikkerhed".
Men! det er da klart, at når man indfører skrappere krav til trækkende bils vægtforhold (1:1 princippet) sammen med de øvrige tiltag på området øger man også sikkerheden.
Hertil kommer at forskellen mellem DK og D er at på grund af beskatningsforholdene er bilparken nyere og kraftigere(tungere) i D end i DK

Mine udsagn om at der i Dk på grund af vægtforholdene kun er tempo 100 mulighed for ca halvdelen af campingkøretøjerne, har sin bagrund i meget læsning her på siderne hvor opstempling af trækvægt nærmest er et kvalitetstegn på bekostning af vægtforhold.
Som jeg ser det stilles der også i Dk kun krav altså ikke godkendelse af bilen, hvilket "svage sjæle" jo har givet udtryk for ikke bekymrer dem.

Citat: Om det nytter hvis det man siger er lige modsat andres skal jeg ikke kunne sige, jeg går ud fra at du med et andet forum mener DCUs"

forstår ikke denne sætning men ja jeg deltager og har deltaget hos "mellem campister"

Om programmer Drivere osv
Jeg Fik min første computer i 1992 her var IBM programmer med. Det vi i dag kender som Lotus Notes eller Smart suite. De efterfølgende var ligeledes med programmer,
Men efterhånden er det min opfattelse at med tiden skal mere og mere altså betales.
Finder du den meddelelse værdiløs, er det jo din sag, men det var absolut ikke arrogant

Jeg kunne selvfølgelig have kopieret Høringslisten. men for mig var kun det jeg vil kalde "lobbyen" interessant, At retsvæsen og andre i den henseende neutrale er med, finder jeg helt naturligt og for os uvæsenligt
Som væsentlig var for mig, og andre måske også var, at høringslisten kun omfattede leverandører og ikke brugere.

"stikke piben ind"
Til dig ,som jeg forstår på nogle indlæg fra dig tilhører en gammel søfartsslægt, har jeg brugt ovenståen ordsætning som iflg min lærdom skulle stamme fra det maritime
hvor "piben" (bådsmandspiben) blev brugt når "prominente" gik om - eller fra borde
Herudover brugtes den til at "Kommandere" besætningen under arbejdet, og derefter "Stukket ind" Er dette rigtigt?

Med ovenstående har jeg endnu engang forsøgt at imødegå dine alenlange epistler håber også det er lykkedes denne gang
Om det at man må køre med en dansk..   Sten 3.12.2015 |  11:55
Om det at man må køre med en dansk indregistret vogn der ikke opfylder gæstelandets krav, er det f.eks også kendt at mange af vores vogne er ulovligt for store i Italien. Og at vi i årevis har kørt rundt med vogn-bil kombinationer hvor vognen ifølge de fleste landes bestemmelser var ulovlige. + 50 kg reglen.

En ting er åbenbart hvad vi gæsterne kommer med og en anden, hvad der er tilladt landets egne borgere. Engeland er vel udmærkede at sammenligne med 94 på motorvejen er vel fint nok til de fleste? Men i alle debatter vi har haft om træk er gode eller ej har man gjort opmærksom på at vægtforholdet er vigtigt, og i England til englændere holder man så fast i anbefalingen om ikke at overskride de 80%.

Da rigtig mange danskere køre gennem tyskland og allerede har en tysk tempo 100 godkendelse, er det vel smartest, at man tilslutter sig de tyske krav, hvilket så hvad mange måske har overset, også omfattes af de for alle deres campingvogne alm periodisk syn. Hvilket måske kan siges at lægge fundamentet sikkerhedsmæssigt.

F Johannsen. Hvem i alverden har 2 eller 3 sæt hjul til vognen. :-) 1´ til når den opstaldes, + 1 sæt kørehjul, og et 3´sæt til vinterkørsel. kommer måske "af sig selv", hvis man har vognen i en længere årrække, men hvad med udgiften til fælge, hjulskift opbevaring osv osv. :-)

Er der for resten ikke noget med at vi nu alle skal ha vinterdæk til bilen. FDM og Tysk model. politiken.dk

mvh
Gentager. For øvrigt gjorde jeg mås..   Sten 3.12.2015 |  12:07
Gentager. For øvrigt gjorde jeg måske lidt poppet, opmærksom på, at at der er findes mindst et tilfælde, hvor en privat, uden organisations baggrund har sendt svar i en høring og har fået henvendelsen med argumenter optaget i materialet der skal/kan tages med i overvejelserne inden man udformer detaljerne i det foreslåede.

Om det nytter, hvis det man siger i ( svaret på høringen) er lige modsat andres (svar)
skal jeg ikke kunne sige, jeg går ud fra at du med et andet forum mener DCUs .

mvh
Sten Nåe ja Hva En Svale gør ingen ..   Kjeld L Kristensen 3.12.2015 |  13:28
Sten
Nåe ja Hva
En Svale gør ingen sommer! Men en svalebajer gør godt når den kommer, er jo et gammelt mundheld

Om det passer ind i din fremstilling om privat hørimgssvar er måske en anden sag, men det korte af det lange er jo, at på høringslisten var kun den sædvanlige lobby hvis interesser selvfølgelig ligger på indtjeningssiden samt de rent retslige instanser som naturligt også bør høres

Herudover er det vel stadig en kendsgerning at udlændinge herunder også vore skandinaviske " brødre og søstre" skal godkendes her eller evt også i D hvis man ønsker tempo 100. medens de i England Frankrig Østrig og måske også andre stadig har retten til at følge de pågældene landes hastighedsregler uden specielle godkendelser.
Der bør selvfølgelig ske en tillade..   Bruger slettet 3.12.2015 |  15:36
Der bør selvfølgelig ske en tilladelse til, at vogntog må køre 80 km på landevej og 100 km på motorveje helt uden nogen andre tåbelige og unødvendige ændringer til følge.

Mange har i flere år kørt sådan, med deres vogntog i Danmark, uden det har skabt nogle større problemer for sikkerheden og deres med-trafikanter.
:-) Jo men det må vi da allerede. F.. Sten 3.12.2015 |  15:41
:-) Jo men det må vi da allerede. Følge vores og deres hastighedsgrænser.

Hvad hjælper det hvis vi _her til lands_ får indført de bedste af Englands Frankrigs Østrigs og måske også andres (højere hastigheder), hvis vi stadig kun må køre tempo 100 i D.

Væsentligt om det foreslåede og hvis vi "harmoneres" - hvordan? Mon det bliver sådan, at man for at bevare den Tyske tempo 100 skal til et dansk periodisk syn med vognen eller om man med en D tempo 100 kan fravælge at få vognen under det danske T 100 og dermed bevarer status Q.

Kan det tænkes at de samkører T 100 registrene på den led. Og ønsker vi det ?


:-) App. England . Hvor det går som på skinner. Et vogntog får ligesom en helt anden betydning.

1´video https://youtu.be og 2´del https://youtu.be

Forstør Zoom
www.ft.dk/RIpdf/samling/20151/lovfo.. F. Bruun 22.1.2016 |  19:40
www.ft.dk

Forstør Zoom
og lovforslaget et 1 gangs behandle..   @rne 22.1.2016 |  19:54
og lovforslaget et 1 gangs behandlet og her kan du se hvad de enkelte partiers ordfører på området giver af kommentar.

Ikke alle partiet bakker op - men kan se der er flertal for tempo 100 i DK

www.ft.dk
Lovforslaget og de generelle fremlæ..   Flemming Udbjørg 22.1.2016 |  21:53
Lovforslaget og de generelle fremlægelsesbemærkninger lyder da helt fine.

De nuværende bekymringer går mest på lastvogne. Hvis man ikke kan få denne del afklaret, kan man jo gennemføre loven som fremsat og senere koble lastvogne på. Med lidt god politisk vilje

Og så klar en måned før sommerferien.
Flemming Udbjørg. Dit udsagn svarer..   Kjeld L Kristensen 23.1.2016 |  11:46
Flemming Udbjørg.
Dit udsagn svarer til en vittighed som florerede da svenskerne planlagde og senere gik over til højrekørsel
Lidt langt ude måske. Vittigheden var stillet som et forslag:
"Overgang til højretrafik bør ske ved at lastbilerne i første omgang går over til højretrafik
Herefter bør man efter en passende tid lade resten (resterne) af bilparken følge efter."

Nå men lad nu vore politikere passe deres arbejde så ser vi hvad som hænder
Kjeld Kristen - jeg forstår ikke di..   Flemming Udbjørg 23.1.2016 |  11:57
Kjeld Kristen - jeg forstår ikke din kommentar. Jeg synes jeg skriver ret nøgternt og faktuelt.

Din halvsvenske vittighed har ikke meget med min kommentar at gøre, da der ikke vil være nogen som helst gener eller farer ved at gennemføre det fremsatte forslag nu, og så evt. udvide det senere.

Men hvis man vil lede efter hår i suppen, skal man såmænd nok også finde det. Og imens bliver man så koncentreret, at man lukker virkeligheden ude.
Slap nu af og fald ned FU Indlægge..   Kjeld L Kristensen 23.1.2016 |  12:16
Slap nu af og fald ned FU
Indlægget var en ganske uskyldig kommentar til

"De nuværende bekymringer går mest på lastvogne. Hvis man ikke kan få denne del afklaret, kan man jo gennemføre loven som fremsat og senere koble lastvogne på."

For mig var dette en "morsom kommentar som jeg troede selv du kunne grine af,
Håber derfor ikke at håret i suppen vakte for stor bekymring, men glæd dig over at suppen ikke var havnet i håret.
Hej. Jeg har tysk 100km godkendelse..   Bruger slettet 23.1.2016 |  14:04
Hej.
Jeg har tysk 100km godkendelse, men vil bestemt ikke søge dansk 100km godkendelse, det er jo alt for dyrt og tidskrævende.
Mvh.

Ps. Folketingspolitikere er helt tydeligt den gruppe borgere i Danmark der har mest behov for en omfattende efteruddannelse.
Johansen - du skulle da stille op t..   Flemming Udbjørg 23.1.2016 |  15:18
Johansen - du skulle da stille op til næste Folketingsvalg, så du kan få dokumenteret din duelighed.

Jeg synes det er en helt generel mangel på respekt for vores folkestyre, at så snart man er valgt til byråd, Folketinget eller andet, så skal man hænges ud for at være ubegavet og have behov for efteruddannelse.

Styrken i vores demokrati er, at alle - du, jeg og alle andre - har fri adgang til at stille op til valg, uden at et kræver bestemt baggrund.

Og noget må jo være gået helt galt, hvis du eller andre har sat kryds ved vores folketingsmedlemmer, uden at tro på, at de kan udfylde den rolle de vælges til.

At du ikke er enig i alt, hvad der laves i Folketinget er din ret! Men det behøver jo ikke betyde, at det skyldes disse personers dygtighed eller forstand. Der er jo ca. 5.7 millioner andre muligheder.
Dyrt og tidskrævende??? Et syn af ..   John Ahrenkiel 23.1.2016 |  15:27
Dyrt og tidskrævende???

Et syn af CV koster i omegnen af 300,- dkr, og det tager vel 10 minutter.

Jeg går ud fra at du holder din vogn i orden med dæk og bremser, så der er ingen ekstra udgifter til vedligeholdelse.

Og så er synsindkaldelsen en god reminder til eftersyn af vognen.

mvh John, der snart skal til syn med raslekassen.
Kører man ikke alligevel 90-95 i dk..   Jesper ( rhodocampist via Google ) 23.1.2016 |  16:05
Kører man ikke alligevel 90-95 i dk. Pga lastbilerne.
At køre de 5 km/t gør jo ingen forskel.

Som jeg ser det, er det kun en penge maskine.
Den er jo alligevel på værksted hvert år alligevel. - største delen er hvertfald.
@Jesper ( rhodocampist via Google )..   Harni Hess 23.1.2016 |  16:19
@Jesper ( rhodocampist via Google )

For nogen er det en selvfølgelighed at vedligeholde. For andre er det en udgift som godt kan spares. "C.vognen kører jo kun få km om året" . Til sidst er c.vognen blevet så gammel at det ikke kan betale sig at ofre noget på den. Desværre ser man en del af den slags.
For år tilbage skulle biler også kun synes ved ejerskift. Det gav en del kørende lig som så blev fanget i de årlige §77 eftersyn. Nogen var så heldige at få en bøde, andre måtte gå hjem.

Mvh
Harni
Hej John Ahrenkiel Jeg køre melle..   Bruger slettet 23.1.2016 |  16:38
Hej John Ahrenkiel
Jeg køre mellem 400 og 600km om året på de danske motor/landeveje.
I udlandet mellem 4.000 og 10.0000km.så det har ingen fornuftig værdi for mig, også at få en dansk 100km godkendelse.
I frankrig er det uden godkendelse tilladt at kører 130km og i England 97km og det er helt uden de særlige krav som tyskerne har.

Mvh.
Hej igen F. Johansen Det er et argu..   John Ahrenkiel 23.1.2016 |  17:04
Hej igen F. Johansen
Det er et argument jeg forstår, men i dit første indlæg var det et andet.

Jeg tror at mange tænker som dig, for tidsgevinsten er minimal.
Og det er godt for trafikafviklingen på danske motorveje, som er i forvejen er overfyldte, især i venstre vognbane.

mvh John, der ønsker dig god tur.
Øhhhhhh, hvorfor er i så forhippet ..   Flemming Nielsen 15.3.2016 |  19:24
Øhhhhhh, hvorfor er i så forhippet på at der skal indføres Tempo 100 her i Danmark. Personligt har jeg ikke nogen intentioner om at skal have vores CV. Tempo 100 godkendt. Efter min personlige mening så er det ikke godt at køre 100 med en CV. og det er set i lyset af at den generelle Danske mentalitet om hvordan man skal geberde sig i trafikken, og mangel på respekt for sine med trafikanter.
Når man køre ude i trafikken, så kan man jo meget hurtigt spotte "fjolserne i min verden" der har læsset deres CV. forkert (vægtfordelingen) overvægt i CV. læsset deres bil forkert, og køre gerne tæt på de 100 km/t, og måske en bil som nok er lige i underkanten, til at have kraft nok til at holde en CV.
Når man nu gerne vil højne sikkerheden generelt i det Danske samfund, så er det vel også naturligt at der kommer "kontrol" af CV. for der findes nok nogle som ikke kunne klare et eftersyn, i min verden skal en CV. vedligeholdes som et køretøj, (og de skal bare være tiptop) at der findes personer som er totale ligeglade med andre, vil jo altid være tilstede, lige indtil de selv sidder i lort til halsen, så får de nogle andre tanker.
Hvis jeg skulle få den skøre ide at køre 100 km/t. så stiger brændstofforbruget med ca. 21 %, målt over 15 km. (Audi A4 - 131 TDI heste) hvordan kan det være fornuft i at øge sit brændstofforbrug, bare for at vinde lidt tid i den sidste ende.... det giver ingen mening, og faktum er at det er nemmere at bringe bil og CV. til standsning.
God camping sommer til jer alle.
Pengemaskine.... Tja pengemaskine, ..   Flemming Nielsen 15.3.2016 |  19:39
Pengemaskine....
Tja pengemaskine, det er da ikke den Danske stat der får de penge et syn koster, mig bekendt, så Indtil 2004 var det Statens Bilinspektion, der havde monopol på at udføre bilsyn i Danmark, men i 2005 blev markedet givet frit. En af tankerne med at privatisere Statens Bilinspektion var at skabe en øget konkurrence, der kunne komme kunderne til gode i form af lavere priser. Konkurrencen er en realitet, men prisen kan man vel altid diskuterer,

I realiteten har to firmaer siddet på størstedelen af markedet, Applus A/S, der er spanskejet, og A-Inspektion A/S der er på finske hænder.
Flemming Nielsen - du har din fulde..   Flemming Udbjørg 15.3.2016 |  20:10
Flemming Nielsen - du har din fulde frihed til aldrig at ville køre 100 km/t med din cv på krogen. Og så vil det da helt logisk være tosset at vælge Tempo 100.

Jeg ser en trafik med CV, som i stor stil kører mere end 80 km/t - og konstaterer bare, at det såmænd også tit sker for os selv. Vores vogntog kører ikke optimalt ved de lovbefalede 80 km/t. Så jo - der er kunder til det, og da den danske ordning samtidig vil gælde i udlandet, så har man vel fået det man egentlig gerne ville have; Retten til at køre lidt stærkere på de tyske motorveje på vej til syden.

Du og øvrige ligesindene bliver ikke pålagt noget som helst, og vi andre får et ønske opfyldt. Det er da en ok handel.

Om priser på syn; Hvad synes du da, at det må koste - og hvem kan du få til at arbejde til den indtjening?

Synshallen skal jo både have et sted under tag, en grav at køre hen over, en del teknisk udstyr som kan måle alt mellem himmel og jord, et it-system, som kobler dem op på statens systemer - og så nogle ansatte til at betjene det hele.

Hvad kan man få for 400,- kr. ?? Et simpelt service-eftersyn på en bil med 5-6 år på bagen koster 12-1400 kr. 5 liter kvalitets-motoroilie koster 250-400,- kr. 4 liter sprinklervæske hos Statoil koster godt 50.- kr., som giver en literpris som er næsten dobbelt op i forhold til, hvad jeg betaler for 1 liter diesel.
JA Tempo 100 - er til 3 behandling ..   @rne 15.3.2016 |  20:31
JA Tempo 100 - er til 3 behandling i folketinget den 12.april 2016 og der er flertal for loven.

Og ja folk er da fritstillet for om man vil have sådan en godkendelse i DK, men både DCU og FDM har jo været store fortaler for dette gennem mange år, og det gør de vel på vegne af campingfolket, så nu er det tæt på.
"DCU og FDM har jo været store fort..   B, Jørgensen 15.3.2016 |  21:45
"DCU og FDM har jo været store fortaler for dette gennem mange år, og det gør de vel på vegne af campingfolket"
Ja med udgangspunkt i den eksisterende ordning, og ikke som en pengemaskine.
Men lur mig og tyskernes mærke ikke kommer til at gælde for dem her i DK.
Hej B, Jørgensen Har lige fået Tys..   Bruger slettet 16.3.2016 |  0:49
Hej B, Jørgensen

Har lige fået Tysk 100km godkendelse på min nye campingvogn.
Dansk godkendelse af 100km medfører jo syn, så derfor er det slet ikke smart.
Jeg håber at en tysk 100km godkendelse også gælder i Danmark.
Mvh.
Flemming Udbjørg - Man kan jo altid..   Flemming Nielsen 16.3.2016 |  9:04
Flemming Udbjørg - Man kan jo altid finde augmenter for det ene og det andet, især hvis det er til ens egen fordel, og naturligvis er der kunder i butikken som gerne vil køre hurtig, og det har jeg naturligvis respekt for.

Vedr. prisen på et periodesyn, så må det koste det det koster, for naturligvis skal de respektive synshaller have deres omkostninger dækket for at kunne drive det efter de krav der bliver stillet.

Mvh. Flemming Nielsen
Har lige kigget i krystalkuglen: F..   John L. 16.3.2016 |  12:15
Har lige kigget i krystalkuglen:

Forsikringsselskaberne forventer flere totalskadet cv'er og kvæstede personer...

Forhandlerne glæder sig bare...

Synshallerne glæder sig også bare...

Lastbilerne får - på sigt - lov til at køre 90 km/t...
.
Hej. Nu vil vognmændene til at køre..   Verner Skov Hansen 16.3.2016 |  15:41
Hej.
Nu vil vognmændene til at køre 90 km/t.
Så får vi mange forskellige hastigheder på motorvejene.
Campingvogne uden tempo 100, 80 km/t
Lastbiler 90 km/t
Campingvogne med tempo 100, 100 km/t
Andre biler 110 - 130 km/t

Det vil give flere overhalinger, nogen med kun en lille hastighedsforskel, og derfor langvarig, det vil ikke give en bedre trafikafvikling.
God sommer
Verner
Tilfældigt så jeg anden behandling ..   Kjeld L Kristensen 16.3.2016 |  16:14
Tilfældigt så jeg anden behandling i fjernsynet. Hvor ordførerne en for en gik ind for Tempo 100.
Det sjove ved denne forestilling var imidlertid de spørgsmål som blev stillet fra EL.
der til stor morskab for dem selv, spurgte ind til sikkerhed og trafikafvikling, hvortil ingen svarede udover at "vi går ind for loven"

Jeg havde lidt ondt af disse ordførerere som blot var sendt i salen med dette budskab og overhovet ingen argumenter havde hvorfor.
Hej Verner Skov Hansen Jeg manipul..   Flemming Udbjørg 16.3.2016 |  16:30
Hej Verner Skov Hansen

Jeg manipulerer lige lidt med dit indlæg:

Så får vi mange forskellige hastigheder på motorvejene.
Campingvogne med meget forsigtige chauffører kører 70 km/t - også på motorvejen.
Campingvogne med lidt kækkede chauffører, som jo har Tempo 100, kører kækt de 110 og mener det er fuldt forsvarligt
Nogle lastbiler triller adstadigt afsted med 65-70 km/t
Andre lastbiler kører præcis 80 km/t, men ligger så tæt ved alle de forankørende lastbiler, at de samlet kan spærre en halv kilometer på motorvojen.
Campingvogne med tempo 100, 100 km/t
Biler uden campingvogne, som føres af meget forsigtige chauffører kører 85-90 km/t og ligger gerne i 2. vognbane for a give plads til dem som vil køre ind på motorvejen om 5 kilometer.
Andre personbiler biler kører 130 km/t på alle motorveje - uanset skiltning .

Såeh - vi har vel allerede en masse forskellige trafikanter på vejene.

Det vil give flere overhalinger, nogen med kun en lille hastighedsforskel, og derfor langvarig, det vil ikke give en bedre trafikafvikling - men det er der jo ikke rigtig nogen trafikforskere som bakker op om, for tallene fra udlandet viser det modsatte!
Hej Fu Nu ved jeg ikke om vi færde..   Kjeld L Kristensen 16.3.2016 |  17:56
Hej Fu
Nu ved jeg ikke om vi færdes på de samme veje, Men
Når jeg kører på motorveje kører alle campingvogne med 80 km/t som de må.
Nogle siger det er bilens speedometer som viser hvilken hastighed og andre siger at kun GPS viser ret fart, alt så op mod 10% forskel. andre igen blæser lidt på loven og siger vi følger lastbilerne altså op mod 90 km/t

Lastbiler! I min optik kører disse på motorveje fra 80 til 90 km/t Idet lastbiler som kører 80 er de som kører med farligt gods. ARLA food og et par andre har herudover sagt at max fart er 80 km/t.

Med andre ord hastigheden i højre spor er fra 75-90 km/t

I venstre spor køres sædvanligvis 110 -130 km/t af langt hovedparten af personbilerne. Dog er her kommet en forsinkende variant (Busserne) som kører 100 km/t.
I dette spor vil man så yderligere tilføre de campingkøretøjer som lovligt og ulovligt vil køre 90-100 km/t
Her har jeg skrevet Lovligt og ulovligt ,idet jeg er helt sikker på at en væsenlig del af de som har fået tempo 100 på deres campingvogn overhovet ikke har læst reglerne om køretøjets vægtfordeling.

Når køretøjer må overhale andre som kører med op mod 90 km/t og svinger ind i en bane hvor hastigheden normalt er 100- 130 km/t vil der være tale om elefantoverhalinger, og det kan ikke fremme trafikafviklingen-

Hertil kommer ordene "Hastigheden Dræber" men dem kan vi jo selvfølgelig skrotte,
de gælder jo kun for andre. så af den grund kan vi jo godt give hastigheden helt fri.
Med vedtagelse af Tempo 100 og skat.. F. Bruun 16.3.2016 |  18:02
Med vedtagelse af Tempo 100 og skattepenge tilbage kan 12. april blive en god dag!

Forstør Zoom
Nedenstående står i den lovforslag ..   Kurt Friedrichsen 18.3.2016 |  11:20
Nedenstående står i den lovforslag der træder i kraft 1. juli 2016, så får i en tysk tempo 100 godkendelse i en dansk synshal, vil den sandsynligvis komme til at gælde både for Danmark og Tyskland og vi vil dermed automatisk blive indkaldt hvert andet år til syn, nedenstående er et citat fra lovforslaget:
Det er hensigten, at påhængskøretøjer med en udenlandsk Tempo 100-godkendelse kan køre Tempo 100-kørsel i Danmark, hvis der mellem Danmark og det pågældende land kan opnås enighed om betingelserne for en gensidig anerkendelse af Tempo 100-ordningerne. Der vil i den forbindelse blive fastsat nærmere krav til den dokumentation for Tempo 100-godkendelsen, som skal medbringes under kørslen i Danmark. Af hensyn til bl.a. kontrollen med opfyldelsen af Tempo 100-betingelserne, vil Tempo 100-godkendelsen som det også gælder for Tempo 100-busser skulle registreres i Køretøjsregistret (DMR), hvilket kræver en tilpasning af registret, ligesom påhængskøretøjet på bagsiden skal være påført et Tempo 100-mærke, som tilkendegiver, at køretøjet er godkendt til Tempo-100 kørsel, dansk eller udenlandsk mærke.
Værst tænkelige udgang på tempo-100..   P. Gug-Kjeldsen 26.4.2016 |  13:27
Værst tænkelige udgang på tempo-100 for campisterne.
Synshaller glæder sig sikkert allerede til flere indtægter og campingbranchen ligeså med tilbud om klargøring til syn

www.dr.dk

mvh
Hej. Mit sidste nye tyske 100km ski..   Bruger slettet 26.4.2016 |  14:39
Hej.
Mit sidste nye tyske 100km skilt, som jeg netop fik inden den danske 100km lov blev vedtaget, vil blive påsat på vores campingvogn på en måde så 100km skiltet let kan af og påmonteres efter behov og regler.
Mvh.
Der er skam også til en "billig pen.. F. Bruun 29.4.2016 |  11:15
Der er skam også til en "billig penge" noget at klæbe på bagenden af campingvognen til dem, som absolut ikke vil have Tempo 100 tilladelse - se blot her:

Forstør Zoom
Det med at fortælle sandhedn og HEL.. Sten 29.4.2016 |  12:53
Det med at fortælle sandhedn og HELE sandheden.

Hvis man kikke i artiklen der linkes til www.dr.dk

Citat: "De rent tekniske krav for godkendelse i begge lande er ens, men i Danmark skal vognen til syn hvert andet år. Denne ekstra danske foranstaltning gør, at man ikke kan bruge den tyske godkendelse.

- Det er ikke en ønskesituation, men det er sådan det er, siger Dennis Lange."



Her glemmer de at fortælle, at de tyske campister også dem der ikke har tempo 100 altså ALLE registrede campingkøretøjer, skal til periodisk syn hvor man herunder tjekker om de har et gyldigt gasprøvemærke.

Danske campister med en tysk tempo 100 godkendes er hidtil sluppet for det...

Og kan det fortsætte? Er der mon grund til i det hele taget at beholde systemet med de tyske godkendelser af danske vogne der hvis de bliver gensidigt anerkendt som eneste formål nu kun gå at undgå de periodiske syn. Skal man anerkende hinandens tempo 100 forudsætter det vel ensartede synsbetingelser.
En gordisk knude.

Billedet: Skoven i går

Forstør Zoom
Igen og tydeligere. Det citerede e.. Sten 29.4.2016 |  14:21
Igen og tydeligere.

Det citerede er vel stort set vrøvl, idet det IKKE er det danske krav om periodisk syn af tempo 100 vogne der er en hindring, på det punkt er betingelserne altså ens, men,

ja hvad er det så der ventes på. forhandliger? Det siges jo, erset så jeg at de har været i forbindelse med i hinanden inden forslaget fik sin udformning.

Er der fordi der SKAL sidde et Dansk tempo 100 på vognen. Der jo billere af hvordan de SKAL se ud.

Eller er de bage for at der, gensidig godkendelse, komme til at vælte ind med tyske campister der kørerne meget hurtigere kommer til at udgøre en alt for stor risiko.

Er man af samme årsag ikke interesseret i at alt for mange danske campister vælger den danske tempo 100 ordning.

Modstandere af Dansk tempo 100 kørsel i DK kan vel kun være tilfredse med de knaster der ses. Man skal passe på hvad man ønsker sig...:-))

Hvor mange kan egentlig som det foreligger nu tænke sig at få vognen dansk tempo 100 godkendt.

Er tur fra Gedser til Skagen, hvor meget hurtigere kan det mon gøres med Dansk tempo 100 på bagsmækken. :-)

Billedet. Her ser i hvordan de skal være.

Forstør Zoom
Eller skyldes det at en dansk regis..   Sten 29.4.2016 |  14:37
Eller skyldes det at en dansk registret vogn ikke må synes i en tysk synshal?

Om det vil jeg minde om at man Danske campister for nogle år siden kørte trækket til Tyskland og fik det synet der. Det var dengang det skulle synes sammen og folk kørte så ofte til vejning og mødte så med en frisk vejeseddel på bilen der dokumeterede at den køreklar var tung nok til vognen. Jeg husker ikke om vognen også skulle vejes, ville vel ha være rimeligt. :-)

Men det med at syne i udlandet. Der er altså precedens, og det er vel ganske simpekt når det hander om en campingvogn. Når der tysk tempo 100 synes her i landet kan de god godt snakke samme. de 2 myndigheder.
Ved ikke hvor meget der er sparet f..   knud hansen 29.4.2016 |  15:52
Ved ikke hvor meget der er sparet fra Gedser til Skagen, men fra Skagen til grænsen spares der 0.75 time!! ved at køre T 100
Sten skriver: Citat: Skal man anerk..   Bruger slettet 29.4.2016 |  16:19
Sten skriver:
Citat:
Skal man anerkende hinandens tempo 100 forudsætter det vel ensartede synsbetingelser.
Citat slut!

Min kommentar til ovenstående, hvorfor dog det?

At bygger jo kun på ideer.

Om der også skal være lovkrav om gastest på danske campingvogne bestemmes da kun af Danmark.

Det er slet ikke en gordisk knude.

Jeg kørte mit vogntog til 100km - synsgodkendelse i Celle i Tyskland og fik godkendt synet i 2006

Det Sten så også skriver citat:

Det var dengang det skulle synes sammen og folk kørte så ofte til vejning og mødte så med en frisk vejeseddel på bilen der dokumenterede at den køreklar var tung nok til vognen. Jeg husker ikke om vognen også skulle vejes, ville vel ha været rimeligt.

Citat slut!

Min kommentar til ovenstående:
Det er helt forkert på min 100km - synsgodkendelse er der slet ikke beskrevet nogen bestemt bil eller krav til den trækkende bil.

Stens mange gætterier og at Stens nogle gange husker meget forkert, kan jeg nu godt undvære, det er jo meget forstyrrende for at få korrekt informationer fordelt til andre i dette forum.

Jeg gentager lige hvad Sten aldrig fremhæver:

At der slet ikke er noget dansk lovkrav om periodisk gastest af danske campingvogne.

Og:
I Frankrig er det uden godkendelse tilladt at kører 130km og i England 97km og det er helt uden de særlige krav som tyskerne har.
Det er nu også noget tankevækkende at tyskerne næsten alene fabrikere det særlige udstyr som kræves for en tysk 100km - synsgodkendelse ikk?
F. Johansen skriver: *Det er helt f..   Steen 29.4.2016 |  16:27
F. Johansen skriver:
*Det er helt forkert på min 100km - synsgodkendelse er der slet ikke beskrevet nogen bestemt bil eller krav til den trækkende bil.**

Ok, det vil sige at du ikke har noget krav om mindstevægt/køreklar vægt eller krav om ABS-bremser??
Du må efter dine udtalelser så spænde en lille bil foran og så bare fræse afsted med 100 på de tyske autobahner ?
Hej Steen Æbeløe Selvfølgelig er d..   Bruger slettet 29.4.2016 |  16:54
Hej Steen Æbeløe

Selvfølgelig er der nogle krav om ABS-bremser og størrelse på campingvognsvægt, støddæmpere, dækalder m.m. som helt sikkert skal opfyldes, men det står nu slet IKKE på min 100km -attest som jeg selvfølgelig altid skal medbringe ved kørsel i Tyskland og som for øvrigt kostede mig 37,70 euro den 10-7-2006

Det er altså på ingen måde beskrevet en bestemt bil.

De er nogle generelle bestemmelser på tyske 100km - synsgodkendelser og som sikkert er ændret igennem de seneste 10 år efter behov.

Mvh.
@F.Johansen Uanset om der ikke er n..   knud hansen 29.4.2016 |  17:13
@F.Johansen
Uanset om der ikke er nogle krav på din attest tror jeg det er klogt at opdatere din viden omkring hvad der kræves af din bil, ukendskab til loven, fritager jo ikke for straf, og en tysk Hr. betjent går nok ud fra gældende tysk lov.
Hej Knud Hansen Det er helt sikkert..   Bruger slettet 29.4.2016 |  17:23
Hej Knud Hansen
Det er helt sikkert rigtig klogt, at jeg netop altid løbende opdatere min viden omkring, hvad der kræves af min bil, hvorfor mener du ikke, jeg gør det?,
Og ja ukendskab til loven, fritager jo ikke ingen for straf der er jo almen viden for de fleste.
Mvh.
Hej, her lidt mere info, men det er..   Bruger slettet 29.4.2016 |  19:50
Hej, her lidt mere info, men det er kun for at skabe lidt klarhed om hvordan det lige er med mine 2 vogntog og med det tyske Tempo 100:

Først:
Jeg har ikke mindre end 3 campingvogne og 3 biler.

Jeg har valgt kun at eje biler, som alle kan køre mindst 18km pr liter, dog selvfølgelig uden campingvogne.

Derfor er den ene af vores campingvogne afmeldt i motorregistret (CRM) fordi en Cabby 800 LT campingvogn årgang 2008 er rigtig meget for stor, til vores biler og som derfor kun kan bruges som fastliggervogn.

De andre campingvogne har en egenvægt/totalvægt på henholdsvis 650/850 og 1050/1350

Disse 2 vogntog er begge godkendt med tyske 100km -godkendelser den sidste godkendelse er så ny så datoen for godkendelsen som er dateret 4. april 2016 på denne 100km -godkendelse (Tempo100)

Der står jo meget mere, end på den første 100km -godkendelse af 10-7-2006

Der står følgende i følgebrevet fra Applus+ i Danmark:

Krav til det trækkende køretøj:
Skal være forsynet med ABS.
Skal have en køreklar vægt (se registreringsattesten punkt G) på mindst den anførte værdi*.
(* Køreklar vægt og egenvægt er på min registreringsattest er begge steder opført til 1050kg)

Hvis køreklar vægt ikke fremgår af registreringsvægten kan egenvægt +125 kg anvendes.

Vedligeholdelse af tilladelsen:
Tilladelsen udstedes og skal ikke fornyes.
Det påhviler ejer/bruger at køretøjerne opfylder kravene til Tempo 100.

Særlig opmærksom bør man være på campingvognen/trailerens dæk, hvor kravene er:
Max. 6år - Mindst hastighedsmærkning L = 120km/h
og at load index svarende til det tilladte akseltryk.

Ved kørsel i Tyskland med køretøjer der IKKE opfylder bestemmelserne, gælder de fastsatte hastighedsgrænser i den tyske færdselslov.

Sådan ser selve Tempo 100 bekræftelsen ud som er lidt frit oversat:

J - køretøjstype: Campingvogn
D1 - Mærke: LMC
D2 - Variant/type 475
E - Stelnummer: 1234..XXXXXXXXXXXX
A - Registreringsnummer: XX1234
G - Egenvægt 1050kg
F2 - Totalvægt 1350kg
Bremser J
Støddæmpere J
Datomærker på dæk: uge 8 år 2015*
Mindst hastighedsmærkning L = 120km/h
* Notat: De monterede dæk er op til 170km
Tilkobling er indrettet med stabiliserings anordning ISO 11555-1 fra 1 juli 2003 J
Campingvognen er udstyret med stabiliseringsretning ifølge § 1 nr.1 d) bb) N
Campingvognen opfylder betingelserne for Tempo100 J
Slut!

NB.Der er ikke nogen vejledning nogen sted i attesterne eller andre bilag, om en lovligt tilladt sammensætningen af mine vogntoget, om bilers og campingvogne maksimale vægtstørrelse.

Mvh.
F Johansen. Det jeg fortæller om er..   Sten 29.4.2016 |  19:53
F Johansen. Det jeg fortæller om er den første tempo 100 ordning, hvor man IKKE kunne få synet i Dk hvor vægtforholdene køreklar bil som vi ikke havde i DK og vognens total skulle holdes under 0.8 af bilens køreklare vægt. Bil og vogn skulle i begyndelsen synes sammen! Og det kunne kun foregå i Tyskland.
Hej Sten Mit første vogntog blev j..   Bruger slettet 29.4.2016 |  20:09
Hej Sten

Mit første vogntog blev jo netop fremstillet i Tyskland til synsgodkendelse i byen Celle og fik også godkendt synet i 2006.

At vognens total skulle holdes under 0.8 af bilens køreklare vægt og at bil og vogn skulle synes sammen var der så vidt jeg ved slet ikke noget krav om i 2006.

Der er jo slet ingen oplysninger i synsgodkendelse om bilen data eller registreringsnummer som var med ved synet.

Mvh.
Her er en tråd fra 2005 http://www.. Sten 29.4.2016 |  21:24
Her er en tråd fra 2005

www.campingferie.dk

Jeg har IKKE læst i gennem andet end lige øvrest Og da linkene der ses i tråden måske er gledet ud supplere jeg med dette link hvor bla Jørgen L er hjælpsom.

https://groups.google.com

mvh

Forstør Zoom
og fra en anden tråd I Tyskland..   Sten 29.4.2016 |  21:46
og fra en anden tråd

I Tyskland har man netop fået nye regler for tempo 100 tilladelser. Reglerne er her oversat efter ACACs hjemmeside: www.adac.de
De nye regler er trådt i kraft 22. 10. 2005 og gælder frem til 31.12. 2010.

1´Forsøgsperiode i D begyndte i svjh i 1998. At du i 2006 har nogle andre betingelser på dine papirer er altså ikke underligt.
Hej Sten Så var det jo alligevel i..   Bruger slettet 30.4.2016 |  9:50
Hej Sten
Så var det jo alligevel ikke bare, kun gætterier (denne gang :-)) og du husker ikke meget forkert, så tak for, at du fandt nogle informationer frem om tyske Tempo 100 før 2006.
Mvh.

Deltag i debatten

Du skal være logget ind for skrive eller redigere i vores debatforum

E-mail  
Password  
Husk mig  

Er du en ny bruger af vores debatforum, kan du oprette en profil her

Har du glemt dit password?

Fortvivl ikke. Udfyld din e-mail adresse herunder, og vi sender dig straks et nyt.

  E-mail