Hovedområder
Arrangementer /træf
Autocampere
Biler
Camping i TV
Campingnyt
Campingpladser i DK
Campingpladser i udl.
Campingvogne
Digital TV
Diverse
Efterlysninger
Fortelte og telte
Gode råd
Konkurrence
Køb og salg (Udstyr)
Mit vogntog
Navigation
Ny campist
Personlige sider
Rejseinspiration
Storebæltsbroen
Udstillinger
Udstyr og Tilbehør
Vintercamping
Debatforum på diverse mærker
Alle områder (liste)
Alle områder (detalj.)
Betingelser
Hjælp:
Oprette ny tråd eller svar på indlæg
Hymer debatforum
Fold alle indlæg sammen

Titel Forfatter Dato

Hymer debatforum  Peer Neslein 21.3.2005 |  13:03  
Så er der oprettet et debatforum for Hymer ejere. God fornøjelse.
Mvh
Peer Neslein

Forstør Zoom

Min cv er en Hymer Nova 490 fra 200..   Lennart Søderberg 23.3.2005 |  9:58
Min cv er en Hymer Nova 490 fra 2000. Fantastisk vogn. Men er der andre her der har en lign. vogn og som kan fortælle om der er noget jeg skal være opmærksom på nu hvor den bliver 5 år - hvor tiden dog går - jeg opfatter stadig min cv som helt ny ;-))

Hilsen Lennart
Jeg vil bare gøre opmærksom på, at ..   Cyrano 23.3.2005 |  11:09
Jeg vil bare gøre opmærksom på, at Hymer har en meget aktiv klub, som måske her kunne kommunikere med medlemmerne.
Vi er MEGET glade for vores Hymer N..   henrik Arndal 28.6.2005 |  13:47
Vi er MEGET glade for vores Hymer Nova 490, som vi købte brugt her i foråret 2005.
Men vi mangler en instruktionsbog. Kan nogen hjælpe, vi vil gerne betale for ulejligheden med kopierne.
Jeg har en Hymer Nova 490 fra år 20..   Lennart Søderberg 28.6.2005 |  15:19
Jeg har en Hymer Nova 490 fra år 2000. Hvilken årgang er din? Og hvad betalte du for den? Jeg har iøvrigt en instruktionsbog - men ikke dansk.

Hilsen Lennart
vI er NÆSTEN HYMER ejere Vi har ..   TAGE hOLM nIELSEN 6.2.2006 |  20:26
vI er NÆSTEN HYMER ejere Vi har bestilt en Nova 465 som vi får til Marts. Jeg er derfor neget spænt på om den lever op til forvæntningerne,jeg har ikke fundet meget på nættet om Hymer men det er jo heller ikke den mest solte vogn .Snart god fårår til jer cv folk Hilsen Tage
Vi er også næsten Hymer ejere. Vi h..   Arne Hansen 7.2.2006 |  18:56
Vi er også næsten Hymer ejere.
Vi har bestilte en Hymer touring 420 til levering i marts.
Mvh. Arne
Jeg har som anført en Hymer Nova 49..   Lennart Søderberg 7.2.2006 |  19:12
Jeg har som anført en Hymer Nova 490 købt som ny i år 2000 - men det var en model fra 1999.
Fantastisk vogn. Ingen problemer.

Hilsen Lennart
Glemte at vehæfte foto - her er det.. Lennart Søderberg 7.2.2006 |  19:40
Glemte at vehæfte foto - her er det så.

Hilsen Lennart

Forstør Zoom
Er der forsinkelse på når man vedhæ..   Lennart Søderberg 8.2.2006 |  10:13
Er der forsinkelse på når man vedhæfter foto?
Ovenstående indlæg med foto var mange timer om at komme med.

Hilsen Lennart
Hej Lennart Det har jeg aldrig opl.. Sten Basbøll 8.2.2006 |  12:38
Hej Lennart

Det har jeg aldrig oplevet - men hvis der er flere der lægger billeder ind på en gang kan det godt tøve lidt.

Og så har jeg et par gange oplevet at indlægget forsvinder så der bare ses en fejl 40, ( joke) nej at der kommer bare en fejlmeddelelse i stedet.

Og på det sidste er det sket nogle gange at explorer - og en enkelt gang Mozilla ( alternativ browser) og gået ned når man klikkede på indsend.

Belært af tidliger med indlæg sat ind 2 gange, åbner jeg så lige en ny side med forum og ser at indlægget er gået ind.

I tilfældet med fejlmeddelelserne dukkede indlægget op senere, men jeg har ikke fået tjekket om den sidste hvor der blev spurgt om gas kom frem senere. Både spørgsmålet og mit svar faldt ud.

Gas er et populært ord her på campingferie, google har 46.700 hits på siden.

mvh

Forstør Zoom
lEVERING: jEG HAR BESTILT EN NOVA H..   TAGE HOLM NIELSEN 25.3.2006 |  16:45
lEVERING: jEG HAR BESTILT EN NOVA HOS SAFARI I STRUR DET KNIBER ÅBENBART MEGET FOR FIRMAET AT HOLDE DET LÅVED FØRST LEVERING OM 4UGER SÅ 6 UGER SENERE 8UGER OG NU SENEST MÅ VI SE ,DA MAN IKKE VED OM MAN OVERHOVED KAN FÅ EN DATO ER DER ANDRE DER HAR HAFT SAMME OPLEVELS MED LEVERING FRA SAFARI I STRUR ELLER ER DET KUN MIG DER ER MEGET UHELDIG
Hej Tage! Jeg tro desvære det er h..   Leo Fransen 25.3.2006 |  19:38
Hej Tage!

Jeg tro desvære det er helt alm. i Tysk produktion idag, de kører alle efter den samme bog i deres produktioner, det gælder mange af deres produkter bla. også biler.
Det kan opfattes som om, at de godt nok ved, at de får deres løn fra kunderne, men vi laver noget andre ikke kan - Tysk kvalitet , så det går nok - der er selvfølgelig en påstand, om den holder ved jeg ikke, men det kan ihverttilfælde let opfattes sådan?
Jeg bestilte en Moving d. 09.09.04 blev lovet den i uge 11. 2005 - fik den først i uge 16. Men hvis forhandleren ikke kan give dig den rigtige dato, så tror jeg ikke det er af ond vilje, jeg tror ikke datoen kan være mere præcis for de ved det ikke selv, jeg tror heller ikke fabrikken ved det?
Du kan prøve importøren Poul Lyhne, der måske kan slå i bordet hos Hymer i Tyskland, for at få en dato.
Du kan jo herefter maile til Monika Metzler , som er presse chef, det er helt klart ikke noget hun kan lide at høre, Hymer lægger stor vægt på at være de mest inovative på markedet, og med kavliteten helt i top, så en opstraming her, kunne jo være påtrængt.
Du kan ihvert tilfælde ikke fornærme nogen med det, for det er vel ikke for meget at forlange, at man ved hvornår man får den vare man bestiller, og måske oven i købet har betalt et despositum for hos forhandleren.

Venlig hilsen

Leo Fransen
Her læser i om en glad mand. ..   Tage Holm Nielsen 26.3.2006 |  16:42
Her læser i om en glad mand. Jeg blev kontaked af forhanleren Søndag morgen han undskylte der var kludret i det og alt er nu OK ,vognen kan hentes Fredag (ja jeg tror på det) Jeg fik luft og ny vogn så jeg glæder mig rigtig meget til den første tur. mange hilsner fra Tage
Hejsa: Jeg har købt en brugt Hymer ..   Alex Munk Lauritsen 17.5.2006 |  20:39
Hejsa: Jeg har købt en brugt Hymer Eriba Nova fra 1991 i Tyskland, men har desværre ikke fået den tyske registreringsattest med til danmark.
Er der nogle der har prøvet det samme og hvordan kan man løse problemet
Vi har nu haft 3 forskellige Hobby ..   Karsten Haderup 28.10.2006 |  20:33
Vi har nu haft 3 forskellige Hobby modeller og kigger nu seriøst på Hymer Living 560 Køjevogn med vinterpakke osv. er der nogen der har erfaringer med denne vogn eller blot Hymer i det hele taget ?
Er der ikke nogen der kan byde ind ..   Karsten Haderup 29.10.2006 |  17:27
Er der ikke nogen der kan byde ind med noget ? eller er der nogen der har kendskab til en Hymer-klub i dk ?
Hejsa : Vi har købt en Hymer Tourin..   Arne Hansen 29.10.2006 |  17:40
Hejsa : Vi har købt en Hymer Touring i april 2006 som vi har været i Sverige med her i sommer + et par ture her hjemme.
Den har levet op til vores forventninger + vognen har været fejlfri.
Hymer klubben : www.hymer-klub.dk
Mvh. Arne.
Håndtaget til en tag luge, i en Hym.. Klaus V.Jacobsen 2.9.2007 |  17:19
Håndtaget til en tag luge, i en Hymer Lining fra 2006.
Jeg vil høre, er der nogen der kender til, at sådan håndtag godt gå itu ?
Jeg har to steder det revner i det pladstik håndtaget sidder i.

Er der et sted, hvor man kan købe dele til Hymer Campingvogne ?
hvis der nu i er noget man skal bruge til ens Hymer Campingvogn

Hilsen Klaus V.Jacobsen

Forstør Zoom
Til Klaus V. Jacobsen! Har så ny en..   Bruger slettet 2.9.2007 |  17:28
Til Klaus V. Jacobsen!
Har så ny en vogn ikke stadig garanti? og er der ikke også reklamationsret på vognen?

Mvh
Harni
Jo det har den (Garanti). man jeg v..   Klaus V.Jacobsen 2.9.2007 |  17:46
Jo det har den (Garanti). man jeg ville godt vide, hvor man kan købe dele til Hymer Campingvogne.

Hilsen Klaus V.Jacobsen
Til Klaus V. Jacobsen! Hvis det er ..   Bruger slettet 2.9.2007 |  18:04
Til Klaus V. Jacobsen!
Hvis det er originale dele du søger er det nok nemmest at kontakte din forhandler.Os dødelige kan jo ikke handle direkte med fabrikanten/prducenten/importøren. Hvis det bare er dele som også kan bruges til Hymer er der jo www.hks-camping.dk og der er www.camper.dk og der er www.campforever.dk

Jeg kan desværre ikke hjælpe dig nærmere.

Mvh
Harni
Hej Klaus Jamen man kan da selv et..   Jesper Hedegaard 2.9.2007 |  21:50
Hej Klaus

Jamen man kan da selv et godt stykke af vejen se Hymer's dele på nettet; www.movera.de
Kan du ikke få en autoriseret forhandler til at hjemtage delene så har www.sitecenter.dk mulighed for at købe delene direkte fra Movera - som regel til lidt bedre priser end øvrige forhandlere.
Hej. Vi har også Hyymer, Living 525..   Morten T Nielsen 3.9.2007 |  7:33
Hej.
Vi har også Hyymer, Living 525 og har samme problem med håndtaget. Det er kun Hymer forhandlerne der kan få tingene hjem, jeg har lige monteret holder til fladskærm og måtte bestille el og tv kontakter hjem for at det skulle passe til resten af vognen i farverne. Ellers en rigtig god vogn bortset fra at det er lidt besværligt at komme til orginale dele.

Morten
Movera forhandles i DK. af bla. af ..   steen b. 3.9.2007 |  15:36
Movera forhandles i DK.
af bla. af campingudstyr.dk
(dansk mobilhome company)
/steen b.
Vi overvejer at købe en Hymer (kan ..   jørgen kjær nielsen 14.9.2007 |  11:09
Vi overvejer at købe en Hymer (kan ikke lige huske hvad den præcist hedder), men den har en totalvægt på 1.200 kg. Der hvor vi bor må vi kun have en campingvogn stående, hvis den har en totalvægt på max 1.000 kg.
Vi vil derfor gerne have den vejet ned til 1.000 kg. totalvægt. Forhandleren, som vi har vognen til salg, siger, at det overhovedet ikke er noget problem. Det er bare et spørgsmål om, at han hos Hymer får skaffet et nyt klistermærke til vognen, hvor der står max. 1.000 kg. Men er det lovligt på den måde ? Skal den ikke også omregistreres for at man overhovedet kan få et nyt klistermærke ? Af klistermærket skal der vel fremgå vognens registreringsnummer mv ? Er der nogen der har prøvet at få en Hymer nedvejet vil vi meget gerne høre hvordan I bar jer ad for at det er lovligt.
Til jørgen kjær nielsen! Hvis du vi..   Bruger slettet 14.9.2007 |  13:25
Til jørgen kjær nielsen!
Hvis du vil have en cv nedvejet med 200kg skal du lige være opmærksom på at den lovlige lastevne også bliver nedskrevet med 200kg.Dette vil også komme til at fremstå på reg. attesten.Jeg er ikke klar over hvad det er for et klistermærke du mener. Så vidt jeg ved skal cv synes når man ændrer totalvægt op eller ned i forhold til typegodkendelse.

Mvh
Harni
Hej Jørgen Jeg tror du skal droppe ..   S.H.A. 14.9.2007 |  15:50
Hej Jørgen
Jeg tror du skal droppe den vogn
De fleste campingvogne har en lastevne fra 2-300 kg, så hvis du vejer vognen ned med 200kg, så må du ikke læsse ret meget i den.

mvh
Steen
Hvad med at lade vognen være på 120..   Bruger slettet 14.9.2007 |  19:03
Hvad med at lade vognen være på 1200kg og så bare sætte et 1000kg klistremærke på den ?
Hej Hugo m.fl. Vi har overvejet bar..   jørgen kjær nielsen 15.9.2007 |  8:34
Hej Hugo m.fl. Vi har overvejet bare at sætte et nyt klistermærke på, men det løser vel ikke helt problemet lovmæssigt !? Vores problem er, at vi kun må have en campingvogn der hvor vi bor, hvis den har et max totalvægt på 1.000 kg. Vognen vi overvejer at købe er en Hymer Touring Troll 530 GT. Den har en egenvægt på 880 kg og en totalvægt på 1.200 kg. Kan vi få den vejet ned til 1.000 kg. (synet så alt er ok og således at registreringsattesten lyder på 1.000 kg.?) Hvordan beregner man sådan en nedvejning - er der nogen der har et bud på det ?
Hej Jørgen Jeg tror ikke i kan klar..   Tommy Skov 15.9.2007 |  9:18
Hej Jørgen
Jeg tror ikke i kan klare jer med en lastvægt på 120 kg. Så hellere snyde med klistermærket, som Hugo foreslår, end forsøge at snyde Politiet, overvægt takseres ikke billigt.

Campingvognenes egenvægt, er tit og ofte højere end angivet, hvilket kun skaber yderligere lastproblemer.

Troll'en er i øvrigt en lækker vogn, skal sikkert selv have en når Grand Danois'en er "fløjet hinsidan", vi vurderede at den ville sidde for stram på ham;o)

Venlig hilsen

Tommy
Til jørgen kjær nielsen! Jeg har li..   Bruger slettet 15.9.2007 |  9:28
Til jørgen kjær nielsen!
Jeg har lige kigget lidt på den cv du nævner i et Hymer katalog.Der bliver egenvægt angivet som ca vægt.Hymer angiver +/- 5% på alle mål og vægte.Masse i køreklar stand er angivet til ca 900kg.Masse i køreklar stand betyder at vognen er vejet med 100% fyldt gasflaske og 100% fyldt friskvandstank. Alt ialt betyder det for dig at du må fylde ca 100 kg i cv.Og det er meget,meget lidt hvis man skal på bare en lille tur.Hvis du havde tænkt på lidt ekstraudstyr i cv'en går det også fra den vægt på må fylde i.
Mit råd ville være om du kunne finde et andet sted at parkere når den ikke er i brug.Det jeg mener er at du betaler for en cv som ikke kan udnyttes 100%.Jeg tror det bliver for træls i længden.

Mvh
Harni
Vi har bestilt en "Hymer Nova S 545..   Allan Olsson 15.9.2007 |  10:27
Vi har bestilt en "Hymer Nova S 545" med alt hvad der kan tænkes i ekstra udstyr i form af div. tillægs pakker, skal hente den på fredag...Vi glæder os utrolig meget til at komme ud og prøve den her i efteråret, har en Hobby Prestige 495 Ufe i dag som også var en fin vogn, men venter mig mere af kvaliteten i Hymer Nova S.
Hej Allan Tillykke, tillykke med je..   Ulla Petersen Skov 15.9.2007 |  18:10
Hej Allan
Tillykke, tillykke med jeres nye vogn, den er bare lækker.
Vi har også en Hymer og kvaliteten har i hvert fald ikke skuffet os.

Hilsen Ulla
Er der nogen der kender til gode hj..   jørgen kjær nielsen 24.9.2007 |  17:41
Er der nogen der kender til gode hjemmesider vedr. udstyr til Hymer (Touring Troll 539 GT)
Hej Jørgen! Prøv denne hjemmeside: ..   Ellegaard 24.9.2007 |  19:10
Hej Jørgen!
Prøv denne hjemmeside: www.movera.com
Hilsen Birna
Hvad er det for noget med et kliste..   Carsten Thorgaard 24.9.2007 |  20:09
Hvad er det for noget med et klistermærke? En campingvogn har ingen vægttavle som en trailer eller varevogn har det, så problemet er ikke så stort.

mvh Carsten
Så har vi fået vores nye "Hymer Nov..   Allan Olsson 25.9.2007 |  20:43
Så har vi fået vores nye "Hymer Nova S 545" hjem, hold da op en SUPER dejlig vogn. Den ligge kvalitet mæssig bare i toppen af alle de vogne vi har kigget på, den kan vi varmt anbefale.
cykelstel bag på hymer (touring tro..   steen asger 17.5.2008 |  13:13
cykelstel bag på hymer (touring troll 540) er der nogen som ved hvilket stel som passer bedst? hvor borer man hullerne? på forhånd tak for svar !
håber ikke kun at kunne nyde, men også at kunne bidrage med svar.
Vi har erhvervet en Hymer Future 43..   Vestergård 19.6.2008 |  20:19
Vi har erhvervet en Hymer Future 430T incl. fortelt. Forteltet er besværligt at sætte op, synes vi, og vil derfor hellere have et solsejl og læsejl. Vi har set et solsejl specielt til Future 430 (Horizontvordach)på hjemmsiden www.vanderhorn.com. Er der nogen, der har erfaring med dette eller kan nogen give os et godt tip til, hvad vi skal investere i ?
Vedr. Cykelstativ til Hymer.. Til S..   Lagerbossen 15.3.2009 |  12:41
Vedr. Cykelstativ til Hymer..
Til Steen asger.. Fik du nogensinde svar på,hvilken stativ du kunne bruge til din CV, kan se at du spurgte i maj 08. <har selv en Hymer 465 Swing som vi skal ha noget stativ på til sommer,,,men hvilken...
Til Lagerbossen Nej ingen svar men..   steen asger 8.4.2009 |  8:13
Til Lagerbossen
Nej ingen svar men har fundet en løsning. Alm.stativ,justerbart i længden. Foroven boret gennem teltskinnen og videre gennem den første væg i den chassibjælke som netop ligger bagved. Gevind og maskinskruer. Yderligere fræses den nederste kant af skinnen, så beslaget lige som falder i hak.
Nederste beslag, over nummerpladebelysningen, er sat med gennemgående bolte med plade på hver side da der kun tynde vægge her.
For at råde bod på dette støtter jeg det hele med en rørbøjle (justerbar) i hver side fra "rangerhåndtaget" - og selvfølgelig tætningsmasse.
Denne model er set på flere tyske og hollandske vogne
Er der nogen som har kendskab til e..   Kent Bjørnholt 24.7.2009 |  16:25
Er der nogen som har kendskab til en brugt Hymer Touring 530 GT Brugt til rimelige penge ?
Hej.Jeg hører så mange rosende ord ..   Knud Pedersen 7.2.2010 |  17:23
Hej.Jeg hører så mange rosende ord om Hymer og det ken jeg godt nikke ja til.Jeg har en Moving 545 fra 2002 med en truma S55T varmeovn.Den er jeg ikke tilfreds med da den ikke er særlig god til at varme trods den er på 5000W.Er der nogen her der har erfaring med samme,og evt.en ide til at få den til at varme bedre?. Har fået mont. ny brænder for omkring 4000 kr og det hjalp ikke en sk..
Pas på Hymer Touring modeller. Rør..   WWW.RFDC.DK 7.2.2010 |  18:45
Pas på Hymer Touring modeller.

Rørstellet i bunden på nogle årgange er meget dårligt lakeret med rust til følge.

MVH RFDC
Til Hymer Touring model købere/ejer.. WWW.RFDC.DK 3.3.2010 |  14:38
Til Hymer Touring model købere/ejere

Husk nu at se efter, om der er rust på din Hymer Touring model.
Fordi rørstellet i bunden på nogle årgange er meget dårligt lakeret med rust til følge.
Mvh RFDC

Forstør Zoom
Hej RFDC Hvilke årgange har du hør..   Jesper Hedegaard 4.3.2010 |  21:45
Hej RFDC

Hvilke årgange har du hørt det om ?
Vi er en del ejere, der gern vil høre hvem af os der er berørt af problemet.

Mvh

Jesper
En god ven har en fra 60erne, hvor ..   Knud Madsen 5.3.2010 |  7:54
En god ven har en fra 60erne, hvor han har skiftet lidt af rørstellet bag i vognen. Det bruget han vist nok op mod 3 timer på! :(

mvh
Knud
Hej Jesper Hedegaard Først lidt Inf.. WWW.RFDC.DK 5.3.2010 |  10:19
Hej Jesper Hedegaard
Først lidt Info:

Jeg var i den tro, at rørstellet var galvaniseret, men det er det ikke af gode grunde. Når galvaniseret rør og aluminiums plader sættes sammen sker der en galvanisk tæring eller galvanisk korrosion, derfor er rørstellet malet med en special Hymer maling. Hvis rensning/affedtning af rørstellet er OK før maling er der sikkert ingen problemer med vedhæftningen af malingen, men jeg tror, at der sommetider sker nogle "svipsere" på fabrikken i Frankrig.

Min vogn er solgt første gang i 1998, men på typeskiltet kan jeg læse, at vognen er fremstillet i 1996. Jeg har lært af en Hymer teknikker, at det er det 3 sidste tal som er fremstillingsåret i typenummert.
Jeg kunne skrabe al malingen af rørstellet med en spatel uden at arbejde var hårdt. (en del maling faldet næsten af af sig selv). Når jeg har mødt andre Hymer Touring ejere, mest i udlandet, som jeg har fået en "Hymer-snak" med, er det ofte endt med et lille eftersyn af rørstellet. På en del vogne var malingen ikke i orden alle steder, men jeg kan ikke sige noget sikkert eller brugbart om at det er specielle årgange som har særlige problemer, det er min opfattelse at ældre vognen er bør ofte have et eftersyn.

PS. Nogle Hymer Touring ejere er lidt skuffede over at campingvognen ikke er med Tysk kvalitet når firmaet er Tysk og at der ikke sker en forsat udvikling/forbedring, men der kun sker farveskift og meget små ændringer af vognen.

Efter min mening er det dog en fantastisk god og nem vogn, på trods af nogle minusser, jeg har mødt ejere af Tabberts T@B som er blevet meget overraskede over at se, at en Hymer Touring, hvis grundkonstruktion er 60 år gammel er med flere skabe, - bedre indretning, - med mere udstyr, samt bedre friskluft ventilation.

På lange ture er vognen nem/let, - hurtig, - økonomisk, og modsat de større vogne kan man virkelig kører tur med vognen, da den næsten altid kan være der på: campingpladser, -P-pladser, -smalle landsbyveje og bjergveje.

For mig, findes der ikke et noget alternativt til Hymer Touring, når der skal køres langt, men det ville være skønt, om der snart blev lavet en bedre løsning på påsætning af solsejl/fortelt.

Mvh RFDC

Forstør Zoom
rust i understellet, --- ja det vil.. henning olesen 5.3.2010 |  23:32
rust i understellet, ---
ja det vil være en god ide at kigge efter, rusten kommer af regnvand der altid hænger på siden af vognen , og ved anderumpen løber vandet langs med kanten. kanten hele vognen rundt er konstant våd..........
til Jørn K.N. smut til tyskland eller holland og få en touring 430, har lige selv i efteråret hentet en i holland ,egenvægt 606kg ,total 1000kg.
mvh henning olesen
www.frontboxen.webbyen.dk
www.hymer-touring.webbyen.dk

Forstør Zoom
Henning: Egenvægten på en 430'er sv..   Jesper Hedegaard 6.3.2010 |  1:27
Henning:
Egenvægten på en 430'er svinger en del over årerne - vores 00'er ligger på 750 kg.
De nyere modeller er svjh oppe omkring 800 kg - udviklingen koster åbenbart - selv efter så mange år i produktion ;o)
RFDC: At lakken kan være dårligt ud..   Jesper Hedegaard 6.3.2010 |  1:58
RFDC:
At lakken kan være dårligt udført er selvfølgelig skidt - men ikke overraskende, når man ser på hvilke problemer bil-industrien har haft over årerne.
Men derfor alligevel skuffende - og værd at holde øje med.
Ældre modeller har haft problemer med tæthed omkring teltskinnen - hvillket betød at der kunne løbe vand ind i væggene med rustskader i rørstellet.
Dette problem syntes dog ikke at optræde i nyere vogne.

T@b'en røg hurtigt af i svinget, da vi kiggede efter mindre vogn - til forskel fra en Touring Triton kan taget jo ikke klappes op i T@b'en. Og så er der altså faktisk ikke ståhøjde i den til mig - der trods alt kun er en-et-par-og-firs over jorden ;o)
En Touring-model overrasker stort set alle, der ser indersiden; "Guud - hvor kommer al den plads fra ?". Bevares - der er et par steder, man skal lære at leve med. Den ret lave dør, f.eks., men jeg syntes altså ikke det er et problem - faktisk er pladsen fin til os 3½: 2 V, 1 (stort) B + 1 lille hund.
Og da vi også har sommerhus er CV'en købt for at komme på tur - hurtigt afsted og en bekvem base undervejs.
Og hurtigt afsted kommer man let med en klapvogn - vi trækker vores Triton med en 1.3 Suzuki Jimny - ingen problemer i det. Forbrug på motor/landevej mellem 8 og 11 km/l. 8 når vi vil forbi alle lastvogn - 11 når vi lægger os i læ bag en lastvogn ;o)
Vi kan heller ikke rigtigt se os selv i en almindelig CV igen....

Men en bedre løsning på påsætning af solsejl/fortelt ??
vi har et Shadow solsejl - meget let at sætte i skinnen - men vort originale fortelt er en 2-3 mands opgave at trække i skinnen. Forklaring: Shadow har en almindelig plast-vulst medens forteltet har Hymer's "forbedrede" vulst. Da en del ejere har klaget over at der ku løbe lidt vand ned ad vognsiden inde i forteltet pga den gamle plast-vulst ikke sluttede tæt i skinnen begyndte fabrikken at bruge en ny vulst, som er en nylon-sok med en plast-kerne i. Og den slutter tæt - i det mindste når du skal trække den i skinnen - det er et heste-arbejde, der tager lisså lang tid som at slå resten af teltet op ! Og 100% tæt er samlingen altså ikke blevet ;o)
Løsningen siges at være at få skiftet vulsten til den gamle type - ethvert telt-værksted bør kunne løse opgaven.

Forresten har vi set at Isabella's nye sidestykker til Shadow også fåes i korrekt højde til Touring-vognene. Isabella har jo tidligere udtalt at de ikke mente Touring-modellerne var et tilstrækkeligt stort marked = de ville ikke lave noget til os. Vi var på fabriksbesøg med Hymer-klubben sidste forår og så "deres" nye fortelt til Touring-serien - "deres" fordi de faktisk blot sælger et hollandsk mærke's telt under eget navn.
Men da vi var op mod 100 mand på besøg kan det da godt være Isabella gen-overvejer deres ide om hvorvidt det kan betale sig at dyrke markedet for Touring-modellerne ;o)
RFDC: At lakken kan være dårligt ud..   Jesper Hedegaard 6.3.2010 |  2:52
RFDC:
At lakken kan være dårligt udført er selvfølgelig skidt - men ikke overraskende, når man ser på hvilke problemer bil-industrien har haft over årerne.
Men derfor alligevel skuffende - og værd at holde øje med.
Ældre modeller har haft problemer med tæthed omkring teltskinnen - hvillket betød at der kunne løbe vand ind i væggene med rustskader i rørstellet.
Dette problem syntes dog ikke at optræde i nyere vogne.

T@b'en røg hurtigt af i svinget, da vi kiggede efter mindre vogn - til forskel fra en Touring Triton kan taget jo ikke klappes op i T@b'en. Og så er der altså faktisk ikke ståhøjde i den til mig - der trods alt kun er en-et-par-og-firs over jorden ;o)
En Touring-model overrasker stort set alle, der ser indersiden; "Guud - hvor kommer al den plads fra ?". Bevares - der er et par steder, man skal lære at leve med. Den ret lave dør, f.eks., men jeg syntes altså ikke det er et problem - faktisk er pladsen fin til os 3½: 2 V, 1 (stort) B + 1 lille hund.
Og da vi også har sommerhus er CV'en købt for at komme på tur - hurtigt afsted og en bekvem base undervejs.
Og hurtigt afsted kommer man let med en klapvogn - vi trækker vores Triton med en 1.3 Suzuki Jimny - ingen problemer i det. Forbrug på motor/landevej mellem 8 og 11 km/l. 8 når vi vil forbi alle lastvogn - 11 når vi lægger os i læ bag en lastvogn ;o)
Vi kan heller ikke rigtigt se os selv i en almindelig CV igen....

Men en bedre løsning på påsætning af solsejl/fortelt ??
vi har et Shadow solsejl - meget let at sætte i skinnen - men vort originale fortelt er en 2-3 mands opgave at trække i skinnen. Forklaring: Shadow har en almindelig plast-vulst medens forteltet har Hymer's "forbedrede" vulst. Da en del ejere har klaget over at der ku løbe lidt vand ned ad vognsiden inde i forteltet pga den gamle plast-vulst ikke sluttede tæt i skinnen begyndte fabrikken at bruge en ny vulst, som er en nylon-sok med en plast-kerne i. Og den slutter tæt - i det mindste når du skal trække den i skinnen - det er et heste-arbejde, der tager lisså lang tid som at slå resten af teltet op ! Og 100% tæt er samlingen altså ikke blevet ;o)
Løsningen siges at være at få skiftet vulsten til den gamle type - ethvert telt-værksted bør kunne løse opgaven.

Forresten har vi set at Isabella's nye sidestykker til Shadow også fåes i korrekt højde til Touring-vognene. Isabella har jo tidligere udtalt at de ikke mente Touring-modellerne var et tilstrækkeligt stort marked = de ville ikke lave noget til os. Vi var på fabriksbesøg med Hymer-klubben sidste forår og så "deres" nye fortelt til Touring-serien - "deres" fordi de faktisk blot sælger et hollandsk mærke's telt under eget navn.
Men da vi var op mod 100 mand på besøg kan det da godt være Isabella gen-overvejer deres ide om hvorvidt det kan betale sig at dyrke markedet for Touring-modellerne ;o)
Hej Jesper Hedegaard Vi har også et.. WWW.RFDC.DK 6.3.2010 |  8:03
Hej Jesper Hedegaard
Vi har også et Shadow solsejl på 4meter.
Jeg har åbnet stinnen lidt i begge ender.
Mvh RFDC

Forstør Zoom
RFDC: At lakken kan være dårligt ud..   Jesper Hedegaard 6.3.2010 |  8:33
RFDC:
At lakken kan være dårligt udført er selvfølgelig skidt - men ikke overraskende, når man ser på hvilke problemer bil-industrien har haft over årerne.
Men derfor alligevel skuffende - og værd at holde øje med.
Ældre modeller har haft problemer med tæthed omkring teltskinnen - hvillket betød at der kunne løbe vand ind i væggene med rustskader i rørstellet.
Dette problem syntes dog ikke at optræde i nyere vogne.

T@b'en røg hurtigt af i svinget, da vi kiggede efter mindre vogn - til forskel fra en Touring Triton kan taget jo ikke klappes op i T@b'en. Og så er der altså faktisk ikke ståhøjde i den til mig - der trods alt kun er en-et-par-og-firs over jorden ;o)
En Touring-model overrasker stort set alle, der ser indersiden; "Guud - hvor kommer al den plads fra ?". Bevares - der er et par steder, man skal lære at leve med. Den ret lave dør, f.eks., men jeg syntes altså ikke det er et problem - faktisk er pladsen fin til os 3½: 2 V, 1 (stort) B + 1 lille hund.
Og da vi også har sommerhus er CV'en købt for at komme på tur - hurtigt afsted og en bekvem base undervejs.
Og hurtigt afsted kommer man let med en klapvogn - vi trækker vores Triton med en 1.3 Suzuki Jimny - ingen problemer i det. Forbrug på motor/landevej mellem 8 og 11 km/l. 8 når vi vil forbi alle lastvogn - 11 når vi lægger os i læ bag en lastvogn ;o)
Vi kan heller ikke rigtigt se os selv i en almindelig CV igen....

Men en bedre løsning på påsætning af solsejl/fortelt ??
vi har et Shadow solsejl - meget let at sætte i skinnen - men vort originale fortelt er en 2-3 mands opgave at trække i skinnen. Forklaring: Shadow har en almindelig plast-vulst medens forteltet har Hymer's "forbedrede" vulst. Da en del ejere har klaget over at der ku løbe lidt vand ned ad vognsiden inde i forteltet pga den gamle plast-vulst ikke sluttede tæt i skinnen begyndte fabrikken at bruge en ny vulst, som er en nylon-sok med en plast-kerne i. Og den slutter tæt - i det mindste når du skal trække den i skinnen - det er et heste-arbejde, der tager lisså lang tid som at slå resten af teltet op ! Og 100% tæt er samlingen altså ikke blevet ;o)
Løsningen siges at være at få skiftet vulsten til den gamle type - ethvert telt-værksted bør kunne løse opgaven.

Forresten har vi set at Isabella's nye sidestykker til Shadow også fåes i korrekt højde til Touring-vognene. Isabella har jo tidligere udtalt at de ikke mente Touring-modellerne var et tilstrækkeligt stort marked = de ville ikke lave noget til os. Vi var på fabriksbesøg med Hymer-klubben sidste forår og så "deres" nye fortelt til Touring-serien - "deres" fordi de faktisk blot sælger et hollandsk mærke's telt under eget navn.
Men da vi var op mod 100 mand på besøg kan det da godt være Isabella gen-overvejer deres ide om hvorvidt det kan betale sig at dyrke markedet for Touring-modellerne ;o)
solsejl og fortelt til Hymer hymers.. henning olesen 6.3.2010 |  12:41
solsejl og fortelt til Hymer
hymers udviklingsafdeling kunne såmænd godt trænge til en opsang, fortelte til Hymer koster en bondegård,jeg har et til salg.
billedet viser en engelsk eriba ejers løsning på en lav forteltskinne..
mvh
henning olesn
www.hymer-tuuring.webbyen.dk
www.frontboxen.webbyen.dk

Forstør Zoom
Hej (igen) Henning Jamen han er da ..   Jesper Hedegaard 6.3.2010 |  19:47
Hej (igen) Henning
Jamen han er da ik' helt toss't, den englænder ;o)
Men to ting springer mig i øjnene; hvorvor bruger han stænger der går til jorden - nå han sætter dem lige over beslaget til det originale fortelt ?
Beslaget har jo et lodret hul - den ligger da lige til højrebenet; korte stænger med spids i begge ender - og så ned i beslaget med bunden af stangen ;o)
Kunne man mok ikke også tillade sig at bore et ekstra afvandingshul i tagrenden - og så sætte en krog i til at binde bardunen fast i ?
Så slipper man da for 2 ekstra ulykkes-muligheder omkring vognen ;o)
Og løsningen kræver et solsejl af pæn dybde - vort eget Shadow er jo kun 2 m dybt, så hvis jeg bruger 20-30 cm på at hæve det - så kan det ikke dække bord + 3 stole :o/
Nåh - er det ikke DWT, der laver solsejl i 240 cm dybde ?
hej........ jeg tror nu ikke jeg vi.. henning olesen 7.3.2010 |  0:06
hej........ jeg tror nu ikke jeg vil forlade mig på at bruge de beslag der er til det originale fortelt. går det hen og pludselig bliver hårdt vejt,så er de til jord stæger nok mere sikre. Hvis ikke jeg havde solgt min lille 230er, så var jeg faktisk i færd med at gøre klar til en højere skinneplacering, ved hjælp af beslag ovenpå taget, og påmonteret en af disse alu afrettere ved fliselægning. Sært at Hymer ikke kan finde ud af at lave en integreret finne på taget, nå men de har jo heller ikke kunnet finde ud af , f.eks. at sætte en gummikant ,ca 5-10 cm bredde,hele vognkanten rundt så regnvand ikke blev hængende på bundrammen, det havde combi camp vognene i sin tid.Nå men de har jo sovet hos Hymer, og det ved jeg godt at folkene i Hymer klubben ikke kan lide at høre, HYMER LOGEN kalder jeg den. Her kan man ikke lide folk der siger tingene som man tænker.
kan ikke lige finde billedet af beslag, men her er et sejl der er langt nok til den engelske forhøjede.
mvh Henning olesen

Forstør Zoom
hej Jesper,,,,,,,, her er et billed.. henning olesen 13.3.2010 |  1:06
hej Jesper,,,,,,,, her er et billede der viser et forhøjet fortelt, og der benyttes åbenbart de beslag som du omtaler,
mvh HO
www.hymer-touring.webbyen.dk

Forstør Zoom
Hej har en hymer nova 680 med gulv ..   Ivan 28.6.2015 |  23:22
Hej har en hymer nova 680 med gulv varme og skal til at sætte mover på ville høre om man bare kan bore et hul i gulvet i magasinerne uden fare for at ramme gul varmen.

Mvh Ivan
@Ivan! Er der ikke nogle huller til..   F. Bruun 28.6.2015 |  23:27
@Ivan!
Er der ikke nogle huller til tvangsudluftning i bunden af vognen, hvor du kan trække ledningerne, så du ikke behøver at bore hul i bunden af vognen??
Har ikke kunne finde sådan nogle hu..   Ivan 29.6.2015 |  6:29
Har ikke kunne finde sådan nogle huller så tror ikke der er nogen i min vogn.
Så der skal nok bores men lige hvor.
I min Nova 680 TFK er der tvangsudl..   Karsten Haderup 29.6.2015 |  10:53
I min Nova 680 TFK er der tvangsudluftning i midtersidegruppen.
Vil lige prøve at kikke igen men sy..   Ivan 29.6.2015 |  16:28
Vil lige prøve at kikke igen men synes bestemt ikke at have set nogle huller I min.
Der er ingen tvangsudluftnings hull..   Ivan 29.6.2015 |  18:23
Der er ingen tvangsudluftnings huller i min. Men er der ikke kun gulv varme i gang arealet.
min er en årgang 2009, men jo elvar..   Karsten Haderup 29.6.2015 |  21:20
min er en årgang 2009, men jo elvarmen er i gangarealet. Jeg har en Truma Mover på, som jeg er meget tilfredsmed.
Har fundet en tegning af gulv plane..   Ivan 29.6.2015 |  21:55
Har fundet en tegning af gulv planen så har fået styr på hvor de enkelte varme måtter gemmer sig.
Og kan se de ligger ca. 10 cm ind i hver magasin så holder jeg mig til gulvet omkring skærm kasserne skulle det vare ok. Sætter en Enduro pro mover på, den skulle være godkendt til 2000 kg og set teste på 2500 kg. Og klare denne opgave ok. Min vogn vejer total 2200 kg.
Men Karsten din vogn må være magen ..   Ivan 29.6.2015 |  22:07
Men Karsten din vogn må være magen til min. Kan du vise med et billede hvor du har dit batteti og styring til mover til at sidde og hvor du har boret kabel hullet.
Mangler et godt råd køre med en Hym..   Ivan 23.8.2015 |  15:31
Mangler et godt råd køre med en Hymer Nova 680 total vægt 2200kg regner med den ligger på ca. 2000 og det er en to aksel vogn. Trækker den med en mondeo fra 08. Har altid hørt at to aksel vogn er stabilt at køre med men den her sejler rundt især ved motorvejs kørsel og i letter blæst. Mangler et godt råd har hørt at man bare skal læsse alt op foran og skabe alt det kugle tryk man kan gerne 120 og op. Er det løsning har nok kørt 1000 km med den nu og de 250 har været med en rolig vogn og i vind stille vejr. Men den må kunne køres med i let blæst også, eller er bilen for lille ville det hjælpe med en tunger bil.

Mvh. Ivan
Hej Ivan Der er helt sikker mange i..   Hans Enevoldsen 24.8.2015 |  7:48
Hej Ivan
Der er helt sikker mange i Hymerklubben der gerne vil hjælpe dig ,så du er meget velkommen til at tegne et medlemskab til klubben, det er billigt 200 kr. for et helt år.
vh Hans Enevoldsen
Jeg har hørt, at der skulle være ko..   Dennis Nymann 7.5.2016 |  22:16
Jeg har hørt, at der skulle være kommet nye modeller fra Hymer. Er der nogen her som ved om de findes hos en forhandler. Et most, der skal være Alde vandbåren gulvvarme og max isolering i gulv og tag samt max totalvægt ikke over 2100 kg.
Mvh.
Mener ikke hymer laver vand gulvvar..   Jesper ( rhodocampist via Google ) 8.5.2016 |  7:37
Mener ikke hymer laver vand gulvvarme.
Har lige købt en Nova 545 SL årg.20..   Chris Andersen 8.5.2016 |  8:52
Har lige købt en Nova 545 SL årg.2015 og der der vandbåren gulvvarme i. Jeg ved at Campinggården i Ormslev og Campingspecialisten i Herning har vogne stående.
Jo Jesper, Hymer laver vandbåren gu..   Dennis Nymann 8.5.2016 |  19:29
Jo Jesper, Hymer laver vandbåren gulvvarme...
Tak til Cris, jeg vil prøve og undersøge hos de to forhandlere.
Vi har lige fået leveret vores nye ..   Kruse 11.5.2016 |  18:45
Vi har lige fået leveret vores nye Hymer med el gulvvarme.
Hvad er fidusen med vandbøåren, når man nu tager vægten i betragtning ??
mvh
Kruse
Fidusen er helt klar den, at man k..   Dennis Nymann 12.5.2016 |  18:02
Fidusen er helt klar den, at man kan fricampe og at du behøver ikke at tilslutte el på campingpladserne. I Spanien er gas væsentligt billigere end el..
Er der mon nogen der har erfaring m..   Connie Nyborg 18.10.2018 |  12:22
Er der mon nogen der har erfaring med Kampa fortelt til touring triton 430?
Eller en posemarkise / kasettemarkise, hvad kan bruges?
Hvad er maksimumlængde på en posema..   Kim Wissing Petersen 19.10.2018 |  18:19
Hvad er maksimumlængde på en posemarkise, som kan sidde på en Hymer Nova 490 fra 1999. Synes ikke der er langt fra bagenden og frem til knækket i fronten.
VH Kim (Spørge Jørgen)

Deltag i debatten

Du skal være logget ind for skrive eller redigere i vores debatforum

E-mail  
Password  
Husk mig  

Er du en ny bruger af vores debatforum, kan du oprette en profil her

Har du glemt dit password?

Fortvivl ikke. Udfyld din e-mail adresse herunder, og vi sender dig straks et nyt.

  E-mail