Hovedområder
Arrangementer /træf
Autocampere
Biler
Camping i TV
Campingnyt
Campingpladser i DK
Campingpladser i udl.
Campingvogne
Digital TV
Diverse
Efterlysninger
Fortelte og telte
Gode råd
Konkurrence
Køb og salg (Udstyr)
Mit vogntog
Navigation
Ny campist
Personlige sider
Rejseinspiration
Storebæltsbroen
Udstillinger
Udstyr og Tilbehør
Vintercamping
Debatforum på diverse mærker
Alle områder (liste)
Alle områder (detalj.)
Betingelser
Hjælp:
Oprette ny tråd eller svar på indlæg
Adria debatforum
Fold alle indlæg sammen

Titel Forfatter Dato

Udbrændte bremser på Adria Adora  Peter Sahl 3.10.2013 |  13:06  
Hej.
Vores helt nye Adora 513 PK står desværre hos forhandleren med udbrændte bremser. Efter en sommerferie med 6000 km i Norge og Sverige er der stort set ikke bremser på den længere. Tromlerne er helt hvide og klodserne i den ene side er væk siger forhandleren. Jeg mener ikke at have kørt uhensigtsmæssigt selv om vi selvfølgelig har kørt ned at bl.a. Trollstiegen.
Den løb godt nok meget hurtigt og hårdt på ved nedkørsler, men på flade stykker og i sving stoppede vi op og trak påløbsbremsen fri.
Det skal lige siges at vognen ikke kørte med overlæs! Er der nogen der har tilsvarende erfaringer med dette? Hvad var årsagen og konsekvensen.
Mvh.

Hvis i har brugt den rigtige kørete..   Bruger slettet 3.10.2013 |  13:31
Hvis i har brugt den rigtige køreteknik, brems ned og kør frem for at trække den fri ....

Man kunne få den tanke, at den vandrette gasdæmper/ fjeder der findes inde i påløbsbremsen har været defekt, ikke ydet den dæmpning trykmodstand der passer til vognens vægt.

Men da vognen er ny kan det vel ikke passe?

mvh
Når du siger den er ny? kommer den ..   Bruger slettet 3.10.2013 |  14:19
Når du siger den er ny? kommer den direkte fra fabriken el? Hvor længe har den stået stille?
Det lyder for mig i retning af, at ..   Knud Madsen 3.10.2013 |  14:33
Det lyder for mig i retning af, at bremserne er strammet for hårdt op og i kombination med det som Sten nævner, gasdæmperen i træktøjet er for slap.
Med en ny vogn, burde man kunne tillade sig at se bort fra hængende kabler og forbindelser.

mvh
Knud
Det er en 2012 model som har stået ..   Peter Sahl 3.10.2013 |  15:06
Det er en 2012 model som har stået hos importøren og kortvarigt været ude ved en enkelt forhandler inden jeg købte den i juni 2013.
Den blev grundig tjekket hos forhandleren inden jeg modtag den, men det behøver selvfølgelig ikke at være ensbetydende med at den var fejlfri.
Hvordan kørte hårdt på ved nedkørsl..   Emj 3.10.2013 |  15:10
Hvordan kørte hårdt på ved nedkørsler?

Jeg er ikke sikker på om den køreteknik sten skidtsere er den rigtige i alle tilfælde. Nogle steder (i norge) kan den være svær at praktisere. Jeg forsøgte mig med den ved nedkørslen til 'Dalen' i norge og måtte konstaterer at det duede ikke, nedkøslen var på 12% over en strækning på 3,5 km, og med flere hårnålesving hvor svingene skulle tages med 10 km. i timen. Og selvom bilen var i 2. gear var der ikke nok motorbremse til at holde farten nede (aut. gear) - så bremserne måtte også bruges en del - med meget varme bremser til følge. Dog overlevede bremser og lejer, selvom der kom en hel del røg fra dem, det var tydeliget at se at de var blevet varme. Bilens bremser var også begyndt at fade.
Kan campingvognen have stået med tr..   V Skov Hansen 3.10.2013 |  15:16
Kan campingvognen have stået med trukket håndbremse i længere tid? hvis den har kan der dannes rust mellem tromle og belægning, det kan give stor slitage når man kører igen.
Har selv prøvet det, med udskiftning af bremserne til følge.
M.v.h. Verner
Hej Hvis man vover sig ud på en "ma..   B Jakobsen 3.10.2013 |  17:34
Hej
Hvis man vover sig ud på en "manddomsprøve" som Trollsteigen med campingvognen på slæb, må man være indstillet på et det kan komme til at koste.
Jeg har set flere tilfælde af overophedede, gloende røde bremser hvor f.eks. fedtet er løbet ud fra lejerne. Sådanne steder kører jeg altid solo.
MVH BJ.
Uden at foregribe flere teknisk fun.. Bruger slettet 3.10.2013 |  19:45
Uden at foregribe flere teknisk funderede svar på emnet. Rust. Nye bremser kan vel ikke ha "sat sig" så hurtigt. selv om vognen har stået?

Det ER langt værre at køre ned end op. Vi er kørt ned af Trollstien med vogn. Det omtalt taktik frikørsel skal ske med følelse, så man ikke ender med at køre alt for stærkt.

"Sådanne steder kører jeg altid solo".

Og til ren underholdning og undren over hvorfor vi absolut vil udsætte os for "den slags" Åhhh oplevelser.

:-) Kone og familie skal af sikkerhedshensyn gå ned.

Og så har de jo lov til at skyde genvej så kaffen er klar når bil og vogn engang når ned!!

Jeg håber ikke i har højdeskræk. Her er både billede og videoer. Der er bla. en video fra en udsigtssti i Kina hvor det er så tåget at jeg omgående kom til at tænke på de stakkels Nordkap farere, og en tur vi engang var på til Kullen, hvor vi ikke kunne se 50 m og heller ikke vandet. Vi har _mange år siden_ været der hvor vi kunne se Roskilde domkirke.

Billedet er fra en artikel: These Breathtaking Cliffside Walkways Will Give You Vertigo io9.com

Disse Betagende Cliffside Gangstier vil give dig Vertigo ( svimmelhed translate.google.com )

Mennesker har været travlt op bjergsider i tusinder af år, ved hjælp af nogle alvorligt usikre gangbroer til at nå deres destinationer langt over havets overflade. Her er nogle af de mest hår raisingly smal klippe stier som mennesker har skabt. De er både skræmmende og fantastisk.

God fornøjelse.

Forstør Zoom
Hvis bremserne har været så varme,..   F. Bruun 3.10.2013 |  22:06
Hvis bremserne har været så varme, vil det nok være en god ide også at skifte såvel tromler, belægning som hjullejer - det koster ikke en formue:
jydekrog.dk
Jeg har også opplevd at mine bremse..   Jon Solheim 3.10.2013 |  22:09
Jeg har også opplevd at mine bremser på campingvognen ble utslitt etter ganske kort bruk. Det som jeg tror slet de ut, var en nedkjøring fra Hardangervidda til Eidsfjord gjennom Møbødalen. Den største feilen jeg gjorde, var at jeg ikke tok noen stopp for å la bremsene kjøle seg ned. Da jeg kom ned kom det røk ut fra bremsetromlene. Jeg har tidligere før jeg fikk nye bremser kjørt ned fra Sognefjell til Sognefjorden. Den nedkjøringen er brattere og lengre enn fra Hardangervidda, men under nedkjøringen stoppet jeg flere ganger for la bremsene kjøle seg ned. Da jeg kom ned var det ingen overopphetede bremser. Teknikken med å trekke ut vognen under nedkjøring vil ikke virke i Norge, Det er for kort distanse mellom hver serpentin sving der hastigheten må reduseres kraftig. Når det gjelder demper i draget, så tror jeg at når nedstigningen blir bratt nok så vil vognen presse inn demperen og aktivisere bremsene.
Godt skrevet Jon Endelig een der ve..   K Thomsen 3.10.2013 |  22:33
Godt skrevet Jon
Endelig een der ved hvad han snakker om.
Man sidder på vej ned og spekulere.. Bruger slettet 4.10.2013 |  11:51
Man sidder på vej ned og spekulere på hvad der er bedst. At holde farten nede, så der ikke skal bremses så kraftigt.

Eller når der er længere strækninger, lader trækket løbe op i fart, kun motorbremsende f.eks 2 gear, (2.0 benzin ) hvor 80 får konen til at stramme grebet om håndtaget i taget.

Hvad varmer mest?

Der er jo noget med at energien der opbygges i trækket øges med mere end hastigheden, så man hvis kører dobbelt så hurtigt, har 4 gange den kinetiske energi der skal konverteres til varme.

Samme forhold som når man til køre undervisningen skal regne på bremselængder.

Jeg er med på at man som udgangspunkt "kun" har enegien stammende fra højdeforskellen, der skal skaffes væk. Men hvordan undgår man at varmen fra kortere hårde opbremsninger eller lange blødere hober sig op i campingvognens bremsetromler.

Bruger man længere tid på vejen ned, er der også længere køle tid for bremserne, og da man ved ikke at køre så hurtigt ikke bliver nød til at bruge bremsen hårdt, ja så er det måske også det der gør forskellen.

Der har før være spurgt om pauser er bedre end at køre, så luften fra hastigheden køler, og det er vel næsten ikke til at svare på. Hvor varmt er det, og blæser det på stedet man stopper? hvor lange skal af pauserne være, og måske kan, vel især skiverne på bilen måske slå sig.

Kommer der nogle længere strækninger, hvor man kan få held til at kunne nøjes med motorbremsen ja så køles bremserne på vognen jo også.

En ting er sikker. Der ingen grund til når man på vej ned holder stille og sætter i gang, at gi gas for at komme op i normal kørefart. Det skal faldet nok sørge for.

Man kan få vogne med skivebremser, men jeg ved ikke hvor udbredt det er. Skivebremser er mig bekendt slemme til at ruste når de ikke bliver brugt, så hvor meget bruger man vognen?

Og så kan man få elektriske bremser der kun bremser når bilens bremser bruges.
https://www.google.dk

Hvor der er et gammelt system hvor reguleringen er mekanisk/elektrisk, og et elektronisk med acceleratorer, små følere der mærker bevægelser og snart findes alle vegne, også i den smarte,

Nå men i et elektrisk bremsesystem får man, når bilen bremser, også en omgående virkende og nemt doseret opbremsning af vognen. ( Systemet med aceleratorer burde vel også kunne laves med ATC funktion der forhindre slinger, men det er findes måske allerede).

Ulempe. Der skal være batteri i vognen, og en ordentlig forbindelse fra bilen. Men det kræver ATC jo i forvejen.

Og jeg har engang set et hydraulisk system forklaret hvor en, hed det aktuator, ekstra "2 delt bremsecylinder" i en boks der sad i bagagerummet, formidlede trykket til en bremseslange fra vognens bremsesystem. Det bremsede Som med luftbremsere på lastbiler og tog også vognen hvis man mistede tryk. . Var udskældt for at kunne lække, men virkede ellers fint.

Om det her, har andre fortalt at de hvert år køre i bjerge, uden problemer.

Om dæmperen og bremseevne hedder det i Detailforskrifter for Køretøjer 2012

5.02.004 Påløbsbremser
(1) Påløbsarrangementet skal have en kortvarig påløbskraft, før bremsen aktiveres
på mindst 2% af påhængskøretøjets totalvægt.
(2) Ved den krævede bremsekraft må den nødvendige påløbskraft ikke være større
end 10% af påhængskøretøjets totalvægt


Hvilket bevirker at man skal ha en dæmper der passer til vognens vægt.

Jeg ved ikke hvordan det kan amatør prøves da det også, som jeg forstår virkningen, også er en dynamisk størrelse.

Man kan måske trykke ind på enden af koblingen med en stangtype kugletryksvægt. og se hvor mange kilo der skal trykkes med, før den trykkes ind.
Vejer vognen 1500 kg ja så skal vægten vel vise mindst 30 kg da det er en _mindsteværdi_.

Kan der siges noget imod metoden og er der nogen der prøver. Hvad viser vægten?

Det måske er relevant hvis man har en ældre vogn, men uanset sikkerheden leve.

Vi har før hørt om vogne der har været til eftersyn hos forhandleren og til syn, hvor man så her klager over en rykkene og ubehagelig kørsel.

Tjek dænperen - der selvfælgelig viste sig at være defekt.

K Thomsen, du lyder som om du ved hvad du snakker om. Tjekker man altid dæmperen når vognen er til service?

mvh

Forstør Zoom
Og hvor meget latent engi er det så..   Bruger slettet 5.10.2013 |  10:30
Og hvor meget latent engi er det så man skal af med? :-)

Hjælp hvis det er helt galt. gik ud af skolen før den slags regning blev opfundet.

Nå men

Siden her www.natlex.dk
siger:


Potentielle energi kaldes beliggenhedsenergi. Ændringen af den potentiel energi er ændringen af energien af en genstand løftet til en vis højde.

DEpot = m . g . Dh

DEpot er ændringen i genstandens potentielle energi i J
m er massen af genstanden i kg
Dh er højdeændringen af genstanden i m
g = 9,82 m/s2 er tyngdeaccelerationen

Lad os nu sige at vognen vejer 1000 kg og man skal "af med" 1000 meters højdeforskel.

1000 x 9,82 x 1000 = 9 820 000 joule = 2.727 777 777 8 kilowatt hour

Eller, i Benzin / olie når det går op, og næsten uden tab, omkring 1/3 l brændstof. Hvor meget udnytter motoren i bilen, 20 -25 % og så skal vi jo også ha lidt A/C i kabinen.

Ret bare hvis der er trykket forket på lommeregneren.

:-)
Her er en video hvor man regner på .. Bruger slettet 8.10.2013 |  11:43
Her er en video hvor man regner på opvarmningen af bilens bremser.

Opgave: Termisk energi, opvarmning af bils bremser www.frividen.dk

Og herh ttp://www.natlex.dk gå ned til Varmekapacitet www.natlex.dk

Et stofs specifikke varmekapacitet er den energimængde, der skal tilføres for at opvarme 1 kg af stoffet 1 grad.

Samlet fås

DE = m . c . DT DE = Eslut - Estart i J
m er legemets masse i kg
c er legemets specifikke varmekapacitet i J/(grad . kg) , J/(°C . kg) eller J/(K . kg)
DT = Tslut - Tstart i grad, °C eller K

Hvor der er en "regnemaskine", jeg ikke kan finde ud af at bruge:-)

for jern ses forskelligt men brug tallet fra videoen eller søg selv.

Underligt at påløbsbremser er lovlige i et bjergland, ikk :-))

Forstør Zoom
Fantastisk Sten og ganske interessa..   Kjeld L Kristensen 8.10.2013 |  13:29
Fantastisk Sten og ganske interessant men uanset bremsernes art og påvirkning skal der jo bremses når det virkeligt går nedad.
Problemet her har jo så været at CV bremserne har taget alt den energi som lå i Cv'en og måske endda også holdt lidt igen på bilen.

Derfor kan der jo kun være tale om en alt for stor påvirkning af bremsesystemet på den nævnte strækning i forhold til tid og Cvens masse. Hertil kommer alt for opstrammede bremser, og svag gascylinder som KM nævner 3 /10 Samt overlæs som dog afvises

For trækkerne stilles krav til dem om max.stigning og faldprocenter på ca 12 % mon ikke man også med CV skal holde sig hertil.
Kan/ vil man ikke dette, må man jo holde pauser eller betale ved kassen hvad det koster
Jo og jeg kom efter videoen om bilb..   Bruger slettet 8.10.2013 |  16:28
Jo og jeg kom efter videoen om bilbremser, sjusset til varmegrader i vognens bremsetromler der simpelthen ikke kan passe, og for mig fortæller, at det meget af vognens energi alligevel må blive afsat ved motorbremsning. Bilens køler er jo dimensioneret til at bortskaffe energien af hvad, 60-80 % af runde tal 10 kW/l af det brændstof der bruges.

Uanset, påløbsbremser kan ikke komme i kog, men belægningerne kan ta skade.
Tak for alle jeres svar. Jeg er ell..   Peter Sahl 8.10.2013 |  22:07
Tak for alle jeres svar. Jeg er ellers forholdsvis teknisk funderet og uddannet, men Sten, du har godt nok sat mig med flere længder for længst. Jeg fulgte åbenbart ikke godt nok med i fysik alligevel ;-)
Jeg er meget tilbøjelig til at lægge mig op ad Knud Madsens forklaring og forkert justering af både gasdæmper og bremser.
Det er jo klart at bremserne virkede bedre i starten af ferien, mens de nærmest var ikke eksisterende hen mod slutningen.
Set i lyset af det er jeg godt nok glad for at have en bil med magt over tingene og som ikke kører med max belastning når vognen "kun" vejer 1500 kg. havde det været en mindre bil tør jeg slet ikke tænke på hvad 1500 kg cv kan gøre i et serpentinersving når den kun bremser lidt på det ene hjul ved påløb.
:-) Påløbsbremser er nye for ma.. Bruger slettet 9.10.2013 |  8:56
:-)

Påløbsbremser er nye for mange, og da man fra bilen er vant til, at de er selvjusterende, og måske endda kun kræver service med meget lange mellemrum.

Lige en en kraftig OBS.

Påløbsbremser er IKKE selvjusterende. Den skal altså, alt efter hvor man har kørt, serviceres, min bog siger mindst en gang årligt, måske justeres og så er det vigtigt at trykdele i koblingen bliver smurt i sine smørekopper så den ikke hænger.

At hjullejerne så samtidig får lidt frisk fedt er vel en selvfølge.

Her er et rigtig godt billede fra siden www.valeryd.dk
der fortæller hvornår bremsen skal begynde at ta fat. Der må IKke være for stor frigang, og siden jeg linker til har et forslag til en let gennemført prøve på frigangens størrelse.

Man bruger en temmelig kraftig nylon "ting" ved prøven, men en lidt mindre kan vel gøre det. Bemærk at prøven afsløre kun frigangen, slid siden sidste justering, IKKE hvor slidte bremserne er.

Det kræver at tromlerne afmonteres. Der skal alligevel tømmes for bremsestøv. men hvis man før en tur tænker på slidtilstanden siden sidste justering, er prøven Valeryd foreslå udmærket.

Jeg har nu altid spurgt mekanikeren der har lavet mine bremser, om hvor meget der er tilbage af bakkerne, er som som nye eller skal de skiftes næste gang, og egenlig går jeg ud fra at det bliver varskoet uden at jeg skal spørge.

Nu kan det være lidt svært, hvis man ikke ved hvor tykke de ny bremsebelægninger er. Og det er da sket at jeg selv har skiftet for tidligt, fordi der var købt ind, så skal de på. selv om der måske havde været 2 sæsoner mere i de gamle.

Helt overasket over, at der ikke er mere "gods" i de nye.

Har man slidte tromler kan rigtig bremseservice renovere bakkerne og når de også har de "slidte" tromler, lave bakkerne så de passer præcis i størrelsen til tromlen.

Man bruger overtykkelse belægning og sliber så ned i et smart apparart der bruger den "slidte" tromle som guide. Nu er det ikke fordi tromler er så dyre, der er selvfølgelig nogle mål de skal overholde. men bremserne virker som nye, indtil de er slidt sammen, bedre hvis bakkerne laves til tromlen.

Hvis der skal justeres. Man servicere og justere først på bremserne i _tromlen_, og hvis der ikke pillet ved trykstænger og andet, passer det hele samme igen.

Som det kort siges: 2. Ujusterede bremser. Justér altid i bremsen, ikke ved at dreje på strammeskruen!.

Det her er IKKE en GDS opfording, men baggrund så man kan snakke kvalificeret med værkstedet og naboen. :-))

Mvh

Forstør Zoom
Sten, tromlebremserne kan godt have..   Emj 9.10.2013 |  9:32
Sten, tromlebremserne kan godt have en selvjusterende anordning - så man kan ikke som udgangspunkt antage at de ikke er selvjusterende. Og selvfølgelig heller ikke omvendt antage at de er selvjusterende.

Her er man nød til at sætte sig ind i mekanikken ;-) - eller spørge sig frem hos forhandleren.
Lige et lille humørbillede fra Norg.. Bruger slettet 9.10.2013 |  9:54
Lige et lille humørbillede fra Norge. Nogle har set det før.

Historien er, at vi ved en siesta nede ved elven opdager, at det trækker op til uvejr, det drypper - og blev bange for at blive skyllet væk, (det blev meget grimt i Oslo). Og besluttede at vi skulle op på vejen NU.

Der havde været diskussion om det var smart at køre ned af den vej, men der var meget idylisk, set oppe fra vejen et rigtig allemandsret område m de lokales bålplads og badning i elven der slog et sving og derfor var lavvandet, og jeg fastholdt, at vi selv om hjulsporene var dybe og lerede, nok sku komme op igen.

Ak. Regnen gjorde leret ekstremt glat, og for at gøre det rigtig slemt, skabede bunden og udstødningen på forhøjningen i midten.

Ud med jer, af med læsset, vi var 5 og 2 hunde i Camryen, og hvad med klapkassen med frontboks der var godt læsset og satte bilen med 80 kg på krogen! tænke tænke Den skal jo med op.

I må skubbe. Vi hængte stadig på bunden og der blev hentet brædder nede ved bålpladsen der ku lægges i hjulsporene. Det var livsfarligt, de flyver som spyd når der bliver givet gas.

Nå, sveder, men da vi aldrig kører i ødemarken uden 10 meter 25 mm "trosse" slæbetov blev Carinen der også har krog, spændt for, men selv med tilløb, 2 m slæk rykkede det kun opad i små nyk.

Pludselig siger min kone stille. Har du løsnet håndbremsen på combi-campen. :-o

Håndbremsen??? :-[ Ja dengang i snakkede om at spænde fra blev bremsen vel trukket?

Vi havde da aset og maset i en "rum tid", og den var ganske rigtig trukket og virkede kun alt for godt.

Vi kom op på 3 minutter. Vognen vejede læsset godt 650 kg. Det er stadig uklart hvem der trak bremsen. ingen kan huske det!

:-))

Forstør Zoom
Citat: At hjullejerne så samtidig f..   Knud Madsen 9.10.2013 |  11:04
Citat:
At hjullejerne så samtidig får lidt frisk fedt er vel en selvfølge.
Citat slut.

Sten, måske du skulle se lidt på, hvilke typer lejer man har brugt i de sidste 2-3 årtier i den slags køretøjer! :-))

Med de allervenligste hilsner
Knud :-))
Jo EM de var selvjusterende på vore..   Bruger slettet 9.10.2013 |  11:10
Jo EM de var selvjusterende på vore gamle årgang 69 Morris Minor. Men man skal også af med bremsetøvet, der kan samle sig til klatter der pludselig kommer i klemme, og blokere, eller i alt fald gir ujævn bremsevirkning, Lærte jeg i motorlære, aftenskole der blev kørt af en gammel mekaniker. Vi spilttede, og med alt en masse teori, 1´vinter en Fiat 600 i smådele, også motoren, samlede, og den startede første gang. hvorfter vi kørte en tur i skolegården. Og så begyndte han han før hver aften at ha lavet fejl, som vi skulle finde. Blev tosset da jeg, tjek, klippede en ende af hans hule snyde tændrørskabel hvor han havde fjernet lederen. :-)) Havde været bøvlet at lave. Bustet som de siger i Mythbuster.

mvh
Knud Hvad mener du? Det er vel i.. Bruger slettet 9.10.2013 |  11:18
Knud Hvad mener du?

Det er vel ikke uden grund at alle olieselskaberne stadig har vognsmørelse i programmet.

Man kan også billedet bruge sorte skovsnegle!

Anvendelse og konsum
Tidligere brugt som vognsmørelse i Sverige


www.naturhistoriskmuseum.dk

Forstør Zoom
Sten, hvis det ikke er for stor ule..   Emj 9.10.2013 |  12:30
Sten, hvis det ikke er for stor ulejlighed for dig at kigge i dit eget indlæg 9.10.2013 | 8:56 - der skrev du 'Påløbsbremser er IKKE selvjusterende.' det er alene dette udsagn jeg har forholdt mig til og ikke yderligere omkring om bremser og tromler i særdeleshed skal renses for støv.

Jeg skal ikke gøre mig super klog på hvad Knud mener, men jeg tror han mener, at i dag er det stort set kun lukkede lejer, uden mulighed for at give dem nyt fedt eller anden vedligehold. Du'er de ikke, så byt til nyt. De skal ikke engang nødvendigvis spændes med en nødvendigt moment. På med dem og videre. Dette gælder såvel biler som campingvogne - men det er kun mit gæt.
Em Jensen Skal AL-KOs tromlebremser..   Kjeld L Kristensen 9.10.2013 |  13:25
Em Jensen
Skal AL-KOs tromlebremser ikke justeres.? fra hvilken årgang er de selvjusterende ?
Kjeld, det har jeg ikke nogen ide o..   Emj 9.10.2013 |  13:47
Kjeld, det har jeg ikke nogen ide om.
@ Sten. Jeg mener, at det er lidt m..   Knud Madsen 9.10.2013 |  14:08
@ Sten. Jeg mener, at det er lidt mere end svært at smøre lukkede lejer, som er de eneste, jeg har set på campingvogne i mange år, og for den sags skyld også mange biler. :-)))
Kommer der slør i sådanne moderniteter, skal de presses ud af navet og kastas i skogan, som svensken angiver.
Det kunne være et sådant: trailer-dele.dk

mvh
Knud
En combi-camp med al ko undervogn ..   Bruger slettet 9.10.2013 |  14:24
En combi-camp med al ko undervogn har lejer der skal ha frisk fedt. og derefter justeres. Spændes, og derefter en "sekstant" tilbag og i med splitten. Der sidder en lille "stålhjelm" der lukker adgangen til de ædlere del. Den skal slås af med et lille dask på kanten og presses på plads efter service.

Det står der i al fald i vognens gebrugsanvisning:-)) Og jeg har da set billedserier hvor folk har tabt hjulet som de selv oplyste, pga manglende smøring, idet lejet så til sidst kan falde fra hinanden. Jeg skal ikke sige om man ikke kan gi lejet du linker til fedt eller i stedet bare køber et nyt?

Der bruges jo også forseglede lejer til bådtrailere som man bakker ud i vandet med. Men jeg er ikke caravan mekaniker, ved ikke hvad der bruges alment.

Mvh
Jo Em - Men her talte vi jo påløbsb..   Bruger slettet 9.10.2013 |  14:36
Jo Em - Men her talte vi jo påløbsbremser på anhængere. Beklager hvis det ikke fremgik lige der. :-) Men din oplysning og mit svar er vel ok?. ingen grund til at få hikke over det.

Jeg ved ikke hvorfor påløbsbremser ikke er selvjusterende. Måske fordi folk så aldrig få lavet bremser, eller kan justersystemet ikke klare de mange påvirkninger fra kørslen. ?

mvh
Hvad gjorde værkstedet ved den?..   Bruger slettet 9.10.2013 |  15:33
Hvad gjorde værkstedet ved den?
Da man i sin tid fik selvjusterende..   Kjeld L Kristensen 9.10.2013 |  17:55
Da man i sin tid fik selvjusterende bremser på biler skete denne justering på tromlebremserne når bilen bakkede.
På Campingvognene med påløbsbremse måtte vi i "gamle dage ud og slå en Pal til når vi skulle bakke, ellers trådte bremsen i funktion.
Dette er jo som bekendt blevet ændret idet bremserne nu tillader bakning. ved at lette trykket på bakkerne. Automatisk Justering er derfor efter min mening ikke muligt. ( man kan ikke både blæse og have mel i mund)
Det ville være fint, hvis man kun s..   Henrik J Jensen 9.10.2013 |  18:33
Det ville være fint, hvis man kun svarer på spørgsmål, som man selv ved noget om og ikke begynder at prøve at læse sig frem til løsninger på andres problemer, så kunne dette forum undgå mange fejlskud og misforståelser.
I denne tråd bliver der omtalt lejer der skal smøres, selvjusterende bremser, lejer der ikke skal spændes moment m.m.
Bremser på CV fra Alko og BPV er ikke selvjustrende, dog har Hobby forsøgt sig med en form for selvjustering på Premium modeller.
Compact lukkede lejer som ikke kan smøres, SKAL så til gengæld ALTID spændes moment med 300 Nm, hvad så de fleste hjemmesløjds momentnøgler ikke kan klare.
Men min bøn er flg. Svar kort og kontant på de spørgsmål du ved noget om.

MVH Henrik J Jensen
@ Jesper - jeg har ikke fået vognen..   Peter Sahl 10.10.2013 |  6:54
@ Jesper - jeg har ikke fået vognen retur endnu, så jeg ved det ikke, men det mente at der skulle skiftes tromler, bremser og dæk m.m. Er temmelig spændt på det.
Skal du så også sige "tak" oven i k..   Knud Madsen 10.10.2013 |  10:11
Skal du så også sige "tak" oven i købet?
Hvorfor tager man ikke hele akslen med, når man nu er igang?

mvh
Knud
Henrik du skriver: Det ville være f..   Bruger slettet 10.10.2013 |  11:41
Henrik du skriver: Det ville være fint, hvis man kun svarer på spørgsmål, som man selv ved noget om og ikke begynder at prøve at læse sig frem til løsninger på andres problemer, så kunne dette forum undgå mange fejlskud og misforståelser.

Men min bøn er flg. Svar kort og kontant på de spørgsmål du ved noget om.

:...

Her har du har fat i essensen af forums.

Der vil uvægerlig komme forkerte svar, både fra alm mennesker, men også fra fagfolk i branchen! der enten har andre interesser end spørgernes, eller ikke endnu er helt fokuseret på emnet... men måske bliver det ved at følge hvad der foregår på internettet. .-)

Jeg er f.eks helt sikker på, at debatten om absorptions køl, hvor der i udpræget grad er søgt løsninger på internettet, har påvirket fabrikaterne så man efterhånden begynder at tage klagerne alvorligt. Køl i Cabby f.eks.

Folks målestok hentes altså også ved læsning i fora, men det kan måske opfattes negativt, hvis klageren er "bedre klædt på" end forventet.

Endelige er der det meget positive ,at forkerte eller misvisende udsagn bliver imødegået, helt som set her i tråden, hvor det eneste alvorlige kunne være, at man ikke skal moment tilspænde lukkede lejer.

Jeg håber at man opfattede joken herfra om vognsmørelse og sorte skovsnegle, der, uanset lødigheden, det _har_ været brugt, skal kan henføres under værkstedshumor:-) og måske bliver det.

Vidste du at man har brugt sorte skovsnegle? Der er andre kilder!

Hvis folk ikke må søge på nettet efter oplysning, og dokumenterer kontroversielt fundet med link til kilden, vil forums gå i stå. Det her er også et _debatforum_.

Det er klart at det kan irritere en klemt branche hvis der linkes til gør det selv sider, men jeg vægter dels troværdige oplysninger højere end "brødnid", og så regner jeg med der bliver _mere_ arbejde til fagfolk, hvis der gøres opmærksom på, at man altså SKAL ha lavet bremseservice en gang i mellem - og hvordan det opdages.

I sikkerhedens navn så må de få der piller selv, hellere gøre det rigtig.

Et godt forum hæver kvaliteten, kan gøre at folk spares nogle ærgrelser men også at branchen pga misforståelser hos kunderne, "sværtes" for urimeligheder.

mvh
Af ukendte årsager gik vores håndbr..   F. Bruun 10.10.2013 |  11:44
Af ukendte årsager gik vores håndbremse på campingvognen uforvarendt i indgreb på Autostradaen mellem Toscana og 5-Terre, som vi ikke opdagede før dagens mål var nået, med det til følge at tromler, lejer og belægninger måtte skiftes på stedet!
Der var ikke belægnings dele tilbage større end en baby lillefinger negls størrelse og tromlerne i støbejern, havde været så varme, at de var revnet flere steder og kugleleje fedt var "kogt eller brændt" ud af hjullejerne og lejerne overophedet og ødelagte.
Justering af Alko bremser:
www.youtube.com
Selvjusterende bremser fandtes på SAAB 99, 90 og 900, som alle havde skivebremser på alle 4 hjul. Der skulle specialværktøj til at dreje bremsecylindrene tilbage til grundstillingen i kalibren, når der skulle skiftes bremseklodser!
:-) udfald I "Et godt forum hæver ..   Bruger slettet 10.10.2013 |  11:45
:-) udfald I "Et godt forum hæver kvaliteten, kan gøre at folk spares nogle ærgrelser men også at branchen pga misforståelser hos kunderne, "sværtes" for urimeligheder".

Skulle være:

Et godt forum hæver kvaliteten, kan gøre at folk spares nogle ærgrelser men også at branchen pga misforståelser hos kunderne, IKKE "sværtes" for urimeligheder.

Men det tror jeg såment også at du er enig i, eller ville du ikke deltage.

Mvh
TAger man det på forsikring el. vil..   Bruger slettet 10.10.2013 |  13:00
TAger man det på forsikring el. ville garantien dække det?

Det er jo en slid del?
@ Jesper. Det er jo lidt svært at b..   Peter Sahl 10.10.2013 |  13:33
@ Jesper. Det er jo lidt svært at bevise ret meget når nu bremserne stort set ikke er der mere. Sammenholdt med det faktum at jeg desværre ikke køre på værksted med vognen, da jeg burde have opdaget at der var noget helt galt. Derfor er regningen i første omgang min egen, da importøren har afvist at medvirke. Jeg har så fundet en fair løsning med forhandleren, som jeg har lovet ikke at løfte sløret for, men jeg synes det er ok under omstændighederne.

Mvh.
ok, det kan være meget. Kan jo vær..   Bruger slettet 10.10.2013 |  13:57
ok, det kan være meget.

Kan jo være man har kørt forkert. men holder mere til at de er fejl justeret. måske en cocktail af begge. dvs skyld er måske 50/50 men det er vel både forhandler, importør og føreren af vognen.

Ved ikke om når man får en ny cv. om de kontrollere det hele. måske sætter den på rullefelt/bremsefelt. for at kontrollere. ER den nu iorden.

Det burde være en del af at sende den ud på vejene som importør/ sælger af dem
Jeg tænker på F.bruns historie. De..   Bruger slettet 10.10.2013 |  19:46
Jeg tænker på F.bruns historie.

Der er jo i nogle håndbremser en fjederanordning, der når den trækkes, efter et vist punkt hjælper til med at spænde bremsen. Jeg så på et tidspunkt at Al-KO listede 4 typer, hvor det, fjeder assistent virkningen :-) blev omtalt. Men jeg kan ikke huske hvor jeg så det eller læste beskrivelsen.

Men det system kan vel ikke bevirke at håndbremsen trækkes af sig selv og ville vel også, bortset fra alm forvirring over om der er glemt, jeg sværger på, hvilket også opleves med kablet, og endda hvor man kører frem uden at der er ordentlig koblet og taber vognen, lav fart selvfølgelig -

men det sker, selv for de mest erfarne campister. Som det skete i bilerne indtil vi fik en rød lampe der markerer håndbremsen trukket. Jeg er sikker på at alle har prøvet det.

Kan den fjeder assistance, f.eks ved et hul i vejen, og måske hvis håndtaget ikke er helt udløst, tænkes at kunne spænde bremsen "af sig selv". Det ville vel i så fald blive omtalt, eller tror man selv at ha fejlet?

jeg kende ikke alle typerne, er det her tænkeligt?

Mvh
Hej, jeg er ny herinde. Fandt herin..   Lene Jensen 17.6.2015 |  2:18
Hej, jeg er ny herinde. Fandt herind, fordi jeg ville læse om overophedede bremser.

Jeg er lige hjemkommet fra en ferie med bjergkørsel og vil høre, om der stadig er nogle aktive debattører i denne tråd? Vi lejede en bil med automatgear og havde ikke sat os ordentligt ind i hvordan man motorbremser med en sådan. Det er forfærdeligt flovt, men resulterede heldigvis ikke i en ulykke.

Strækningen var med fald på 18% og mange advarsler om 'Brake check' og 'Run-away-lanes'. Halvanden times pause var nødvendig for at få bremserne ned på en temperatur, hvor man ikke blev forbrændt, når man rørte ved dem udefra. Jeg strintede lidt vand på for at tjekke temperatur, og det sagde 'tssssit' og vandet fordampede øjeblikkeligt. Man kunne have stegt spejlæg på hjulene, hvis bilen havde ligget ned. Herefter kørte vi bilen, som man skulle: motorbremse ved udsigt til selv det mindste fald, god afstand til forankørende, hazardblink til dem bagved, korte og effektive opbremsninger og et vågent øje på motoromdrejningerne.

Spørgsmålet er: var dette nok? eller burde vi have haft bremserne til eftersyn, inden vi kørte videre? Kan bremserne tage varigt skade af forkert brug, der resulterer i så høje temperaturer?

Hilsen L. Jensen
Hej Lene Godt i fandt ud af at k..   Bruger slettet 17.6.2015 |  7:20
Hej Lene

Godt i fandt ud af at køre ned i fast gear. For jeg går ud fra at det var det i gjorde.

Jo Lene. Bremser kan ta skade ved forkert brug. Men hvis de føltes normale er der nok ikke sket noget.

Det her varmetolerance er vist temmelig kompliceret, og noget som de førende firmaer der laver bremsekomponenter bruger både tid og penge på at optimere.

Belægningerne kan, måske især hvis de er nye? hvis de bliver overophedede, og pga varmen få en glat hård overflade der gir en dårligere friktion, så der skal trykkes hårdere på bremsepedalen, - man har måske mistet lidt eller meget bremsekraft.

Og så kan bremseskiven eller tromlen ta skade, stålet ændres af varmen og blir "blå" har mindre friktion, og kendt, at de kan bliver skæve så det ryster i rattet hver gang man bremser, i begyndelsen, lille skævhed, når der bremses blødt.

Det var en meget dårlig ide at hælde vand på bremsetrumlen eller bremseskiven, og det har siger mit værksted, f.eks ødelagt mange bremsekiver, hvis man efter en hård opbremsning er kørt i en større vandpyt, der chokafkøler skiverne. (er det en søforklaring, på dårlig kvalitet skiver?).

Det er også skidt efter en meget hård opbremsning, at standse helt, idet skiven så på en del af arealet ikke kan komme af med varmen på stykket hvor den er omsluttet af bremse klodserne.

Har man foretaget en meget hård opbremsning, bør man ideelt lade bilen rulle til bremserne er kommet ned i temperatur. Ellers risikerer man at de, den skæve afkøling, slår sig.

Skal man køre i bjerge er det en god ide, at få tjekket bremserne, selvfølgelig :-) men også bremsevæsken, der gammel måske har optaget fugt hvilket sænker dens kogepunkt så pedalen måske pludselig går i bund uden virkning.

Tjekket af bremsevæsken bør være sket med regelmæssige terminer, men i disse tider - med billige lavpris service tilbud. Hvem ved om det nogensinde er gjort?

Et bremseeftersyn kan i værste fald betå i at mekanikeren _udefra_ uden adskillelse kun ser efter om han kan se lidt bremseskiver, er de skadet? og prøver at sjusse sig til om der er noget tilbage af klodserne. :-) Bremser den, jae, Når men så kører i da bare et par år mere. :-) Der bliver tjent tigtig mange hurtige penge på den måde,

Prisen betales næste gang hvor de bare siger, der skal nyt på også kaliber, hele vejen rundt - 8-10 000. Hvor man med lidt ordentlig service i tide kunne ha begrænset udgiften til udskiftning af de egentlige sliddele.

mvh
Hmmm, forstår ikke problemet når de..   John L. 17.6.2015 |  10:00
Hmmm, forstår ikke problemet når det var en udlejningsbil, og i kørte jo også kun videre fordi bilen kunne bremse ;-)
.
Nå, fik ikke det hele med... Men h..   John L. 17.6.2015 |  10:02
Nå, fik ikke det hele med...

Men hvis det er jeres cv. i mener, burde den sendes til bremseeftersyn...
.
Tak John Lysdal. Meget godt point..   Bruger slettet 17.6.2015 |  13:10
Tak John Lysdal. Meget godt point der blev overset. Jeg tænkte underligt, kun på bilen.

Hvor ofte står der i jeres campingvogns manual, at der skal foretages bremse smøre service. ?

Årligt eller for hver 5 eller 10 000 km, før hver sæson - og efter krævende kørsel.

Jeg er temmelig sikker på, at det fremgår i manualen til vognen. Og bliver forsømt.

Svenskerne der engang havde 2 årigt periodisk syn af campingvognene, kasserede da en overaskende stor procentdel, som værste år, 22% pga for stor frigang i påløbsbremsen og utæthedder i gassen der også blev trykprøvet ved synet, hvilket kun kan tages som at De, folk flest, IKKE fik lavet service i tilstrækkeligt omfang.

Jeg ved ikke om synet var en "sovepude", men på den anden side er det vel også ærgerligt at skulle stille til syn 2 gange. Svenskeres moral om dette er vel ikke bedre en vores? Gaslæk var i nogle år _svjh_ kassationsgrund i op til 4% af synene.

www.bilprovningen.se
Jeg har skrevet om dette tidligere. Man holdt op med at trykprøve gassen under synet af oplyst, harmoniseringsårsager. :-)

mvh
"Svenskerne der engang havde 2 årig..   Bruger slettet 17.6.2015 |  13:13
"Svenskerne der engang havde 2 årigt periodisk syn af campingvognene..."

Det har de stadig! Men bilprøvning trykprøver nu kun gassen hvis det ønskes.
Besiktningsperioder för övriga ford..   Bruger slettet 17.6.2015 |  13:32
Besiktningsperioder för övriga fordon

www.bilprovningen.se

Mc, husvagn och lätt släp

Första besiktningen för motorcykel, husvagn och lätt släp sker senast fyra år efter den månad som fordonet togs i bruk. Datumet när det togs i bruk hittar du på registreringsbeviset. Därefter ska fordonet besiktas vartannat år, senast två år efter senaste kontrollbesiktningen.

gastjek Gasolkontrol kr 200 :-) www.bilprovningen.se
Eftertanke til: Jeg tænker på F...   Sten 25.5.2017 |  10:15
Eftertanke til:

Jeg tænker på F.bruns historie. (10.10.2013 | 11:44 )

og min kommentar: 10.10.2013 | 19:46
"
Der er jo i nogle håndbremser en fjederanordning, der når den trækkes, efter et vist punkt hjælper til med at spænde bremsen. Jeg så på et tidspunkt at Al-KO listede 4 typer, hvor det, fjeder assistent virkningen :-) blev omtalt. Men jeg kan ikke huske hvor jeg så det eller læste beskrivelsen.

Men det system kan vel ikke bevirke at håndbremsen trækkes af sig selv og ville vel også, bortset fra alm forvirring over om der er glemt, jeg sværger på, hvilket også opleves med kablet, og endda hvor man kører frem uden at der er ordentlig koblet og taber vognen, lav fart selvfølgelig -"

:..

Hvor, hvad var årsagen, så har vi lige haft en tråd om "sprængwiren" :-) hvor det i materialet fra AL-KO fremgik, at omtalte wire hvis vognen hopper at krogen, trækker i håndbremsegrebet OG, at omtalte "fjeder assistance" så spænder håndbremser - der pga af palen i tandkransen på grebet holdes trukket, - også efter sprængwiren er sprængt.

Vi har hørt om problemer med "for korte" sprængwire hvor nogle i mangel af et øje på krogen har sat den fast i et "bugserøje" lidt ude i siden af bilen eller hvad ved jeg, - men en for kort wire kan måske udløse "fjeder asistancen" trække håndbremsen hvis man drejer f.eks. Eller, det er måske ude på overdrevet, hvis den er for lang og hænger under trækket, hvor køre man? hænge fast i noget der ligger på vejen ??

F.Bruun er en meget erfaren campist og det var på motorvej, så begge dele er umuligt. Ikke det!!

men det er vel "nærliggende", at omtalte wire via fjeder asistancen kan ha trukket håndbremsen på vognen? Eller... Det skete jo for nogle år siden og jeg ved ikke om funktionen fandtes på F.Bruuns vogn. At den ku spændes "af sig selv" må vel ellers virkelig kaldes en funktionsfejl af dimensioner.

:-)

Deltag i debatten

Du skal være logget ind for skrive eller redigere i vores debatforum

E-mail  
Password  
Husk mig  

Er du en ny bruger af vores debatforum, kan du oprette en profil her

Har du glemt dit password?

Fortvivl ikke. Udfyld din e-mail adresse herunder, og vi sender dig straks et nyt.

  E-mail