Hovedområder
Arrangementer /træf
Autocampere
Biler
Camping i TV
Campingnyt
Campingpladser i DK
Campingpladser i udl.
Campingvogne
Digital TV
Diverse
Efterlysninger
Fortelte og telte
Gode råd
Konkurrence
Køb og salg (Udstyr)
Mit vogntog
Navigation
Ny campist
Personlige sider
Rejseinspiration
Storebæltsbroen
Udstillinger
Udstyr og Tilbehør
Vintercamping
Debatforum på diverse mærker
Alle områder (liste)
Alle områder (detalj.)
Betingelser
Hjælp:
Oprette ny tråd eller svar på indlæg
Biler
Fold alle indlæg sammen

Titel Forfatter Dato

polov1.2 tdi bluemotion og campingvogn  kasper hansen 31.8.2014 |  15:16  
Hej.
Har læst en del om små biler her på siden og andre campingsider hvor der tit bliver nævnt de små biler ikke trækker campingvogne særligt godt.
nu har jeg selv fået en lille bil og vogn.
før havde jeg touran 2.o tdi og hobby på 1400 kg.
nu har jeg en polo 1.2 tdi 3 cyl og campingvogn på 1000 kg.
og har ikke fortrudt byttet den lille bil kan snildt trække den 1000 kg cv.
den kører med 2300 omd. ved 90-100 km t og det går fint . selv bakker tager den fint man da sagtens mærke det er en lille motor men ikke noget andre ikke skal lade sig holde tilbage fra.
den må trække 800 kg std. men er vejet op til 1000 kg ved vw.
andre polo,er der ikke er bluemotion må trække 1200 kg.
har været tre uger i Sverige her i sommers hvor der osse var ,amge bakker vi kørte op af.
næste år går turen sydpå og frygter ikke turen det mindste mere .

var selv skeptisk i starten med den lille bil når man har haft en stor en gang før den.
det var bare min bedømmelse og mening om polo 1.2 tdi bluemotion da jeg ikke har set andre skrive om den.

mvh Kasper h

Forstør Zoom

i fik lige gratis stavefejl med ogs..   kasper hansen 31.8.2014 |  15:22
i fik lige gratis stavefejl med også.
Hej Kasper! Dejligt at læse om et ..   MHK 2.9.2014 |  16:38
Hej Kasper!

Dejligt at læse om et lille vogntog der også fungerer. Mit er også lille (4 meter vogn) men lille og vild som jeg siger. Der er flere fordele fx er det nemmere at finde parceller på campingpladsen, holde foran købmanden eller køre en tur ud på de små veje. Brændstofforbruget er også lavere. Kørte selv 13,8 km/l i Tyskland med økospeed ca. 85 km/t.

Mona er ved at arbejde på en side om små rejsevenlige vogne. Læs tråden:

www.campingferie.dk

Det undrer mig hvert år at campingvognene bliver tungere og tungere. Der findes enkelte modeller som går den anden vej men for langt imellem dem. Det virker som om de kører deres eget løb mange af producenterne og kun tænker på større og mere luksus. Mange trækker de store vognene med en "forslugende 4 hjulstrækkere" på ofte guleplader. Det eventyr med guleplader er slut og EU vil fra 2021 kræve en bil maks udleder 95 gram CO2. Hvordan du så trækker en fx Cabby 650+ på 1.800 kg kan jeg ikke lige regne ud - men der er jo så meget. Måske vil teknikken "redde" os men jeg tror fremtiden tilhører de lidt mindre vogne eller i hvert fald vogne med en lavere egenvægt.

Vh Morten
Ja jeg skrev osse et indlæg fordi m..   kasper hansen 2.9.2014 |  17:42
Ja jeg skrev osse et indlæg fordi man aldrig hører om små vogne og biler hvilket gjorde vi var meget i tvivl om vi i det hele taget ville ha vogn igen bagpå, godt vi gjorde det for det viste sig det sagtens ku lade sig gøre med en øko bil den trækker helt fint selv op ad stigninger mm. Jeg kørte selv 14.5 km/L i vores polo 1.2 TDI 3 cyl.
Er meget overrasket over dens kørsel med cv bagpå så glæder mig til at høre om små biler og cv i fremtiden ..... Hvad bil trækker du med for at være nysgerrig ?
Mvh
Hej igen Kasper! Min nuværende bil..   MHK 9.9.2014 |  15:17
Hej igen Kasper!

Min nuværende bil er ingen økomodel udover begrænset motorstørrelse. Så hvad jeg ikke har i form af teknik må sidde 40 cm bag rattet haha. En Picasso 1,6 HDi med 109 hk og 240/260 NM.

Der er lige kommet et nyt indslag om V6'er. Det er jo lige det modsatte af denne tråd - der for øvrigt ikke har nogen interesse for de fleste. Jeg er ikke frelst men tænker lidt på kommende generationer, miljøet og hvordan vi skal kunne forsvare vores egoistiske forbrug/tænkemåde. Hvad vil du sige til dit barnebarn?. Enig en V6 spinner som en kælen mis men tiden er ikke til det mere. Selv amerikanerne må sige farvel til deres elskede V8/V6 motorer. Fremtiden tilhører de små 3 cylindret motorer (og 4 cylindret på typisk maks 2 liter ifølge fx Volvo) og hey de lyder da næsten som en V6 :-).

Øko hilsen fra Morten
Hej Morten Gad nok vide hvad en ø..   Bent Jensen 10.9.2014 |  7:18
Hej Morten

Gad nok vide hvad en øko polo 1,2 vil sige til en cv på 2000 + kilo

Bent
Dejlig tråd og godt for folk med sm..   Mike 10.9.2014 |  12:07
Dejlig tråd og godt for folk med små biler der ikke må trække synderligt meget. Glæder mig til at følge den med de indput der kommer. Pt er der bare for få cv mærker der kan trækkes af de helt små micro biler, som slet ikke må trække noget. Og yderlig bliver der et problem nu hvor 50 kg reglen ikke længere kan bruges. Men jeg ser frem til at følge tråden og hvordan familier klare sig i de små biler med cv bagage og plads.
Skal ikke trække to tons så havde j..   kasper hansen 12.9.2014 |  9:29
Skal ikke trække to tons så havde jeg nok ikke en polo.
Man kan faktisk få mange cv på 1000 kg og under og lidt på 800 kg osse .. Næste gang jeg skal handle bil bliver det polo igen men måske en nummeret større motor 1.6 TDI . Men er meget tilfreds med 1.2 TDI motoren og den har altså 200 nm . Godt og vel. Kører snildt 100 og 110 motorvej og stærkere (gør det ikke selv)
Mvh Kasper
I 2012 var vi p? Lidoen med en Polo.. Thomas Bang Jeppesen 12.9.2014 |  10:29
I 2012 var vi p? Lidoen med en Polo 1,6 TDI med 7 trins DSG og en B?rstner Premio 485 det gik over alt forventning og den 1,6 TDI med 90 HK er st?rk som en bj?rn, s? jeg kan godt forst? du overvejer s?dan en n?ste gang :-)

Mvh

Thomas

Forstør Zoom
Der omtales da jævnt hen biler med ..   Knud Madsen 12.9.2014 |  10:37
Der omtales da jævnt hen biler med beskeden motorkraft.
Selv har jeg ofte mindet om, at før i tiden, i 60erne, var det ikke ualmindeligt at en familie drog sydpå med en VW 1200 med 34 HK bagi, og måske en Sprite 400 bagefter, netop for at beskrive, at det ikke er livsnødvendigt med 5-600 Nm for at forcere Kasselfjeldene, som åbenbart står for de fleste, som det værste mareridt ifm ture sydpå. Mange er jo rædselsslagne ved tanken om at skulle være nødt til at geare ned fra 6. til 5. gear.

mvh
Knud
Hej Knud Sikken en dejlig kommenta..   MHK 14.9.2014 |  11:41
Hej Knud

Sikken en dejlig kommentar. Og hvor har du ret. Mange køber bil efter den årlige ferietur sydpå med campingvogn. Men tænk på alle andre dage hvor både du, miljøet og pengepungen ville have glæde af en bil der kører længere på literen.

Kasper har du set de nye Polo'er (facelift) også har fået 3 cylindre og 1,4 liter. Kommer som 75 (BlueMotion) 90 og 105 heste. De har samme ydelse og NM som en 1,6 TDI men kører noget længere på literen.

Vh Morten
Og til dem der ikke tror at 3 cylin..   MHK 14.9.2014 |  12:18
Og til dem der ikke tror at 3 cylindre kan lyde godt så lyt lige til BMW i8:

youtu.be

Jeg nærer håb for en grøn fremtid på 3 cylindre haha. Vil vædde på den næste BMW 5 serie får tre cylindre 1,5 motor. Den nye Mondeo kommer med 3 cylindret Ecoboost motor på 1,0 liter.
Hej alle, jeg er klar over at dette..   Allan Christoffersen 1.1.2018 |  21:00
Hej alle, jeg er klar over at dette er en gammel tråd men håber alligevel at der er nogen der vil dele eventuelle erfaringer ! Jeg har brug for at høre fra folk som trækker CV med VW Polo årgang 2014-2017, jeg vil gerne vide hvordan den er som trækker, skal selv trække en Hymer Feeling 440 med en VW Polo BlueGT, 150 hk/250nm som må trække 1200 kg og har DSG. Jeg er klar over at der HAR været problemer med DSG og CV. CV har en tilladt totalvægt på 1300 kg som jeg vil nedveje til bilens tilladte trækvægt på 1200 kg. Jeg er ikke bekymret for hk/nm som burde være tilstrækkeligt, bilens vægt med to personer og bagage vil være ca 1500 kg, et problem kunne være at kugletrykket max må være 50 kg ! Er der nogen der trækker CV med VW Polo, gerne med andre motorversioner, da det også er selve bilens opførsel med CV jeg gerne vil vide noget om ! VH Allan.
Lige et billede af en vogn magen ti.. Allan Christoffersen 1.1.2018 |  21:08
Lige et billede af en vogn magen til min ;o) VH Allan

Forstør Zoom
Ja - vi kan ikke helt matche dit på..   Jesper Hedegaard 2.1.2018 |  1:19
Ja - vi kan ikke helt matche dit påtænkte vogntog, Allan.
Men vi kører dog med en Hymer Touring Triton 430 efter vor Renault Captur Tce.
Vi har uoverskuelige 998 kubik fordelt over 3 vilde cylindre - og en lille turbo, der bringer ydelsen op på 90 Hk. Men med et ganske solidt moment på 120 Nm, hvoraf 80% er tilstede allerede ved 1.800 o/m. Ingen problemer i det - bruger cruise control rigtigt meget.
Hvad kugletryk angår, så sidder der et klistermærke på trækket af vor CV - der står (på tysk) at max kugletryk er...eh - det har jeg glemt ;o) Men videre står der "kun 25 kg er nødvendigt" - og det virker !
Grunden er CV'ens lave front og gode aerodynamik - en "normal" højde CV har så stort vindtryk på fronten at man er nødt til at have et væsentligt højere kugletryk for ikke at ende med opdrift ved motorvejshastigheder.
Havde en Volvo med svingbart træk - det begyndte at rasle ved landevejshastighed pga en blanding af slid i mekanismen og for lavt kugletryk.
I Hævetagsklubben har vi pt omkring 10 Feeling iblandt os - der er ikke mange af dem, der trækkes af store vogne ;o)
Hej Jesper, lige hvad jeg havde bru..   Allan Christoffersen 2.1.2018 |  9:05
Hej Jesper, lige hvad jeg havde brug for at høre, særlig det med luftmodstanden giver jo god mening.

Deltag i debatten

Du skal være logget ind for skrive eller redigere i vores debatforum

E-mail  
Password  
Husk mig  

Er du en ny bruger af vores debatforum, kan du oprette en profil her

Har du glemt dit password?

Fortvivl ikke. Udfyld din e-mail adresse herunder, og vi sender dig straks et nyt.

  E-mail