Hovedområder
Arrangementer /træf
Autocampere
Biler
Camping i TV
Campingnyt
Campingpladser i DK
Campingpladser i udl.
Campingvogne
Digital TV
Diverse
Efterlysninger
Fortelte og telte
Gode råd
Konkurrence
Køb og salg (Udstyr)
Mit vogntog
Navigation
Ny campist
Personlige sider
Rejseinspiration
Storebæltsbroen
Udstillinger
Udstyr og Tilbehør
Vintercamping
Debatforum på diverse mærker
Alle områder (liste)
Alle områder (detalj.)
Betingelser
Hjælp:
Oprette ny tråd eller svar på indlæg
Campingvogne
Fold alle indlæg sammen

Titel Forfatter Dato

Sporing  Harni Hess 21.4.2015 |  16:44  
Så blev det min tur til at opdage at c.vognen sporer forkert. Den skal nu en ture til firmaet Lageri Schmidt i Haderslev og derefter have 2 nye dæk på. De nuværende blev monteret i 2013 og har til dato kørt ca 20000 km. Den var for en måned siden til det årlige eftersyn uden at der blev gjort anmærkninger omkring dæksliddet.

Mvh
Harni

Forstør Zoom

Man er godt nok uheldig fortiden:-(..   Jesper ( rhodocampist via Google ) 21.4.2015 |  17:53
Man er godt nok uheldig fortiden:-(.

Men godt du selv opdagede det så.
Mon der er rabat at hente fra Eftersynet.

Eller tror du de beholder det, for tilskud til briller:-).
Nej, kunne bare ikke lade vær. :-). Smil.

Sikke noget, ham fra Haderslev, lyder utrolig flink.

Mon ikke de fleste vogne, kommer en tur forbi ham.
Tror han er mere at lave, end man lige går og tror.
Var dernede i Haderslev sidste år, ..   F. Bruun 21.4.2015 |  18:39
Var dernede i Haderslev sidste år, havde bestilt tid til kl. 08.00 og kørte derfor derned aftenen før. Der kan overnattes ved værkstedet m/strøm, så det var næsten som at være på camping! Fik også nye dæk på efterfølgende og har siden været både i Kroatien, Italien og Sverige samt rundt i DK uden at det kan ses slid på dækkene!
Før sporingen blev rettet målte den..   Harni Hess 22.4.2015 |  15:51
Før sporingen blev rettet målte den ene side +6 mm og den anden side +7 mm. Begge sider blev derefter rettet til +0,5 mm.

Mvh
Harni
for uindviede:-) http://www.densto..   Bruger slettet 23.4.2015 |  10:14
for uindviede:-)

www.denstoredanske.dk

Man taler om positiv sporing, når hjulenes forkant er tættere på hinanden end bagkanten, og negativ sporing i modsat fald. Positiv sporing, der er den sædvanlige sporing for en bil, kaldes også spidsning eller toe-in, mens negativ sporing kaldes spredning eller toe-out.
:...

Man pleje at køre med en _lille smule_ "spidsning" "tæerne indad fordi det hjælper til holde køretøjet i ret kurs.

Hvis hjulene peger meget forkert - bliver vognen som en defekt indkøbsvogn dem der er svære at styre, fordi det hjul med bedst vejkontakt ( usymmetrisk last i vognen, vindstøj og ujævnheder i vejbanen, vinder førerretten.

Spidser elller skræver hjulene lige meget, kører vogn eller bilen lige ud i stille vejr men påvirkes af ovenfor nævnt, og bruger mere brændstof, fordi dækkene, mere eller mindre, slæbes sidelæns hen over vejbanen.

Slingere trækket og er mere and almindeligt vindfølsomt kan det være at der trænger til at blive "sporet".

Jeg syns at vi har set en campist fortælle at trækket - efter sporing af vognen - bruger mærkbart mindre brændstof.

Jeg går ud fra at f.eks et caravan værksted sagtens kan tjekke om vognens sporing er i orden - men bare ikke rette fejlen.


Harni hvordan opdagede du at vognen var ude af sporing. Ok dækkene afslører, men ellers? Var du i gang med båndmål eller fik tjekket på andre måder?

Det er jo lidt sørgerligt at der skal bruges et sæt dæk for at afsløre fejlen. ( Det er ingen kritik!!! ) Kører man med en meget stabil bil og med et godt vægtforhold er fejlsporing nok mindre mærkbart.

Hvis dette er nemt at konstatere burde det vel hører under de første serviceeftersyn man skal overholde for at bevare garantien på vognen?

Nåe nej det vil i et eller andet omfang koste producenter og forhandlere penge.

mvh
vindstøj = vindstød. forbistrede st..   Bruger slettet 23.4.2015 |  10:15
vindstøj = vindstød. forbistrede staveplade. :-)
Det var rent tilfældigt at jeg kom ..   Harni Hess 23.4.2015 |  10:57
Det var rent tilfældigt at jeg kom til at kigge på dækket. Solen afslører jo næsten alt. Nej jeg har ikke haft hverken målebånd eller andet fremme.
C.vognen er på vej mod sit 6. år og er nu på sit 3. sæt dæk. 1.sæt gik til pga af et defekt hjulleje sandsynligvis sket på en tur til Syditalien i 2012. Næste sæt blev monteret ved eftersynet i 2013 efter lejeskift, men intet blev da udmålt. Som skrevet tidligere er hjulene blevet justeret til rette mål og nye dæk er også monteret. Det blev Hankook varevognsdæk købt, monteret og afbalanceret hos Superdæk. De kendte til reglerne for dæk når det gælder tempo 100. Dækkene er fra uge 4 og 5 dette år.
Jeg har dog altid syntes at c.vognen har været tung at trække. Den tidligere, en Dethleffs, vejede 1350 kg. Den nuværende Hymer vejer 1800 Kg, men Lageri Schmidt i Haderslev mente nu ikke at de ekstra 500 kg kunne give den store forskel. Bilen en Toyota Landcruiser er den samme for begges vedkommende. Til gengæld mente Lageri Schmidt jeg nok ville kunne spare en tankfuld brændstof på en tur til Italien og hjem igen efter denne justering. Min egen mening er at jeg syntes jeg kunne mærke forskel bagefter, men måske det er indbildning. En længere ferietur kan måske give svaret.
Det værste i denne sag er faktisk det campingværksted der foretog seneste eftersyn, blot har krydset feltet med dæktryk/ dækmønster af uden at gøre opmærksom på det skævslidte dæk. Eftersynet blev foretaget i begyndelsen af marts, altså for lige godt måned siden. I værste fald kunne dækket eksplodere med diverse følgeskader eller jeg kunne blive stoppet og så få en bøde pga af nedslidt dæk og blive bedt om at sætte nye på.
Almindeligvis checker jeg ikke andres arbejde, men måske man skal være mere agtpågivende i fremtiden.

Mvh
Harni
Hej Min mekaniker opdagede ved et e..   B Jakobsen 23.4.2015 |  12:37
Hej
Min mekaniker opdagede ved et eftersyn at campingvognen hældte mod højre (var skæv).
Det viste sig at være en af gummilamellerne inde i akslen der var blevet beskadiget. Måske ved for hurtig passage af et vejbump eller at jeg i Toscana var røget ned i en udgravning i vejen . Advarslings skiltene var blæst ned i grøften, og det hele foregik i et skarpt sving.
I Haderslev ordnede de akslen til det perfekte. Jeg afleverede vognen kl.8 og fik den tilbage kl. 13.
MVH BJ.
@Harni Jeg havde præcis den samme f..   Knud Madsen 23.4.2015 |  13:04
@Harni
Jeg havde præcis den samme fornemmelse, at vognen var blevet lidt lettere at trække, efter jeg fik rettet en nogenlunde tilsvarende toe-in til det samme som du beskriver.
Den anden dag skiftede jeg dæk, og da dækkene kom ud i lyset, kunne jeg tydeligt se, at det dæk, hvor den største sporingsfejl havde været, var betydeligt mere slidt.
Der ud over bilder jeg mig ind, at vognen er ikke nær så sidevindsfølsom, hvilket sagtens kan være tilfældet, når man begynder at spekulere over, hvad der sker ved sidevindspåvirkningen og vægtforskydninger og ændret vejgreb.
Spørgsmålet er så, om man bør få kontrolleret sporing med meget mere jævne mellemrum.
mvh
Knud
Kender det alt for godt, man skal e..   Jesper ( rhodocampist via Google ) 23.4.2015 |  13:54
Kender det alt for godt, man skal efterse andres arbejde.
Nogen er bedre end andre. - som du kender til :-).

Godt du så hurtigt kunne få vognen på rette vej igen.
God service må man sige, der har du været heldig
@Knud Madsen Jeg har ikke bemærket ..   Harni Hess 23.4.2015 |  14:01
@Knud Madsen
Jeg har ikke bemærket at cv'en skulle være mere sidevinds følsom, måske fordi den aldrig har været 100% iorden. Det vil vise sig på den næste langtur.
Min bil kører forholdsvis ubesværet hen over ujævnheder, og derfor kan det måske være en god ide at få lavet en kontrolmåling af sporingen på cv'en en gang imellem. Jeg har ingen ide om hvor meget der skal til for at den kommer ud af stilling. Man kunne jo godt forestille sig at cv der er læsset til det maksimale vil være mere udsat en end der ikke er det. Eller sagt på en anden. En cv der på papiret ikke må læsses til det der står på akslen klarer ujævne veje bedre.

Mvh
Harni
Det der undrer mig meget, er at fej..   Knud Madsen 23.4.2015 |  16:29
Det der undrer mig meget, er at fejlindstillingen giver sig til udtryk i toe-out.
Det indikerer jo ikke, at det er påkørsler af kantsten, hårde vejbump og andre forhindringer, der giver fejlen. Det skulle jo i sagens natur udmønte sig i toe-out, som man oplever det på bilers styretøj.
Jeg har lige ifm montering af mover, netop ligget og gloet på hjulophæng og svingarmene uden at kunne komme på en forklaring.
Jeg havde heller min CV mistænkt for ekstraordinær sidevindsfølsomhed, men da jeg som du trækker med en forholdsvis tung 4x4, er problemet måske heller ikke så mærkbart, men efterfølgende var oplevelsen en mere rolig CV.
Alt i alt var penge og ulejlighed givet godt ud.
mvh
Knud
Fejl i første linie: skal være toe-..   Knud Madsen 23.4.2015 |  16:31
Fejl i første linie: skal være toe-IN

Deltag i debatten

Du skal være logget ind for skrive eller redigere i vores debatforum

E-mail  
Password  
Husk mig  

Er du en ny bruger af vores debatforum, kan du oprette en profil her

Har du glemt dit password?

Fortvivl ikke. Udfyld din e-mail adresse herunder, og vi sender dig straks et nyt.

  E-mail