Hovedområder
Arrangementer /træf
Autocampere
Biler
Camping i TV
Campingnyt
Campingpladser i DK
Campingpladser i udl.
Campingvogne
Digital TV
Diverse
Efterlysninger
Fortelte og telte
Gode råd
Konkurrence
Køb og salg (Udstyr)
Mit vogntog
Navigation
Ny campist
Personlige sider
Rejseinspiration
Storebæltsbroen
Udstillinger
Udstyr og Tilbehør
Vintercamping
Debatforum på diverse mærker
Alle områder (liste)
Alle områder (detalj.)
Betingelser
Hjælp:
Oprette ny tråd eller svar på indlæg
Camping-Events
Fold alle indlæg sammen

Titel Forfatter Dato

Kabe Winter Challenge  Peer Neslein 22.12.2007 |  19:26  
I forbindelse med vores netop gennemførte Kabe Winter Challenge, har vi fået nedenstående interessante mail fra en norsk campist.
mvh
Peer Neslein

Mail fra norsk campist:

Hei
jeg følger repotasjene med spenning og iver, og syntes de er flotte.... Jeg vintercamper selv nokså nær Haukeli, to mil fra haukeli-grend nenlig på Hovden, og ved Hovden fjellstoge. www.hovdenfjellstoge.no her har vi det svært flott, og ser du på sidene her, er det vår datter som henger etter reinsdyret

På hovden bor vi i vår Bjølseth 790 05 mod, som vi kjører med hele sommeren...

Har et spørsmål til dere. Nr dere kjører denne vintertesten, hvorfor i all verden gambler dere såpass som dere gjør, ved å bruke kompositt gass-flasker????? dette spesielt siden dere og skal campe uten strømtilgang.....

Kompositt leder jo svært dårlig, og det er for oss en kjennsgjerning at den flytende gassen i disse flaskene ikke går over tilgass fort nok, og fyren klarer derved ikke å avgi nok varme om det blir kaldt..... jo kaldere det er, jo verre blir problemet....

Til vintersbruk er det kun stål og alu-flasker som klarer å avgi gass godt nok.... Kompositten sliter allerede ved ca 0 grader, oppga AGA i Kristiansand til meg.... men hvordan problemene arter seg, kommer jo an på hvordan avtappningen foregår....

Håper dere kan svar på dette, og skrive litt om dette.....

Vegard Ulset Kristiansand

Forstør Zoom

Det er korrekt, Peer, hvad vor camp..   Carsten Stage 22.12.2007 |  20:30
Det er korrekt, Peer, hvad vor campingven fra Norge skriver. Jeg har tidligere skrevet lidt om gas og gassens egenskaber ved vintercamping. Linker til det her - håber ikke, at du har noget imod det.

www.campingstuff.dk


Med venlig hilsen - og glædelig jul til alle,

Carsten Stage
Hej Carsten. God artikel du har lav.. Peer Neslein 22.12.2007 |  22:13
Hej Carsten.
God artikel du har lavet. Nedenunder følger en ny mail fra vores norske campist.
mvh
Peer Neslein

Mail fra norsk campist:

Hei
ja, har ventet spent på om dere sendte et lite svar, og repotasjene deres var flotte.... dere skulle jo kommet opp til oss på Hovden, når det ofte er spreng-kulde.... feks sånn ute i februar...

Vinterferien 2000 lå vi på Hovden i vogn, og hadde dda en minimumstempratur på natta på -42 grader.... vogna funka topp, og Lille Vebjørn som da var ca 6 mnd koste seg på gulvet....

Vedr propanflasker, så merkes dette ved at fyrens virkning etter hvert avtar.... den som bor i vogna, menker bare at fyren ikke klarer å holde varmen i vogna.... med stål eller alu-flasker, så er detikke noe problem, avdampningen inne i flaska går da fort nok....

Kompositt leder dårligere, og tempen på den flytende gassen, synker da såpass at avdampningen ikke skjer fort nok i forhold til det gass-behovet fyren har.....

Stål og Alu leder, derfor synker ikke den fytende gassens temp i samme grad i disse flaskene..... Det er dette som gør at ei flaske som har stor av-taning kan rime utvendig....

Skal bli spennende å følge tråden i forumet .....

Lykke til!!!!

Hilsen en norsk stor-camper
Vegard

Forstør Zoom
Før vi skynder os at købe de gule s..   Peter M. 22.12.2007 |  23:29
Før vi skynder os at købe de gule stålflasker - tænker jeg på om vi "blot" er ude i noget teori her.

På trods af den kendsgerning artiklen nævner - så er det også en kendsgerning at KWC ikke havde problemer med gastilførslen, ligesom jeg selv heller ikke havde problemer med gastilførslen fra letvægtsflaskerne i -14 graders kulde i Hunderfossen sidste år.

Jeg kunne godt tænke mig at høre nogen som har oplevet teorien værende et problem i praktisk vintercamping - før jeg skynder mig at skifte letvægtsflaskerne ud med de gule - inden næste tur nord på om en måned. :-)))


Peter
Så vidt jeg husker, så har du en Ka..   Carsten Stage 22.12.2007 |  23:52
Så vidt jeg husker, så har du en Kabe, Peter? - og så vil du, ligesom ejere af de andre nordiske vogne, være mindre berørt af problemet end vi andre, der har vogne med Trumas traditionelle blæservarme.

Jeg har selv, uden problemer, camperet i -16 grader, uden på noget tidspunkt at have frosset eller manglet varme på nogen måde. Dog har forbruget af gas været meget større, mere end 2 gange så meget som hvis det havde været en nordisk vogn - og så kan det knibe med effekten, når gasflasken nærmer sig tom. Hvis man såå giver den en tur indenfor i varmen, så lader det sidste sig lokke ud.

Så længe det holder sig til danske vintertemperaturer, så ville jeg ikke bruge andet end kompositflasker - hvis det ikke lige var fordi, at jeg har et par gule stålflasker stående alligevel.


Med venlig hilsen,

Carsten Stage
Det er desværre ikke en Kabe vi har..   Peter M. 23.12.2007 |  6:03
Det er desværre ikke en Kabe vi har. Men en Fendt. Jeg kan godt genkende gasforbruget, det var ganske stort - også hos os. Men som du selv har erfaret gav det ikke problemer med gas fremførslen. Tværtimod, synes der blev fremført mere end rigeligt med gas på den tur He He. :-)

Det er måske værd at prøve alligevel med stålflaskerne, så kan man jo altid sammenligne.

Peter
Hej alle hvad med at skifte til VIK..   Bjarne Jensen 23.12.2007 |  8:52
Hej alle hvad med at skifte til VIKING gas de har en 11kg.alugasflaske som tom er lettere end kompositflaskerne.Jeg ved godt det mest er i østjylland der er flest forhandlere.Ved at skifte er man ude over det problem at de fryser om vinteren plus at man får et kg. gas mere i flasken end i kompositflaskerne mvh.Bjarne
Peter Muller jeg sier på ingen måt..   Vegard Ulset 23.12.2007 |  10:35
Peter Muller

jeg sier på ingen måte at alle danske campere skal skifte flasker, men ønsker at de som måtte drive med vintercamping på fjellet her i Norge bruker flasker som er egnet til slik bruk. dette enten du er norsk eller dansk camper.

Når dette skjer, vil du en stund ha varme nok, da set er et overskudd av fordampet gass i flaska..... og du klarer deg helt sikkert fint i -14, du trenger ikke merke noen ting... men så kommer natta, en er på fjellet..... tempraturen, siger fort ned under -30...... og da skal du og holde varmen...

dette er jo selvfølgelig avhengig av hvor stor vogn du har, og her i norge, er det mye store vogner. vi har en 790 som kjørevogn om sommeren, og vintervogn på fjellet om vinteren... ei stor vogn, krever mere effekt enn ei lita, og problemet inntrer lett. Det du merker, er at fyren ikke klarer holde varmen i vogna..... men de færreste tenker på at det er gass-flaska som er problemet.

Når natta kommer, og tempen synker drastisk, øker effektbehovet også..... samtidig minsker fordampningen av gass inne i flaska..... og en har dette igang.... Noe så enkelt som metallflasker, løser jo hele problemet...

Selv har jeg to stk 11 kg aluminiums flasker i vogna. Vi har ei Bjølseth-vogn, der er gasskassa også oppvarmet i tillegg, og dette er altså ikke noe problem i den vogna....

En annen ting, dette er på fjellet, det blir lett stein-kaldt om natta..... hva om strømmen går??? noe den lett kan gjøre i fjellet, da været kan bli ekstremt..... da må og flaskene klare å holde unna, så vogna er varm, selv uten strøm..... derfor har vi selvfølgelig batterier og i vogna.... går strømmen, oki, så skifter jeg bare over til 12V pumpen på Alde'n, ved å skru over en bryter....

Vi bruker å ha ca 50 døgn i fjellet med vogna hver vinter, og har mere enn en gang opplevd folk har hatt problemer med gass-flaskene. Grunen for at jeg da reagerte, og sendte den første mailen, er at denne flotte vinter-testen og er lagt ut i et norsk forum. På Hovden er det også danske campere.... disse ser at testen utføres med composittflasker. og tar som en selvfølge at dette går greit.

Kabe er ei super vintervogn, og det står mange av de i vinterfjellet..... men de har ikke oppvarmede gass-kasser.....

Mitt ønske er og bevisstgjøre at dette er et vinter-problem, så folk ikke tabber seg på dette.... for konsekvensen kan bli alvorlig den, om det skulle dra til med feks -40 grader på natta..... Derfor tenker jeg og, at det kunne vært flott om en slik test ble utført, og bevisstgjorde folk på at dette og er noe å tenke på for oss Campere
Peter Muller jeg sier på ingen måt..   Vegard Ulset 23.12.2007 |  10:37
Peter Muller

jeg sier på ingen måte at alle danske campere skal skifte flasker, men ønsker at de som måtte drive med vintercamping på fjellet her i Norge bruker flasker som er egnet til slik bruk. dette enten du er norsk eller dansk camper.

Når dette skjer, vil du en stund ha varme nok, da set er et overskudd av fordampet gass i flaska..... og du klarer deg helt sikkert fint i -14, du trenger ikke merke noen ting... men så kommer natta, en er på fjellet..... tempraturen, siger fort ned under -30...... og da skal du og holde varmen...

dette er jo selvfølgelig avhengig av hvor stor vogn du har, og her i norge, er det mye store vogner. vi har en 790 som kjørevogn om sommeren, og vintervogn på fjellet om vinteren... ei stor vogn, krever mere effekt enn ei lita, og problemet inntrer lett. Det du merker, er at fyren ikke klarer holde varmen i vogna..... men de færreste tenker på at det er gass-flaska som er problemet.

Når natta kommer, og tempen synker drastisk, øker effektbehovet også..... samtidig minsker fordampningen av gass inne i flaska..... og en har dette igang.... Noe så enkelt som metallflasker, løser jo hele problemet...

Selv har jeg to stk 11 kg aluminiums flasker i vogna. Vi har ei Bjølseth-vogn, der er gasskassa også oppvarmet i tillegg, og dette er altså ikke noe problem i den vogna....

En annen ting, dette er på fjellet, det blir lett stein-kaldt om natta..... hva om strømmen går??? noe den lett kan gjøre i fjellet, da været kan bli ekstremt..... da må og flaskene klare å holde unna, så vogna er varm, selv uten strøm..... derfor har vi selvfølgelig batterier og i vogna.... går strømmen, oki, så skifter jeg bare over til 12V pumpen på Alde'n, ved å skru over en bryter....

Vi bruker å ha ca 50 døgn i fjellet med vogna hver vinter, og har mere enn en gang opplevd folk har hatt problemer med gass-flaskene. Grunen for at jeg da reagerte, og sendte den første mailen, er at denne flotte vinter-testen og er lagt ut i et norsk forum. På Hovden er det også danske campere.... disse ser at testen utføres med composittflasker. og tar som en selvfølge at dette går greit.

Kabe er ei super vintervogn, og det står mange av de i vinterfjellet..... men de har ikke oppvarmede gass-kasser.....

Mitt ønske er og bevisstgjøre at dette er et vinter-problem, så folk ikke tabber seg på dette.... for konsekvensen kan bli alvorlig den, om det skulle dra til med feks -40 grader på natta..... Derfor tenker jeg og, at det kunne vært flott om en slik test ble utført, og bevisstgjorde folk på at dette og er noe å tenke på for oss Campere

Naboen min på campingen, har ei Burstner 720, og lånte ei flaske av oss de kallete dagene i fjor.... men den har og Truma blåse-varme.

Vegard
Hej Egentlig er dette med fordampni..   Leif Petersen 25.12.2007 |  11:24
Hej
Egentlig er dette med fordampningen i de forskellige flasker jo selvmodsigende.

Hvis stål og aluminiumsflasker leder varmen /kulden bedre blir gassen altså hurtigere kold, hvordan kan gassen så fordampe bedre end i en kompositflaske??

Mvh.
Leif
Den leder nemmere kulden væk fra to..   Per Henneberg kristensen 25.12.2007 |  11:45
Den leder nemmere kulden væk fra toppen af gasflasken, hvor der bliver virkeligt koldt når gassen går fra flydende form til gas-sky-form.

Hvilken gasflasketype er mest ideel (jeg har alu :))?
Du har næsten ret, Per - det er vel..   Carsten Stage 25.12.2007 |  14:32
Du har næsten ret, Per - det er vel nærmest ordkløveri, men...

For at gassen skal overgå fra flydende til dampform skal der varme til, gassen skal over kogepunktet for at fordampe. Varmen hentes fra omgivelserne, derfor er det en fordel, at have flasker i et materiale der lettest henter varmen ind udefra, og det er enten stål- eller aluminiumflasker.

Med hensyn til gastypen, så er det ikke noget du behøver at tænke nærmere over, så længe du bruger 10- og 11 Kg´s flasker. De er altid, uanset om det er BP eller Primagaz - påfyldt propan, så forholdet mellem propan og butal er 90/10 eller bedre. Propan fordamper allerede ved -44 grader C.


Med venlig hilsen,

Carsten Stage
Har med stor interesse set testen a..   Jens Hjermitslev 25.12.2007 |  16:22
Har med stor interesse set testen af de nye Wolf-eyes lygter, men kan man få oplyst hvilke modeller der er med i testen ?
Du har da også næsten ret Carsten!!..   Leif Petersen 25.12.2007 |  20:10
Du har da også næsten ret Carsten!!
MEN hvis temperaturen falder udenfor hvilket den jo givetvis gør når det bliver koldere er det jo kulde og ikke varme der bliver ledt ind til gassen.

Mvh.
Leif
Varme går altid mod kulde. Fysisk l..   Bruger slettet 25.12.2007 |  22:29
Varme går altid mod kulde. Fysisk lov.

Her er der forhåbentlig tale om, at der stadig er varmere end minus 44 i omgivelserne til flasken.

Mvh
Hei problemet her er jo at gassen .. Vegard Ulset 26.12.2007 |  11:11
Hei

problemet her er jo at gassen ikke fordamper like fort i -30 som i +30, selv om dgassen fordamper fra -44. samtidig som at effektbehovet fra fyren øker i takt med kulda.

om det er feks ti varmegrader ute, og du tapper fort av ei propanflaske, så fryser det is og rim uten på flaska etter noe tid..... dette fordi avdampningen krever varme, og med kompositt, så isoleres jo denne kulda inne i beholderen, ny varme tilføres da gassen i mindre grad. Stål, og Alu leder mye bedre, og leder kulda vekk fra gassen, samtidig som varme tilføres.... derfor er dette ikke et praktisk problem med metall-flasker...


Per Henning Kristensen

Den flaska med den beste leder-evnen, er den beste, og det er Alu-flaska... Men i praksis merker du ikke forskjell på disse, da forskjellen ikke er stor..... Vi merker i hvertfall ikke forskjell i vinterfjellet..... men Kompositt holder ikke mål..... greit nok på sommercamping og til grillen...... men ikke som energi-kilde til ei vogn ei streng kulde på vinterfjellet..... det blir gambling....

Men det er klart, kobler en sammen to flasker, slik at begge tappes likt, halverer du jo avtapningen pr flaske, som krever varme, og du dobler overflaten.... det vil jo hjelpe..... uten at jeg går god for det....

Forstør Zoom
Tusinde tak til Dig, Vegard Ulset, ..   Dennis Nymann 19.1.2009 |  23:33
Tusinde tak til Dig, Vegard Ulset, i Norge, for den fantastiske forklaring du her er fremkommet med omkring Alu-Stål og kompositt-gasflasker! Og Carsten Stage har ligeledes været inde på den samme problem. Det er bare så flot, at vi her i dette forum kan få sådanne problemer rigtig godt og grundigt undersøgt!
Vi beholder vores 3 Stål til det kolde nord og bruger vores 2 Kompositt til det lidt mere temp. klima i europa!

Tak, og med venlig hilsen
Dennis Nymann
Primagaz har en letvægtsløsning i s..   F.Bruun 19.1.2009 |  23:47
Primagaz har en letvægtsløsning i stål her med 100% propangas:
www.primagaz.dk
- og de nye letvægts stålflasker fr..   Carsten Stage 20.1.2009 |  8:39
- og de nye letvægts stålflasker fra PrimaGaz fungerer fint. Har byttet alle mine PrimaDonne fiberflasker lige over hos Silvan (Kr. 145,- for gassen). Det forventes at der kommer en attraktiv bytteordning fra de gule stålflasker til de nye letvægts i løbet af foråret.
De nye letvægtsflasker har også en størrelse, der hjælper de, der måtte have et problem med højden på flasken.


Med venlig hilsen,

Carsten Stage
En tilføjelse: Fra en kammerat, de..   Carsten Stage 20.1.2009 |  8:41
En tilføjelse:

Fra en kammerat, der flyver varmluftballon, ved jeg at når de bruger PrimaGaz er der en del mindre tilsmudsning af brænder m.v. end da de brugte gas fra andre leverandører. Det lyder som om, at PrimaGaz leverer det reneste produkt...


Med venlig hilsen,

Carsten Stage
- og de nye letvægts stålflasker fr..   Carsten Stage 20.1.2009 |  8:48
- og de nye letvægts stålflasker fra PrimaGaz fungerer fint. Har byttet alle mine PrimaDonne fiberflasker lige over hos Silvan (Kr. 145,- for gassen). Det forventes at der kommer en attraktiv bytteordning fra de gule stålflasker til de nye letvægts i løbet af foråret.
De nye letvægtsflasker har også en størrelse, der hjælper de, der måtte have et problem med højden på flasken.


Med venlig hilsen,

Carsten Stage
Sidder og læser denne tråd med stor..   Søren Schmidt Hansen 20.1.2009 |  10:43
Sidder og læser denne tråd med stor interesse. Vegard Ulset skriver, at hans Bjølseth vogn, har opvarmet gaskasse. Det må da være muligt og vinter optimere en alm. CV ved og isolere gaskasse og evt. føre et Thuma udtag til opvarmning af fortelt, ud i gaskassen?
Der skal jo ikke meget varme til, for at tilføre flaskerne den varme de har behov for, for en effektiv fordampning af gassen?
Selvfølgelig kan man isolere og opv..   Carsten Stage 20.1.2009 |  11:59
Selvfølgelig kan man isolere og opvarme gaskassen, men jeg vil mene, at det er en større omgang - specielt set i lyset af, at problemet klares med at bruge stål- eller aluflasker...


Med venlig hilsen,

Carsten Stage
LMC's gaskasse er integreret i vogn..   Bjørn quattro 20.1.2009 |  12:26
LMC's gaskasse er integreret i vognen. D.v.s. opbygget i samme materiale som resten af vognen. Kun bunden er aluplade med udluftningsriller. Der kunne man lægge en 35mm. flamingoplade, med en tynd finérplade øverst. Selvfølgelig skal man huske udluftning i bunden.
En lille 12V. PC blæser ml. vogn og gaskasse vil kunne hæve temperaturen betydeligt. Og da varme stiger til vejrs, vil varmetabet være minimalt.
Det er rigtigt Bjørn. Jeg tænkte og..   Søren Schmidt Hansen 20.1.2009 |  13:21
Det er rigtigt Bjørn. Jeg tænkte også i først omgang på en lille el varme blæser, men kom så i tanke om noget med nogle regler om el i gaskassen er no go.
Jeg har gasomskifter på min vogn, d..   Tom Jacobi Nielsen 20.1.2009 |  13:50
Jeg har gasomskifter på min vogn, der mener jeg da der er ført noget varme til den gasomskifter, ville det så ikke være ligemeget at gaskassen ikke er isoleret.

Mvh.
Tom
Det hæver desværre ikke trykket i f..   Bjørn quattro 20.1.2009 |  15:28
Det hæver desværre ikke trykket i flasken. Det gør bare, at gassen ikke er flydende når den kommer til forbrugsstedet.
I min vogn vil jeg bestemt overveje, at sætte en lille termostatstyret blæser lige over den indvendige radiator, der sidder på tværs i forenden.

Deltag i debatten

Du skal være logget ind for skrive eller redigere i vores debatforum

E-mail  
Password  
Husk mig  

Er du en ny bruger af vores debatforum, kan du oprette en profil her

Har du glemt dit password?

Fortvivl ikke. Udfyld din e-mail adresse herunder, og vi sender dig straks et nyt.

  E-mail