Hovedområder
Arrangementer /træf
Autocampere
Biler
Camping i TV
Campingnyt
Campingpladser i DK
Campingpladser i udl.
Campingvogne
Digital TV
Diverse
Efterlysninger
Fortelte og telte
Gode råd
Konkurrence
Køb og salg (Udstyr)
Mit vogntog
Navigation
Ny campist
Personlige sider
Rejseinspiration
Storebæltsbroen
Udstillinger
Udstyr og Tilbehør
Vintercamping
Debatforum på diverse mærker
Alle områder (liste)
Alle områder (detalj.)
Betingelser
Hjælp:
Oprette ny tråd eller svar på indlæg
Autocampere (ikke salg)
Fold alle indlæg sammen

Titel Forfatter Dato

2. pers Bobil / Husbil / camper / Autoca...  Anette Tracz Knudsen 6.9.2014 |  12:37  
Er der nogen der ved noget om hvorfor vi ikke ser små 2 personers bobiler i Danmark ?

Jeg har undret mig længe, og kan ikke finde et fornuftigt eller officielt, lovbegrundet svar. Mange ønsker små vogne, både CV og AC, England kan... sikkert også andre, men vi ser aldrig en 2 pers. i Danmark. Hvorfor skal man have plads til mindst 4 pers, når man ved med sikkerhed, at man aldrig skal køre eller sove mere end 2 personer, - og for mange enlige, KUN 1 person... Det virker som spild af alt, ud over penge også resurcer og miljø ved fremstilling og brændstof, opvarmning, plads osv.

Hvem ved noget ?
Måske Peer kan finde eksempler på 2 pers. Bobiler ;-)

Med venlig hilsen
Anette

Billedet: En engelsk 2 pers. på plads i Serpa, Portugal

Forstør Zoom

Hej Anette Jeg ved kun at der skal ..   Peer Neslein 6.9.2014 |  12:53
Hej Anette
Jeg ved kun at der skal være plads til 4 personer for at den kan indregistreres med 60 afgift og godkendes som autocamper. Man ændrede jo reglerne med de såkaldte "fiduscampere" som var MPV/stationscar/personbiler som var indrettet til camping (uden plads til 4 sovende personer) og som så blev solgt billigt med 60 afgift. Man brugte dem ikke til camping, men for at få en billigere bil. Det mistede staten penge på.
Så nu skal der bl.a. være 4 sovepladser for at den kan slippe med 60 afgift.
Ok... så langt så godt... Men ser d..   Anette Tracz Knudsen 6.9.2014 |  13:08
Ok... så langt så godt... Men ser du disse små 2 pers. på messerne ?

Mange enlige kører jo rundt i STORE 6 pers. vogne, og bruge både meget energi og meget plads... Loven er måske nok lavet for at stoppe en anden "hovsa-lov" - og det er virkelig fjollet at folk skal købe stort, og større end behovet.

Nogen der lige kan finde lovteksten ?
Hej Anette Der bør stå noget her h..   Bruger slettet 6.9.2014 |  15:19
Hej Anette

Der bør stå noget her www.trafikstyrelsen.dk

hvor du nok skal kikke i noget med campingbil?

Vejledningen om syn er en kommenteret udgave af Detailforskrifter for Køretøjer 2014 - Trafikstyrelsen.

Bemærk at der som regel udkommer en ny vejledning hvert år, og at det nok år for år er forskelligt hvad der står i dem. Det med blåt. Man skal måske kikke tilbage i tidligere udgaver for at finde relevant hjælp og uddybninger, alt efter hvilke nye ting der er indført siden sidst, eller om ting der har voldt hovedbrud, behøver en tydeliggørelse. (Godkendte træk til biler f.eks? :-) ))

Eller som jeg husker det, f.eks dengang vi begyndte med egenvægt køreklar vægt og totalvægt, hvad skal med, og hvor store max ændringer før den skal synes igen osv.

Hygge med læsningen. :-)
Kan det, kravet om 4 sovepladser ( ..   Bruger slettet 6.9.2014 |  17:11
Kan det, kravet om 4 sovepladser ( flystole? .-) også ha noget at gøre med, at man ikke må indrette en gulpladebil der med betalt afgift er godkendt til privatkørsel - til campingbrug ?
Hyggelæsning :D Rigtig mange takfor..   Anette Tracz Knudsen 6.9.2014 |  21:56
Hyggelæsning :D Rigtig mange takfor det Sten...
Det ser tyngt ud, at komme igennem...Fortryder næsten at jeg spurgte.

Tror der er noget med noget vægt... og afgift... Nå, men det må studeres når der lige bliver tid.

Er jeg mon den eneste der synes det virker fjollet ;-)
mvh
Anette
Man kan sagtens have de små her i l..   Hugo 6.9.2014 |  22:12
Man kan sagtens have de små her i landet også, men på 180% afgift, og så er de jo ikke særligt atraktive
Det har helt klart noget med afgift..   Jørgen L. (Kalundborg) 7.9.2014 |  0:05
Det har helt klart noget med afgiften at gøre.

En ac registrerings afgift består af 2 ting
den del der bil betales der 180 % på dvs. eks en van der er bygget om til ac betales der næsten som om den var på hvide plader + 60 % afgift af det der er monteret i den for at den kan fungere som AC.

en ½ integreret er så billigere da den del der betales 180% er mindre da det eks. er førerhuset, ramme og transmission osv. og så 60 % af bodelen.

en hel integreret er så med 180 % på bil delen som jo er ret lille og 60 % på resten.

Så med van løsningen som er meget dyr i forhold til hvad du får, men som er den billigste løsning (uden afgift)

½ integreret er der væsentlig mindre afgift på (i %) men er en dyrere løsning

osv.

Hilsen Jørgen
Tak tak tak .... Det ser ret indvik..   Anette Tracz Knudsen 8.9.2014 |  21:48
Tak tak tak .... Det ser ret indviklet ud...og jeg prøver at forstå det... Men jeg er da blevet bekræftet i at det ikke virker logisk noget af det....

Jeg mener stadig, at en AC, ikke de helt små som John viser på linkene, med en almindelig lille AC, den bør kunne indrettes til kun 2 persober, og til samme pris... eller lavere, end en der er indrettet til 4 eller 6 pers.
Hvis man ikke skal have sidde- og sengepladser til 4-6, så kan man få mere plads til køkken og bad.... osv.

Jeg synes at det er meget interessant det som Jørgen L skriver... Ville være dejligt med helt konkrete eksempler. - Især fordi der slet ikke tages hensyn til f.eks. sikkerhed.
En fuld-integreret AC er jo langt mere farlig i en ulykkes situation, end en AC med rigtigt førehus i karosseriplader. ....
Tænker her igen på Ejnar Camper-Parkering og hand vogn.

Men tak for hjælp til større indsigt ;-)
@ Anette Tracz Knudsen Det var meg..   Bruger slettet 9.9.2014 |  0:38
@ Anette Tracz Knudsen

Det var meget trist og sørgeligt, at Ejnar døde i sin autocamper på grund af den manglende passive beskyttelse i hans autocampere, som jo ikke havde et førerhus udført i karosseriplader, men som desværre var en fuld-integreret AC som er langt mere farlig i en ulykkes situation.

En opmærksomhed og nogle stillede krav for en godkendelse af ACèr der også omhandler den passive passager sikkerhed i en fuld-integreret AC autocampere mangler fra ministeriets side.

En tåbelig og ansvarsløs fabrikant har da heller ikke vist nok rettidig omhug.

Jeg er enig med dig i din undren om hvorfor pokker 2 personers AC ikke kan godkendes og får endnu en gang bekræftet, at vi brugere sjældent bliver spurgt om vores behov og ønsker, hverken fra ministerier eller branchefolk.
@ John Johansen Måske en opgave fo..   Anette Tracz Knudsen 9.9.2014 |  11:18
@ John Johansen

Måske en opgave for Autocamperrådet, at få sat på dagsordnen !

Dejligt at vide at jeg ikke er den eneste, som synes det er en tåbelig ordning ;-)
"at vi brugere sjældent bliver spur.. Bruger slettet 9.9.2014 |  11:52
"at vi brugere sjældent bliver spurgt om vores behov og ønsker, hverken fra ministerier eller branchefolk".

Du bliver da "spurgt" af branchen hver gang der kommer et nyt produkt på markedet.

Kan det ikke sælges er det bare ærgerligt. Og så her de fleste fabrikanter gode kontakter til deres forhandlere forbrugere mulige målgrupper der kommer med forslag eller jorder påtænkt.

Jeg ved ikke om man ligefrem kan forvente at "ministerier" skal spørge campisterne om deres ønsker. Vi har jo vores gode politikere der formidler ønskerne f.eks om tempo 100 - eller støtte til dit eller dat. Vi husker endda en minister der må gå af fordi ministeriet i for høj grad og på egen hånd "støbte kuglerne" og delte penge ud til formål man mente ville være ønskede af ... forbrugerne?

Om dette, er blev der også tale om kollisionssikkerheden i en bestemt type autocampere. Hvilket blev tilbagevist som værene vrøvl? Behøver man egentlig at spørge, den skal vel bare være på linie med andre biltypers,

og så er der et afgifts mæssig forhold hvor der er nogen der er nød til at fortælle systemet er der åbenbart er et misforhold, helt som Anette gør opmærksom på.

Jeg ved så ikke om forhandlerne heller vil sælge store vogne og autocampere end små. Man vil vel stort set bare sælge, så der også er til dagen og vejen.

Men det er da rigtigt at nogle sommetider har syntes, at vores kære forhandlere hellere ville sælge campingvogne, end f.eks teltvogne. Forskel i avance % og leverings betingelser ukendte for forbrugerne men måske bare en "bedre" forretning?

Jeg ved ikke hvem der i givet fald skal bearbejdes hvis man vil ha små 2 personers "autocampere" :-) på samme skattemæssige vilkår som de større 4 personers. DCU FDM - et politisk parti? ( standby teltene ) eller?

Jeg så for øvrigt at Mercedes er kommet med en Mercedes Marco Polo Activity recreational vehicle, plays all day, sleeps all night... uden køkken (for at kunne gøre den billigere?) , ramme en større brugergruppe. Jeg ved ikke om de også i nogle lande har et skattehensyn at ta højde for . Uden fast monteret køkken er det vel ikke en rigtig camper.

Man bør vel spørge skat under hvilke betingelser man kan indføre en lille 2 personers ting, f.eks som set på linkene Flemming kom med. Det er måske kun en forhandler i DK der mangler, - og der er vel ikke noget til hindre for at købe i udlandet og indføre hertil?

mvh

Billedet: www.gizmag.com

Forstør Zoom
Jeg er sikker på, at de danske forh..   Anette Tracz Knudsen 9.9.2014 |  13:08
Jeg er sikker på, at de danske forhandlere kun tager de vogne hjem, som de tror kan sælges her i landet... og opfylder div. danske skatte og afgiftsregler... men nu er det bare ikke altid at forhandlerne ved hvad der tænkes på, ude i de små hjem.
De har bl.a. været meget længe om at tage nogle lette og små CV'er hjem.

Der må findes en masse vogne på udenlandske markeder.... som dem der tager til messer i udlandet ser.... eller måske kan finde...
Hvis jeg havde råd, så ville jeg have sådan en lille en, som den engelske på øverste billede... altså bare med rat og dør i den rigtige side.... Men slet ikke de der "hybride".... men en rigtig camper, bare kun til 2 personer.... For min skyld må den gerne være lukket af ind til kassen med en skydedør. Måske en heste-camper er billigere... og så kan vi jo bare "glemme" hesten... Der var noget med en hestetosset minister som fik en lavet en fin ordning, men så skal man også være momsregistreret så det er en firmabil... Jo, der er mange overvejelser...

Jeg drømmer videre... der må kunne findes på noget, som jeg kan få råd til ;-)
Hej Annette Mens du venter på at a..   Bent H. Kristiansen 9.9.2014 |  18:32
Hej Annette

Mens du venter på at autocamperrådet og politikerne måske kan gøre det muligt at sælge to personers autocampere i Danmark, kunne du jo overveje om autocamperferie i en lejet autocamper var en god måde at afprøve om den type camping overhovedet er noget for dig.

Jeg mener at have læst at du flere gange har valgt at tage på en ca. fire ugers sommer ferie.
Derfor er jeg gået ind på erento.de og har søgt udlejnings autocampere i Tyskland i
perioden fra lørdag den 6 Juni til lørdag den 4 juli 2015.

Jeg har fundet disse to ret billige muligheder:
www.erento.com
Den første her koster 1848 eller 13860kr for perioden.

Den anden mulighed ses her:
www.erento.com
Til en pris af 1910 eller 14325kr for de 28 dage.

Det er jo en pris som formentligt i mange tilfælde ikke engang overstiger det beløb som danske autocamperejere betaler i ejerafgift og forsikring, hvortil man så skal lægge renter, afdrag og afskrivninger.

Så alt i alt kan du udleve drømmen om autocamperferie, uden at binde dig til faste årlige omkostninger af en ret stor størrelse, mens du venter på bedre forhold for danske autocamper ejere.

MVH
Bent H.Kristiansen
Skal vi prøve endnu en forklaring: ..   Henrik K 9.9.2014 |  20:31
Skal vi prøve endnu en forklaring:


Personbil: 180% afgift af hele bilen med alt udstyr) efter en del fradrag (crashtest, selealarm med meget mere)
Træk (personbil + cv): samme som personbil - dvs intet af campingdelen
AC: Der er ikke noget i loven der hedder en autocamper - det er en personbil (min personbil er større end din personbil). Men du kan slippe for at betale 180% af ALT installeret udstyr (lige som du kan med et cv-træk). Nøjes med at betale 60% af det hele (med et enkelt fradrag). Det kræver dog at det virkelig er en bil indrettet 'uden tvivl' til beboelse - bla.a. de fire sovepladser og ståhøjde i køkkenet.

De fleste biler der 'ligner' autocampere er der betalt 60% afgift af på danske plader. Hvordan man opfatter en identisk bil på udenlandske plader aner jeg ikke. Men netop den problematik kan være baggrunden for at dem der vil hade autocampere ud af landet er gået bort fra at tale om 'autocampere' og nu skriver i de kommunale bestemmelser 'med henblik på overnatning'.

Nå men, så ville det være smart at tage en dyr mpv og smide lidt bølgepapkasser i hvor der står 'køkken' på. Så har man det der kaldes en fup-camper. Det kunne man engang. Nu stopper Sjat sådanne biler og tjekker at de stadig har indretningen. Ellers koster det dyrt. Men det er indretningen der tæller. Der er ingen krav om at den faktisk bruges som ac. I dag kan den fidus dog ikke længere bruges for der skal laves TO beregninger: 180% af bilen FØR den blev indrettet til beboelse og 60% af hele bilen inkl. beboelsesindretningen. Skat vil så have det største af disse to beløb.

Men det er et rent beskatningsspørgsmål.

Hvis du kigger efter så er der mange variationer. Et aktivt medlem af en af autocamperforeningerne kørte fx. længe rundt i en Citroen Berlingo (ned 180% afgift) indrettet til beboelse.
@ Bent H. Kristiansen Spørgsmålet ..   Anette Tracz Knudsen 9.9.2014 |  21:14
@ Bent H. Kristiansen

Spørgsmålet er principielt.... og eksemplet om min drøm er tænkt.

Vi har tidligere i livet haft flere selv-byggede campere (på gule plader) som blev afmonteret når der ikke var ferie.... og det er jo den måde vi også camperer på nu, selv om det er med campingvogn, hvor det er muligt.
Vi har i de senere år haft flere lange ture på 2-3 mdr... Ikke hvert år, men når det er muligt.
Så, måden behøver ikke afprøves, vi er camper-brugere i både sjælen og i praksis. ... Men, vi har et vogntog som vi er rigtig godt tilfreds med... og det er betalt. Derfor er det slet ikke aktuelt for os at leje, - og heller ikke købe nyt, så længe det gamle holder. Det er jo værdiløst i en handel.

@ Henrik K.
Tak for det :-) Dejlig forklaring.... giver lidt mere enkelt overblik. Selve fup-ordningen... var vist ikke udsprunget at behov for den type biler, men nogen kunne så udnytte løsningen, men ikke nødvendigvis til camping / beboelse.

Jeg forstår stadig ikke hvorfor man skal have plads til netop 4 personer... Ståhøjde i køkkenet er rigtigt praktisk...;-) Da vi havde vores små st. car.. bla. Volvo P210 det var noget bøvl at kravle rundt og lave mad inde... i regnvejr ... osv. Det var bedre med de to Ford Transitter, særlig den med fuld ståhøjde... Men de var jo på gule plader.... før verden gik af lave.

;-)
Er i nu sikre på at det ikke er de .. Henrik 10.9.2014 |  2:26
Er i nu sikre på at det ikke er de gamle regler, det med 4 pladser og ståhøjden ved køkkenet.
Jeg havde da en Camper med kun 3 sovepladser, som jeg fik godkendt i 2009.
Jeg husker en tvist hvor en person jo godt kunne være et spædbarn, og at det ikke behøvede en selvstændig seng.
Har i ikke et link til de regler som i taler om, hvor der er krav til indretning.
Desuden mener jeg da der er flere af de små campere på markedet i Danmark, f.eks. en Pössel2win, bygget direkte i en Citroen Jumper, eller en Fiat Ducato varevogn.

Forstør Zoom
Nu har jeg ikke lige læst synsvejle..   Henrik K 10.9.2014 |  6:52
Nu har jeg ikke lige læst synsvejledningen og er lidt på gyngende grund, men jeg mener at den eneste bestemmrlse der er i loven / i medfør af loven er passusen 'utvivlsomt indrettet til beboelse' og det øvrige er en ministeriel vejledning der kan vurderes i den enkelte situation.

Hvorfor mindst fire personer?
Nu har der jo aldrig været et krav om at lovgivningen skal være fornuftig/forståelig. Det er kun noget folketingets medlemmer behøver for at få flertal for loven. Derefter ophører kravet om fornuft/forståelighed. Men måske sidder der en forstokket campist der mener at camping jo er en familieaktivitet og en familie er jo far/mor og to børn.

Den tidligere campingforhandler Poul Neergaarg Larsen (nu seniormedarbejder) har flere gange brystet sig af at have været med til at indføre 60% reglen. Måske ved han mere?

Henrik K
Skrevet med en pragtfuld udsigt til Ægæerhavet. Morgenbadet kalder :-)
Man kan finde en masse om _campingb.. Bruger slettet 10.9.2014 |  7:25
Man kan finde en masse om _campingbiler_ ! som de hedder i bestemmelserne

hvis man i en Pdf læser som f.eks i gratisudgaven / free :-) download.cnet.com ( pas på ikke at få mærkelige søgemaskiner eller G Crome med i henretningen, fjern flueben. :-)

Og når den er installeret åg med den har åbnet vejledning om syn www.trafikstyrelsen.dk

skriver campingbil i søgefeltet og trykker på enter.

Man kan så hver gang man igen sætter markøren i søgefeltet og trykker på enter :-)

hoppe til _næste_ sted i dokumentet søgeordet forekommer. Simpelt og hurtigt.

campingferies forrum acceptere ikke tekst kopieret fra et pdf dokument, og i får så i stedet et enkelt afsnit som et billede.

Foxit kan konvertere pdf til et tekst dokument, ikke det, men det med billedet er her meget hurtigt.

Hygge med læsningen :-)

Mvh

Forstør Zoom
"Den tidligere campingforhandler Po.. Bruger slettet 10.9.2014 |  7:47
"Den tidligere campingforhandler Poul Neergaarg Larsen (nu seniormedarbejder) har flere gange brystet sig af at have været med til at indføre 60% reglen. Måske ved han mere?"

OBS den skal være på 2000 kg!
:-) Hvorefter en konspirations teoretiker selvfølgelig straks ser branchens fingeraftryk på bestemmelserne. Helt på linie med kravet om 100 mindst enheder hvis der skal oprettes en campingplads.

Det er igen gået ud over "den lille mand/kvinde s muligheder. Helt på linje med aborteringen af skat og fastfrysningen af husvurderinger og ejendomsskat, hvor de meste velbjergede har haft og har mest ud af kaos og koks i systemet.

Ih du milde moses. .... Ta det med et grin. :-))

Forstør Zoom
Apropos det faktum at min AC 'bare'..   Henrik K 10.9.2014 |  14:48
Apropos det faktum at min AC 'bare' er en personbil,, men sikkert større end din personbil:

I Californien så jeg en Toyota med bagrudestreameren 'My other ota is a real Ota'.
http://www.youtube.com/watch?v=cPAt..   Bruger slettet 10.9.2014 |  15:39
www.youtube.com

Tjae Den rigtige betegnelse er vel campingbil - der skal anses for at være en personbil - og det er vel ganske hyggeligt. Jeg har glemt hvad de hedder på registreringsattesterne.

trylle trylle :-)
Nu spurgte Anette specielt til lovg..   Henrik K 10.9.2014 |  22:20
Nu spurgte Anette specielt til lovgivningen. Det har vi då været igennem. De 180 tages jo inkl ALT monteret udstyr, og så bliver AC'en jo rigtig rigtig dyr - groft regnet 75% dyrere. Det er en politisk afgørelse at det er FOR dyrt.
I den anden ende er det vel heller ikke svært at blive enige om at hvis to unge mennesker smider et par skummadrasser bag i papegøje-bilen, så er det alene ikke nok til at berettige en lavere afgift end 180% af det hele.

M.h.t. registreringsattesten, så hedder set personbil lige som andre personbiler, men med tilføjelsen 'til bebielse'. Denne tilføjelse betyder intet for hvad du kan bruge bilen til, kun hvordan den skal være indrettet. 'Bobil' er derfor en rigtig god betegnelse. Ordet 'camp' har jo med lejrslagning at gøre. Og en autocamperturist slår ofte ikke mere lejr end en handelsrejsende på en rasteplads. Men det er nok for sent at ændre det ord i sproget.

Man kan nok ikke lære Anette noget om autocamperturisme som hun ikke allerede ved. Hun kører i høj grad som mange autocamperturister gør. Men jeg tror nu nok der kører en del flere par rundt i landskabet i biler indrettet til formålet end det umiddelbart ser ud til. De er bare indrettet i mindre biler med bilens originale 'kasse' og derfor ikke så synlige.

Men det med to-personers kontra en-personers' er der nu en god forklaring på: I en bil der altid er på farten er det vigtigt at alting har sin plads og altid er på rette plads. Er det ikke tilfældet varer det jo mere end 5 minutter at komme videre, og så skal der placeres et ansvar. Er man to, så er det nemt: det er den anden! ☺
Bobil... Ja det er jo mere mundret .. Anette Tracz Knudsen 12.9.2014 |  17:27
Bobil... Ja det er jo mere mundret for en dansker... Før i tiden kalde man det for en 'Beboelsesvogn' - feks. med malerægteparret Swane, som havde en sådanne beboelsesvogn.... Meget sjovt... dengang var der nok ikke så mange underlige regler. :-)

Billedet er 'lånt' her: detgaarbedreimorgen.wordpress.com

teksten hedder: Maleren Sigurd Swane fik bygget denne beboelsesvogn i 1953
og boede der med kone og børn på rejser til Spanien og Portugal.

Forstør Zoom
halløj (: Det er en møjirriterende ..   Anne T 7.4.2016 |  9:36
halløj (:
Det er en møjirriterende lovgivning på det område i DK. For nogle år siden da vores børn stadig boede hjemme havde vi en Kia Carnival på grund af den gode plads og mange sæder. Vi skulle så køre rundt med alt det ubrugelige irriterende campingudstyr i bilen med cv bagpå. Nu hvor det kun er os to gamle hjemme har vi brug for en lille bitte vogn til overnatning og har så set på Kia igen. har tjekket med skat og de siger det er ulovligt at tage sæderne ud og kan derfor ikke bruges som camper (medmindre vi vil ha en trailer med til at opbevare sæderne i medens vi sover)
skulle man overveje papegøjeuren med skummadrasser....
Citroën Berlingo og VW Caddy som ca..   Peter Nielsen 7.4.2016 |  16:53
Citroën Berlingo og VW Caddy som camper:

www.altomcamping.dk
Hej Anne Hvis i har en bil med stor..   Bent H. Kristiansen 7.4.2016 |  21:08
Hej Anne
Hvis i har en bil med stor bagklap, og ikke er interesseret i at skifte bil for at få sovemulighed og køkken, findes dette system til hurtig installering i stort set alle biler:

www.swissroombox.com
"Møjirriterende lovgivning" - det k..   Flemming Udbjørg 7.4.2016 |  22:10
"Møjirriterende lovgivning" - det kan jeg godt forstå.

Men sagen er jo normalt, at det er spekulanterne der ødelægger de gode lovgivnger, ved at udnytte alle små krumspring, så lovgiverne til sidst er nødt til at stoppe showet.

Meningen har jo nok aldrig været, at en milliondyr bil, skulle kunne indregistreres til 60% afgift bare fordi det var muligt at indrette den med 2 sovepladser.

Og vi ser dette alle steder: Dem der vil snyde systemet ved at udnytte lovenes detaljer imod hensigten.
Anne T. For at få sagen helt på pl..   Flemming Udbjørg 7.4.2016 |  22:18
Anne T.

For at få sagen helt på plads, så er der vel ingen i hele Verden, som forhindrer dig i at købe en Kia Carnival og smide bagsæderne ud og derefter indrette den med sovepladser og køkken. Vel?

Det irriterende er, at du ikke vil kunne nøjes med at betale 60% i afgift ved købet, som for en autocamper. Ikke ?
Hej Bent og tak :) Hej Flemming. De..   Anne T 7.4.2016 |  23:34
Hej Bent og tak :)
Hej Flemming.
Det irriterende er at der er en bil på markedet til rimelige penge som hverken må bruges som bus eller camper men siges at være begge dele. og nej skat siger jeg må ikke pille sæderne ud og bruge camperen som camper. Vi er kun to personer der vil ud og se verden uden den store luksus men den går ikke. vi skal ha to personer mere med og købe en autocamper. og nej jeg synes skat har fået nok fra mig så jeg undgår høje afgifter hvis jeg kan
vh
og tak til Peter E. rigtig smart! ..   Anne T 7.4.2016 |  23:40
og tak til Peter E.
rigtig smart! Man kan stadig undre sig at nogen biler må der camperes i og andre ikke...
Før I drømmer for meget om de heldi..   Henrik K 7.4.2016 |  23:45
Før I drømmer for meget om de heldige der kan nøjes med 1/3 registreringsafgift, så skal lige forklares at det kun er en kompensation for afgift på den ekstra-dyre indretning til beboelse der er tale om.

Bil før der blev tilføjet beboelsesindretning: Der beregnes den sædvanlige afgift på 150% (tidligere 180%).
Bil med beboelsesindretning: Der beregnes 60%

Det er det største af disse beløb der skal betales.
.
mærkeligt at man aldrig ser disse, .. henning olesen 8.4.2016 |  0:42
mærkeligt at man aldrig ser disse, bodel kan afmonteres og man kører væk i bilen,og ingen har optaget pladsen hvis man vender tilbage, men det er jo nok et ??? om prisen.
mvh henning
eribatouring.net

Forstør Zoom
@Henning. Det er fordi at pickuppen..   Kenneth Poulsen 8.4.2016 |  11:09
@Henning.
Det er fordi at pickuppen skal være på hvide nummerplader før der må monteres en camperkasse på ladet.
Men hvis du monterer camperkassen på din trailer, så er det bare gods og tilladt at køre med - der er nemlig ingen afgifter på trailere.

Mvh
@ Henning Der kører en sådan camper..   Peter Nielsen 8.4.2016 |  11:48
@ Henning
Der kører en sådan camper i Kalundborg-området. Ejerne har kørt med denne beboelsesdel monteret, når de kører på ferie, igennem flere år.
Deres Toyota Pick-Up er indregistreret på hvide plader, og det har formentlig indflydelse på købspris og/eller de løbende afgifter.
Umiddelbart er bodelen temmelig smal i bunden, hvor den står indvendig i bilens lad, mens den er bredere længere oppe, hvor den faktisk er bredere en bilen.
Hvordan den er indrettet, ved jeg ikke, for jeg har kun bemærket den, når den kommer kørende i trafikken.
Men ellers har du ret; det er ikke mange af denne type, som man ser i den danske trafik.
Henning Olesen " mærkeligt at man a..   Henrik K 22.5.2016 |  7:02
Henning Olesen " mærkeligt at man aldrig ser disse, bodel kan afmonteres og man kører væk i bilen,og ingen har optaget pladsen hvis man vender tilbage, men det er jo nok et ??? om prisen."

Næppe prisen. Forklaringen er at du ikke skal tænke "Camping". De fleste autocamperturister kører fra sted til sted. Det er altså ikke camping men rejse. Der er ikke behov for skille bodelen fra motoren.

Men trøst dig - mange andre (desværre også i bestemmende kredse) har heller ikke fattet at der er forskel på behovene.
Henrik K ... Det er vel en lidt enø..   Sten 22.5.2016 |  13:25
Henrik K ... Det er vel en lidt enøjet behovsbetragtning? Og så tror jeg ikke, at alle selv om de er nomade campister :-) altid ser sig som rejsende, men gerne vil betegnes campister.

Jeg syns at du i din afstandtagen misbruger emnet en kende. Hvorfor mener du at _campister_ ikke kan tænkes at ville campere uden for campingpladserne?


Hvis nu man vender sig mod England - og andre sprog? er der vel for nogle en lidt nedsættende i betegnelsen traveler / rejsende forum.wordreference.com

Hvis nu man har en pick up af typen til overs i ferietiden og kan få dækket sit pladsbehov er løsningen vel ok? Uanset om du mener, at nogle ikke har fattet at der er forskel på behovene.

Den gentagne afstandtagen virker lidt forskrækket og krampagtig. Man spørger sig om i ikke i virkeligheden er en slags "skabscampister" der bare ikke vil indrømme tilhørsforholdet, fordi man tror at det virker "sårene" på dem der ikke fatter at der er forskel. :-)) Eller er det mon en slags snobberi? I så fald, rejsende er jo for nogle også en slags sigøjnere.

:-))

mvh
Ang. pickup camper Mener at have læ..   Poul Hansen 22.5.2016 |  19:11
Ang. pickup camper
Mener at have læst et sted at en aftagelig campingkasse på en pickup kan samlignes med en campingvogn blot uden hjul og at der derfor kan køres på papegøje plader. Tager jeg helt fejl?? pha

Deltag i debatten

Du skal være logget ind for skrive eller redigere i vores debatforum

E-mail  
Password  
Husk mig  

Er du en ny bruger af vores debatforum, kan du oprette en profil her

Har du glemt dit password?

Fortvivl ikke. Udfyld din e-mail adresse herunder, og vi sender dig straks et nyt.

  E-mail