Hovedområder
Arrangementer /træf
Autocampere
Biler
Camping i TV
Campingnyt
Campingpladser i DK
Campingpladser i udl.
Campingvogne
Digital TV
Diverse
Efterlysninger
Fortelte og telte
Gode råd
Konkurrence
Køb og salg (Udstyr)
Mit vogntog
Navigation
Ny campist
Personlige sider
Rejseinspiration
Storebæltsbroen
Udstillinger
Udstyr og Tilbehør
Vintercamping
Debatforum på diverse mærker
Alle områder (liste)
Alle områder (detalj.)
Betingelser
Hjælp:
Oprette ny tråd eller svar på indlæg
Campingvogne
Fold alle indlæg sammen

Titel Forfatter Dato

Spørgsmål angående det at...  Henning Mikkelsen 26.12.2014 |  11:51  
FDM har en slutseddel til brug ved handel med campingvogne, www.fdm.dk hvis der nu under Sælger oplyser, var en rubrik der hedder Der er blevet gået på taget [ ] Ja [ ] Nej [ ] Ved ikke
Hvor ville taggængerene så sætte deres kryds?

Henning, man kunne jo stille mange ..   John Ahrenkiel 26.12.2014 |  12:33
Henning, man kunne jo stille mange spørgsmål?

Hvor langt har støttebene været skruet ned?
Har vognen kørt på saltede veje?
Er der røget tobak eller stegt bøffer i vognen?
Har der været husdyr i vognen?
osv.

mvh John, der har gået på taget at autocamperen.
Og hvad ville du så bruge sådanne s..   Knud Madsen 26.12.2014 |  12:37
Og hvad ville du så bruge sådanne svar til?

Hvis jeg nu havde sat kryds ud for ja, ville du ikke vide, om det dækkede over, at jeg havde sat en øgle på 20 kg op på taget for at udføre børnearbejde i farlige højder, f.eks. ved at skure taget, eller om jeg selv med mine 100-200 kg havde udført springgymnastik der oppe.
Hvis nej, ville du, lige som jeg ikke ved det, ikke vide om min forgænger, der havde knust sengen, da vi købte vognen, også havde brugt taget til gymnastiske øvelser med sine 160+ kilo.
Ved ikke, ville heller ikke give megen brugbar viden.

Det er nok ikke noget, der vil havde den store nyttige gang her på campingjorden, at søsætte et sådant folkekrav.

mvh
Knud
Ja ja John, men når en campingvogn ..   Henning Mikkelsen 26.12.2014 |  12:49
Ja ja John, men når en campingvogn skal sælges, er der ofte ingen grænser for hvor velholdte og knapt nok brugte vognene er, men noget kan ses eller lugtes, eller der kan gives f eks fugtgarantier.
Hvis jeg skulle købe en brugt vogn, vil jeg gerne vide om der er gået på taget, ligesom jeg også gerne vil vide om den skulle have været skadet. Ingen af dem ville jeg i bekræftende fald købe!

Men du ville som jeg forstår det krydse af i Ja - eller?

Mvh
Henning
Jeg ville da med stolthed og selvfø..   Flemming Udbjørg 26.12.2014 |  13:32
Jeg ville da med stolthed og selvfølgelighed skrive ja - og vedlægge en fejlfri FDM- eller DCU-rapport, som viser, at vognen ikke har nogen skader. Hverken på plader eller i konstruktionen.

Med en fejlfri stor DCU-test, som også efterser skader på vognens karosseri, undervogn, bremser, tilkobling, el-systemer m.v. og er inkl. fugt- og gastest, så vil mit bedste gæt være, at køberen vil være glad, for at købe en stærk og fejlfri vogn. Da hellere det, end en vogn, som man ikke aner, hvad den kan holde til. Eller....??

Henning, hvis jeg var dig, ville jeg til enhver tid forlange en fejlfri stor DCU-test, hvis jeg skulle købe en brugt vogn! Så er jeg så godt sikret, som jeg nu kan blive. Og du har en fuld faglig dokumentation for dit reklamationskrav, som forhandleren ikke lige kan afvise. Og branchens ankenævn, vil da selvfølgelig give dig medhold - fordi du har en godkendt test, som baggrund for din anke.

Sjovt nok kræver vist ret få denne attest ved køb af brug vogn, ligeom for få kræver en fejlfri FDM-attest, når de køber brugt bil!

Men så er man da også selv uden om det, hvis man efterfølgende finder problemer.

Hvis du køber brugt hos en forhandlder, så er en fejlfri DCU-test et vigtigt værktøj, for så ved du helt præcist, hvordan vognen har det - og alt, som findes skal rettes under din reklamationsret, og hvis der tages forbehold for f.eks. fugt i et bestemt målested, så rejser du bare samme forbehold overfor forhandleren - og holder så øje med udviklingen.

Hvis forbeholdet udvikler sig til en fugtskade, så har du med dit eget forbehold en fuld og legal ret til, at få skaden udbedret, næsten uanset, hvornår skaden viser sig - for du har jo taget forbehold indenfor reklamationstiden.

Men selvfølgelig kan forhandleren kræve en opfølgende test inden udløbet af de 2 år, så han kan se, hvilken risiko han fortsat hænger på -og den skal han så selv betale!! Hvis der fortsat vises forbehold, så har han pligt til at udbedre "skaden", så forbeholdet kan ophæves - så det er nok ikke mange forhandlere som frivillig kræver en sådan kontroltest.

Hvis du selv skal have set det først givne forbehold efter, så koster det ikke mange kroner, at lade det værksted, som har lavet testen, lige at måle efter et par gange om året, for at se, om tingene går i ro eller udvikler sig.

Men altså; En fejlfri attest, selv om jeg har gået på taget; Det er da en klar anbefaling! Vognen er stærk og holder!

Mvh
Flemming U
Jeg ville naturligvis sætte x i ja,..   Hugo 26.12.2014 |  13:44
Jeg ville naturligvis sætte x i ja, uanset om jeg havde gjort det eller aj!

Hvis nu en eller anden krakiler fandt antydning af en bule, ville jeg nemlig være fritaget pga. mit ja x.
Havde man nu sat kryds i nej, så ville man jo skulle bøvle med det senere :D

Og vil køber ikke have vognen, så fåe en anden jo muligheden.
Hvis jeg skulle købe brugt CV, vill..   John Ahrenkiel 26.12.2014 |  14:18
Hvis jeg skulle købe brugt CV, ville jeg forlange fotodokumentation for at der er gået taget, for at sikre at det er stabilt. Ellers vil jeg med ejerens tilladelse selv gå en tur deroppe, ligesom jeg vil bede om lov til at kravle ind under vognen og undersøge bunden.

mvh John, der altid sætter kryds de rigtige steder ;-)
Godt spørgsmål... -mit svar vil vær..   John L. 26.12.2014 |  18:02
Godt spørgsmål... -mit svar vil være; nej, selvfølgelig ikke !!!

Flere mærker advarer jo også om sådan noget fjolleri... -man går jo heller ikke på sit biltag selv om det er stærkere... -eller ???

At man kan få en fejlfri dcu-attest, selv om der har været mange kilo på få kvadrat cm., fortæller vel mere om disse attester end opbygningen af div. cv'er ?

.

Deltag i debatten

Du skal være logget ind for skrive eller redigere i vores debatforum

E-mail  
Password  
Husk mig  

Er du en ny bruger af vores debatforum, kan du oprette en profil her

Har du glemt dit password?

Fortvivl ikke. Udfyld din e-mail adresse herunder, og vi sender dig straks et nyt.

  E-mail