Hovedområder
Arrangementer /træf
Autocampere
Biler
Camping i TV
Campingnyt
Campingpladser i DK
Campingpladser i udl.
Campingvogne
Digital TV
Diverse
Efterlysninger
Fortelte og telte
Gode råd
Konkurrence
Køb og salg (Udstyr)
Mit vogntog
Navigation
Ny campist
Personlige sider
Rejseinspiration
Storebæltsbroen
Udstillinger
Udstyr og Tilbehør
Vintercamping
Debatforum på diverse mærker
Alle områder (liste)
Alle områder (detalj.)
Betingelser
Hjælp:
Oprette ny tråd eller svar på indlæg
Gør det selv
Fold alle indlæg sammen

Titel Forfatter Dato

230 volt og inverter  Harni Hess 19.4.2014 |  13:49  
Det er jo blevet populært at få installeret en inverter af en eller anden størrelse. Der bliver spekuleret i hvor store ledningsforbindelser der skal være mellem batteri og inverter og om den laver en ren sinus kurve på udgangen.
Bliver der også tænkt i sikkerhed når inverteren er i drift? Her tænkes ikke alene på om den er jordforbunden, men om der også er sørget for at uvidende ikke får stød af at stikke fingrene ind stikket på siden af cv'en fordi man vil have 230V i alle stikkontakter? Tænk på at, når inverteren er i drift at, spændingen faktisk løber baglæns i systemet og altså også løber til 230 V tilslutningen i cv'en som jo består af metal.

Mvh
Harni

Den løber vel ik helt baglæns, hvis..   Jesper (campingblog.net) 19.4.2014 |  22:21
Den løber vel ik helt baglæns, hvis det bliver lavet rigtigt!
Jeg har foreslået det før, og gør d.. John Ahrenkiel 19.4.2014 |  22:33
Jeg har foreslået det før, og gør det gerne igen, inden eksperten over dem alle (læs Jesper) begynder at forvirre sagesløse campister.

Hvis inverteren tilsluttes vognens stikkontakter bør det ske over et relæ, der virker som vedlagte diagram. Der er naturligvis 3 kontaktsæt i relæet, om diagrammet er skematisk.

Invertere med gennemgang har systemet indbygget.

Man kan også montere 2 stikkontakter i et magasin, hvor den ene kommer fra HFI relæet og den anden kommer fra inverteren. Stikkontakterne "samles" i et hanstik, som sættes i den udgang man vil benytte. Dette er muligvis politisk ukorrekt i al sin enkelthed.

Sørg for,- at der ikke er elkedler, varmeblæsere og lignende tilsluttet, når der skiftes til inverterdrift.

Hvis man ikke har kedskab til strøm, bør man ikke pille ved det.

mvh John, der piller meget ved strøm, og har været i stødet ;-)

Forstør Zoom
Det vil jeg da heller ikke mene at ..   Bruger slettet 19.4.2014 |  22:33
Det vil jeg da heller ikke mene at det gør.
Jeg har lige lavet det i min cv, med et indbygget installationsrelæ.
Jeg kan have inverteren tændt, og så sætte standerstrøm til vognen, uden at der sker noget.
Kan også tænde inverteren mens jeg har standerstrøm på vognen, uden der sker noget.
Hvis nu det var som Harni skriver, så ville jeg da brænde inverteren af med et brag, og knalde sikringerne i standerstrømmen, eller hva der nu vil ske i standeren.
Jeg har heller ikke strøm på benene i stikket i siden af vognen, når inverteren er tændt og den levere 230 volt i alle stikkontakter i vognen..
Åhhhhhh jeg kom for sent igen...   John Ahrenkiel 19.4.2014 |  22:34
Åhhhhhh jeg kom for sent igen.
Dårlig formuleret:<Man kan også mon..   John Ahrenkiel 19.4.2014 |  22:44
Dårlig formuleret:<Man kan også montere 2 stikkontakter i et magasin, hvor den ene kommer fra HFI relæet og den anden kommer fra inverteren. Stikkontakterne "samles" i et hanstik, som sættes i den udgang man vil benytte. Dette er muligvis politisk ukorrekt i al sin enkelthed.
>

Der er naturligvis vognens stikkontakter, der samles i et hanstik, som så sættes i den stikkontakt man vil have spænding fra.

Jeg forudser en lannnng tråd, så fortsat god påske fra John
Sik el har efterhånden et helt afsn..   Bruger slettet 21.4.2014 |  13:01
Sik el har efterhånden et helt afsnit i bestemmelserne med hvordan man skal sætte inverter ind i et 12 volt batterisystem f.eks campingvogne eller i sommerhuse.

Ligesom invertere begynder at optræde i deres -Meddelelser med advarsler og anvisninger.

Man behøver altså ikke gætte sig frem men kan finde frem til beskrivelser af hvordan.
Hvad sker der hvis man sætter strøm..   Poul Lunk 21.4.2014 |  15:40
Hvad sker der hvis man sætter strøm fra inverteren i vognens normale indgang ???

www.lunk.dk

MVH.

Poul
@John Ahrenkiel Som jeg forstår din..   Ole Jansen 21.4.2014 |  16:07
@John Ahrenkiel
Som jeg forstår din beskrivelse så skærer du vognens 220v over og monterer et han-stik på den del der kommer ind i vognen, og et hun-stik på den del der går ind i vognens el-fordeling/omformer, samt sætter et hun-stik fra inventer, således at du kan skifte fra inventer og udestrøm til vognen som det passer dig.
Hvis det er rigtigt forstået, vil vognen så ikke når den får strøm fra inventer, levere 12v strøm fra den indbyggede omformer, således at du først omformer 12v til 220v for derefter at lave 12v igen ?, eller har jeg totalt misset opsætningen ?
Prøver lige igen ;-) Det er ikke ne..   Ole Jansen 21.4.2014 |  16:27
Prøver lige igen ;-) Det er ikke nemt at hitte rede på det der han/hun
@John Ahrenkiel
Som jeg forstår din beskrivelse så skærer du vognens 220v over og monterer et hun-stik på den del der kommer ind i vognen, og et han-stik på den del der går ind i vognens el-fordeling/omformer, samt sætter et hun-stik fra inventer, således at du kan skifte fra inventer og udestrøm til vognen som det passer dig.
Hvis det er rigtigt forstået, vil vognen så ikke når den får strøm fra inventer, levere 12v strøm fra den indbyggede omformer, således at du først omformer 12v til 220v for derefter at lave 12v igen ?, eller har jeg totalt misset opsætningen ?
Poul, så sætter du spænding på alt .. John Ahrenkiel 21.4.2014 |  16:41
Poul, så sætter du spænding på alt 230 volt,- køleskab evt lader osv. og det er ikke meningen.

Ole det har du totalt misforstået, se tegning.
I princippet laver man vognens stikontakter om til et forlængerled med flere udgange.

Man må aldrig sætte et hanstik på et strømførsynende kabel.

IGEN, hvis man ikke forstår 100%, hvad jeg beskriver, så lad være med at eksperimentere.

mvh John

Forstør Zoom
OK Ole, mens jeg tegnede kom du på ..   John Ahrenkiel 21.4.2014 |  16:45
OK Ole, mens jeg tegnede kom du på bedre tanker ;-)

Nu er du på sporet, men du skal bryde kredsen, så køleskab og lader ikke kommer over inverteren.

mvh John
Hej John Jeg skal nok holde mig fra..   Ole Jansen 21.4.2014 |  16:58
Hej John
Jeg skal nok holde mig fra at pille inde i de der relæopsætninger, hvis det kommer på tale, får jeg fat i en fagmand !
I min vogn (AC) har stikkontakterne.. John Ahrenkiel 21.4.2014 |  17:01
I min vogn (AC) har stikkontakterne sin egen udgang fra HFI. (det røde kabel)

Jeg har valgt den automatiske løsning, men den manuelle virker helt på samme måde.

Klip det røde kabel
sæt hun på udgang fra HFI
sæt han på kabel der fører ud til stikkontakter
før et hunstik fra inverteren hen til brudstedet af det røde kabel, så det er let at skifte om.

mvh John, der ikke kan forklare det bedre end dette.

Forstør Zoom
Sidder selv og planlægger at sidde ..   Bruger slettet 8.5.2014 |  13:22
Sidder selv og planlægger at sidde inverter i vores nye vogn, som vi snart har haft i et år :)

Hvis vi gør det på den måde du forslår her til sidst, betyder det så ikke at strømmen i stikkontakterne, går UDEN om HFI relæet, når inverteren bruges ?
Er det sikkert/lovligt/"politisk korrekt" ?

Lyder som en smart løsning, da man så ikke behøver og huske på at slukke for el-patron, køleskab og 12v lader :). Inverteren skal nok minde en om at man har glemt og slukke noget, måske ikke lige køleskab, men de 2 andre vil i hvert fald sætte inverter på overarbejde ;)

I vores gamle Solifer, havde jeg sat en "knivafbryder" ind foran HFI relæet. Så kunne jeg vælge om kilden skulle være 220v stik / inverter ?
I Soliferen var det hele samlet i det store klædeskab, så det var nemt nok og pille lader fra, og skifte strømkilde. Tændte så for inverteren vi skulle bruge 220v.
Fungerede fint og uden problemer :)

I Cabby vi har nu, kan jeg se at der går et kabel ind i HFI relæ, og flere ud igen. Hvis det er separat til køleskab, EL-patron, lader og øvrige stikkontakter, så vil din løsning jo være optimal - bortset fra at man går uden om HFI relæ ?

Ved så bare ikke lige med 12v-laderen, sidder i forrest i modsat side ved batteriet, og er der tilsluttet alm. stikkontakt - så den må jeg nok alligevel koble fra på en eller anden måde ?

Min ide er og sætte inverter ved batteri, og trække 220v ledning over til HFI relæet, og lave et omskifter der af en eller anden slags.
På den måde får jeg korte 12v ledninger, som jo skal være ret tykke, og en lang 220v ledning, som ikke behøver og være så kraftig, da det jo kun er max 300w der vil gå igennem.
Når man så er ned for at tænde inverter, kan man lige koble laderen fra også, og så skifte strømkilde ved HFI relæ

Mvh.
Jesper
Man burde læse korrektur, inden man..   Bruger slettet 8.5.2014 |  13:24
Man burde læse korrektur, inden man trykker "Indsend", når man nu ikke kan redigere i ens indlæg :)

"Sidder selv og planlægger at sætte inverter i vores nye vogn"
Jeg kom tvivl, efter John Ahrenkie..   Ole Jansen 8.5.2014 |  14:25
Jeg kom tvivl, efter John Ahrenkiel 21.4.2014 16:45 indlæg, og har bare gjort det at jeg har trukket, en ledning med en tre stiks samledåse, op i klædeskabet, det virker fint for os, vi ligger ikke uden strømtilslutning mere end ca. 4 gange om året, så hvis vi skal bruge 220v, tager vi bare der fra.
Jeg ved godt det er rent amatør, men vuderede vores behov til at være for lille, til at lege med noget, jeg ikke helt kunne kloges af.
Hilsen
Ole
Ved de 2 løsninger jeg skitserer, g..   John Ahrenkiel 8.5.2014 |  16:30
Ved de 2 løsninger jeg skitserer, går strømmen fra inveteren ikke gennem HFI relæet.

Det gør den jo heller ikke, hvis man bare kører med "en løs inverter"

Om der skal være HFI relæ i forbindelse med en inverter, bliver vi nødt til at spørge eksperten Jesper Olsen om, for jeg ved det ikke.

Ideen med at montere inverteren ved batteriet, og trække 230 volts kabel frem til fordelingsstedet er meget fornuftig, som Jesper K er inde på.

Hvilken løsning man vælger, afgøres vel af behovet.

mvh John, der er glad for sit automatiske anlæg.
Jeg så et sted at HPFI relæet der s..   Bruger slettet 8.5.2014 |  17:51
Jeg så et sted at HPFI relæet der skal bruges når der er invertere i f.eks solcelleanlæg skal være en særlig godkendt type. Hvis Jesper ikke er på, :-) prøv en søgning i SIKs meddelelser.
Hvad forskellen ligger i ved jeg ikke. Bare et OBS.

mvh
Et normalt HFI/HPFI sammenligner de..   Harni Hess 8.5.2014 |  18:37
Et normalt HFI/HPFI sammenligner den udgående strøm med strømmen der kommer retur. Det kan af gode grunde ikke lade sig gøre i en inverter da det normale relæ ikke har noget at måle ud fra.

Et HFI/HPFI fungerer ved at den nulledning der kommer ind i huset er forbundet til jord ved transformerstationen. I ens egen installation er f.eks. en vaskemaskine forbundet til jord vha den gul/grønne ledning. Når der så opstår en fejlstrøm løber den via jordforbindelsen til jord tilbage til transformerstationen og ikke gennem HFI/HPFI relæet og tilbage til transformerstationen. Altså er der en forskel i den modtagne og den afgivne strøm og relæet kobler ud

Det system har man ikke i en inverter. Her er er der bare 230V på udgangen og ingen jord. Derfor får man heller ikke et stød hvis man KUN rører den ene af de 2 ledere der kommer ud af inverteren. Der kan jo ikke gå en fejlstrøm til jord da den jo ikke er forbundet til jord. Hvis der findes en jordklemme på inverteren bør man nok forbinde den til jordklemmen i cv'en.
Jeg ved ikke om der findes noget når der er en inverter blandet ind i det. Spørg evt en installatør.

Mvh
Harni
Jeg vil mene der skal bruges et rel..   Jesper (campingblog.net) 8.5.2014 |  19:29
Jeg vil mene der skal bruges et relæ.

Er dog lidt uvis over hvilket.

Kræfterne der er på spil kan være ret farlige. Hvis det er et stort anlæg!

Men på vores eget gør vi intet.
Jeg tror nok at der skal en fagmand..   Michael Nielson 9.5.2014 |  22:44
Jeg tror nok at der skal en fagmand til. Men jeg ved det ikke. Derfor har jeg besluttet intet at gøre. Tror jeg nok. Jeg har en gang læst om en der fik stød fra en inverter, men jeg husker det ikke. Så jeg tror jeg holder mig fra ovennævnte løsninger. Jeg er ikke helt sikker. God ferie
Naturligvis skal der en fagmand til..   Henrik K 10.5.2014 |  1:35
Naturligvis skal der en fagmand til - det siger loven. Eller i det mindste en nyansat lærling hos en selvbestaltet campingreparatør.

Men af ren nysgerrighed, er der så nogen der har et kvalificeret bud på hvad der sker hvis udgangen fra en batteridrevet inverter sluttes til 230V indgangen der giver spænding på det udvendige stik, men osse driver laderen der oplader batteriet der driver inverteren der.....

Jo, det med spændingen på det udvendige stik kan jeg overskue, men vil der derudover ikke bare ske det at der i fred og ro vil blive spildt noget energi indtil batteriet er tomt? Ikke noget voldsomt som det ellers antydes.

Jeg spørger kun fordi der af og til er nogen der foreslår sådan en løsning.
Hvad mon der sker? Du laver et st..   Jesper (campingblog.net) 10.5.2014 |  7:14
Hvad mon der sker?

Du laver et større forbrug på batteriet, dermed sker der ikke andet!

Jeg vil stadig som John!

Tage Alt fra så det kun er stikk. Der er forsynet.

Hvis man ik kan undvære andre ting, som vandvarmer osv.

Så kør hellere den på gas!

Vores er feks på 300watt og skal varme ca 20 min. (5a)
Måske mindre. 25amp på en time!

Men det er ret mange ampere der så er brugt på en time.

Hvad der bedst kan betale sig må i andre vide. Tænker måske gas er bedre!

Der i den næste vogn helt sikkert skal have alde varme.

Der absolut ik er fan af truma gas ovn.

Den laver støj og ubehagelig varme. Det vender man sig aldrig til. :-).
På vedlagte modelfoto kan man se de.. John Ahrenkiel 10.5.2014 |  8:41
På vedlagte modelfoto kan man se den enkle metode.
Og jeg gentager modelfoto, for der skal selvfølgelig anvendes de politisk korrekte stik med jord.

Jeg har som tidligere beskrevet monteret et relæ der udfører nøjagtig det samme.

I ingen af tilfældene, kan der løbe strøm tilbage i vognens 230 volt net.
Den ene kreds brydes før den anden sluttes.

Der sker intet ved at lade en inverter trække en lader til det batteri, som forsyner inverteren. Men som Henrik er inde på, er det en dårlig ide, da batteriet vil løbe tør.
Man kan sammenligne det med en pædagogisk rundkreds. Det kører bare rundt og rundt for til sidst at gå helt i stå ;-)

mvh John, der har været i stødet siden 1967.

Forstør Zoom
@John (Man kan sammenligne det med ..   Ole Jansen 10.5.2014 |  8:57
@John
(Man kan sammenligne det med en pædagogisk rundkreds. Det kører bare rundt og rundt for til sidst at gå helt i stå ;-))
Eller som en dikussion, om kørekort-vægtgrænser, på Campingferie.dk (Undskyld kunne ikke lade være ;-o
@Jesper
(Der i den næste vogn helt sikkert skal have alde varme.)
Er det ikke lidt tidligt at planlægge, den næste vogn, jeg ville mene at du først skulle køre den nuværende til, selv med blæsevarme er jeg sikker på at du kan have mange gode ture.
Hilsen
Ole, der vist er gået helt i selvsving ;-)
Nej ik for tidligt! Blæservarme d..   Jesper (campingblog.net) 10.5.2014 |  9:15
Nej ik for tidligt!

Blæservarme dur ik. Det larmer og blæser skal vedligeholdes.

Nej alde er det der hører til i en vogn!

Men derfor er aviva god nok.

Men på et tidspunkt bliver den for lille!
@Jesper, Så skal du da også have e..   Bruger slettet 10.5.2014 |  9:26
@Jesper,

Så skal du da også have en større bil med noget mere pedal i :)

www.campingogbil.dk
Jesper, sluk for blæservarmen om na..   John Ahrenkiel 10.5.2014 |  9:35
Jesper, sluk for blæservarmen om natten og kravl over til kæresten, og glem alt om Avivaen. Husk at give støttebenene et par ekstra omgange.

God fornøjelse, og lad instinkterne råde.

mvh John, 10 år med blæservarme uden problemer.
Jep. Vi er ved kigge efter en, for ..   Jesper (campingblog.net) 10.5.2014 |  9:35
Jep. Vi er ved kigge efter en, for at se hvad det koster
Nu skal jeg så ikke gøre mig klog p..   Harni Hess 10.5.2014 |  9:36
Nu skal jeg så ikke gøre mig klog på Alde, men vil dog sige at der findes temmelig mange indlæg omkring Alde hvor der er problemer ift hvor mange der er installeret. Blæservarme er efter min mening stadig det mest udbredte og alligevel den man hører mindst om. Vi ville gerne have haft Alde i den nuværende cv, men pga af ekstra serviceluger var det ikke muligt.

@Jesper!
Jeg kan ikke forstå at du mener blæservarme larmer. På vores tur til Holland i Påsken havde vi varme på døgnet rundt. Jeg var flere gange i tvivl om blæseren overhovedet kørte. Min hørelse er måske ikke den bedste, men det er konens til gengæld og hun bemærkede ikke noget omkring støj. Vi stiller den i stilling (a) automatik. Så regulerer den selv hastigheden ift den afgivne varme.

Mvh
Harni
Harni, Når den står på a kan man ..   Jesper (campingblog.net) 10.5.2014 |  9:50
Harni,

Når den står på a kan man stadig hører den.

Er en meget følsom knægt:-).

Dvs der skal være ro når der soves!
Test kan ses her ! Der kan i selv..   Jesper (campingblog.net) 10.5.2014 |  9:55
Test kan ses her !

Der kan i selv hører hvor meget den nye type larmer.

Husk på vi har en ny type ovn. S3004p!
Jesper har din ovn piezotænding ???..   B, Jørgensen 10.5.2014 |  10:12
Jesper har din ovn piezotænding ???????
@Jesper! Nu kan det godt være jeg b..   Harni Hess 10.5.2014 |  10:28
@Jesper!
Nu kan det godt være jeg bliver lidt grov.
Du har nævnt at du vil overnatte på enten rasteplads,tankstation eller autohof fordi det var billigere. De steder er der absolut ikke ro om natten. Den støj din blæser udsender er intet i forhold til den der kommer fra en lastbil med kølekompressor der kører på højeste omdrejninger eller lastbilens motor der kører i tomgang. Hvis så 2 chauffører kender hinanden skal den sidste sladr også lige udveksles. Hvis eller når der så er blevet ro varer den ikke længe for så starter en lastbil og kører i tomgang til lufttrykket er højt nok til at han kan køre. Det var så den nattesøvn, eller mangel på samme.

Mvh
Harni der har haft den sidste overnatning på rasteplads
Vi har sovet mange gange på rastepl..   Jesper (campingblog.net) 10.5.2014 |  11:31
Vi har sovet mange gange på rastepladser i bilen på vej ned af.

Intet støj:-).

Man skal bare vælge de rigtige pladser og holde - og generelt så må lastbiler ikke kører hvor personbiler er:-).
Øh! jeg troede du holdt ind samme s..   Harni Hess 10.5.2014 |  11:45
Øh! jeg troede du holdt ind samme sted som lastbilerne når cv'en var på. Du kan da ikke være/må ikke være på personbilparkeringen. Det lyder som om du ikke har har prøvet at overnatte i cv'en på en rasteplads.
Jeg er udmærket klar over at lastbilerne ikke kan være hvor personbilerne er.

Mvh
Harni
De gange vi var inde på inde på ras..   Jesper (campingblog.net) 10.5.2014 |  12:06
De gange vi var inde på inde på rastepladser ned og hjem der skulle vi holde mod personbiler!

Deltag i debatten

Du skal være logget ind for skrive eller redigere i vores debatforum

E-mail  
Password  
Husk mig  

Er du en ny bruger af vores debatforum, kan du oprette en profil her

Har du glemt dit password?

Fortvivl ikke. Udfyld din e-mail adresse herunder, og vi sender dig straks et nyt.

  E-mail