Hovedområder
Arrangementer /træf
Autocampere
Biler
Camping i TV
Campingnyt
Campingpladser i DK
Campingpladser i udl.
Campingvogne
Digital TV
Diverse
Efterlysninger
Fortelte og telte
Gode råd
Konkurrence
Køb og salg (Udstyr)
Mit vogntog
Navigation
Ny campist
Personlige sider
Rejseinspiration
Storebæltsbroen
Udstillinger
Udstyr og Tilbehør
Vintercamping
Debatforum på diverse mærker
Alle områder (liste)
Alle områder (detalj.)
Betingelser
Hjælp:
Oprette ny tråd eller svar på indlæg
Campingnyt
Fold alle indlæg sammen

Titel Forfatter Dato

GFK tag på nordiske vintervogne  Høegh 5.1.2014 |  11:18  
Hej alle.
Mit spørgsmål går på, om Kabe eller Cabby kan fås med GFK tag og ender.?
Har ikke kunne finde noget på Google vedr. emnet. Men måske er der
nogen der kan hjælpe med svar.
På forhånd tak.

Mvh. Claus Høegh

Hej Claus Nej det kan de ikke, du ..   Lars 5.1.2014 |  11:51
Hej Claus
Nej det kan de ikke, du skal have fat i en lmc scandia

Mvh
Lars
Eller en adria alpina..   martin larsen 5.1.2014 |  12:02
Eller en adria alpina
Hej Lars. Tak for svar. Jeg ved at..   Høegh 5.1.2014 |  12:09
Hej Lars.
Tak for svar.
Jeg ved at LMC Scandica gør. Men jeg bryder mig ikke om køkkenet i de nye 2014 modeller. Men det er jo en smagssag. Ellers en lækker vogn.

Mvh. Claus
Hej Claus. Så må du jo finde en 20.. Jørgen L. (Kalundborg) 5.1.2014 |  12:14
Hej Claus.

Så må du jo finde en 2013 model, de har det også

Hilsen Jørgen

Forstør Zoom
Hej Martin. Overså lige dit svar. ..   Høegh 5.1.2014 |  12:19
Hej Martin.
Overså lige dit svar.
Med al respekt for Adria, så bliver det bare aldrig mit mærke, desværre.

Mvh. Claus
Man skal da godt nok følge godt med..   Kjeld L Kristensen 5.1.2014 |  12:34
Man skal da godt nok følge godt med når det gælder forkortelser.
Jeg har også googlet og fundet en masse, men hvad forstår I når der skrives "GFK" ?

Og til Claus. Hvad betyder "desværre" om Mærket ADRIA
Hej Jørgen. Ja, den har det der li..   Høegh 5.1.2014 |  12:41
Hej Jørgen.
Ja, den har det der ligner et køkken. Men der er desværre ikke så mange 560 eller 706 til salg.
Mvh. Claus
Hej Kjeld. Jeg skriver desværre, fo..   Høegh 5.1.2014 |  12:53
Hej Kjeld.
Jeg skriver desværre, fordi jeg ikke mener at Adria er helt på højde med de tyske og svenske mærker, derfor. ! Ellers var det helt klart en mulighed da udvalget er stort.

Mvh. Claus
Det var da en vældig fin forklaring..   Kjeld L Kristensen 5.1.2014 |  13:14
Det var da en vældig fin forklaring Claus, men hvad forstÅr du ved GFK ??
GFK. måske = Glas Fiber Kasket..   Erik Mogensbæk 5.1.2014 |  13:43
GFK. måske = Glas Fiber Kasket
Hej Claus Prøv at snakke med Østsj..   Jørgen L. (Kalundborg) 5.1.2014 |  14:51
Hej Claus

Prøv at snakke med Østsjælland www.oecc.dk

Hilsen Jørgen
glasfaserverstärkter kunststoff..   Hugo 5.1.2014 |  16:59
glasfaserverstärkter kunststoff
Svenske vogne bedre end Adria??????..   Henning Konradsen 5.1.2014 |  18:46
Svenske vogne bedre end Adria??????
Nej Henning det tror jeg ikke, det ..   Peer Aagaard 5.1.2014 |  19:08
Nej Henning det tror jeg ikke, det er bare meget dyre at skrue vognene sammen i Sverige end det er i Slovenien..
Lige til de sidste indlæg: Jo der e..   Bruger slettet 5.1.2014 |  20:11
Lige til de sidste indlæg:
Jo der er væsentlig forskel på lønnivauet i slovenien og sverige.
Jo der er også forskel på samlekvalitet.
Jo der er også forskel på materialer.
Hilsen
Jens s
Og en skoda er heller ikke en audi..   Hugo 5.1.2014 |  20:24
Og en skoda er heller ikke en audi
Nej og en Audi er ikke en Rolls Roy..   Peer Aagaard 5.1.2014 |  20:31
Nej og en Audi er ikke en Rolls Royse men det betyder jo ikke at Audi'en så er en dårlig bil, vel:-)
skoda er også en god bil :D Adria e..   Hugo 5.1.2014 |  20:36
skoda er også en god bil :D
Adria er glimrende vogne, men de er ikke nordiske :D
Jens S:Jo der er også forskel på ma..   Kjeld L Kristensen 5.1.2014 |  20:48
Jens S:Jo der er også forskel på materialer.

Ja Rigtigt ADRIA har GFK tag
Jørgen L. Det vil jeg gøre! Tak Jør..   Høegh 5.1.2014 |  21:56
Jørgen L.
Det vil jeg gøre! Tak Jørgen.

Kjeld: ja, svaret har du jo fået tidligere på dagen, hvad GFK er.

Mvh. Claus
Tak Claus Men jeg har lidt vanskel..   Kjeld L Kristensen 6.1.2014 |  13:18
Tak Claus
Men jeg har lidt vanskeligt ved at forstå at GFK (glasfaserverstärkter kunststoff) skal benyttes som forkortelse i stedet for det danske "glasfiber"

Men jeg indrømmer selvfølgelig at salgsteknisk kan denne differentiering have visse fordele. idet man så ikke lægger sig i baghjul af Adria som jo har brugt dette materiale de sidste 10 år
Ja, Adria har brugt det i 10 år og .. John O. Madsen 6.1.2014 |  15:15
Ja, Adria har brugt det i 10 år og
MKP brugte det, endda som formstøbt, allerede i 1958. Det blev så desværre for dyrt, så produktionen stoppede i 1988.
Godt Nytår
John
johnomadsen.dk

Forstør Zoom
Hej John O Madsen MKP var jo en vog..   Kjeld L Kristensen 6.1.2014 |  18:29
Hej John O Madsen
MKP var jo en vogn som blev formet i håndlagt glasfiber over skabeloner,
medens Adria og som jeg ser det også LMC er lavet af præfabrikerede Glasfiberplader, altså uden formning.
Adrias For og bagside er af vacumformetABS plast, som jo er en hurtig og billig konstruktionsmetode som ikke kræver det store arbejde
Det skulle derfor ikke undre mig om LMC ikke også bruger denne metode og materiale.
Håndoplagt Glasfiiber er en dyr konstruktion. som ganske vist bruges til møllevinger og lystbåde, men mon ikke den er for dyr for campingvogne i dag
For/bagende samt tag, på en lmc er ..   Jørgen L. (Kalundborg) 6.1.2014 |  19:35
For/bagende samt tag, på en lmc er lavet af glasfiber, gaskassen og bag kofanger (hvis man kan kalde det det.) er lavet af plastik.

og jeg tror du har ret i at det ikke er håndoplagt, det ligner det ikke, men ok jeg har kun erfaring med lystbåde op til midt 90erne, så det kan sagtens være duviklet siden da, men tror det ikke

Mvh Jørgen
Det er nok ikke et spørgsmål om pri..   Aaen 6.1.2014 |  20:01
Det er nok ikke et spørgsmål om pris når man ikke benytter håndoplagt, eller sprøjtet glasfiber til campingvogne.
Uanset støbemetode, er glasfiber meget tungt, og aldeles uegnet til campingvogne.

Lystbåde er ofte lavet af håndoplagt glasfiber, dog er flere svenske og engelske "industribåde" sprøjtet op - en metode der såmænd er stærk nok, men noget tungere end håndoplagt glasfiber.
GFK er ikke det samme som ABS plast, men snarere et blandingsprodukt. Jeg kender ikke den præcise formel.

For både er vægten ikke så afgørende, nogle gange kan det endda være en fordel, medmindre det handler op deciderede racingbåde.
Vindmøllevinger fra f.eks. LM (Lunderskov Møbelfabrik) i Danmark laves også i kulfiber der opvindes af robotter efter en computermodel.
Her er vægt heller ikke kritisk. For lavt vægt kan endda være en ulempe, da møllevingen også skal have en del inerti.

Med fare for at blive skudt på 100 måder, er det tydeligt for mig, at der er kvalitetsforskel på de forskellige mærker.
Cabby er nok en fremragende vintervogn (har aldrig ejet en), men desværre har man ikke optimeret den vægtmæssigt.
Den er for tung, hvilket måske skyldes en svensk industrikultur der også kan ses i mange andre produkter. (F.eks. Volvo).

Det er tankevækkende, at de fleste campingvogne stadig produceres efter samme metode som for 50 år siden. D.v.s. med et træskelet som art "bindingsværk"!.
Dette skelet udfyldes med et isoleringsmateriale som har skiftet lidt over tid, men typisk et granulat f.eks. Styropor der, sammen med træskelettet, også suger en pokkers masse vand.

Jeg syntes det er her man skal være kritisk og definere hvad der er kvalitet, mere end hvad det blotte øje ser af udvendige finurligheder.
Cabby bruger ikke træ. Det samme gælder LMCs vintervogne og Maestro serien (Musica kan vist bestilles med fiberskelet). Begge mærker bruger materialer af kunststof til rammer, og et fugtresistent materiale som f.eks. XPS skum.

Netop en tør vogn har stor betydning for ens helbred og velbefindende. Efter nogle få år er det ikke usandsynligt, at vi kører rundt med 20 - 50 kg vand i skroget.
Tænk på hvad det betyder for udvikling af skimmel m.m.!.

LMC har gennem de seneste år haft stor fokus på vægtoptimering. Modsat som nævnt Cabby der propper mere og mere isenkram ind i vognen. Lad mig bare nævne Cabbys seneste påhit: "indbygget støvsuger" i karossen. Helt uundværlig.
Resultatet er, at en Cabby vintervogn f.eks. 710 LTF Single har en køreklar vægt på 1827 kg, hvorimod en LMC Scandica 560 D kun vejer 1566 kg.
Retfærdigvis skal nævnes at Cabbyen er en smule længere, men til gengæld knap så bred. Uanset dette, er forskellen i køreklar vægt markant.

Man må da håbe, at de øvrige producenter bliver tvunget til at sætte fokus på vægtoptimering.
Specielt fordi vores biler bliver mindre og mindre (eller lettere). Den udvikling vil nok forstærkes, og skal vi derfor have mulighed for en vintervogn, må producenterne følge med i udvikling og fornyelse.
Sikken en gang vås ,Volvo er da ik ..   Tommy Andersen 6.1.2014 |  23:49
Sikken en gang vås ,Volvo er da ik tungere end andre biler i samme str. Og med hensyn til vægt af Cabby du er da nødt til at sammenligne vogne i samme str .Cabby har også dobbelt aksel det vejer jo også mere .Men du har ret i at Cabby ikke er nogen let vogn .men det er LMC da heller ik når vi snakker om deres Scandia modeller.
Hej Tommy. Nu er det alm. kendt at..   Jørgen L. (Kalundborg) 7.1.2014 |  0:46
Hej Tommy.

Nu er det alm. kendt at netop Cabby har haft problemer med deres egenvægt i forhold til det lovede, og samtidig på deres store 1 akslet vogne meget lille læsseevne eks. 700 modellerne.

Det har de så gjort noget ved i 2014 hvor 700 ikke længere er enkelt akslet men dobbelt akslet og hedder nu 710, (Aaen har ikke ret i at den er en enkelt akslet)
og de har 1900 kg aksler på deres mindre modeller 6xx.

LMC har derimod 2000 aksler på udvalgte modeller.

Men hvad der gælder alle mærker er at typegodkendelsen som regel er hvad den pågældende vogn har af egenvægt i hjemlandet og uden alt det DK udstyr vi (eller næsten) alle vil have.

Så med eks. stort køleskab mover osv. så er egenvægten er ikke længere egnevægt.
I henhold til regler skal en forhandler få vejet den inden aflevering til kunden, og er vægten over de +5% skal vejesedlen med ved indregistrering, så den nye egenvægt står på indregistrerings attesten.

Min vogn en LMC Scandica 706 har en original egenvægt 1852 kg. men efter alt det der monteret er egenvægten nu 2056 kg og det står der på registrerings attesten.
Men jeg har så en totalvægt på 2500 kg. og egenvægten er målt uden at være hægtet på bilen så der er yderligere ca. 80-100 kg mere i frivægt, så lidt konservativt har jeg 500 kg frivægt, og det burde række :-)

mvh Jørgen
Hei Kjeld L Kristensen! Utroligt me..   F. Bruun 7.1.2014 |  8:38
Hei Kjeld L Kristensen!
Utroligt med det danske sprog, der er også dem der kalder et fjernsyn for tv, vinyl for PVC og tyskerne kalder EU for EG; men sådan er der jo så meget!
Ja Bruun og nogen kan godt lide at ..   Kjeld L Kristensen 7.1.2014 |  10:40
Ja Bruun og nogen kan godt lide at bruge nye ord for gammelkendte ting.

Jeg kendte ikke ordet/forkortelsen,
Googlede derfor på de tre bogstaver GKF og fik et tømrerfirma og på Wikipedia fik jeg "gesellshaft fur konsumforshnung" Et postordrefirma og meget andet. Men absolut intet om glasfiber
Derefter prøvede jeg "GKF glasfiber", og nu væltede det frem, valgte herefter igen Wikipedia som oplyste at på engelsk hedder Det GRP eller GFRP Og så endelig det tyske GFK "glasfaserverstärkter kunststoff"

Så med Wikipedia oplysninger er der tale om en tredje eller fjerde forklaring,
Spørgsmålet er så skal vi tale dansk, tysk eller engelsk, når man henvender sig til hinanden her på siden. Franskmændene og svenskerne har måske også et andet ord for glasfiber
Hej Claus Høegh. Jeg kan oplyse dig..   Dennis Nymann 7.1.2014 |  13:52
Hej Claus Høegh.
Jeg kan oplyse dig, at Kabe har fra 13 og frem GRP eller GFK, eller hvad det nu hedder, plastforstærket forende og også bagende på deres campingvogne, men pt ikke på taget, men det skulle da ikke undre mig om ikke det er det nye på næste års modeller!!

Mvh. Dennis Nymann
Hej Dennis Nymann Nu skal man jo så..   Kjeld L Kristensen 7.1.2014 |  14:01
Hej Dennis Nymann
Nu skal man jo så holde tungen lige i munden!
Er der nu tale om glasfiber ? mon dog mon ikke det i lighed med andre er vacumformet ABS plast, som altså ikke er glasfiber, GKF, GRP eller GFRP
For fuldstændighedens skyld Dansk ..   Kjeld L Kristensen 7.1.2014 |  14:14
For fuldstændighedens skyld
Dansk Glasfiber
Svensk =fiberglass eller glasfiber
Fransk= fibre de verre
slovensk= steklenik vlaken

Skulle nogle mangle flere sprog er Google din ven
Jeg spurgte ind til forstærket tag,..   Jørgen L. (Kalundborg) 7.1.2014 |  14:18
Jeg spurgte ind til forstærket tag, front og bagende da vi skulle købe Kabe, i efteråret 2013 og fik at vide det ikke fandtes. og det var efter Elmia messen, hvor de nye Kabe blev præsenteret.

Og vores Kabe (2010) blev meget bulet af hagl, men også fronten i plast blev smadret, dog nede fra da haglene slog op igen fra jorden.

Hilsen Jørgen.
Hmm. der har her i campingferie li..   Bruger slettet 7.1.2014 |  16:44
Hmm. der har her i campingferie lige være en omtale af et nyt hagl beskyttelses produkt :-) der kan lægges på taget af alle campingvogne. Det fremgik at det også dæmpede lyden af regn.

Huskes fordi jeg engang har forslået, at man limede noget af det skridsikre gummi gulvtæppe underlag på taget af vognen. Men det skal sørme sidde godt fast, så det ikke blæser af i trafikken. Man kan også få noget vandfast isolerende skumvinyl der bruges indendørs i både.

Meen mon ikke det rigtige produkt er bedst. Garanti.

Her er en enkelt hit i en hutig google www.autocamper-info.dk

Video Hagelschutzdach MultiProtect für Wohnwagen + Wohnmobile.flv

https://www.youtube.com

efter hukommelsen lyder det som jeg har set her i campingferie, altså udført af en dansk firma, men hvor. Vægten lød svjh ikke alarmerene. (?) :-)

Jeg ved ikke hvordan vognmærket tætheds garantimæssigt forholder sig til produktet.

Det er ikke dette i har diskuteret oppe, vel?

mvh
Hej Dennis, Nu ved jeg ikke hvor st..   Høegh 7.1.2014 |  17:42
Hej Dennis,
Nu ved jeg ikke hvor stort et problem det er med hagl skader generelt.
Men hvis man er oppe og skulle betale 50 - 100.000 kr mere for en Svensk vogn,
synes jeg det er for dårligt de ikke laves med glasfiber som så mange andre mærker gør. Man køber jo ikke en så dyr vogn, for at få den smadret som Jørgen L. fik på sin Kabe, og bagefter synes det var en fed oplevelse. Men hvis Kabe/cabby er begyndt/begynder at lave ender og tag i glasfiber, er det da kun godt og vejen frem.
Selvfølgelig er de svenske vinter vogne lækre. Man et eller andet sted kan man vel også betale guld for dyrt, hvis man selv står med regningen for et bulet tag som kunne være undgået, og som i forvejen koster kassen.

Mvh. Claus
Hej Claus! Jeg giver Dig helt ret...   Dennis Nymann 8.1.2014 |  18:49
Hej Claus!

Jeg giver Dig helt ret.... Ha det godt!
Høegh i en debat!..   Bruger slettet 19.12.2016 |  13:05
Høegh i en debat!

Deltag i debatten

Du skal være logget ind for skrive eller redigere i vores debatforum

E-mail  
Password  
Husk mig  

Er du en ny bruger af vores debatforum, kan du oprette en profil her

Har du glemt dit password?

Fortvivl ikke. Udfyld din e-mail adresse herunder, og vi sender dig straks et nyt.

  E-mail