Hovedområder
Arrangementer /træf
Autocampere
Biler
Camping i TV
Campingnyt
Campingpladser i DK
Campingpladser i udl.
Campingvogne
Digital TV
Diverse
Efterlysninger
Fortelte og telte
Gode råd
Konkurrence
Køb og salg (Udstyr)
Mit vogntog
Navigation
Ny campist
Personlige sider
Rejseinspiration
Storebæltsbroen
Udstillinger
Udstyr og Tilbehør
Vintercamping
Debatforum på diverse mærker
Alle områder (liste)
Alle områder (detalj.)
Betingelser
Hjælp:
Oprette ny tråd eller svar på indlæg
Bürstner debatforum
Fold alle indlæg sammen

Titel Forfatter Dato

Dug mellem ruderne  Tina 25.3.2012 |  15:25  
Hej

Vi har en Burstner 480 TK fra 2004.
Vi blev indkaldt og fik sat skruer i vinduerne for et par år tilbage, da der var problemer med limningen.
Nu har der dannet sig dug mellem ruderne i køkken vinduet.
Andre der har oplevet samme problem.

Hilsen Tina

Er der små plastikpropper i vinduer..   John Erik Petersen 25.3.2012 |  15:57
Er der små plastikpropper i vinduerne, så kan du bare fjerne dem. Og duggen vil forsvinde, når det er sket sættes propperne i igen.
Andre oplever måske det samme. Lid..   Bruger slettet 26.3.2012 |  20:59
Andre oplever måske det samme.

Lidt dug mellem ruderne er en helt normal ting, idet glasset ikke er glas, men akryl der ikke er helt diffusionstæt, men "ånder" en smule.

Det gør, at man ved hurtige skift i temperatur og luftfugtighed kan opleve at der står fugt inde i ruden.

Det forsvinder dog med sol og varme som regel af sig selv, eller man kan hjælpe så det går hurtigere ved at fjerne propperne som John Erik skriver.

Så det behøver ikke at være fordi ruderne er blevet skruet sammen, men kan også opleves i andre vogne. Prøv en søgning, det er et af de gennemgående spørgsmål- både her og uden i den store campingverden. :-)

Jeg har for at få det til at gå hurtigere, set forslag om forsigtigt, at suge med støvsugeren på et af de åbne huller, (dag med tør luft selvfølgelig) og minsandten også om at "skylle" mellemrummet i mellem ruderne tørt med en inaktiv luftart, her Argon. Jeg ved ikke hvad man fylder i vores almindelig termoruder. Men jeg kan umiddelbart ikke tro at akrylglas der som materiale, ikke er helt tæt for atmosfærisk luft, vil være det for andre luftarter.

Nogle siger at rudens overflade blir tæt af en voksning inde og ude, men da man ikke må bruge "midler" på ruderne er det nok tvivlsomt.

Her er et link til forslaget om at få fat i smeden og hans svejseværk og puste mellemrummet i ruderne tørre. Google kan grave det utroligst frem. Selv fra et forum, Kabes der kræver log in. Jeg syns at det her lød spændende ( og måske overflødigt). Noget andre har prøvet den variant?

Er der nu fyldt isolerende tør gas i Kabes ruder. Jeg så et sted at de er specielle, men er det det?

kabeclub.dk
Det der med støvsugeren. Pas for gu..   Bruger slettet 26.3.2012 |  21:17
Det der med støvsugeren. Pas for gud skyld på ikke at ridse ruden. Akryl er blødt og sart. Man kan måske til opgaven sætte gaffa på kanten af støvsugerrøret eller holde noget egnet blødt med hul i midten, i mellem.
Og så skal man nok kun, for at undg..   Bruger slettet 26.3.2012 |  21:37
Og så skal man nok kun, for at undgå at rudens 2 lag klapper sammen! ha støvsugeren på allermindste sug. Pas på.

Nå men jeg kikkede lige i Kabes brugsanvisning 2010
Kabe er vel "toppen af poppen" :-)

Og de skriver sådan om dug i ruderne:

KONDENS INDEN I VINDUET
Kondens (dug) opstår naturligt, når varm luft møder en
kold flade, f.eks. på vinduets inderside og mellem
vinduets ruder.
Kondensdannelse påvirkes af flere faktorer, f.eks.:
Luftens temperaturforskel inde i vognen og uden for
vinduet.
Vejret. Høj luftfugtighed eller dug ude gør, at luften inde
i vognen indeholder mere vand.
Antal personer (eller husdyr), der befinder sig i
campingvognen.
Aktiviteter i campingvognen (f.eks. madlavning).
Hvis vejrforholdene og aktiviteterne er sådan, at meget
kondens dannes, kan man modvirke kondensdannelsen
ved at:
Lufte ud, således at luften i campingvognen indeholder
så lidt vand, som muligt. Åbne tagvinduet for effektiv
udluftning.
Sørg for, at campingvognens faste ventilation ikke
hindres, f.eks. ved, at puder eller anden last blokerer
ventilationsvejene.
Høj temperatur i campingvognen.
Ved at øge temperaturen i campingvognen øges
luftstrømmen i eksisterende ventilation. Desuden bliver
vinduets indvendige rude varmere, hvilket modvirker
yderligere kondensdannelse.
Når kondens dannes på kolde flader, bør man tørre
kondensvandet væk.

*Og her kommer det...

Campingvognens vindue er fremstillet af akrylplast.
Vanddamp kan sagtens gå gennem akrylplasten, hvilket
kan føre til, at dug eller kondens dannes mellem ruderne.
Dette er naturligt og kondensen forsvinder efter nogen tid,
når vanddampen får mulighed for at forsvinde igen.
Eftertanke om det med støvsugeren. ..   Bruger slettet 28.3.2012 |  11:35
Eftertanke om det med støvsugeren.

Ja så har vi vel alle, mest før i tiden, set punkterede termoruder der ud over duggen udviklede en mærkeligt mælket belægning der, selv om duggen engang i mellem forsvandt, stadig blev værre og værre.

Den skyldes vækst af mikroorganismer og vi fik engang at vide af et firma der kunne tørre og lappe de utæte ruder, at man IKKE kunne rense belægningerne væk, men at ruden var kassabel.

Jeg er bange for, at man uheldig, ved at bruge støvsugeren, i ekstrem grad risikere at tække mikroorganismer ind i mellemrummet, og da der måske jævnligt er fugtigt, gir dem gode leve betingelser. Jeg ved ikke om det sker, men er sikker på, at det kan ske. Nu er i advaret.

Her er hvad Adria skriver til sidst i afsnittet om ventilation. :

God ventilation er også et effektivt middel mod fugt på vinduernes inderside.
Skulle der forekomme dug imellem dobbeltruderne behøver det ikke at være en fejl i ruden.
Dobbelte ruder i campingvogne må ikke sammenlignes med termovinduer vi kender fra vore huse.
Dobbeltvinduer er 2 acrylplader der er sammensvejsede og med ganske almindelig luft imellem.
Den fugt, der findes i luften, er også til stede mellem acrylpladerne. Da acryl ikke holder de vanddampe
ude, som altid findes i luft, vil luftfugtigheden ændre sig med årstiden.
I perioder hvor udetemperaturen er væsentligt lavere end indetemperaturen, kan der derfor opstå
kondens mellem ruderne. Denne kondens vil efter nogen tid forsvinde af sig selv.
:...
har siddet og fulgt med i de indlæg..   torben holmen 9.7.2012 |  18:09
har siddet og fulgt med i de indlæg om kondens i ruderne i campingvogne det var med det hvide ud af øjnene at jeg kunne konstatere at vores nye knaus südwind år gang 2011 havde kondens i alle ruder kan det virkelig være rigtigt forhandler samt importør afviser blankt at gøre noget ved det er der nogen der har samme problem vil jeg da gerne høre om det
Jamen det forsvinder jo næsten alti..   Bruger slettet 9.7.2012 |  18:45
Jamen det forsvinder jo næsten altid af sig selv igen.

Nettet er fuldt af historier om det her, og også officielle forklaringer fra producenterne vognens manualer.



Her fra vejledningen en Kabe der må formodes at være brugbar : -) alle tider af året.
Side 96
KONDENS INDEN I VINDUET
Kondens (dug) opstår naturligt, når varm luft møder en
kold flade, f.eks. på vinduets inderside og mellem
vinduets ruder.
Kondensdannelse påvirkes af flere faktorer, f.eks.:
Luftens temperaturforskel inde i vognen og uden for
vinduet.
Vejret. Høj luftfugtighed eller dug ude gør, at luften inde
i vognen indeholder mere vand.
Antal personer (eller husdyr), der befinder sig i
campingvognen.
Aktiviteter i campingvognen (f.eks. madlavning).
Hvis vejrforholdene og aktiviteterne er sådan, at meget
kondens dannes, kan man modvirke kondensdannelsen
ved at:
Lufte ud, således at luften i campingvognen indeholder
så lidt vand, som muligt. Åbne tagvinduet for effektiv
udluftning.
Sørg for, at campingvognens faste ventilation ikke
hindres, f.eks. ved, at puder eller anden last blokerer
ventilationsvejene.
Høj temperatur i campingvognen.
Ved at øge temperaturen i campingvognen øges
luftstrømmen i eksisterende ventilation. Desuden bliver
vinduets indvendige rude varmere, hvilket modvirker
yderligere kondensdannelse.
Når kondens dannes på kolde flader, bør man tørre
kondensvandet væk.

Campingvognens vindue er fremstillet af akrylplast.
Vanddamp kan sagtens gå gennem akrylplasten, hvilket
kan føre til, at dug eller kondens dannes mellem ruderne.
Dette er naturligt og kondensen forsvinder efter nogen tid,
når vanddampen får mulighed for at forsvinde igen.

www.kabe.se



Hvad skriver de om vinduerne i jeres vogn?

Mvh
Jeg har for øvrigt læst et sted at ..   Bruger slettet 9.7.2012 |  18:55
Jeg har for øvrigt læst et sted at man ikke må vokse ruderne med især siliconeholdig voks, da det måske kan spærre kondensen inde. ???

Teorien at fugten selvfølgelig komme indefra vogne, og derefter ikke kan fortsætte vider ud til det fri, hvilket selvfølgelig mindsker afdampningen med 50 % eller i alt fald overfladen på rudens ene side.

Jeg så lige i farten at Kabe skrev noget om deres behandling, men ikke noget om at undgå voks m silikone.

Er det en and?
Min Burstner dugger også ind imelle..   Bruger slettet 9.7.2012 |  22:27
Min Burstner dugger også ind imellem, det forsvinder af sig selv igen.

Sker også nogle gange når jeg vasker den, et par timer efter er det som regel væk igen, har ikke lige tænkt over hvad temperaturen er inde i vognen og udefor, sol eller ej når det sker.

MVH Jan
tak for dit svar sten det var præsi..   torben holmen 10.7.2012 |  17:57
tak for dit svar sten det var præsis det samme brev jeg fik fra importøren mon det er sådan at alle låner af kabe? og i knaus instruktionsbog står der at i ekstreme vejr forhold kan der komme kondens men nu har cv holdt ved forhandleren i to måneder ved siden af 4 nye knaus og ca 15 brugte cv det var kun min der var kondens i ruderne og det er ca fra 4 cm til 10 cm op i ruderne og det er da rigtigt at det forsvinder efter et par dage men knaus markedsfører sig med kvalitet det kan jeg nu ikke se ud af mine ruder mvh torben holmen
Der er vel kun meget sjælden dug i ..   Bruger slettet 10.7.2012 |  19:05
Der er vel kun meget sjælden dug i ruderne hvis vognen er ubeboet?

Er der mon fugt i vognen. Har du fået den fugttestet?

Mvh
og er tvangsventilationen åben, det..   Bruger slettet 10.7.2012 |  19:08
og er tvangsventilationen åben, det skal selvfølgelig også med. Står vognene i samme række så de alle får lige meget sol og vind?

Deltag i debatten

Du skal være logget ind for skrive eller redigere i vores debatforum

E-mail  
Password  
Husk mig  

Er du en ny bruger af vores debatforum, kan du oprette en profil her

Har du glemt dit password?

Fortvivl ikke. Udfyld din e-mail adresse herunder, og vi sender dig straks et nyt.

  E-mail