Hovedområder
Arrangementer /træf
Autocampere
Biler
Camping i TV
Campingnyt
Campingpladser i DK
Campingpladser i udl.
Campingvogne
Digital TV
Diverse
Efterlysninger
Fortelte og telte
Gode råd
Konkurrence
Køb og salg (Udstyr)
Mit vogntog
Navigation
Ny campist
Personlige sider
Rejseinspiration
Storebæltsbroen
Udstillinger
Udstyr og Tilbehør
Vintercamping
Debatforum på diverse mærker
Alle områder (liste)
Alle områder (detalj.)
Betingelser
Hjælp:
Oprette ny tråd eller svar på indlæg
Knaus debatforum
Fold alle indlæg sammen

Titel Forfatter Dato

Hvilket batteri skal jeg vælge ??  Poul 11.3.2006 |  20:42  
Har bestilt ny Knaus Südwind 500 FU, hvor forhandler monterer nyeste Euro-Mover. Han foreslår 105 Ah Solarbatteri vægt 17 kg, men er det fornuftigere med AMG Vision 100 Ah, der dog vejer 32 kg. Eller ??? Skal bruges til mover og enkelte overnatninger/døgn.

hej Poul Helt klart AMG bateri 100 ..   Erik Moltke 11.3.2006 |  23:14
hej Poul
Helt klart AMG bateri 100 eller 120, jeg har det største, og en rigtig lader til, da har jeg valgt CTEK xs 7000.
Med den lader kan du lade den stå med strøm på hele tiden uden problemer. Om vinteren tager jeg normalt plus og minus af bateriet, dog ikke denne vinter, da vi har brugt vognen flere gange. Bateriet taber næsten ikke noget ved stilstand.
120 ah koster mellem 1000 og 1200, og lader mellem 800 og 1000, selvfølgelig de rigtige steder.

hilsen erik
100 Ah er efter min mening overdrev..   Ole JN 12.3.2006 |  7:47
100 Ah er efter min mening overdreven, hvis man også vil spare lidt på vægten. Truma anbefaler min. 60 Ah. i maunualen. Men hvis batteriet også skal kunne forsyne cv'en med strøm i mange dage er det noget andet.

Ole
100 Ah er på ingen måde overdrevet,..   John 12.3.2006 |  12:06
100 Ah er på ingen måde overdrevet, hvis man som os kører som nomader camperer en til fire overnatninger og så videre til næste plads. Man sparer en masse penge på strøm. Især i Sverige har vi førhen været udsat for, at en plads ville ha' 70,- svenske kroner for et døgns strøm. Alt i vognen kører på 12V incl. mover.
Hej poul Jeg bruger et AGM Vision 1..   villy 12.3.2006 |  13:28
Hej poul
Jeg bruger et AGM Vision 100ah i min vogn og som John skriver har vi også strøm til rådighed til at overnatte nogle dage ydermere har jeg fået monteret en brauser tror jeg den hedder således at jeg kan lade batteriet op under kørslen og have et opladet batteri når jeg kommer frem hvilket er rigtig dejlig, har du ikke en 12volts vogn og skal du kun bruge strøm til moveren så mener jeg godt at du kan bruge et mindre batteri som Ole skriver men har ingen erfaring med det
Villy
John, læs nu hvad spørgeren skriver..   HenrikH 12.3.2006 |  16:09
John, læs nu hvad spørgeren skriver - et par enkelte overnatninger og så mover. At i så overnatter meget på egen strøm og derfor at glæde af det store batteri - fint, men det er ikke spørgerens behov.

Enig med Ole JN, spørgeren skal da tage løsningen som forhandleren foreslår. Mindre vægt og billigere og alligvel rigelig kapacitet TIL DERES BEHOV.
http://www.winnerbatterien.de/autob..   Jesper ( rhodocampist via Google ) 10.7.2017 |  21:40
www.winnerbatterien.de

Hvad siger panelet til sådan et batteri?

Og ek1050 fra exide?
2006 Gammel tråd :-o ! i indledni..   Sten 11.7.2017 |  14:59
2006 Gammel tråd :-o ! i indledningen er en fejl i vægtoplysningen.

Hvorfor er du i tvivl? Garanti, nemmere reklamationer. Tjek på den Tyske side.¨


Der er forskel på dem selv om "kasse"størrelsen næsten er ens. Hvor får du mest for pengene?

Data 1´ AGM Professional 120Ah Wohnmobil Batterie 164,90 EUR i dagens kurs 170 = 1.264,22 Jeg ved ikke om det med fragten holder.

Fragt i Tyskland Tjek ved bestillingen: begynder ved

3. Delivery conditions and shipping
3.1 Shipping costs within Germany: fra 4,90 Euro depending on the weight of your order which is displayed to you before the order.
See shipping charges

Jeg ved ikke om de sender til dk? Koster?

Batterieinformationen:
Abmessungen: L:393mm x B:175mm x H:190mm
Kapazität 12V 120Ah
Kälteprüfstrom (EN): 1100A
Polanordnung: 0 (+POL: rechts)
Bodenleiste: B3/B13 10mm
Gewicht: 29,5Kg

Og næste. Pris fragt?

ARTIKELNUMMER EK1050
SPÆNDING (V) 12
KAPACITET (Ah)105
KOLDSTARTSTRØM, EN (A)950
LÆNGDE (mm)392
BREDDE (mm)175
HØJDE (mm)190
KASSEL06
VÆGT(kg)28.8
BEMÆRKNINGAGM-teknologi
Spontant, uden at vide det spekuler.. Sten 11.7.2017 |  15:28
Spontant, uden at vide det spekulere jeg på om blypladerne i Exide s 105 Ah Koldstart 950 A er en lille smule kraftigere og arealmæssigt mindre end de er i Winner batteriet, 120 Ah 1100 koldstart Er det samme norm? og om Exides derfor er mere robust ??? Er kassen mere solid de rigtige steder?

Umuligt at sige. Intern design, layout og kvalitet kvalitetskontrol og små tolerancer i produktion. Er pladeren af kinesisk genbrugsbly af ubekendt legering, eller lavet af bedste kvalitet "kirketagsbly".

"Tage af bly er meget holdbare. Der er tradition for, at blytækkeren udfører en særlig plade med sit navn og årstal. Herigennem har man kunnet konstatere, at det ikke er ualmindeligt, at et blytag kan have en levetid på op mod 200 år."

:-)) Billedet:INFORMATION OM BYGNINGSBEVARING Kulturstyrelsen: slks.dk

Ikke kun et spørgsmål om tro.

Forstør Zoom
Vi skal have et 120ah. Det er svær..   Jesper ( rhodocampist via Google ) 11.7.2017 |  15:45
Vi skal have et 120ah.
Det er svært at få i dk med plus til højre.

Har også set på disse.
Måske en kører gennem tyskland og kan tage et med til øen:-).

www.siga-batterien.de
:-) du tror vel ikke at campister ..   Sten 11.7.2017 |  16:35
:-) du tror vel ikke at campister for hjemadgående har frivægt til at kunne putte mere batteri i bil vogn. Ok ikke nødvendigvis campister, vel?

Det er før sagt at man i tvivl og har behov skal købe det tungeste batteri (i typen) der er plads også vægtmæssigt til.
Det argument holder så ikke hvis man har luft i økonomien og kan vælge mellem rørcelle og alm AGM. :-)

Mellem de 2 du linkede til er der 0.7 kg mere, kun bly? i 120 Ah s batteriet hvilket gir 15 Ah mere. Batterieksperter har sikkert nogle tommelfingerregler omkring hvad der er normalt. Om det med startstrøm størrelsen hænger den også sammen med batteriets indre modstand der ikke blev oplyst her. Sammenlign data for Vision og Optima. Men _startstøm størrelsen_ er vel knap så relevant i en campingvogn med mover, med mindre man med den høj fra et mindre batteri kan gå ned i Ah og vægt.

Hvilket batteri der viser sig at være bedst ses nok først efter forhåbentlig mange år.

Hvor længe beholder man vognen? og ku man finde på, før salg, at sætte et mindre batteri i stedet? 30 kg batteri i en lille campingvogn er vel ikke helt almindeligt? eller er det et salgs+ ? Noget med "frivægt" og lasteevne.

Vi så lige i et andet forum at Tempo 100 folket kan forvente at blive tjekket i Tyskland. Det kan måske udløse nogle fartbøder?

mvh
Aviva må laste næsten 500 kg - så m..   Jesper ( rhodocampist via Google ) 11.7.2017 |  19:07
Aviva må laste næsten 500 kg - så mon ikke det går/-).

Det gamle vejer 26 kg.
lithium+brændstofcelle+solceller Li..   P. Gug-Kjeldsen 11.7.2017 |  19:38
lithium+brændstofcelle+solceller
Livet kan gøres meget dyrere med udstyr, som sjældent virkeligt er nødvendigt.
Jeg foretrækker at betale 3,75 kr/kWh selv 30 kr/døgn vil være billigere for de fleste.

https://www.frankana.de

En Honda generator er nok en billigere løsning i ødemarken:
https://www.fritz-berger.de

mvh Gug,GSM
En 11 år gammel tråd er forsøgt bra..   F. Bruun 11.7.2017 |  22:14
En 11 år gammel tråd er forsøgt bragt til live!!!!!!!!!!!!!
Ja og hr brun? Hvorfor oprette en ..   Jesper ( rhodocampist via Google ) 12.7.2017 |  0:23
Ja og hr brun?
Hvorfor oprette en nu når der allerede er en med spørgsmålet?
Tænkt på det?
I vurderingen af trådens værdi uans.. Sten 12.7.2017 |  9:23
I vurderingen af trådens værdi uanset om den er gammel må være, om det den starter med og handlere om stadig er relevant i forhold til det man selv spørger på eller kommenterer. :-)

Og det er det vel, bortset fra fejlen i begyndelsen hvor man skriver 17 kg om noget der, antager jeg, MÅ veje 27. og, at jeg ikke ved hvilken type det Solar batteri der nævnes er. Google gir forskelligt, Mange hits det kunne i følge dem være både det ene eller andet, bortset fra at det selvfølgelig mindst er et der tåler dybe afladninger.

Et sted, Solar omtalt som at være med tykke plader hvilkes så nok ikke er AGM hvorom jeg aldrig har set tykke plader brugt som anprisning. :-)

Ellers, eller generelt for alle typer? Med flydende ikke bundet væske, jo tykkere plader, jo længere levetid. Der findes skam batterier der bliver MEGET gamle. :-)

Om indledingen oppe kan man jo se, at vægten små 30 kg for godt 100 Ah AGM IKKE er bragt ned. Jeg kan ikke huske priserne fra dengang.

Om Optimas rørceller så dem første gang ,hel del år siden på en tankstation i et landdistrikt, hvor de i brochuren blev markedsført til landmændenes traktorer og entreprenørmaskiner, - som være udviklet til US militær, der tålte at falde 10 ? meter på beton, eller blive ramt af riffelild så kassen blev smadret. Og kunne alligevel med garanti starte en diesel størrelsen glemt, også i frostvejr, idet syren bundet ikke ville løbe ud, og plader der var kortsluttet bare "af sig selv" ville brænde rene til kortslutningen var væk. Man ville med deres batteri være sikker på, at man batteriet svært skadet alligevel kunne starte køretøjet og komme væk.



Alt meget grafisk vist i en flot brochure, og jeg var lige ved at købe til vores da, Morris Minor 1000 (1100 motor), der endda uanset hvor kolde det var, kunne starte med sit håndsving! !! Bare det var volt nok på batteriet så der kunne produceres en gnist. :-) Men altså. Mageløst. US militære specifikationer og så fyldte det meget mindre og så mærkeligt ud. Ærgerligt at den brochure ikke blev gemt. :-))

Det nummer skal man ikke forvente at kunne med Litium :-o ( jeg har set at man prøver at skifte til en ikke brændbar væske i litiumbatterier).

Kig på billedet, Hvad sker der nu? https://youtu.be :-)

Forstør Zoom
Sten skriv dog lidt kortere indlæg ..   As. 12.7.2017 |  11:54
Sten skriv dog lidt kortere indlæg de er alt for laaaange ,der jo igen der gider læse dem det jo gab gab gab og du vil få flere reaktioner. God sommer til dig.
Jeg springer ALTID Sten´s indlæg ov..   Johnny 12.7.2017 |  13:44
Jeg springer ALTID Sten´s indlæg over.
De er altid så lange, alt for tekniske og derfor alt for kedelige.
Og så er der altid noget i som ikke vedrører spørgsmålet.
Også dig, Johnny!..   Regner Paulsen 12.7.2017 |  14:21
Også dig, Johnny!
Sten - hvem ? Nå ham Sten, ja hans..   HenrikH 12.7.2017 |  15:31
Sten - hvem ?

Nå ham Sten, ja hans indlæg ser jer heller ikke - dem har mit SPAM-filter sorteret fra :-)
Det har du ret i sten - og i dette ..   Jesper ( rhodocampist via Google ) 12.7.2017 |  15:36
Det har du ret i sten - og i dette sammenhæng har det stadigvæk relevans.
Mangler bare stadig at finde det et sted.

De er ikke glade for at sende det, tyskerne.
Så søger stadigvæk en venlig sjæl der måske kommer forbi og kan samle det op:-).

www.winnerbatterien.de
Der er også dette http://www.siga-b..   Jesper ( rhodocampist via Google ) 12.7.2017 |  20:47
Der er også dette
www.siga-batterien.de
Denne forhandler vil gerne sende ti..   Mogens Sandgaard 12.7.2017 |  22:13
Denne forhandler vil gerne sende til Danmark:

www.ebay.com
Tak Tænker hvorfor det 105 ah står..   Jesper ( rhodocampist via Google ) 12.7.2017 |  23:26
Tak

Tænker hvorfor det 105 ah står der? Er det 120 ah der svarer til 105ah?
Ved også exide skriver 100 ah men svarer til 95 ah.

Hvorfor skrives der feks under kapacitet - 10 og 20 timer? På siga batteriet.

Produktinformation:
Længde: 306mmSend
Højde inklusiv Stænger:. 235mm
Bredde: 169mm
Mærkespænding: 12 V
Kapacitet: 120Ah (20 hr) / 100 Ah (10 hr)
Vedligeholdelsesopladning: 13.6V - 13.8V
Maks. Ladespænding: 14.7V
Maks. Ladestrøm: 36A
Pole: positive pol til venstre (1)
Tilslutninger: Indvendigt gevind M8 skrue blæk. skrue
Vægt: 29,5Kg

Hvem kan fortælle forskellen på disse 2


www.danbritas.dk

www.siga-batterien.de

www.winnerbatterien.de
Et batteri har ikke en kapacitet. H..   P. Gug-Kjeldsen 13.7.2017 |  8:54
Et batteri har ikke en kapacitet. Hvis der aflades langsomt kan det aflevere mere energi.
Her ved forbrug på 10 A 10 timers "levetid"
Her ved forbrug på 6 A 20 timers "levetid"

mvh Gug, GSM
Så hvad er et af links er bedst?..   Jesper ( rhodocampist via Google ) 13.7.2017 |  10:34
Så hvad er et af links er bedst?
Tak Mogens - det blev dette batteri..   Jesper ( rhodocampist via Google ) 13.7.2017 |  16:01
Tak Mogens - det blev dette batteri.
Så må vi se hvordan det er
Jesper om baggrundsviden og normer .. Sten 14.7.2017 |  10:42
Jesper om baggrundsviden og normer der testes efter, kik her.

exide.dk

exide.dk

exide.dk

Der er lidt forskel på ældre og nyere pdf dokumenter med: Spørgsmål og svar fra Exide.

Mvh

Forstør Zoom
Tak Sten. Har bestilt det. Væsentl..   Jesper ( rhodocampist via Google ) 14.7.2017 |  10:45
Tak Sten.
Har bestilt det.
Væsentlig billigere end i DK. Så håber det er godt.
Jesper du vil sikket ha gavn at den.. Sten 14.7.2017 |  10:56
Jesper du vil sikket ha gavn at denne opfindelse Dagens ladespænding fra Exide.

Billedet: exide.dk

:-)

Jeg ved ikke om Exide batterierne nu kan snakke sammen med Nissans ladestyring.

Og hvorfor er det indført? for at flytte reklamationer fra batteriproducenten til bilmærket.

Det ville være rigtig smart hvis man fremover kan opdatere softwaren i de smarte ladere så de "helt af sig selv" tilpasser ladningen til behovet (i batteriet!) :-0 Tjae.

lidt at læse op på?

Forstør Zoom
"Og hvorfor er det indført? for at ..   Kjeld L Kristensen 14.7.2017 |  11:55
"Og hvorfor er det indført? for at flytte reklamationer fra batteriproducenten til bilmærket."

Ja men som der da vrøvles!
Men lad mig slå fast når du køber en bil er det bilfabrikanten som er ansvarlig for alle de monterede komponenter.
Du skal således ikke løbe efter fabrikanten af en skrue som er knækket eller et batteri som har fejlet. men blot henvende dig til bilfabrikanten eller dennes importør. Idet denne over for dig er ansvarlig og dette gælder uanset ens klogskab eller mangel på samme.
Jeg ser ikke lige fidusen i linket...   Jesper ( rhodocampist via Google ) 15.7.2017 |  7:40
Jeg ser ikke lige fidusen i linket.
Tror ik rigtig det virker her.
Vrøvles? :-) Hvis batteriet står ..   Sten 15.7.2017 |  12:36
Vrøvles? :-) Hvis batteriet står af i utide også efter bilfabrikantens granti udløber.

Hvem får så skylden? Ikke bilen men man har haft et dårlig batteri eller er måske selv skyld i at det er stået af.

Hvis du husker tilbage i tråden fortalte Jesper at Nissan havde været U - heldige med deres batterier, og selvfølgelig skiftet på garantien, men det hed sig at batterierne var dårlige, ikke, at ladestyringen vel nærmest utænkelig og uforståeligt, ikke duede.

Jesper som jeg forstår det er det en særlig facilitet på ladere fra EXide der, også kendte fra andre kvalitetsladere - og i nogle biler, styrer lade spændingen i forhold til temperauren på stedet. At man hænger byer på er vel mest et reklame stunt. TemperaturFøleren fra laderen bør, som jeg opfatter det føle direkte på batteriet, og måske bedst hvis den skrues fast på en batteri pol med god termisk kontakt til det indre batteri hvor selve ladeprocessen foregår.

Det interessante ved side er at man jeg har ikke prøvet, han få at vide hvilken spænding Exide mener der bør lades med, og derefter se hvad f.eks Nissan mener der skal lades med. Er der forkel og hvilke konsekvenser har det så.

Spørg Exide?
Der findes mange personlige udsagn..   Kjeld L Kristensen 15.7.2017 |  17:00
Der findes mange personlige udsagn og meninger i den omtalte tråd, Kloge Ågerne fortalte jo frejdigt hvordan tingene burde laves, Men tilbage står at det er og var Nissan der havde garantiansvaret for det pågældende batteri
Hvad "Kloge Ågerne" ellers mener om en fabriks anvendelse af underleverandør, så er det stadig den pågældende fabrikant som har ansvaret, for enkeltproduktet og dets sammen kobling med andre komponenter.
Er garantitiden udløbet totalt for bilen står det jo køber frit for at købe hos bilforhandler eller batterileverandør, men er det bilforhandleren man handler med er det stadig ham der har ansvaret. ligesom batterileverandøren selv må tage ansvar for sine gerninger i denne sag.
Så kom batteriet, det må man sige e..   Jesper ( rhodocampist via Google ) 17.7.2017 |  19:15
Så kom batteriet, det må man sige er hurtig forsendelse.
Så har Aviva 120ah batteri:-)
15.7.2017 | 17:00 :-) Hvilket ble.. Sten 18.7.2017 |  11:19
15.7.2017 | 17:00 :-) Hvilket blev sagt af Over Klåge Ågen over alle :-))

Det er som om du i al det overordnede, der selvfølgelig er 100% rigtigt, overser de "finere" detaljer.

https://youtu.be

Forstør Zoom
Sten Du er da en smule naiv. Tror d..   Kjeld L Kristensen 18.7.2017 |  11:55
Sten Du er da en smule naiv.
Tror du virkelig at en bilfabrik kritikløst køber ind hos underleverandør, Uden at begge parter gør andet end leverer og får leveret i tusindevis af batterier. eller anden udrustning
Lad mig så fortælle at inden et samarbejde normalt indledes i denne størrelsesorden ,foregår udover forhandlinger også praktiske prøver. således at parterne er fuldt ud på det rene med de aftaler som herefter indgås.
Detaljerne omkring dette ligger selvfølgelig centralt i begge virksomheder, og kommer vel ikke til offentlig kendskab medmindre der rejses retssager mellem dem.
Næ tvært i mod siger min hustru. ky..   Sten 18.7.2017 |  20:32
Næ tvært i mod siger min hustru. kynisk og værst troende, ser laveste fællesnævner :-; om alt og alles motiver.

Om dette seneste påhit fra Exide , en smart reklame der på en fix måde fortæller folk, at temperaturen betyder noget når vi taler rigtig ladespænding.

Og jeg gør så opmærksom på at man hvis man har en bil som Jespers kan sammenligne det man (over længere tid) ser f.eks i en cigarstik tester, med det regnemaskinen på siden fortæller man bør lade med.

At jeg så morsomt mener at det er må være Exides forsvar mod for lave ladespændinger i bilen, jeg mener de fortæller jo hvad den bør være?

Tror de ikke at folk kan lægge 2 + 2 sammen. Jeg har ikke tjekket sidens resultater men er temmelig sikker på at den aldrig , jo måske i 40-45 grs varme? bør være ? 12, ? Volt eller hvad det er vi har set.

Exide har for resten noget om de nye krav til bla startstop batterierne, hvor man mener sig godt rustet.
Nu husker jeg ikke hvilket fabrikat..   Kjeld L Kristensen 18.7.2017 |  21:58
Nu husker jeg ikke hvilket fabrikat batterier som var i den pågældende bil, Men kan stadig fortælle at enhver underleverandør omgående ville standse sine leverancer hvis ikke køber overholdt de aftaler som han og køber havde indgået. ligesom køber ville gøre det samme.
Der er derfor slet ingen tvivl om at leverandøren er "indfedtet" i de løsninger som er truffet
I øvrigt kan jeg kun give din hustru ret, Du har naivt kaster din galde på bilfabrikanten,
Hvor ingen udenforstående i virkeligheden kender sandheden. og netop derfor mener jeg sagen ikke bør diskuteres sådan mere eller mindre følelsesmæssigt men bringes op på planer hvor den hører hjemme.

Og så ville jeg for øvrigt gerne slutte her og lægge mågerne døde.
...   Sten 19.7.2017 |  11:02
.
Bravo. Det hidtil bedste indlæg fra..   Børge Sørensen 19.7.2017 |  11:04
Bravo. Det hidtil bedste indlæg fra Sten.Bliv ved med det.
Alle korrekte ladere tager højde fo..   Jesper ( rhodocampist via Google ) 22.7.2017 |  13:26
Alle korrekte ladere tager højde for temperaturen. Så at det er ikke en nyhed her.
Men jeg mener stadig nissan skal komme i gang og finde en løsning på deres problem. Som de andre bilmærker har gjort. Det er lidt skuffende, og bestemt noget der skal kontrolleres inden næste bilkøb.
http://rhodocampist.blogspot.dk/201..   Jesper ( rhodocampist via Google ) 29.7.2017 |  23:38
rhodocampist.blogspot.dk

Lidt om begrundelse osv.

Deltag i debatten

Du skal være logget ind for skrive eller redigere i vores debatforum

E-mail  
Password  
Husk mig  

Er du en ny bruger af vores debatforum, kan du oprette en profil her

Har du glemt dit password?

Fortvivl ikke. Udfyld din e-mail adresse herunder, og vi sender dig straks et nyt.

  E-mail