Hovedområder
Arrangementer /træf
Autocampere
Biler
Camping i TV
Campingnyt
Campingpladser i DK
Campingpladser i udl.
Campingvogne
Digital TV
Diverse
Efterlysninger
Fortelte og telte
Gode råd
Konkurrence
Køb og salg (Udstyr)
Mit vogntog
Navigation
Ny campist
Personlige sider
Rejseinspiration
Storebæltsbroen
Udstillinger
Udstyr og Tilbehør
Vintercamping
Debatforum på diverse mærker
Alle områder (liste)
Alle områder (detalj.)
Betingelser
Hjælp:
Oprette ny tråd eller svar på indlæg
Cabby debatforum
Fold alle indlæg sammen

Titel Forfatter Dato

Ovn i Dometic-komfur   12.1.2014 |  10:14  
Vi har en overgemt 650+ fra 2008 der først blev indreg i 2010. Da vi fik vognen lagde jeg et termometer ind i ovnen, for at finde ud af hvilke tal på knappen der svarer til hvilke grader. Da vognen var ny, kunne ovnen fint komme op på ca. 250 gr., men nu kommer den ikke meget over 100 gr., og det er jo lidt nok til at varme rundstykkerne, for slet ikke at tale om at lave en steg.
Jeg har bedt forhandleren om at rep., men han mener ikke at ovnen fejler noget. Er der nogen af jer der ved hvad der er galt, og hvor de er specialister i en sådan reparation???

Hej Mogens Hvor bor du hen ad i ve..   nis andersen 11.2.2014 |  10:56
Hej Mogens

Hvor bor du hen ad i verden ?

moin nis
Mon ikke det er på tide med et gase..   Bruger slettet 11.2.2014 |  14:01
Mon ikke det er på tide med et gaseftersyn hvorunder de SKAL tjekke, at de gasforbrugende apparater herunder komfur og ovn fungere rigtigt!

Ovnens temperatur er en herlig entydig fysisk størrelse, der er let at tjekke med et egnet termometer. Teknikere har formentlig et elektronisk, der på få sekunder viser temperaturen der er i ovnrummet.

Hvis en gasovn ikke kan komme up i temperatur er der noget galt med 1, gastrykket. er gasregulator ok er hanen til komfuret helt åben hvordan brænder gasblussene, og hvis det er i orden -er der måske noget galt med skidt i brænderen i oven, eller dens termostat er defekt.

Her er hurtig fundet data fra et dometic komfur i en Kabe:

Ovnen har termostatreguleret instilling af temperaturen på
130-240°C
1 = 130°C
2 = 160°C
3 = 180°C
4 = 200°C
5 = 220°C
6 = 240°C

Hvis man søger her i forum er der også svar på temperaturene i en ovn i Cabby.

Det kunne også være interessant at vide hvor længe ovnen _normalt_ med en 20° vogn er om at blive varm. f.eks til 200° 10 -20 eller 30 minutter? blusset der varmer ovnen er ikke særlig stort, svjh 1000 Watt ? og det kan jo ikke sammenlignes med det vi har i komfuret hjemme i huset hvor vores har 3 og andre 4 varmelegemer, top bund grill og et rundt varmelegeme omkring møllen i varmluftsystemet hvoe onen så så siges at have "ægte" varmluft. luftvarmen virker såment også uden, med møllen allene.

Men her er, billedet effekten af varmelegemerne i en typisk ovn i et hjemmekomfur tilfældig fundet Voss ELK 817

Jo jeg ser godt at jeres tidligere har været oppe på 240° det er ikke det. Og jeg ved da heller ikke om ovnen hos jer er den samme Kabe bruger.

Men 1000 Watt hvis det er det jeres ovn er på, er altså ingen sprinter i forhold til ovnen hjemme. Hvis det er en "ægte" varmluftovn starter den 3 varmelegmer i bund og top og det i dens ventilator.

Kan det være fordi jeres ovn var iskold, vognen gennemkold ja så skal det tage lidt længere tid. Ellers er der andet galt.

mvh
hov her kommer det... Bruger slettet 11.2.2014 |  14:02
hov her kommer det.

Forstør Zoom
Tænker på ventilationen bag ovnen. ..   Bruger slettet 11.2.2014 |  14:16
Tænker på ventilationen bag ovnen. Kan det blæse koldt ind bag ovnen udefra? for køleskabet skal jo ha vinterafdækning for at fungere ordentligt. Hvordan er det lavet så ovnen ikke overopheder køkkenskabet og mo sommeren sydpå, hele vognen?

Der må være nogle cabbyfolk der byder ind.
Hvis der er grill i ovnen kan den m.. Bruger slettet 11.2.2014 |  20:51
Hvis der er grill i ovnen kan den måske tændes samtidig med ovnens normale varmelegeme?

Men det hjælper jo ikke hvis der mangler gastryk. Det går måske med en enkelt ting tændt, men stiger forbruget, kan trykket ikke holdes og så virker ovnen måske meget dårligt. At vognes gasfyr også går ned i ydelse, mærkes måske først efter noget tid.

Jeg har sommetider tænk på, vognene bliver mere og mere avancerede, og at det bliver mere og almindeligt med vintercamping. Det kunne vel i nogle tilfælde være rart hvis man havde et manometer og en gasmangel alarm inde i vognen.

Som jeg forstår det, behøver det i uheldige tilfælde ikke fryse "ret meget" allerede omkring 0° før kondens, fugt i gassen, (og parafin?) kan fryse og sætte sig i regulatoren og det er måske det der er sket her.

Jeg går ud fra at kondensen hvis det er rigtig koldt i stedet fryser nede i flasken, ikke kommer op til regulatoren.

Dette har ikke noget at gøre med gassens fordampningsevne, men kan vel sammenlignes med den gammelkendte karburator is der i biler med ... :-) karburator kunne optræde under bestemte forhold.

Men med flaskegas kommer fugten med i flasken når gassen købes.

Der finde regler for hvor meget vand der må være i gassen, men hvem ved om vandindholdet er blevet "opformeret" når man vintertide frostperioder selv har fået toppet flasken op flere gange efter hinanden.

Jeg går ud fra at det er dyrere at producere helt vandfri flaskegas.

Man kan få begge dele fra Truma. Man kan f.eks få et varmelegeme til regulatoren
ice-ex og en dims Remote indicator DuoC begge på billedet. Tjek med en forhandler.

Jeg ved ikke om gassen er blevet mere vandholdig men vintercamping bliver vel mere og almindeligt.

Frit valg i mulighederne.

Mvh

Forstør Zoom
det har før været oppe og mødte da .. Bruger slettet 11.2.2014 |  21:54
det har før været oppe og mødte da hidsige protester på at der kan være vand i gassen. Jeg har engang set et datablad på noget der blev solgt fra børsen i Rotterdam, hvor max indholdet var omtalt og prisen leveret pr skib. men har selvfølgelig glemt hvor.

Google kom med dette Moisture in Propane Liquid www.refrigeration-engineer.com

Hvor man skelner mellem propan som kølevæske i kompressorkøl der ikke må indeholde vand, og lavere kvalitet til andet brug.

Hvis man vil teste kan man google på ASTM D2713-91 hvor den simple test går ud på hvor hurtig en dysse fryser til i rim :-)

Her er et testværktøj billedet.

Freeze Valve
Part Number 97500-0

Provides a go/no-go test for water vapour content in propane type liquid petroleum gases by measuring the time taken for an orifice to block with ice.
www.stanhope-seta.co.uk

Go-no-go test for moisture in propane type LPG
Standard gas bottle connection ( man kan vel få et overgansstykke til danske flasker)
Particle filter

Noget enhver campist med respekt for sin værktøjskasse bør ligge inde med så han ved om "vintergassen" der købes er ok.

:-))

Forstør Zoom
Her kan man læse om Trumas udstyr t.. Bruger slettet 12.2.2014 |  21:05
Her kan man læse om Trumas udstyr til regulatoren, på dansk.

www.truma.com

Fjernindikator DuoC
Slut med overraskelser og uklarheder: DuoC viser inde i køretøjet status for den forindstillede gasflaske. EisEx mod tilisning af regulatoren er integreret.
Egnet til DuoComfort/DuoControl og DuoControl CS

Og

EisEx 12 V
Ved en temperatur omkring 0 °C kan der dannes ispropper eller propanhydrat i regulatoren pga. de spor af vand, der forekommer i den flydende gas. Dette bevirker, at gastilførslen reduceres eller stoppes helt.

Regulator-opvarmeren Truma EisEx forhindrer dannelse af ispropper ved hjælp af el-opvarmningen. Med EisEx sikres en fejlfri gasforsyning, også under vinterlige forhold.
Egnet til MonoControl CS, DuoControl CS, SecuMotion, DuoComfort og DuoControl.
..

Så lang så godt. Vi ved jo ikke om der er noget galt med ovnen!

Peer fik monteret Trumas tilbehør i gasanlægget i Kaben der lige har være omtalt i Nyheder.

Tekst til billedet i afsnit 1 der begynder her: www.campingferie.dk

Der er ved at blive gjort klar til en gastest.Bemærk lys i gaskassen, reservehjul (ekstraudstyr) og Truma DuoComfort (ekstraudstyr) som omfatter EisEx og automatisk flaskeomskifter som styres via Alde displayet inde i vognen. EisEx er et lille varmelegeme som sikrer at regulatoren får lidt varme lige der hvor gassen skal fordampe i regulatoren. Det er meget vigtigt om vinteren.

:...

Jeg ved ikke hvor ofte "gassen" fryser, det der propanhydrat kan dannes i regulatoren, men når Truma ligefrem har lavet udstyr der kan imødegå problemet, er der vel noget om det?

Mon gas på flasker blevet mere vandholdig?

mvh

Forstør Zoom
Hej Mogens Vi har haft en Cabby fr..   Joan Petersen 12.2.2014 |  21:36
Hej Mogens

Vi har haft en Cabby fra 2008 med gasbageovn indbygget. Jeg var aldrig helt tilfreds med den. Jeg prøvede ikke at måle temperaturen, men benyttede altid højeste trin (6). Alligevel var den lang tid om at lave en lille steg eller en ovnret. Jeg gik ud fra (fordi jeg ikke vidste bedre) at man bare ikke kunne få ordentlig varme i sådan en campinggasbageovn. Vi kunne sagtens varme rundstykker, men det tog ca. 15 minutter for alm. frosne.

Nu har vi en Cabby fra 2013 med et helt komfur. Ovnen er langt bedre i den. Nu bruger vi den meget mere. Rundstykker skal absolut ikke have højeste varmen, så bliver de sorte inden de er tøet op indeni. Vi laver ovnretter uden problemer, og den fungerer super godt. Det er først nu, jeg kan se, hvor dårlig den anden ovn var.

Jeg ved ikke, hvad det skyldes, men jeg synes du skal forhøre dig andre steder end hos din forhandler. Det kunne jo være, at andre forhandlere vidste noget, da ovnen jo sikkert ikke er speciel for Cabby kun.

Venlig hilsen Joan
Hej Nis Vi bor i Horsens!! Og til ..   Bruger slettet 24.2.2014 |  16:08
Hej Nis
Vi bor i Horsens!!

Og til Joan:
Det er også et komfur der er i vores Cabby, og da vi fik den, lagde jeg et stegetermometer ind i ovnen , for jeg ville se hvilke temperaturer der svarer til de forskellige tal på termostatknappen, og ja den var rimelig lang tid om at komme op på temperaturen, men det var da til at leve med, ellers må jeg vel skifte til det komfur der sidder i en vogn fra 2013. Er det ikke et Dometic??

Foråret står for døren, og vi HAR åbnet den!!!

Mogens
Hej Mogens Jeg ved faktisk ikke, h..   Joan Petersen 25.2.2014 |  20:31
Hej Mogens

Jeg ved faktisk ikke, hvilket mærke komfur det er. Jeg synes ikke, jeg har set navn nogen steder, men det står vel i brugsanvisningen, så det vil jeg lige tjekke i weekenden :-) Håber, jeg lige husker det :-))

Venlig hilsen Joan
Hej Mogens Nu har jeg lige tjekket..   Joan Petersen 15.3.2014 |  11:30
Hej Mogens

Nu har jeg lige tjekket - instruktionsbogen siger SMEV - et italiensk firma.

Ved ikke om Dometic køber der, men der står ikke Dometic på det nogen steder. Der står ikke noget på komfuret.

Venlig hilsen Joan
Og så har jeg lige pudset brillerne..   Joan Petersen 15.3.2014 |  13:51
Og så har jeg lige pudset brillerne - der STÅR Dometic på det - pinligt! :-))

Venlig hilsen Joan
Hej Joan Har talt med Dometic, og d..   Bruger slettet 16.3.2014 |  11:06
Hej Joan
Har talt med Dometic, og de mener ikke der skulle være problemer i at få ovnen til igen at varme...
I modsat fald, må jeg jo bede dem skifte komfuret ud til et fra SMEV., men jeg ved ikke hvilket fabrikat der sidder i vores vogn, men jeg vil lige kravle ind i ovnen, for at se om der står et eller andet...:-))

Deltag i debatten

Du skal være logget ind for skrive eller redigere i vores debatforum

E-mail  
Password  
Husk mig  

Er du en ny bruger af vores debatforum, kan du oprette en profil her

Har du glemt dit password?

Fortvivl ikke. Udfyld din e-mail adresse herunder, og vi sender dig straks et nyt.

  E-mail