Hovedområder
Arrangementer /træf
Autocampere
Biler
Camping i TV
Campingnyt
Campingpladser i DK
Campingpladser i udl.
Campingvogne
Digital TV
Diverse
Efterlysninger
Fortelte og telte
Gode råd
Konkurrence
Køb og salg (Udstyr)
Mit vogntog
Navigation
Ny campist
Personlige sider
Rejseinspiration
Storebæltsbroen
Udstillinger
Udstyr og Tilbehør
Vintercamping
Debatforum på diverse mærker
Alle områder (liste)
Alle områder (detalj.)
Betingelser
Hjælp:
Oprette ny tråd eller svar på indlæg
Bürstner debatforum
Fold alle indlæg sammen

Titel Forfatter Dato

kugletryk - tung jernplade på tr...  bent lund 12.5.2013 |  20:17  
burstner averso fifty 460 - har lige hentet vognen ved forhandler - helt ny årg 2011.

Vi har lidt problemer med for høj kugletryk (ca 110 kg) selv om vi har forsøgt at begrænse os.. .

jeg opdagede at der under plastikafdækningen på trækakslen sidder en massiv jernplade ca 12mm tyk der starter ved gaskassén og går ca 50 cm frem mod trækkrogen - skyder på den vejer omkring 20-30 kg !!!

hvad pokker gør den der og sker der noget ved at fjerne den?

håber nogen kan hjælpe

Hej kender den godt vi havde en Bür.. Gert Smed 12.5.2013 |  21:58
Hej kender den godt vi havde en Bürstner Averso 550 TK hvor vi også havde for højt kugletryk, jeg tog jernpladen af, det er meget nemt den er bare limet på med noget grå fedtet stads, jeg satte et koben i mellem og skar det med en hobbykniv. Det sværeste er at skære plastikstykket fri uden det går i stykker, men med lidt tålmodighed går det. Jeg ringede dengang til Åbybro forhandleren og spurgte ham, hvad der ville ske ved at fjerne den, han ville ikke tro på der lagde en 28kg tung plade der og sagde den kunne jeg bare fjerne, så det gjorde jeg.

Forstør Zoom
Det har været oppe tidligere flere .. Bruger slettet 13.5.2013 |  10:27
Det har været oppe tidligere flere tilfælde (google google), jeg ved ikke om det var jer GS :-) og man kom vist frem til, at det har noget at gøre med en justering af kugletrykket, så vognen aldrig kan komme til at køre med negativt kugletryk.

Muligvis nødvendigt betinget af vognens indretning, køkken og køl i bagenden? hvor man pga hjulkassernes faste placering i samme karosse, brugt til flere forskellige indretinger, - ikke kan flytte akslen bagud for at skabe balance i vognen.

Jo jeg gætter. Men kan der tænkes andre forklaringer?

At man så selv med "løst" eller fastmonteret gods får hævet kugletrykket til alt for høje værdier er hvad det er, men ikke rigtig noget fabrikken i grund udgaven kan ta højde for. Men det med jernpladen er på fler måder noget skidt, for der er først og fremmest det med vægte i lange pendularme. Vejledningen siger altid at last skal anbringes lavt og over akslen, - og så kunne 30 kg lasteevne vel bruget meget sjovere. Cykler f.eks, eller andet:-) - eller man kunne, hvis der IKKE er reservehjul med vognen, endda næste vægtmæssig erstatte med 1-2 styks af dem. Og så slider det på dæk og undervogne, også bilens og bruger mere brændstof.

Alt sammen fordi man ikke fra starten har styr på hvor akslen og andet skal sidde.

Nu er det ikke så slem at ha vægt foran i vognen, som bagpå, da den "bæres" og styres fra 2 sider, bil og campingvogn, hvor vægt i vognens bagende er mere "fritsvævende" (længde af vægtarmene) alt efter hvor lang tilbage på vognen akslen sidder. Vogne med forholdsvis lang afstand mellem kobling og aksel kører "bedre" end vogne med kort afstand, simpelthen fordi kræfterne der skal til for at holde "elefanten" i rette kurs, er mindre, jo længere "armen" er.

Det har være oppe før.

Billedet; Død ko på Københavns Rådhusplads www.unknownproduction.dk

Forstør Zoom
Og hvorfor skal man så ha positivt ..   Bruger slettet 13.5.2013 |  11:10
Og hvorfor skal man så ha positivt kugletryk. De berømte 60 til 100 kg måske.

Jo, det vi være katastrofalt hvis campingvognen letter bilens bagdæk fra vejen, da man ikke kan holde kursen med forhjulene alene. :-)

Og så er der det med at biler ændre styreegenskaber mellem overstyring og understyring, alt efter hvor godt dæksættene for og bag har fat i vejen.

Det er noget vanskeligere for campingvognen, det med vægtarmenes længde , ved at trykke ned på trækkrogen, at vippe bilen over dens bagaksel, så forhjulene lettes, end at løfte bagenden på bilen så vejgrebet/ friktionen af bilens bagdæk mindskes kritisk.

Bilens styreegneskaber over eller understyring hænger nøje sammen med vægten mod vejbanen og dermed friktionen af dækkene for og bag.

En ting er at man skal korrigere kursafvigelser med større eller mindre ratbevægelser,
men det bliver virkelig farligt hvis man for at rette op, pludselig skal dreje modsat for at få trækket på rette vej.

Det undgås hvis man altid trykker NED på bilens kobling kører med positivt kugletryk.

Bær over alle i gamle "erfarne rotter" der allerede ved dette, eller har lært det da i tog trailerkort. :-)

Jeg håber at man kan forstå hvad jeg mener. Det er bedre at køre med 30 kg jern i forenden af vognen - end at køre med for lille kugletryk.

Det var var så en bemærkning til om hvorfor man IKKE skal fjerne, uden præcis at kende kugletrykket.

Kugletrykjket vejes helt fremme mellem kobling og kuglen på krogen.

Vejer man inde under næsehjulet kan det godt ses at være 15-16 kg _ tungere. Igen det med vægtarmene.

Til forståelse af mekanikken. Prøv at løfte helt inde ved gaskassen. Men stram ligge ballerne først.

Det her var grunden til at en kendt lille bæltereukken mover fra at skulle monteres som erstatning af næsehjulet _i dets beslag_ , nu skal monteres så langt inde under vognen som muligt hvorefter konen skal sættes som vægt ude på koblingen. :-)

Hvad kan der ske ved at pille af? Jo vognen kan blive farlig at køre med. Hvis....
Kjeld du efterlyser formler i den a.. Bruger slettet 14.5.2013 |  12:46
Kjeld du efterlyser formler i den anden tråd. :-))

Om det med at veje det rigtige sted "måtte" Al-Ko efter at ha longeret næsehjulet med indbygget vægt, efter debat på nettet komme med anvisninger til hvordan man korrigere skalaen i næsehjulet så den passer til den rigtige vægt der kan konstateres mellem kuglen på trækket og koblingen på vognen.

Billedet læsbart: Kik på siden www.al-ko.se med formel og anvisninger. nødvendigt værktøj. Noget med en tuchpen.

Det her har størst betydning, hvis man kører med et lille kugletryk f.eks 25-30 kg som der (kun før i tiden?) anbefales for nogle mindre campingvogne - hvor man, hvis kugletrykket rent faktisk er f.eks 15 kg mindre, hurtigt pga vindstød, hastighed, osv, kan komme ud for at kugletrykket bliver negativt.

Det kommer, det med at hastigheden lette kugletrykket, nok meget an på campingvognens facon og bilens profil, men vi læser da, at man hvis man kører tempokørsel antagelig kan trække xx kg fra kugletrykket der måles "statisk", altså når vognen holder stille.

Kik sidst i artiklen "Kritisk hastighed" fra januarnr. af Campingferiebladet
www.masterpiece.dk

Hvor jeg ikke kan se at der står mindst 100 kg, (debat i en tidligere tråd), men at Al-ko og Peer har nogle _enige_ betragtninger om stabiliteten og mener og begrunder hvorfor nogle vogne kører bedre sikrest indenfor nævnte kugletryk.


Det ville være rigtig interessant, hvis man lavede nogle forsøg for at få de rigtige "dynamiske" vægte frem , lavede en egnet vægt der når man kører, kan anbringes mellem kugle og kobling.

Man det har vognfabrikkerne måske allerede, sådan at vogne der udstyres med 30 kg jernplader på trækarmen, er en vogntype der lettes særlig meget af fartvinden? :-))

Hvem VED bedre end Al-Ko hvorfor nogle vogne køre mere stabilt end andre? Ja vognens sporing og dæk skal være i orden, men ellers. Mon der ligger jernplader i mange vogne, er det derfor lasteevnen somme tider kan være minimal? :-))

Det med at veje det rigtige sted, opstod morsomt nok, fordi vi med combi-camp syntes at vognen når der blev monteret frontboks/gaskasse, og den fyldt op, syntes at den blev meget tung at flytte rundt med. Hvad vejer den egentlig? Vel altså ikke hel så galt... Men Kan vi ikke bare flytte akslen frem, og det gjorde vi så, og senere, fabrikken.

mvh

Forstør Zoom
Sten Vældig morsomt med to tråde o..   Kjeld L Kristensen 14.5.2013 |  13:56
Sten
Vældig morsomt med to tråde om samme emne og oprettet af samme person.
Men Nej! Sten
Jeg efterlyser ingen formler. jeg efterlyser seriøse oplysninger hvorfor denne 28 kg tunge plade er anbragt her

Gætterier herom er da vældig morsomt, Men er det seriøst? og er det virkeligt nødvendigt for den pågældende vogn hvis det n ø d v e n d i g e kugletryk skulle være 110 Kg for at den kunne have en fornuftige køreegenskaber ?

Deltag i debatten

Du skal være logget ind for skrive eller redigere i vores debatforum

E-mail  
Password  
Husk mig  

Er du en ny bruger af vores debatforum, kan du oprette en profil her

Har du glemt dit password?

Fortvivl ikke. Udfyld din e-mail adresse herunder, og vi sender dig straks et nyt.

  E-mail