Hovedområder
Arrangementer /træf
Autocampere
Biler
Camping i TV
Campingnyt
Campingpladser i DK
Campingpladser i udl.
Campingvogne
Digital TV
Diverse
Efterlysninger
Fortelte og telte
Gode råd
Konkurrence
Køb og salg (Udstyr)
Mit vogntog
Navigation
Ny campist
Personlige sider
Rejseinspiration
Storebæltsbroen
Udstillinger
Udstyr og Tilbehør
Vintercamping
Debatforum på diverse mærker
Alle områder (liste)
Alle områder (detalj.)
Betingelser
Hjælp:
Oprette ny tråd eller svar på indlæg
Storebæltsbroen
Fold alle indlæg sammen

Titel Forfatter Dato

Kampagne - drop afgiften.  Jesper ( rhodocampist via Google ) 21.9.2014 |  9:20  
Det er oppe i flere nyheder at Fyn vil have droppet afgiften på broen.

Synes selv, det er en rigtig god ide.

Ud over det, så skulle den være afskaffet da broen var betalt!

Minister Østergård gav i sin tid de..   Kjeld L Kristensen 21.9.2014 |  9:36
Minister Østergård gav i sin tid det seriøse bud på hvorfor broen skulle bygges, at det var for kunne for at levere friskere og billigere mælk til hovedstadsområdet.

I dag er det seriøse bud på bevarelsen af afgiften, at den holder en masse "djævleunger fra Djævleøen" væk.
Vil fynboerne have den fjernet må afgiften derfor lægges på lillebæltsbroerne.
Sker aldrig og slet ikke med fehmer..   Lars 21.9.2014 |  11:33
Sker aldrig og slet ikke med fehmern når den bliver bygget nu. Storebælt er ikke betalt, det sker først omkring 2029
Afgift for at køre på Storebæltsbro..   Niels 21.9.2014 |  13:40
Afgift for at køre på Storebæltsbroen, skal kun kunne bruges til betaling af vedligehold af Storebælts broen, overskuddet skal ikke føres til underskud på Øresundsbroen eller senere til Fehmern tunnelen, hvorfor nu det jo Storebæltsbroen blev bygget for at knytte landsdele sammen og lette på trafikken.
De nye foretagender så som Øresund og Fehmern er til udlandet og må selvfølg være selvstændige, og kræve de afgifter som er nødvendige for det kan løbe rundt.
Tjah - det er ikke helt logisk for ..   Jesper Hedegaard 21.9.2014 |  21:07
Tjah - det er ikke helt logisk for mig at broen, vi bruger til at besøge tanta Oda eller onkel Knud skal være gratis, medens en (eller flere) broer, der kan fremmme indtægterne fra turisme og lette den danske eksport skal være en betalingsløsning.

Imidlertid er debatten strengt taget overflødig, da udsigten til at nogen af dem skulle blive gratis i dette årtusinde er ganske akademisk.
Hus at vi stadig betaler afgift til både den gamle og den nye Lillebæltsbro hver gang vi tanker !
Den bliver aldrig gratis, i anlægsl..   Kenneth Poulsen 21.9.2014 |  23:24
Den bliver aldrig gratis, i anlægsloven fra 90'erne, er det aftalt at broen aldrig må blive en konkurent til færgefarten og derfor bliver Storebæltsbroen aldrig gratis og derfor kan der heller ikke ydes en rabat, ud over de 5%, som man f.eks. har på Øresundsbroen med op til 50% i rabat på klippekort og Bizz. Det er dog lidt træls at bo på Sjælland med øer, vi kan kun køre 150km uden at skulle betale for at komme videre, på Fyn og i Jylland kan de køre "gratis" til Peking.
Men der er selvfølgelig ikke bopælspligt på Sjælland med øer. ;)
Mvh
Det samme, det med at der ikke mått.. Bruger slettet 22.9.2014 |  11:55
Det samme, det med at der ikke måtte pris konkurreres fremgik ved vedtagelsen af Øresundsbroen. Taksterne skulle harmonere mellem Scandlines da rent statsforetagende og broen, også et statsforetagende. Man var bange for, at broen ellers aldrig ville blive betalt.

Jeg har arbejdet ved HH og husker da at "man" var kede af at der til lastbilerne af Scandlines blev gættet på, at der blev ydet ukendt _store_ rabatter.

Men priserne for at komme over Øresund ved Helsingør Helsingborg er som andre af Scandlines ruter i dag uforskammet store. Men jeg ved ikke om det skyldes den da vedtagne pris harmonisering.

Prøv at kikke priser på Moss Horten over Oslofjorden basto-fosen.no og sammenligner dem og sejltiden med f.eks Rødbys, der er nogenlunde lige langt lille time, er det vel klart at Scandlines, hvor forsvinder pengene hen, nærmest er at ligne med sørøveri.

Jeg har ikke tjekket om Bastø rederiet er statsstøttet, men de har også konkurrence fra en lidt nordligere tunnel under Oslofjorden Og så skal man endda betale bompenge for i stedet at vælge Olso - og må ikke bruge pigdæk hvis den vej vælges.

Something is rotten in the State of Denmark, eller?

Nej jeg tror overhovedet IKKE på at broerne gøres gratis, ikke engang når de engang er betalt. Storebælts bil færger betalte i sin tid for dele af DSB s underskud på togdriften.

For øvrigt siges det hvis man vil læse mere:


ing.dk

Analyse: Storebæltsbroen giver samfundet 379 milliarder kr. i overskud

En analyse fra Transportministeriet sætter for første gang tal på, hvor store samfundsmæssige gevinster der er ved Storebæltsbroen.
Af Søren Larsen 18. sep 2014 kl. 06:39

Storebæltsbroen er en god forretning for Danmark. Den kostede 21,4 milliarder kroner at bygge i 1998-priser, men det er ingenting i forhold til, hvad den kommer til at tjene ind.

Det viser en ny analyse fra Transportministeriet, som ifølge Jyllands-Posten er den første af sin slags, der er udført siden åbningen i 1998.

Ifølge avisen vil broen i sine første 50 år give 379 milliarder kroner i samfundsmæssige gevinster. Hovedparten skyldes, at danskerne kommer hurtigere frem. I alt 289 milliarder kroner sparer erhvervslivet og de private rejsende, der krydser broen, frem for at bruge tid på at tage en langsommere færge.

Fortsæt på ing.dk

Forstør Zoom
Det værste er dog, at regeringen nu..   Peder Roed 22.9.2014 |  16:45
Det værste er dog, at regeringen nu henter små 900 millioner fra Storebælts broen til andre ting hvert år.
I stedet for at den hurtigere bliver gældfri.
Hmmm, i teorien er det vel ligegyld..   John L. 23.9.2014 |  6:28
Hmmm, i teorien er det vel ligegyldigt hvad staten har gæld i... -og der skal jo mange penge i kassen, ikke mindst, når campingrådet holder mange turister væk fra DK ;-)

Og, broafgiften bliver helt sikkert ikke fjernet før vi får en form for vejskat, men der er da plads til en mindre nedsættelse i nær fremtid.
Vi har jo altid måtte have pungen o..   Kristian Jensen 15.10.2016 |  17:26
Vi har jo altid måtte have pungen op når vi ville forlade øen - det bliver aldrig anderledes ..
Jeg kunne dog godt ønske mig at der kom nogle rabatordninger som ligner dem fra Ãresundsbroen !!! Det ville måske endog øge trafikken !!!

Deltag i debatten

Du skal være logget ind for skrive eller redigere i vores debatforum

E-mail  
Password  
Husk mig  

Er du en ny bruger af vores debatforum, kan du oprette en profil her

Har du glemt dit password?

Fortvivl ikke. Udfyld din e-mail adresse herunder, og vi sender dig straks et nyt.

  E-mail