Hovedområder
Arrangementer /træf
Autocampere
Biler
Camping i TV
Campingnyt
Campingpladser i DK
Campingpladser i udl.
Campingvogne
Digital TV
Diverse
Efterlysninger
Fortelte og telte
Gode råd
Konkurrence
Køb og salg (Udstyr)
Mit vogntog
Navigation
Ny campist
Personlige sider
Rejseinspiration
Storebæltsbroen
Udstillinger
Udstyr og Tilbehør
Vintercamping
Debatforum på diverse mærker
Alle områder (liste)
Alle områder (detalj.)
Betingelser
Hjælp:
Oprette ny tråd eller svar på indlæg
Cabby debatforum
Fold alle indlæg sammen

Titel Forfatter Dato

Lader   15.3.2014 |  10:00  
Vi satte i august et AMG-batteri i vores Cabby. I går satte vi vognen til eftersyn hos forhandleren. Han oplyser, at den lader der sidder i vogne fra Cabby, ikke er de bedste ladere til det han kalder et campingbatteri.

Jeg har ikke meget forstand på strøm, men har han ret i det??

God weekend
Mogens

Ja det kan han godt have ret i. AGM..   T. Hartung 16.3.2014 |  12:22
Ja det kan han godt have ret i. AGM skal lades med 14,7V. Jeg fik af en forhandler monteret et AGM-batteri og en (forkert)lader. efter 2 år var batteriet ødelagt.

små alm. lader til bilbatterier lader ofte kun med 13,6V det dur ikke til AGM.

Bruger selv en CTEK-lader som MXS 3,8 og nu kører det bare.

www.ctek.com
Det er vigtigt at laderen kan juste.. Steen Andersen 16.3.2014 |  17:47
Det er vigtigt at laderen kan justeres/indstilles til den rigtige lade sp?nding, som for et AGM batteri typisk er 14,4 volt eller ved hurtig ladning 14,7 volt, men det er ogs? vigtigt at laderen har en passede effekt, hvis man gerne vil sikre sig at batteriet oplades helt og korrekt er de v?sentligt at laderens st?rrelse passer til batteriets kapasitet, ca 10-15 af batteriet Ah skal svare til laderens max ladestr?m, dvs et 100 Ah batteri kr?ver en lader p? 10-15 A.
Det tager ca 1,5 gange s? lang tid at oplade et batteri end at aflade ved en samme str?m. og en lille lader har sv?rt ved at fylde batteriet helt op.

Mvh Steen

Forstør Zoom
Ctek 3.8'er for lille. 80ah og 130a..   Jesper ( rhodocampist via Google ) 16.3.2014 |  17:53
Ctek 3.8'er for lille.
80ah og 130ah i vedligeholdelse.

Gå efter 7 ah, så har du også til lidt forbrug.
Den er til 150 og 225 i vedligeholdelse.
5 a er 110 - 160ah vedligeholdelse..   Jesper ( rhodocampist via Google ) 16.3.2014 |  17:55
5 a er 110 - 160ah vedligeholdelse
Tak for jeres svar Iflg aftale med ..   Bruger slettet 17.3.2014 |  10:42
Tak for jeres svar Iflg aftale med forhandleren, monterer han en lader der hedder CTEK 7,0, så går jeg ud fra at den lader med 7 aH.
ja, det er en god lader. Efter 10..   Jesper ( rhodocampist via Google ) 17.3.2014 |  10:53
ja, det er en god lader.

Efter 10 dage i float mode går den i puls mode, og kører mellem 95-100 procent. Så den kan stå tændt hele vinteren.

også i koldt vejr.
http://www.rhodocampist.blogspot.dk..   Jesper ( rhodocampist via Google ) 17.3.2014 |  11:10
www.rhodocampist.blogspot.dk
7 A er i underkanten, køb en lader ..   Steen Andersen 17.3.2014 |  13:28
7 A er i underkanten, køb en lader med minimum 10 A, så bliver du meget bedre tilfreds, en victron lader har også storage funktion, hvor du booster batteriet en gang hver uge, for en længere levetid, men generelt er det en dårlig ide at laderen lader kontinuerligt, det er beder at lade op stoppe og så lade igen når der har været forbrug en periode, med mindre du kører dit forbrug over batteriet, så er du nødt til at lade kontinuerligt.

Mvh
Steen
Hej Steen Hvor køber du en Victron ..   Selma Larsen 17.3.2014 |  13:41
Hej Steen
Hvor køber du en Victron lader?
Mvh
Selma
victron.dk..   Jesper ( rhodocampist via Google ) 17.3.2014 |  14:55
victron.dk
hvad jeg kan se er victron kun en 3..   Jesper ( rhodocampist via Google ) 17.3.2014 |  15:00
hvad jeg kan se er victron kun en 3 trins lader og går kun i float mode. dvs den pulser aldrig som ctek gør.

vil stadig mene at ctek er bedre, da den også kompensere for graderne. og tilpasser spændingen/strøm efter det.

derudover er 7 ampere fint at indlade med.

men som der bliver sagt er 10 % bedst at indlade med, men så meget forbrug har du ikke i vognen så det bliver et problem.

Det skal nok nå at blive ladet helt op. Den når langt bare på en nat.
Hej Meget afhænger vel af hvor sto..   B Jakobsen 17.3.2014 |  17:29
Hej
Meget afhænger vel af hvor stort ens EL forbrug er.
Jeg hart haft den lille ctec (4003) lader i ca 7 år. Den sidder fast i campingvognen og er aktiv hver gang vi slutter os på 240 volt bystrøm.
Den har været tilsluttet kontiunerligt i små 2 måneder på en plads hvor den lader på et AGM batteri på 90 ah.
Vores største EL behov går til moveren, vi camperer ca 100 nætter pr. år som nomader, vi camperer i ydersæsonnnen på Campingcheque eller ACSI kort, rundt i hele Europa, og der er elprisen jo includeret i overnatningsprisen. Derfor vil det aldrig kunne betale sig for os ar tale om solpaneler. Vi oplever helst Norge og Sverige på ski. Men vi er holdt op med at slæbe campingvognen med til de ture, det kan nemlig ikke betale sig.
Som jeg ser det, er der nogen der kan blive en særdeles erfaren campist ved at campere et par måneder hjemme i indkørslen.
MVH BJ.
Ja da:-). Men sæsonen blev skudt ..   Jesper ( rhodocampist via Google ) 17.3.2014 |  18:19
Ja da:-).

Men sæsonen blev skudt igang i lørdags.

Hvor aviva, var ude at trille og blive vejet.

Men lader i vores lader med 15a.

Hvor får i 240volt henne? For det er ik i Danmark el Europa:-)
Vejet, @Jesper?? Men hvad vejer de..   Bruger slettet 17.3.2014 |  19:19
Vejet, @Jesper??

Men hvad vejer den så, det bette skind?

:)

www.campingogbil.dk
Hej Jesper Du må en tur ud og oplev..   B Jakobsen 17.3.2014 |  19:42
Hej Jesper
Du må en tur ud og opleve Europa!
MVH BJ.
For meget:-). Ja det vare ikke læ..   Jesper ( rhodocampist via Google ) 17.3.2014 |  20:43
For meget:-).

Ja det vare ikke længe, før jomfru rejsen.
240? I europa I Gibraltar og nogle ..   Bruger slettet 17.3.2014 |  21:27
240? I europa I Gibraltar og nogle stedet i England der har skiftet til 230, men ikke alle steder, på Cypern, i Norge (?www.kropla.com)

og så er der sikkert overset noget.

en.wikipedia.org

Mon batteriet er tungere når det er ladet end når det er fladt?

Underlig ting. Gas i flasken vejer, kul og koks vejer, konen vejer og det gør petroleum osse.

:-)
Hej med jer og tak for alle svarene..   Bruger slettet 21.3.2014 |  18:11
Hej med jer og tak for alle svarene.
Har dog endnu et spørgsmål: Vi fik vognen tilbage i dag fra service, herunder med ny lader, fik ikke spurgt forhandleren, men kan jeg gå ud fra, at laderen altid kan være tilsluttet, når vi har 230v på vognen, ligesom den originale Cabby-lader???
Hej Mogens, Hvis det er CTEK 7,0 la..   Jan Thomsen 21.3.2014 |  18:23
Hej Mogens,
Hvis det er CTEK 7,0 laderen du har fået monteret, lader du den bare være tilsluttet hele tiden. Den bliver du glad for. - Har haft min de seneste 5 år med samme batteri.

Mvh. Jan
Tak Jan det var lige det svar jeg h..   Bruger slettet 21.3.2014 |  21:05
Tak Jan det var lige det svar jeg havde brug for, ja den hedder MXS 7.0, og det var først nu, da jeg skulle have den nøjagtige type, at jeg ser der står "FULLY AUTOMATIC" på brugsvejledningen... Så håber jeg at jeg bliver ligeså tilfreds som du er...God weekend

Mogens
Læg mærke til den har to indstiller..   Jesper ( rhodocampist via Google ) 22.3.2014 |  0:19
Læg mærke til den har to indstiller, en for agm i plus 5 grader og en under 5 grader.

Ud over det er den automatisk.
*indstillinger...   Jesper ( rhodocampist via Google ) 22.3.2014 |  0:36
*indstillinger.
Hej Jesper Iflg min manual, er der ..   Bruger slettet 22.3.2014 |  7:50
Hej Jesper
Iflg min manual, er der kun een indstilling til AGM, og hvad er forskellen??

Har kun manualen her så jeg kan ikke se på selve laderen, cv står i en hal, til vi skal bruge de
Grunden til at kunne vælge under 5 ..   Bruger slettet 22.3.2014 |  9:27
Grunden til at kunne vælge under 5 ° på ladere skyldes at ladningsforløbet er temperatur afhængig, sådan at spændingen fra laderen skal/kan/bør :-) være højre når det er koldt, forstået til koldt _inde i batteriet_ .

Blysyrebatterier og atlså også AGM er derfor om vinteren mindre modtageligt for ladning, hvilket kan kompenseres ved at sætte spændingen lidt op fra laderen og man går så ud fra at ladningen sker lidt hurtigere, og vigtigere, da færdigladning i hård frost kræver en højere slutspænding før batteriet går over i "gas fasen" så det over årene ikke kokser til, sulfatterer. har gode ladere en vinterindstilling med en lidt højere slutspænding.

Den falder tilfældigvis og ofte sammen med den lidt højere slutspænding 14.-6/7 volt (sidst i forløbet svag strøm!) der anbefales til lukkede AGM batterier, sådan at AGM og Vinter indstilling på nogle af de små billige smarte ladere er den samme, forstået og set på det der kommer fra laderen.

Grundliggende burde det være temperaturen inde i batteriet der reguleres efter, men det betyder vel mindre så længe at ladestrømme fra laderen er så lille at ladningen ikke kan opvarmer batteriet. Det afhænger så igen af hvor stort batteriet er, og hvor koldt der er omkring batteriet. Står det i en lukket kasse inde i campingvognen, ja så bliver batteriet vel over tid varmere end + 5° og ellers har det vel mest at sige hvis det er et mc batteri under opbevaring.

Jeg ved ikke hvilken forskel der er på AGM indstillingen over og under + 5°

Ladeforløbet før der skiftes til hvile eller float er måske lidt forskelligt de 2 programtrin.

Om det i det hele taget betyder ret meget med de mange trin i ladeforløbet eller om der absolut skal være pulsladning, er vel ikke ikke så afgørene. Bare der lades en gang i mellem til rigtig slutspænding så batteriet desulfateres og i alt fald ikke løber tomt i vinterens løb er det vel ok. Har i et dyt batteri. Tjek dets datablad, og for alm fritids og autobatterier skal de en gang i mellem op på 14.4 volt ( ved 20° svjh ) Derudover kan man lave noget der hedder udligningsladning en gang i mellem, hvorunder spændingsforskellen mellem de ekelte celler i batteriet udjævnes. Tjek om det med google.

Det var lidt om principperne. Har man en lader/forsyngeg der det meste af tiden står i float, fast spænding, tjek at den passer til jeres batteri. Jeg så i et datablad til Optima, at de anbefalede en lavere floatspændinge end set f.eks til Vision, men om det betyder det helt store skal jeg ikke kunne sige.

Dette sidste har betydning hvis man har en lader/forsyning uden ret mange trin :-) der ender i float stilling med en fast forsynings spænding til vognen på f.eks XX.X volt _der måske er lidt for høj_ .. og på den måde "sivelader" på batteriet.

Hvis man har en lader der ender med en spænding på 14.7 volt, ja så skal den være indrettet så den en gang i mellem holder pauser og lader batterispændingen falde til ? lidt under fuld ladet, hvilespænding (google) gætter jeg på.

Men som sagt, det er sikkert andre ting, glemt ladning og strømtyve der tager livet af batteriet før tid.

Mvh
Det er først efter 10 dage, den går..   Jesper ( rhodocampist via Google ) 22.3.2014 |  9:33
Det er først efter 10 dage, den går fra float mode til pulse!
Sten og Jesper Fortæl lige mig (og..   Kjeld L Kristensen 22.3.2014 |  10:01
Sten og Jesper

Fortæl lige mig (og andre) forskellen mellem float mode ( flydeladning) og Siveladning, og hvilken betydning disse begreber har
Hvis man vil dyrke det med ladespæ.. Bruger slettet 22.3.2014 |  10:04
Hvis man vil dyrke det med ladespænding og temperatur korrigering er her et dokument fra Exide med en masse grafik og formler :-)

[DOC]
Batteri og temperatur
www.tur.dk
Når temperaturen falder, så stiger vægtfylde og spænding. .... Det er derfor vigtigt at korrigere både lader og batteri-indikator for optimal drift og nedbrudt batteri.

www.google.dk

Her er linket til en manual fra www.optima-batterien.eu

Hvor de siger, Float charge:
13.2 to 13.8 volts, 1 amp maximum current, time indefinite (at lower voltage).
Tid uendelig ved lav spænding.

:-) det er vel mest relevant hvis man i lange perioder ikke er i vognen.

Og det vedligeholdelse koster kWh . Folk skriver er de på måler er blevet så temmelig overasket over vognens "tomgangsforbrug". Om det så bare skal erstattes hvis der har være slukket er så det det er, men så har man da glæde af varmen fra laderen. :-))

mvh

Forstør Zoom
Kjeld. alt for dig der ved det i fo..   Bruger slettet 22.3.2014 |  10:20
Kjeld. alt for dig der ved det i forvejen. :-)

Men det man måske se ud af det der står om Yelow top hvor batteriet kan stå uendeligt ved 13.2 volt og lever kortere og kortere når spændingen nærmer sig 13.8. Max 1 A !

I det første tilfælde 13.2 må vil vel sige at batteriet flyder... og i den anden ende at der "sivelades".

En anden smal tillægs definition kunne være at man ved float kun erstatter batteriets selvafladning?

Det er vel uendelig nemmere simplere at lade den smarte laderen arbejde i nogle tændt og slukket perioder, end at ramme den præcis rigtige floatspænding, forstået til, at man kun vil erstatter selvafladningen. Ikke mindst når man tænker på det med temperaturen.

Jeg gætter bare. :-)
Men det ( kan ) man måske .... :-.. Bruger slettet 22.3.2014 |  10:33
Men det ( kan ) man måske .... :-)

Billedet: Pakkeleg.

Du danske Sommer, jeg elsker dig, skønt du saa ofte har sveget mig. Snart kolde Farver i Sky og Vand, snart nøgne Piger ved hver en Strand ...

Forstør Zoom
Hej Sten Jeg har et lille spørgsmå..   Jan Sørensen 22.3.2014 |  10:53
Hej Sten
Jeg har et lille spørgsmål
I min Cabby sider der et vision 100 ah batteri og en Mascot 12v- 20 ah lader og en lille solcelle på taget ved ikke lige hvor stor den er da den var monteret ved køb af vogn :) hvis den står uden 220 tilsluttet og kun med sol koblet til står der i displayet 13,6v sætter jeg forbrug på falder den hurtigt til 12,1 er det normalt ?
jeg har også en cetek XS7000 lader vil det være en fordel at skifte Mascotten ud med den ?
mvh
Jan
Du spørge jo også hvilken betydning.. Bruger slettet 22.3.2014 |  11:44
Du spørge jo også hvilken betydning. Jo altså, ladning og afladning slider på pladerne, og der er kun en hvis mængde bly til rådighed, før de bliver møre og falder fra hinanden.

Derfor har batterier til hårdt brug og dybere afladninger tykkere plader end f.eks i startbatterier og hvor man egenlig kun bruger batteriet marginalt inden generatoren i bilen tager over.

Hvis man sivelader, ja så slides der hele tiden på pladerne. Og hvis der lades for lidt, spændingen er for lav. ja så kokser pladerne til, sulfater. Lige det er der skrevet tonsvis om.
Man ser om de forskellige batterifabrikater, at der kan være forskel på den anbefalede floatspænding. Det er vel et kompromis.

Jeg talte engang i anden anledning med en ingeniør i Vartas kundeservice og spurgte herunder om jeg skulle aflade batteriet med feks en forlygte pære inden jeg begyndte at lade. Men fik at vide, at det bare ville slide unødig på batteriets trods alt begrænsede levetid. Bare sørg for at holde batteriet ladet med en ordentlig lader. Han have ikke konstateret den store forskel om der var indbygget pulsladning eller ej, men det er så nogle år siden. Som jeg forstår det er der flere typer pulsladning - frekvens og spænding?

:-)) Man skal måske med jævne mellemrum lade med ... :-o

Kraftwerk : Radioactivity (No Nukes 2012, Tokio, Japan)
www.youtube.com

Srku bare op. Man kan vel sætte en diodebro imellem forstærkeren og batteriet så forstærkeren ikke brænder af. THansen kan vel levere en der kan lade med 12-1500 Watt, og den er måske endda bedre end Dan 1212 boosteren.

Hvem prøver? Jesper. Op på mærkerne!

Anden musik er måske bedre. Jo køerne gir som bekendt mest mælk med Moseart, så hvem ved?

Forstør Zoom
@Sten. Du lever i en for længst ove..   Knud Madsen 22.3.2014 |  11:48
@Sten.
Du lever i en for længst overstået drømmeverden. Nypuritanismen har taget over!! :-))

mvh
Knud
Næ Jan det er ikke godt. Eller. Tj..   Bruger slettet 22.3.2014 |  12:40
Næ Jan det er ikke godt. Eller. Tjae. Hvor stort er det forbrug du kobler ind?

Hvis det er stor skal spændingen jo falde, men helst ikke så meget, tror jeg nok.

Du får et link til at AGM batteri så du selv kan tjekke...

Man skal vide lidt om ladestyringen for de små solpaneler er måske ikke rask i stand til at hæve et 100Ah batteri op til fuldt ladet, det der med 14.4-14.7 Volt

Så det kan jo være at systemet kun er på vej op. Hvordan ser det ud hvis 230 volt laderen har være på i et par dage/ nogle timer. Hvor ender spændingen så?

Hvor gammelt er batteriet. Det du ser kan _måske_ være et tegn på at det er ved at være slidt op.

Jeg kender ikke maskotten - men hvis den er i float og forsynings mode, ja så er 13.6 Volt vel en udmærket spænding?

Det igen måske! bekymrende er om batteriet skal tabe pusten helt så hurtigt. Man kan måske et eller andet sted finde kurver over spændingen det skal kunne holde under afladning. Google? Hvis det ikke kan udledes, bare som et eks fra set på linket?

Hvis du mener om batteriet vil holde længere med Ctekk. Tja det ville, hvis maskotten ikke kommer op på de 14.4/14.7 nok ha godt af en gang i mellem ot blive kokset rigtigt igennem. Men det kan, hvis i ikke bruger vognen, har tid og har strøm, godt ske med en mindre fra ctek eller klon. Her ses altså bort fra solpanelets og dets ladestyrings evner! Et batteri har IKKE godt at altid at være ½ afladet.

Du kan på billedet sat ind se forventet levetid med forskellige floatpændinger til et 100 Ah Vision AGM

Databladet med flere grafer ligger her www.elfrasolen.dk

Du kan der også se hvor hurtigt spændingen forventes at falde under afladning. Regn selv på det efter egne forbrugs tal. Og så er dette jo om et vision.

Brug et rigtig multimeter direkte på batteripolerne

Om grafen på billedet, må det vel efter det oplyste om YT antages at levetiden er kortest ved de 13.8 Volt (6 x 2.3) volt og længst ved en float spænding på 13.62 V Fremgår ikke syns jeg. :-)



mvh
hov her er det.. Bruger slettet 22.3.2014 |  12:40
hov her er det

Forstør Zoom
Tak Sten Næe alt forskruet sælger/..   Kjeld L Kristensen 22.3.2014 |  12:43
Tak Sten
Næe alt forskruet sælger/købmandssnak skal man vistnok være specialuddannet for at forstå.
For mig er postulaterne "frække" ord som man har tillært sig og derefter slynger om sig som fuldgyldige sandheder.

Det der egentligt tændte mig var Jespers ( Citat):"Det er først efter 10 dage, den går fra float mode til pulse! "

Float'en varer altså 10 dage og den opmærksomme kan så på CTEC skemaet
www.ctek.com
se at der her lades med en spænding på 13,6 V og grafen viser en mindre strøm
(op til 7A?)
Dette er med andre ord siveladning som kan give anledning til sulfattering,

Hvor længe pulseladnings tilstanden er fremgår ikke tydeligt og først når spændingener faldet indtræder en ny proces

Ud af ovenstående kan man derfor uddrage: Et altid tilsluttet batteri som ikke benyttes regelmæssigt er i fare for at få forkortet livet!
Her vil jeg selvfølgeligt få at vide at mange har haft deres batteri i x år uden at det har taget skade, men hvem kan fremvise en længere årrække som har haft batteriet tilsluttet sin lader lige så længe.
Det nemmeste er at lade batteri op ..   Jesper ( rhodocampist via Google ) 22.3.2014 |  13:38
Det nemmeste er at lade batteri op og tage lader fra 14 dages tid!

Hvis det er frost, så hav lader til hele tiden!
"Hvis det er frost, så hav lader ti..   Kjeld L Kristensen 22.3.2014 |  14:47
"Hvis det er frost, så hav lader til hele tiden!" Du vrøvler Jesper, Men hvorfra skulle du med næsten 3 måneders erfaring som indkørselscampist også vide dette
Hvis dit batteri er fuldladet tager det ingen skade af frost.
Hvis han har solceller på, så er de..   Jesper ( rhodocampist via Google ) 22.3.2014 |  17:16
Hvis han har solceller på, så er det bedst at have en konstant spænding.

Som den lader giver. Så tager regulering over hvis der er sol. Og skal ikke til at lade på et frossen batteri.

Ved i hvertfald hvad jeg gør når frosten kommer.
Du laver da kun støj Jesper, Og har..   Kjeld L Kristensen 22.3.2014 |  18:09
Du laver da kun støj Jesper, Og har nok ikke en skid forstand på meget af det du udtaler dig om
Hold op med dette du forvirrer jo kun med nogle påstande som du åbenbart griber ud af ingenting

Et fuldladet batteri fryser ikke før - 67 gr.C
Halvladet sker det ved ca 50gr C

Ganske vist er kapaciten under brug mindre, men det fryser altså ikke, hvis det er opladet. og det er jo normalen når man stiller sin vogn væk, at batteriet da er opladet

Hvad du gør er derfor fuldstændigt ligegyldigt
Det har bedre af at stå med oplader..   Jesper ( rhodocampist via Google ) 22.3.2014 |  18:42
Det har bedre af at stå med oplader end uden i frost vejr.

Så kan du sige hvad du vil!
Og det at det slider på batteriet b..   Steen 22.3.2014 |  18:57
Og det at det slider på batteriet betyder ikke noget?
Det slider vel også på det at det b..   Jesper ( rhodocampist via Google ) 22.3.2014 |  19:14
Det slider vel også på det at det bare står stille i frost vejr.

Det er nok ik helt godt af nogen af delene!
Hvordan mener du at frosten slider ..   Steen 22.3.2014 |  20:11
Hvordan mener du at frosten slider på en opladet batteri.
Nu har jeg også arbejdet lidt i det med batteri og opbevaring når det ikke er i brug, og da har rådet altid været at de skulle lades helt op, og den ene polsko tages af for undgå utilsigtet afladning.

Hvis man så ville være god ved batteriet kunne man et par gange i løbet af vinteren lige sætte opladeren til en dag eller to.

Men jeg beundrer da virkelig, sammenlignet med dine mange tråde og spørgsmål tidligere, at du nu allerede er blevet ekspert på 12 voltsområdet ( og købeloven) :-) :-)
Hej Vores vogn går i vinterhi efter..   B Jakobsen 22.3.2014 |  20:16
Hej
Vores vogn går i vinterhi efter skolernes efterårsferie. Jeg tager batteriet med hjem og sætter det ude i vores skur. Det tager ikke skade af frostvejr.
Ved nytårstid måler jeg tilstanden og giver det en opladning der går højest 2 dage til det begynder at pulslade. Batteriet bliver monteret i vognen ca 1. april og igen opladet. Så er vi klar til forårsturene.
MVH BJ.
B j - og hvad gør du så hvis den ha..   Jesper ( rhodocampist via Google ) 22.3.2014 |  20:18
B j - og hvad gør du så hvis den har solceller monteret?

Det man man vel ligeså godt udnytte!
Jesper, så stiller du bare en spand..   Steen 22.3.2014 |  20:56
Jesper, så stiller du bare en spand under polskoerne, så strømmen opsamles der. Til foråret hælder du så bare den opsamlede strøm over på batteriet, men husk at der skal lige meget i alle celler :-)
Jo Kjeld :-) Man kan med fordel sæ.. Bruger slettet 23.3.2014 |  2:11
Jo Kjeld :-)

Man kan med fordel sætte et fuldt ladet batteri i dybfryseren, idet det selvaflader meget langsommere der. Samtidig stabilisere man temperaturen i en eventuelt halvtom fryser, så kompressoren får færre starter, den slides mindre og der spares lidt strøm. Det er også en god indikator på hvor godt forholdet er mellem "ægtefælderne". Respekt og domæner. :-)

Exide siger sådan et sted:

Selvudladning
Når batteriet ikke bruges (i bilen eller på et
lager), sker der en vis selvudladning. Hvor
stor den er varierer med temperaturen og
batteriets alder.
Selvudladningen aftager med 50% for hver
10 grader temperaturen falder. Dvs. et
batteri som kan lagres 4 måneder i +20°C
kan lagres ca. 16 måneder ved 0°C.
:..

Dette kommer også an på batteri fabrikat og type.

Campingferie og Heine har selvfølgelig skrevet om dette forhold i Nr. 14 Januar 2007

www.campingbladet.dk

11-2-2007 Batteriet i dybfryseren?
Hvordan opbevarer Du batteriet til campingvognen når den er sat i hi? Hjemme ved den varme oliefyrskedel? Ude i garagen? Bliver i campingvognen vinteren over?

Billedet er fra artiklen.

godnat.

Forstør Zoom
Til Steen Æ Skal det være en plasti..   leif rasmussen 23.3.2014 |  7:22
Til Steen Æ
Skal det være en plastik spand eller kan man bruge en metal suppegryde ?
Jeg har tit spekuleret på om når laderen er sat til og ladning er i gang
så hiver nan stikket fra vognen og køre til ny plads så kommer det spænnende
Starter ctx laderen for fra eller kan den huske hvor den var nået til når 230 bliver tilsluttet igen VH Leif med 100w sol og 100ah agm og den lille ctx
Da det jo er strøm bør det selvfølg..   Steen 23.3.2014 |  7:52
Da det jo er strøm bør det selvfølgelig være en plastspand og helst også med plasthåndtag.
Ved dog ikke om en suppegryde kan bruges hvis den har bakkelitgreb.

Jeg tror ikke din lader kan huske hvor den var kommet til når du har haft strømmen koblet fra. Du kunne jo reelt have sat den til et andet batteri.
Den starter på ny! Hvergang spænd..   Jesper ( rhodocampist via Google ) 23.3.2014 |  8:17
Den starter på ny!

Hvergang spændingen frakobles!

Dog vil den gå hurtigere i float mode!

- der tænker på Ctek 10a lader, der står i start øjeblikket er det 15.8 volt. Det er da ik sundt? Men den har ekstern temperatur føler. Der tilsluttes batteriets side!
Altså Sten. Nu skal du ikke komme m..   Steen 23.3.2014 |  9:02
Altså Sten.
Nu skal du ikke komme med de useriøse oplysninger fra Exide og Heine.
Selvom Exide nok har produceret flere mill batterier og Heine har lavet en videnskabelig test ved hjælp af konens dybfryser, så beviser det jo ikke noget.

Men sådan er det tit med store virksomheder, de producerer bare derudaf, uden at tænke på slutbrugeren.

Tag f.eks Adria der har produceret campingvogne i en menneskealder og folk har været glade for dem. Først nu for 3-4 mdr siden da en lille elektriker ovre fra det østlige Danmark købte en Adria, fandt man ud af at Adria lavede halvfabrikata, som folk selv skulle færdiggøre :-)

Og nu har samme elektriker altså også, efter tre mdr ejerskab af en Adria, konstateret at batterier bliver slidt når det er frost.

Og det er så fakta, så det nytter ikke du bliver ved med at komme med flere link fra batterifabrikanter der påstår de har tjek på det :-)
I den slags debatter skal man ikk..   Bruger slettet 23.3.2014 |  10:45
I den slags debatter skal man ikke overse og det er vigtigt, at myterne kommer frem og hvis der er noget ved deltagerne, passive som aktive...
bliver de tjekket... og måske! imødegået som vrøvl.

Jespers indspark er derfor af det gode, så længe der er nogen der gider undersøge - og kommentere.

For folk fleste ved jo ikke noget om dette, og jeg er da sikker på at mange mener, at batterier ikke har godt af frostvejr.

Og det er jo rigtigt, at batterierne mister kapacitet i kulde, det kender vi fra bilen og mange har måtte købe nyt, netop om vinteren. For campister med batteri i vognen er der mange der hvert forår opdager, at batteriet i vognen er afgået "i stilhed". Men det skyldes ikke ikke kulde i sig selv - men, at der er begået nogle fejl, eller at det hvad der heldigvis også sker, dør af slid og ælde. :-)

Kunne DU Kjeld ha gjort nogensomhelst der kunne ha forlænget livet for dine ALDI fritidsbatterier? Sidste blev som bekendt 9 år. ( Behersket brug og aldrig afladet mere end 30% for derefter straks at blive genladet, fortalte du i en anden tråd).


Om frost - og et batteri der har mindsket kapacitet pga kulde, får det som andre koldblodede væsner, :-) energien tilbage når de kommer op i temperatur,

Exide sagde det i På tur www.google.dk sådan:
citat:

Temperaturens indflydelse på opladningen
Jo lavere syre-temperaturen er, desto mindre bevægelig bliver syren.
Dette bevirker at ladespændingen er højere, og gasspændingen nås på et for tidligt tidspunkt.
Herved vil mængden af den indladet strøm, når laderen skifter til efterladning, være mindre end ved normal temperatur.

Batteriets gasspændingen er 2,4 V/cel.
Når laderen måler 2,4 V/cel ved en syretemperaturen på eksempelvis 0 oC, vil batteriets nominelle cellespænding være 2,28 V/cel, hvilket er 12 mV under gasspændingen, svarende til ca. 9% manglende kapacitet

Efterladningen, som normalt er styret af hovedladetiden, vil derfor også blive kortere, og laderen vil melde klar, inden batteriet er fuldt opladet.

Groft sagt burde ladetiden forlænges med 1,5-2 timer for hver 10 oC temperaturen falder i syren.
:...

Det med ladning og valg af ladespændinger og spændingsstyrede og tidsstyrede længder i de forskellige laderes programmer - er åbenbart ikke bare lige, men en sag der rummer mange kompromiser - hvor man selvfølgelig prøver at dække så mange brugsforhold som muligt.

Et gammelt batteri opfører sig ikke som et nyt, og så er der igen det med temperaturen, der, vel især med en lille lader der ikke i sig selv ved ladningen kan lune batteriet, giver andre betingelser.

Hvorfor har Ctek valgt at laderen (den lader!) skal køre i float i 10 dage?

Det her bunder også ned i om man kan stole på producenterne, og deres: "Tilslut og glem" .. Kan være permanent tilsluttet ?

Det er vel helt overordnet bedre end at folk glemmer at lade og især hvis man glemmer at vognen har nogle strømtyve, ikke har taget et kabel af batteriet eller drejet 12 volt hovedafbryderen.


I al det her har vi ikke spekuleret på om batteriet har det bedre ved at være tilsuttet solcellerne på taget af vognen.

Det kommer selvfølgelig an på om solen skinner nok, og ikke mindst kvaliteten af solpanelernes ladestyring. Nissen flytter med. De helt billige ladstyringer aflader måske batteriet liså langsom når solen ikke skinner? Ctek kalder det returstrøm. Også omtalt som lækstrøm.

Pulsladning:
Peer har på et tidspunkt fået monteret en elektronisk pulserende dims i bilens ladesystem: "Megapulse er et gennemtestet elektronisk apparat,som ved hjælp af en patenteret impulsteknologi øger ydelsen og forlænger levetiden for batterier. Det sker ved, at Megapulse modvirker den mest almindelige årsag til batterisvigt:
Ophobning af sulfat på batteripladerne."

Der har været en tråd her Selvmål Peer :) Per Henneberg Kristensen 18.11.2013 Hvor PHK beklager at den ikke blev testet på det i bilen eksisterende batteri...

www.campingferie.dk

Hvor vi som baggrundsvide behøver. Bilen blev gjort klar til ekstrem vintercamping hvor oplevelsen med at prøve motorstart i minus 40° nok har gjort sit. :-)

I den forbindelse googlede jeg og fandt en artikel BATTERY PULSING DEVICES
her:
www.caravanandmotorhomebooks.com

Hvis dette interesser. søg selv, men jeg så et sted at man, de forskellige producenter (selvfølgelig) har valgt forskellige frekvenser, spænding, styrke og tidslængder af pulserne, og vi mangler så en forklaring på hvad det præcis er en Ctek lader laver når den "pulser" vores batterier. Er det noget man har lånt fra pacemaker industrien, eller har det teknik til fælles med hjertestartere. :-))

Og derfor joken med ved hjælp at en bilig kraftig Thansen bilstereo forstærker og en passende skillediode, :-) at spille Kraftwerk: Her er 49 stks :-) www.youtube.com

Eller måske Mozart s Elvira Madigan - Frit valg i en testperiode. Hvor højt der må skues op V og A må spontant gættet komme an på musikkens karakter.

mvh
Hej Når man kører fra plads til pl..   B Jakobsen 23.3.2014 |  11:09
Hej
Når man kører fra plads til plads afbrydes laderen. Vores batteri bruges jo til 2 x mover kørsel ved start og ved ankomst til den nye plads.
Så cetec laderen starter forfra. Men i løbet af ca ½ time er den oppe på samme nivau som før kørslen. Den kommer hurtigt gennem de forskellige "trin" i opladningen, vores når hurtigt op på "trin 6 " af 7, og når hurtigt frem til pulsladning - afhængigt af forbrug fra batteriet.
MVH BJ.
"Og derfor joken med ved hjælp at e..   Bruger slettet 23.3.2014 |  11:32
"Og derfor joken med ved hjælp at en bilig kraftig Thansen bilstereo forstærker og en passende skillediode, :-) at spille Kraftwerk:"

Altså bogstavelig lade på batteriet med thansen forstærkeren.

Altså en Gør det selv pulslader, hvor sønnen her i huset har efterladt 2 thansen stereo forstærkere på 1000? Watt. Og så kan de brokobles, kanalerne lægges sammen og yder så svjh 4 x mærkeefekten. kondensatoren der sætte i mellem bilbatteriet og forstærkeren er på 1.000.000 uF = 1F

a 1-farad capacitor can hold 1 amp-second of electrons at 1 volt.

To get some perspective on how big a farad is, think about this:

A standard alkaline AA battery holds about 2.8 amp-hours.
That means that a AA battery can produce 2.8 amps for an hour at 1.5 volts (about 4.2 watt-hours -- a AA battery can light a 4-watt bulb for a little more than an hour).
Let's call it 1 volt to make the math easier. To store one AA battery's energy in a capacitor, you would need 3,600 * 2.8 = 10,080 farads to hold it, because an amp-hour is 3,600 amp-seconds.


og da vi taler 12-14 volt et det et beskedent, men meget potent føde batteri. .-) Pulsladning der vil noget
Man skal passe meget på når kondensatoren skal lades. Farligt. !!!

Jeg har overvejet at sætte den på 12 Volt ledningerne til vores inverter så den ikke dør når køleboksen starter).


De har fået hund der nu, i bur ska være i bagagerummet i stedet for bashøjtalerne, og sådan er der så meget når man kommer "under åget" :-) Hvilken del at hjernen er det så nu der bestemmer. Morsomt og genkendt..

Søndagshygge til alle.
Hej Sten Jo jeg kunne måske have sl..   Kjeld L Kristensen 23.3.2014 |  13:47
Hej Sten
Jo jeg kunne måske have slået rekorder, Ved det ikke, men for mig er camping jo ikke noget alvorligt, men kun noget som ligger i rygraden, og noget jeg har lært fra mine læreår, som ligger helt tilbage til fyrrerne og halvtredserne. (i forrige århundrede forståes)

Batterier er i mellemtiden blevet noget som diskuteres vodsomt på alle niveauer,
Og egentligt er der i alle disse år for blybatteriernes vedkommende kun sket ganske lidt.
Batterierne var også i den tid jeg havde i flyvevåbnet (Hawker Hunter) også såkaldte Tørelementer baseret på på at binde akkumolatorsyren så den ikke løb ud ved rygflyvning, Ved Meteor jagerne var der truffet andre foranstaltninger ,og det vi kaldte rørcellebatterier fandtes også (nu benævnt AGM spiralcelle)

Hvordan campisterne indretter sig må derfor ligge op til til den enkelte, Alle batterier har fordele og ulemper, og man må gøre op med sig selv hvad man vælger.
For mig er det egentlig kun når oplysninger givet her er imod min viden jeg reagerer
Herudover vil en cost - benefit analyse altid indgå når jeg handler.
:-) "men for mig er camping jo ikk.. Bruger slettet 24.3.2014 |  8:09
:-) "men for mig er camping jo ikke noget alvorligt"

Tjae næe. Og dog. Det meste teknik der debatteres er jo udenoms og en biting i forhold til det at komme af sted, ud og opleve verden, enten alene eller med familie og venner.

Vi, hele familien, er pt ved at rydde op og få styr på og koordineret billederne i vores computere, og har i den anledning oplevet, at vi hver gang vi mødes, under kaffen får tændt tv og ser ½ glemte billeder fra turene.

Er det dig der har de billeder? Jeg syns nok at "vi" havde den tur "et eller andet sted". Ja de er skannet ind fra papirbillederne og de er vel også bleve helt gode?

Jae - men det er jo selve turen, stederne og det vi samme oplevede, der er det vigtigste.

Det er ufattelig nemt med et moderne tv og en USB hardisk, men det grundliggende er jo ikke det at der blev tage billeder i den eller den opløsning, men at der rent faktisk foregik noget, og om så der på nogle få af mine billeder med et bestemt kamera stikker en finger ind i billedet, eller man kan se linse beskyttelsen der er gynget ind i billedet, vil de ikke ha billedet slettet. Hvorfor?

På den anden side, Hvis man tager et emne op, syns jeg at man i et forum skal "gi den hele armen", finde ud hvad der med "det der". I denne tråd batterier og ladning, da man ellers kun får svar som, køb det! eller Det her virker for mig, og egenligt er lige kloge, lige så godt kunne ha spurgt i butikken.

Selvfølgelig virker tingene der tilbydes, med mindre det er det rene svindel, men jeg syns, at folk skal kunne vælge, ikke fordi Jesper har valgt den løsning, men fordi man begrundet ønsker tingene indrettet sådan og sådan.

Samtidig bliver forum bedre når der er nogen der debatter pro og kontra, et eller andet, bare der er nok der kvalificeret deltager ! Forum bliver et sted hvor man tjekker tingene, og er ikke kun en reklame kanal eller et rent socialt medie mere.

Der skal også være lidt af det "tykke" i suppen.

Kan det lykkes at få vores batterier til at holde længere, at folk undgår ærgrelser, er det vel ikke så tosset?

Billedet er taget i www.kolmarden.com
Man bliver vel aldrig for gammel til en ridetur på en kamel?

Forstør Zoom

Deltag i debatten

Du skal være logget ind for skrive eller redigere i vores debatforum

E-mail  
Password  
Husk mig  

Er du en ny bruger af vores debatforum, kan du oprette en profil her

Har du glemt dit password?

Fortvivl ikke. Udfyld din e-mail adresse herunder, og vi sender dig straks et nyt.

  E-mail